تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲
کد خبر : 59271

بیماری کیست مویی چیست؟ موثرترین روش های درمان سینوس پیلونیدال

بیماری کیست مویی چیست؟ موثرترین روش های درمان سینوس پیلونیدال

فهرست۱ کیست مویی یا موی برگشتی۲ چرا به کیست مویی مبتلا می شویم؟۳ علائم و نشانه ها۴ عوارض درمان نکردن کیست مویی۵ به چه پزشکی مراجعه کنیم؟۶ بهترین راه های درمان کیست مویی۶.۱ جراحی باز سینوس۶.۲ جراحی بسته سینوس۶.۳ درمان کیست مویی با لیزر یکی از بیماری های شایع که در اطراف مقعد ایجاد می …

یکی از بیماری های شایع که در اطراف مقعد ایجاد می شود و با عفونت همراه است، بیماری کیست مویی یا کیست پیلونیدال است. آمار ابتلا به این عارضه در ایالت متحده، سالانه حدود ۷۰۰۰۰ نفر اعلام شده است.

این عارضه به شکل یک جوش دردناک در ناحیه مقعد نمایان می شود که با التهاب و عفونت همراه است و می تواند دردناک باشد. برای جلوگیری از پیشرفت عفونت کیست مویی، باید به موقع برای درمان آن اقدام کنید تا دچار عوارض این عارضه نشوید.

در ادامه به بررسی جامع این بیماری، روش های عمل سرپایی کیست مویی با لیزر، عمل جراحی باز و بسته و همچنین عوارض درمان نکردن سینوس پیلونیدال می پردازیم:

کیست مویی یا موی برگشتی

احتمالا برایتان پیش آمده که در قسمتی از بدنتان مو به زیر پوست برگردد و باعث ایجاد جوش شود. کیست مویی هم در واقع همان برگشتن مو به زیر پوست است که در قسمت بالای خط باسن و انتهای ستون فقرات اتفاق می افتد. البته ممکن است این عارضه در قسمت دیگری از خط باسن هم اتفاق بیفتد.

بیماری کیست مویی چیست؟ موثرترین روش های درمان سینوس پیلونیدال

وقتی در این ناحیه مو به زیر پوست برمی گردد، باعث ایجاد عفونت و آبسه چرکی می شود و یک مجرای باریک را در زیر پوست ایجاد می کند که پر از مو و مواد زائد است.

چرا به کیست مویی مبتلا می شویم؟

ایجاد فشار و اصطکاک یکی از دلایل اصلی بیماری کیست مویی شناخته می شود، اما علت دقیق ابتلا به عارضه کیست مویی هنوز مشخص نیست. در ادامه عواملی که ریسک ابتلا به این عارضه را افزایش می دهند بررسی می کنیم:

  • افرادی که زمان زیادی در طول روز را می نشینند
  • افراد پرمو و مردان
  • ژنتیک و سوابق خانوادگی
  • تغییرات هورمونی
  • پوشیدن لباس های تنگ
  • چاقی و اضافه وزن

علائم و نشانه ها

علائم کیست مویی با توجه به شدت پیشرفت بیماری و عفونت آن متفاوت است اما معمولا در مراحل ابتدایی بیمار متوجه آن نمی شود. این علائم زمانی زیاد می شوند که آبسه عفونی تشکیل شود:

  • ایجاد یک برآمدگی ملتهب و دردناک
  • مشاهده سوراخ های ریز روی پوست
  • خروج ترشحات عفونی
  • احساس درد هنگام نشستن
  • تب و لرز

افرادی که به این عارضه دچار می شوند ممکن است همه یا بخشی از علائم بالا را تجربه کنند، اما نکته مهم این است که اجازه ندهید این بیماری پیشرفت کند و به موقع برای درمان آن اقدام کنید. پیشرفت عفونت کیست مویی و سرایت آن به بافت های اطراف می تواند باعث سخت تر شدن روند درمان شود.

عوارض درمان نکردن کیست مویی

وقتی عفونت پیشرفت کند، بیمار مشکلاتی مثل عفونت، تخریب بافت های بدن، آبسه های مکرر، درد و تورم شدید و حتی بیماری هایی مثل سرطان پوست و عفونت خون را تجربه می کند.

یکی از نگرانی ها در مورد عدم درمان به موقع کیست مویی، پیشرفت عفونت و انتقال آن به خون است که باید آن را جدی بگیرید. زمانی که عفونت گسترش پیدا کند و بافت های اطراف درگیر شود، احتمال اینکه به خون راه یابد اصلا بعید نیست و در این مرحله معمولا بیمار دچار علائمی مثل تب و لرز می شود. ورود باکتری عامل عفونت به جریان خون منجر به سپسیس یا همان عفونت شدید خون می شود که بسیار خطرناک است.

باید بدانید که هرگونه عفونت درمان نشده ای در بدن می تواند به خون راه یابد و شرایط خطرناکی را ایجاد کند. بنابراین توصیه می کنیم با مشاهده چنین علائمی، فورا به به پزشک مراجعه کنید.

به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

یکی دیگر از معضلات مبتلایان به کیست مویی این است که نمی دانند برای درمان این عارضه باید به چه پزشکی مراجعه کنند؟ شما می توانید برای تشخیص این عارضه به دکتر عمومی، پزشک متخصص پوست و جراح عمومی مراجعه کنید.

اما توصیه ما این است که برای جلوگیری از هزینه های اضافی، از همان ابتدا به یک جراح عمومی مراجعه کنید. زیرا تنها راه درمان کیست مویی، جراحی و لیزر است.

برای درمان قطعی کیست مویی باید عفونت و ترشحات این بیماری بطور کامل تخلیه شود، بنابراین انتخاب پزشک عمومی که تخصص و تجربه کافی در این زمینه را داشته باشد بسیار مهم است.

کیست مویی در ناحیه بسیار حساسی است و برای جلوگیری از ایجاد آسیب در بافت های اطراف آن، باید پزشکی را انتخاب کنید که سابقه درمان های موفق در این زمینه را داشته باشد.

همچنین ارائه توضیحات کافی درباره روش درمان، طول دوره نقاهت و عوارض احتمالی روش درمانی مورد نظر از دیگر وظایف پزشک متخصص است.

بهترین راه های درمان کیست مویی

راه های مختلفی برای درمان کیست مویی وجود دارد، اما باید در نظر داشته باشید که استفاده از داروهای آنتی بیوتیک فقط در ابتدای بیماری می تواند تا حدی موثر باشد و در مراحل پیشرفته تر بطور کاملا موقت عفونت را کاهش می دهد. روش های جراحی و لیزر کیست مویی که برای تخلیه کامل عفونت کیست مویی مورد استفاده قرار می گیرد را در ادامه بررسی خواهیم کرد:

جراحی باز سینوس

در روش عمل جراحی باز کیست مویی ابتدا یک برش بیضی شکل روی ناحیه بیماری ایجاد شده و عفونت و مواد زائد بطور کامل تخلیه می شود. این جراحی تحت بیهوشی کامل و در بیمارستان انجام می شود و بعد از عمل بیمار باید یک روز در بیمارستان بستری شود.

با توجه به اینکه در روش جراحی باز کیست مویی محل جراحی بخیه زده نمی شود، داخل آن باید با پانسمان پر شود و این پانسمان باید توسط شخص دیگری برای بیمار انجام شود.

طول درمان و ترمیم زخم جراحی کیست مویی حدودا ۴ تا ۶ هفته است و در این مدت بیمار باید پانسمان و مراقبت های بعد از عمل را به خوبی انجام دهد تا دچار عود مجدد بیماری نشود.

جراحی بسته سینوس

جراحی بسته کیست مویی هم دقیقا مشابه روش باز انجام می شود، با این تفاوت که در انتهای جراحی با استفاده از بخیه محل جراحی را می بندند. احتمال بروز عفونت در این روش بیشتر از روش باز است.

درمان کیست مویی با لیزر

اگر می خواهید در وقت و هزینه صرفه جویی کنید و بطور قطعی بیماری تان درمان شود، روش درمان کیست مویی با لیزر بهترین انتخاب است.

درمان کیست مویی با لیزر یک روش سرپایی و بدون بیهوشی است که در کمتر از یک ساعت و در مطب انجام می شود. لیزر یک روش قطعی است که با کمترین میزان درد و خونریزی انجام می شود و بیمار بلافاصله بعد از جراحی می تواند به زندگی عادی برگردد.

همچنین نیازی به انجام مراقبت های سخت بعد از عمل جراحی نیست و فرد با رعایت یکسری نکات ساده می تواند به فعالیت های روزانه خود برگردد.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.