تاریخ انتشار: شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۹

تجربه رانندگی با غول جدید آمریکایی، جی ام سی هامر EVجی ام سی هامر EV اخیرا به عنوان یک پیکاپ تمام الکتریکی معرفی شد و تمام طرفداران خود را غافلگیر کرد، اما آیا واقعا این غول جدید آمریکایی می‌تواند هما..

تجربه رانندگی با غول جدید آمریکایی، جی ام سی هامر EV

جی ام سی هامر EV اخیرا به عنوان یک پیکاپ تمام الکتریکی معرفی شد و تمام طرفداران خود را غافلگیر کرد، اما آیا واقعا این غول جدید آمریکایی می‌تواند همانند پیکاپ‌های بنزینی خوش بدرخشد؟

مدتی قبل جی ام سی هامر EV با هدف احیای برند هامر توسط جنرال موتورز معرفی شد، اما الکتریکی بودن این خودرو علاقه‌مندان به این پیکاپ را کمی دلسرد کرده است؛ چرا که بر این باورند این پیکاپ نمی‌تواند در لیست بزرگ‌ترین و قدرتمندترین پیکاپ‌های دنیا قرار بگیرد. اکنون نتایج تست رانندگی هامر EV نسخه ادیشن وان توسط کارشناسان منتشر شده که نشان می‌دهد این هیولای برقی آمریکایی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و می‌تواند نگاه مشتریان سرسخت پیکاپ‌های قدرتمند را به خود جلب کند.

تجربه رانندگی با جی ام سی هامر EV

وزن جی ام سی هامر EV به حدود ۴۱۰۰ کیلوگرم می‌رسد که البته فریم بزرگ و پکیج غول‌پیکر باتری‌های اولتیوم ۲۰۰ کیلووات ساعتی در سنگین شدن آن تاثیر زیادی داشتند. همچنین این باتری‌ها بخش مهمی از شاسی خودرو را تشکیل می‌دهند که ترکیبی از ساختار بدنه روی شاسی و ساختار یکپارچه را شامل می‌شوند؛ به بیانی دیگر این پیکاپ از یک شاسی و یک بدنه بهره می‌برد، اما آنها به شکل معمول ساختار بدنه روی شاسی مستقل از یکدیگر نصب نشده‌اند.

جنرال موتورز تست رانندگی جی ام سی هامر EV را در مقر آزمایشی اختصاصی خود برگزار کرد. نسخه ادیشن وان این خودرو که فقط ده دقیقه پس از آغاز پذیرش سفارش‌ها به طور کامل فروخته شد در این آزمایش مورد بررسی قرار گرفت. جنرال موتورز قصد دارد پس از تکمیل تولید ادیشن وان فرایند تولید نسخه‌های پایین‌تر آن را آغاز کند. پس از ادیشن وان، EV3X به عنوان گران‌ترین نسخه این خودرو محسوب می‌شود که در پاییز ۲۰۲۲ با قیمت ۱۰۰ هزار دلار روانه بازار خواهد شد. پس از آن در بهار ۲۰۲۳ نیز مدل EV2X با قیمت ۹۰ هزار دلار و مدل EV2 نیز در بهار ۲۰۲۴ با قیمت ۸۰ هزار دلار به بازار عرضه می‌شود. البته این هامر الکتریکی بر خلاف سایر هامرها یک برند مستقل نبوده و نمایندگی‌های جی ام سی آنها را به فروش خواهند رساند.

در این تست رانندگی جی ام سی هامر EV نسخه ادیشن وان به مدت ۳۰ دقیقه در جاده و آفرود مورد بررسی قرار گرفت. این خودرو از ۵ حالت رانندگی شامل معمولی، آفرود، تراین، یدک کشی و حالت من بهره می‌برد که در حالت من، راننده می‌تواند مواردی چون ارتفاع از زمین، کمک‌فنرها، پدال گاز، توزیع گشتاور، فرمان‌گیری چهار چرخ، سیستم احیای انرژی ترمزها و سیستم پخش صدا در داخل را بر اساس سلیقه خود تنظیم کند. در زمان آزمایش این خودرو یک خزش کوتاه روی صخره را تجربه کرد که شامل حدود ۱۵ متر طول و چند تخته‌سنگ بزرگ بوده و هامر بدون هیچ نوع مشکلی توانست به آسانی از این مسیر بگذرد.

وزن جی ام سی هامر EV به بیش از ۴ تن می‌رسد، اما طول آن از یک پیکاپ ۱ تنی سنتی جی ام سی سی یرا بیشتر نخواهد بود، اما عرض ۲۲۰۲ میلی‌متری آن از عرض ۲۰۶۰ میلی‌متر سی یرا بیشتر است. هنگام ورود به کابین این عرض بسیار زیاد کاملا جلب توجه می‌کند؛ در واقع هنگامی که پشت فرمان این غول آمریکایی می‌نشینید کاملا عریض بودن خودرو حس می‌شود، اما سیستم فرمان‌گیری چرخ‌های عقب باعث می‌شود تا عریض بودن خودرو مشکلی را ایجاد نکند؛ در واقع بدون این سیستم دایره چرخش ۱۱.۲ متری هامر به بیش از ۱۴ متر می‌رسید.

یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌های این خودرو سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب است. برای این سیستم سه حالت مختلف خاموش، اتوماتیک و کراب‌واک (CrabWalk) در نظر گرفته شده است. در حالت اتوماتیک، اگر خودرو در سرعت‌های پایین باشد، چرخ‌های عقب در جهت مخالف چرخ‌های جلو خواهند چرخید تا به قدرت مانور خودرو در فضاهای تنگ کمک کنند. پس از افزایش سرعت نیز چرخ‌های عقب در همان جهت چرخ‌های جلو خواهند چرخید.

این سیستم در حالت‌های رانندگی مختلف نیز دارای رفتارهای متفاوتی خواهد بود؛ برای مثال در حالت تراین چرخ‌های عقب سریع‌تر فرمان خواهند گرفت و مانوردهی با هامر را همانند یک لیفتراک خواهد کرد. البته این انعطاف‌پذیری برای یک پیکاپ بسیار حائز اهمیت خواهد بود؛ چرا که در پارکینگ‌ها و همچنین در آفرود هنگامی که می‌خواهید با یک رانگلر که حدود ۳۳ سانتی‌متر باریک‌تر است به رقابت بپردازید، باید از قدرت مانور بسیار مناسبی بهره ببرید.

همچنین کراب‌واک نیز یکی از جالب‌ترین ویژگی این سیستم محسوب می‌شود. این سیستم در سرعت کمتر از ۲۵ کیلومتر بر ساعت باعث می‌شود چرخ‌های عقب در همان جهت چرخ‌های جلو به میزان ۱۰ درچه بچرخد. همچنین این سیستم می‌تواند امکان حرکت مورب خودرو و قابلیت مانور بیشتر در شرایط سخت آفرود را فراهم سازد. حالت کراب‌واک سیستم فرمان‌گیری چرخ‌های عقب غیر طبیعی به نظر می‌رسد، چرا که در این حالت خودرو واقعا به پهلو حرکت خواهد کرد و چنین موضوعی توانست نگاه کارشناسان را تحت تاثیر قرار دهد. البته این حالت فقط برای سرعت‌های پایین در نظر گرفته شده است تا خودرو را از شرایط دشوار عبور دهد و به همین دلیل با افزایش سرعت به بیش از ۲۵ کیلومتر بر ساعت زاویه چرخ‌های عقب به آهستگی صاف خواهد شد.

برای جی ام سی هامر EV یک سیستم دید اطراف اولتراویژن با ۱۸ دوربین در نظر گرفته شده است که برای آفرود یک ویژگی بسیار مهم محسوب می‌شود؛ چرا که راننده می‌تواند به زیر خودرو و دو طرف هر چهار چرخ دید داشته باشد. همچنین این ویژگی برای خزیدن روی صخره‌ها نیز بسیار مفید است؛ چرا که به کمک آنها می‌توان به دیواره لاستیک‌ها به عنوان آسیب‌پذیرترین قسمت خودرو دید داشت.

همچنین برای دوربین‌ها قابلیت شستشو جهت تمیز کردن لنر نیز ارائه شده که در آفرود بسیار کاربرد خواهد داشت. جی ام سی هامر EV از ترمز ترکیبی نیز بهره می‌برد که در حالت تراین هم از ترمزهای معمولی و هم از سیستم احیای انرژی ترمزها استفاده خواهد شد تا قابلیت رانندگی با یک پدال فراهم شود. همچنین با این ویژگی می‌توان در مسیرهای ناهموار نیز به آسانی رانندگی کرد؛ چرا که خودرو با حالت رانندگی با یک پدال بسیار قابل کنترل خواهد بود.

جنرال موتورز برای این پیکاپ الکتریکی یک حالت استخراج ویژه آفرود را نیز در نظر گرفته است که می‌تواند فاصله خودرو از زمین را به ۴۰ سانتی‌متر افزایش داده و شرایطی را فراهم سازد تا بتواند از روی موانعی با ارتفاع بیش از ۴۵ سانتی‌متر نیز عبور کرد. ضمن این که ۵ صفحه محافظ مختلف نیز از قسمت‌های زیرین خودرو در مقابل آسیب‌دیدگی محافظت خواهند کرد. این پیکاپ در حوزه یدک کشی نیز در سطح بسیار خوبی قرار دارد. در واقع تمام نسخه‌های این خودرو می‌توانند موارد مختلفی چون قایق‌های بزرگ تفریحی را برای آخر هفته کاربران حمل کنند.

سیستم لانچ کنترل پیشرفته نیز یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب این خودرو محسوب می‌شود که جنرال موتورز آن را به اختصار WTF نامیده است. البته در تست رانندگی خبرنگاران اجازه تست این سیستم را نداشتند و این سیستم توسط مهندسان جنرال موتورز تست شد، اما خبرنگاران اجازه داشتند با نشستن روی صندلی شاگرد شاهد عملکرد WTF باشند. پس از این که این حالت فعال شد، در ابتدا صندلی راننده به لرزه افتاد تا هشدار دهد خودرو قرار است همانند موشک به جلو پیش برود. پس از آن حدود ۲۰ ثانیه طول خواهد کشید تا خودرو آماده لانچ شود.

سیستم WTF باعث می‌شود تا ارتفاع خودرو حدود ۵۱ میلی‌متر کاهش پیدا کند و باتری و سایر قطعات الکترونیکی نیز در دمای مطلوبی قرار خواهند گرفت. پس از آن صفحه نمایش اعلام می‌کند ابتدا پدال ترمز و پس از آن گاز را تا انتها بفشارید. در ادامه فقط با برداشتن پا از روی پدال ترمز شاهد شلیک خودرو به جلو خواهیم بود. در این حالت سرنشین کاملا به صندلی خواهد چسبید. هرچند تسلا مدل S دوربرد، ریویان R1T و لوسید ایر دریم ادیشن نیز خودروهای الکتریکی فوق‌العاده سریعی محسوب می‌شوند، اما جی ام سی هامر EV در سطح ویژه‌ای قرار دارد. البته این خودرو جزو سریع‌ترین‌ها محسوب نمی‌شود و شاید نسبت به این خودروهایی که به آنها اشاره کردیم کندتر باشد، اما در زمان شروع حرکت و خروج از حالت سکون سرعت ویژه‌ای دارد.

هنگام رانندگی روی جاده جی ام سی هامر EV همانند هامر H1 بسیار عریض به نظر می‌رسد و تمام سیستم‌های پیشرفته نیز نتوانستند عرض زیاد آن را پنهان سازند. البته این خودرو به دلیل وزن و قدرت بالا توانسته اعتماد به نفس زیادی را هنگام رانندگی در راننده به وجود آورد. همچنین هنگام رانندگی و برای حفظ خودرو میان خطوط به فرمان دادن زیادی نیاز نخواهد بود، اما اگر به چرخاندن فرمان نیاز باشد، بازخورد زیادی را دریافت نخواهد کرد. ضمن اینکه لاستیک‌های عظیم ۳۵ اینچی نیز بازخورد خوبی را ارائه نمی‌دهند، اما به طور کلی سواری با پیکاپ الکتریکی کاملا عادی بوده و دامپرهای تطبیقی و فنرهای بادی در کنترل وزن زیاد این خودرو موفق ظاهر شده‌اند.

جی ام سی هامر EV از قوای محرکه ۳ موتوره بهره می‌برد که می‌توانند قدرتی برابر با ۱۰۰۰ اسب بخار و گشتاور ۱۶۳۰ نیوتن‌متر را به تولید برسانند. از این رو این پیکاپ ۴ تنی می‌تواند بسیار چابک و بسیار سبک‌تر ظاهر شود. در پشت فرمان این خودرو سرگرمی و جذابیت متعددی در اختیار راننده قرار خواهد گرفت. این خودرو به شکل استاندارد از جدیدترین نسخه سیستم خودران سوپر کروز جنرال موتورز نیز بهره می‌برد که از آن می‌توان در بیش از ۳۲۰ هزار کیلومتر از بزرگراه‌های آمریکای شمالی استفاده کرد که با قابلیت تغییر خط خودکار نیز برای عبور از ترافیک روان کاربرد دارد.

با این تست رانندگی ۳۰ دقیقه‌ای نمی‌توان در مورد جی ام سی هامر EV اظهارنظر کاملی داشت؛ چرا که باید این خودرو در تست‌های طولانی مدت نیز مورد آزمایش قرار بگیرد. به طور کلی می‌توان گفت این پیکاپ الکتریکی بسیار قدرتمند می‌تواند رانندگی جذابی را ارائه دهد. این خودرو برای بسیاری از علاقه‌مندان به پیکاپ‌ها و آفرودبازها یک خودرو همه‌چیز تمام است. از این رو می‌توان جی ام سی هامر EV را با یک کلمه شگفت‌انگیز توصیف کرد. همچنین بدون شک مشتریانی که این خودرو را سفارش داده‌اند هنگام تحویل خودرو بسیار شگفت‌زده خواهند شد.

مشخصات فنی

قوای محرکه ۳ موتور الکتریکی
قدرت ۱۰۰۰ اسب بخار
گشتاور ۱۶۳۰ نیوتن متر
وزن ۴۱۰۰ کیلوگرم
شتاب صفر تا ۹۶ ۳ ثانیه
باتری ۲۰۰ کیلووات ساعت
برد بیش از ۵۶۰ کیلومتر
قیمت مدل تست شده ۱۱۲ هزار و ۵۹۵ دلار

منبع گجت نیوز

خروج از نسخه موبایل