تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۰:۳۲
کد خبر : 587228

تشخیص غلظت خون با چه آزمایشی امکان‌پذیر است؟

تشخیص غلظت خون با چه آزمایشی امکان‌پذیر است؟

غلظت خون در اثر افزایش پروتئین یا تعداد گلبول‌های قرمز در سیستم گردش خون به وجود می‌آید. این فرایند منجر به بروز مشکلات جدی برای فرد خواهد شد. کبودی، خونریزی آسان و بالا رفتن احتمال لخته خون از جمله مواردی است که می‌تواند فرد را دچار مشکل کند. آزمایش‌هایی مانند HCT یا هماتوکریت و  تست

غلظت خون در اثر افزایش پروتئین یا تعداد گلبول‌های قرمز در سیستم گردش خون به وجود می‌آید. این فرایند منجر به بروز مشکلات جدی برای فرد خواهد شد. کبودی، خونریزی آسان و بالا رفتن احتمال لخته خون از جمله مواردی است که می‌تواند فرد را دچار مشکل کند. آزمایش‌هایی مانند HCT یا هماتوکریت و  تست Hgb یا شمارش هموگلوبین‌ها به تشخیص غلظت خون کمک خواهند کرد. اگر قصد دارید بدانید آزمایش غلظت خون چیست و  آیا غلظت خون در آزمایش قابل تفسیر است یا خیر، ادامه مطالب را دنیال کنید.

 

HCT در آزمایش خون چیست؟

آزمایش هماتوکریت یک تست خون ساده است که با هدف اندازه‌گیری درصد گلبول‌های قرمز خون تجویز می‌شود. گلبول‌های قرمز به عنوان حمل‌کننده اکسیژن از ریه‌ها و انتقال آن در سراسر بدن شناخته می‌شوند. نتایج آزمایش HCT در صورتی که میزان پایین‌تر یا بالاتر از نرمال داشته باشد نشانه‌ای از اختلالات خونی، کم آبی بدن یا سایر شرایط پزشکی باشد که بر خون تأثیر گذاشته است.

HCT درصد گلبول‌های قرمز خون را نشان می‌دهد. انجام آزمایش مربوطه بخشی از آزمایش کلی CBC است که قسمت‌های مختلف خون را اندازه‌گیری می‌کند. این کار برای بررسی وضعیت سلامت عمومی افراد به کار برده می‌شود. علاوه بر این به منظور بررسی اختلالات خونی مانند کم خونی (کاهش تعداد گلبول‌های قرمز) یا پلی سیتمی (افزایش تعداد گلبول‌های قرمز بیش از حد نرمال) تجویز می‌شود.

هرگاه تعداد گلبول‌های قرمز بیش از حد طبیعی خود افزایش پیدا کند، فرد دچار غلظت خون می‌شود. آزمایش HCT به منظور چکاپ منظم و نظارت بر سلامت افراد تجویز می‌شود. در واقع تنها راه شناسایی غلظت خون در افراد انجام آزمایش HCT است.

هومکا

غلظت خون در آزمایش چطور مشخص می‌شود؟

هرگاه میزان درصد گلبول‌های قرمز بیشتر از حد طبیعی خود باشد، غلظت خون به وجود می‌آید که با انجام آزمایش HCT می‌توان آن را تشخیص داد. اندازه‌گیری نسبت گلبول‌های قرمز در خون به پزشک کمک می‌کند تا نوع بیماری را شناسایی کرده و نوع درمان و شیوه کنترل آن را انتخاب کند.

از طرفی هموگلوبین‌ها به عنوان نوعی از پروتئین در گلبول‌های قرمز هستند که حاوی آهن بوده و می‌تواند به اکسیژن متصل شود. این پروتئین به گلبول‌های قرمز این امکان را می‌دهد تا اکسیژن مورد نیاز سایر بافت‌ها و اندام‌های بدن را از ریه دریافت و به آن‌ها انتقال دهد.

Hgb در آزمایش خون چیست؟ Hgb همان هموگلوبین‌ها هستند که می‌توانند سرنخ‌هایی را در مورد سلامت گلبول‌های قرمز به پزشک معالج ارائه دهند. این آزمایش کمک می‌کند تا نوع اختلال خونی و مشکلات سلامتی تشخیص داده شود. معمولاً برای شناسایی کم خونی، به عنوان بخشی از آزمایش CBC به کار برده می‌شود. در صورتی که با علائم کم خونی مانند ضعف، سرگیجه، عفونت‌های طولانی مدت، سوابق خانوادگی، سردی دست و پا و… مواجه باشید، پزشک، انجام آن را تجویز خواهد کرد.

علاوه بر موارد بالا، آزمایش فریتین با اندازه‌گیری پروتئین ذخیره‌کننده آهن به پزشک کمک می‌کند تا بتواند راحت‌تر غلظت خون را تشخیص دهد. در واقع آزمایش Ferritin با تشخیص مقدار ذخایر آهن بدن باعث می‌شود تا بیماری‌های مختلفی از جمله کم خونی، دیابت نوع یک و دو، سرطان‌های پیشرفته و… شناسایی شده و پزشک درمان را با توجه به بیماری شروع کند.

درصد بسیار کمی از آن در جریان خون یافت می‌شود که مقدار بیشتر این پروتئین به صورت ذخیره شده در سلول‌های بدن وجود خواهد داشت. سطح طبیعی آن بسته به نوع جنسیت می‌تواند متغیر باشد به نحوی که میزان نرمال Ferritin در زنان بین ۱۰ الی ۱۵ نانوگرم در هر میلی لیتر بوده و این در حالی است که برای مردان این مقدار بین ۱۲ الی ۳۰۰ خواهد بود. کاهش مقدار فریتین در خون می‌تواند فرد را با مشکلات کم خونی روبرو کند. سطح بالای این پروتئین در بدن منجر به بروز بیماری‌های کبدی، کلیوی، پرکاری تیروئید و بیماری‌های التهابی می‌شود.

 

علائم غلظت خون در آزمایش

در بسیاری از افراد غلظت خون تا هنگامی که فرد با لخته‌های خون مواجه نشود، هیچ نشانه خاصی نخواهد داشت. این لخته‌ها با ایجاد شدن در سیاهرگ‌ها می‌توانند در گردش خون مشکل ایجاد کرده و احساس درد شدیدی را به همراه داشته باشد. غلطت خون می‌تواند با علائم دیگر بروز کند. این نشانه‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • تاری دید
  • سرگیجه و سنگینی سر
  • کوفتگی بدن و درد عضلات
  • خونریزی شدید در دوران پریودی
  • فشار خون بالا
  • سر درد شدید
  • احساس خارش در پوست
  • خستگی و ضعف
  • نقرس
  • تنگی نفس
  • بروز اختلالات بینایی
  • خواب رفتن دست و پا‌ها

دلایل اصلی غلظت خون در آزمایش چیست؟

غلظت خون با توجه به علل مختلف می‌تواند فرد را درگیر کند. برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

کمبود اکسیژن

تعداد بسیاری از افراد به دلیل اینکه اکسیژن کافی به بافت و اندام‌های بدن ارسال نمی‌شود، دچار غلظت خون خواهند شد. با کمبود اکسیژن و ترشح هورمون اریتروپویتین، تولید گلبول های قرمز افزایش پیدا می‌کند تا بتواند این کمبود اکسیژن را جبران کند. همین کار باعث افزایش غلظت خون می‌شود.

لخته شدن خون

یکی دیگر از علل بروز این عارضه، عدم تعادل در سیستم لخته سازی خون است. بیماری‌های خاصی مانند سرطان و لوپوس، کمبود ویتامین‌های مورد نیاز بدن، مصرف برخی از دارو‌های خاص و… می‌توانند در ایجاد غلظت خون بالا تأثیر‌گذار باشند.

بیماری پلی سیتمی

این بیماری معمولاً در سنین بالای ۴۰ الی ۶۰ سال در افراد مختلف ایجاد می‌شود و بیشتر در مردان شایع است. یکی از علل بروز این بیماری مسائل ژنتیکی و در برخی موارد بیماری‌های قلبی، عروقی و ریوی است که می‌تواند عاملی برای غلظت خون در افراد باشد.

هومکا

تشخیص غلظت خون در منزل!

غلظت خون به معنای این است که گلبول‌های قرمز چند درصد از خون کامل را به خود اختصاص داده است. در صورتی که این میزان از حد نرمال بیشتر باشد، فرد به بیماری غلظت خون مبتلا شده است که می‌تواند مشکلات متعددی را برای او به دنبال داشته باشد. شما می‌توانید تست تشخیص غلظت خون را در منزل یا محل کار خود انجام دهید.

سامانه هومکا با ارائه خدمات آزمایشگاهی و درمانی، شرایطی را برای افراد فراهم کرده تا بتوانند آزمایش‌های خود را در محل مورد نظر انجام دهند. برای این کار کافی است به سایت  www.homeca.ir مراجعه کرده و یا با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید. هومکا با آزمایشگاه‌های معتبر استان‌ تهران و شهرهای کرج، آمل، قزوین، شیراز، رشت، تبریز، اصفهان، اهواز و مشهد طرف قرارداد است که تمامی بیمه‌های پایه و تکمیلی را نیز تحت پوشش خود قرار داده است. درخواست خود را ثبت کنید و منتظر تماس کارشناسان پزشکی ما در هومکا باشید.

 

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.