تاریخ انتشار : جمعه ۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۵:۵۶
کد خبر : 587097

بهترین و بدترین آیفون های اپل در کل دوران

بهترین و بدترین آیفون های اپل در کل دوران

بهترین و بدترین آیفون های اپل در کل دوران آیفون های اپل در طول حیاتشان پستی و بلندی‌های زیادی را تجربه کرده‌اند. در اینجا نگاهی خواهیم داشت به تعدادی از بهترین و بدترین نسخه های آیفون در طول تاریخ. اگر علاقمندید با تاریخچه آیفون‌ها بیشتر آشنا شوید، مطالعه این متن را از دست ندهید. زمانی

بهترین و بدترین آیفون های اپل در کل دوران

آیفون های اپل در طول حیاتشان پستی و بلندی‌های زیادی را تجربه کرده‌اند. در اینجا نگاهی خواهیم داشت به تعدادی از بهترین و بدترین نسخه های آیفون در طول تاریخ. اگر علاقمندید با تاریخچه آیفون‌ها بیشتر آشنا شوید، مطالعه این متن را از دست ندهید.

زمانی که استیو جابز در رویداد مک ورلد 2007 روی صحنه رفت و آیفون را معرفی کرد، کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد این دستگاه تا این حد بر صنعت گوشی‌های هوشمند تاثیرگذار باشد. آیفون نخستین گوشی لمسی بازار نبود. با این وجود جادوی خاصی که این دستگاه در خود داشت، باعث شد هیجانی باورنکردنی برای آن ایجاد شده و فروشی میلیونی برای آن رقم بخورد.

از همان ابتدا آیفون به عنوان سمبلی از آینده گوشی‌های هوشمند معرفی شد و در عمل نیز همین اتفاق افتاد؛ چرا که تمامی گوشی‌های پس از آیفون با الهام گرفتن از آن در صدد ارائه ترکیبی از صفحه نمایش لمسی، اپلیکیشن‌ها، دسترسی به اینترنت و البته قابلیت برقراری تماس بودند.

در آن زمان، هیچ کس نمی‌دانست که اپل تا چه حد روی موفقیت آیفون حساب کرده است. با این حال، مدتی بعد، فیل شیلر، معاون ارشد بازاریابی بین‌المللی اپل، آیفون را قماری به قیمت تمام داشته‌های اپل در آن زمان توصیف کرد. قماری که البته جواب داد تا اپل در سال‌های بعد همواره در میان سه کمپانی برتر از حیث فروش گوشی‌های هوشمند قرار گیرد.

آیفون از روز نخست معرفی تا به امروز دستخوش تغییرات زیادی شده و پیشرفت‌های فراوانی را به خود دیده است. با این وجود برخی از مدل‌های آیفون محصولات بهتری بودند و برخی دیگر دستگاه‌های چندان محبوبی به شمار نمی‌رفتند. به منظور آشنایی بیشتر با تاریخچه این محصولات، امروز سعی داریم در گجت نیوز به معرفی تعدادی از بهترین و بدترین آیفون های اپل در طول تاریخ بپردازیم.

ملاک انتخاب بهترین و بدترین مدل‌های آیفون چه بوده است؟

تقریبا غیرممکن است که بخواهیم لیستی از بهترین‌ها و بدترین‌ها در هر دسته محصولی را ارائه دهیم؛ اما به جزئیات طراحی آن‌ها توجه نکنیم. فاکتورهای تاثیرگذار در انتخاب بهترین و بدترین مدل‌های آیفون عبارتند از طراحی بصری این محصولات، قابلیت‌ها و پیشرفت‌های تکنولوژیکی، تغییراتی که این محصولات در زندگی روزمره کاربران ایجاد می‌کنند و البته تجربه کاربری آن‌ها.

در این خصوص، برخی مدل‌های آیفون گام‌های کاملا مثبت و رو به جلویی تلقی می‌شدند؛ در حالی که تعدادی دیگر عقب‌گردهایی تکنولوژیکی به شمار رفته و مشکلات فراوانی را پیش روی کاربران قرار دادند.

بر همین اساس، مدل‌هایی که به عنوان برترین آیفون‌ها انتخاب شده‌اند، همگی ویژگی درخور توجه و پررنگ را ارائه می‌دهند. تعدادی از آن‌ها از منظر طراحی فیزیکی یک پیشرفت بزرگ به شمار می‌روند و برخی دیگر قابلیت‌های جذاب توانستند مخاطبان فراوانی را برای خود دست و پا کنند. اپل در تمامی این مدل‌ها متحمل ریسک‌هایی بعضا سنگین شد که همگی به ثمر نشستند.

از سوی دیگر، نیمه پایین لیست امروز به مدل‌هایی اختصاص دارد که صرفا در شماره پیشرفت داشتند و ضمن ارائه هیچ گونه نکته جدیدی در طراحی یا قابلیت‌های فنی، در برخی موارد ایرادات فنی متعددی هم داشتند. این محصولات عموما فروش ضعیف‌تری را تجربه کردند و نتوانستند دل کاربران را به دست بیاورند.

بهترین مدل‌های آیفون تاریخ

آیفون 4S

آیفون 4S

آیفون 4 اس محبوب‌ترین گوشی اپل برای بسیاری افراد است. این گوشی طراحی فوق‌العاده جذاب را با سرعت بسیار زیاد ترکیب کرد و ضمن معرفی سیری به عنوان یک همراه مجازی قابل اطمینان، به آخرین گوشی دوره طلایی اپل تحت مدیریت استیو جابز تبدیل شد.

آیفون 4S در ظاهر تفاوت چندانی با آیفون 4 نداشت. با این حال بنا به دلایلی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، جای این گوشی در لیست بهترین ها و جای آیفون 4 در لیست بدترین مدل‌های آیفون است.

آیفون 4S همانند آیفون 4 صفحه نمایشی 3.5 اینچی و رتینا داشت و از طراحی صنعتی مشابه و همان ترکیب شیشه و آلومینیوم در ساخت استفاده می‌کرد. با این حال، تفاوت مهم این گوشی با نسخه فاقد S در قدرت فراوان مدل جدیدتر بود؛ چرا که 4S از تراشه A5 اپل به عنوان نخستین چیپست دو هسته‌ای این کمپانی بهره می‌برد.

در کنار این پردازنده فوق‌العاده قدرتمند، بهینه‌سازی بی‌نظیر سیستم عامل iOS باعث شده بود سرعت این گوشی به طور سرسام‌آوری بالا باشد. اپل ادعا کرده بود که iPhone 4S در مقایسه با نسل قبلی خود قدرت پردازشی دو برابری و توانایی‌های گرافیکی هفت برابری داشت.

این پیشرفت سخت‌افزاری بزرگ دست توسعه‌دهندگان را بسیار بازتر گذاشت و تحول مهمی در تولید اپلیکیشن‌های آیفون ایجاد کرد.

علاوه بر این، Siri نیز دیگر قابلیت ویژه iPhone 4S بود که البته در آن زمان قابلیت چندان مهمی به شمار نمی‌رفت؛ اما پس از گذشت یک دهه آموزش، اکنون به یکی از قابلیت‌های حیاتی آیفون تبدیل شده؛ به طوری که تصور کاربری این گوشی بدون آن تقریبا غیرممکن است.

آیفون 4 اس همچنین نخستین دستگاه اپل با قابلیت اتصال به فضای ابری آی کلاود بود. به این ترتیب دیگر برای آپدیت یا راه‌اندازی آیفون نیازی به استفاده از آیتونز نبود و همگام‌سازی داده‌هایی نظیر تصاویر، موزیک‌ها و اسناد به سادگی امکان‌پذیر شده بود.‌

قابلیت ردیابی دستگاه نیز برای نخستین بار در مدل 4S از آیفون ارائه شده و پیشرفت آن در نسل‌های بعدی سرانجام منجر به تولد اپلیکیشن Find My شد.

آیفون اوریجینال، 3G و 3GS

بهترین آیفون

در دهه اول قرن 21 اکثر گوشی‌های موبایل با تعاریف امروزی به هیچ وجه هوشمند به شمار نمی‌رفتند. علاوه بر این، قابلیت دسترسی به اینترنت پرسرعت نیز در محوریت توجه هیچ‌یک از این محصولات قرار نداشت. نسل اول آیفون در میان این گوشی‌ها مانند یک جواهر می‌درخشید. آیفون اوریجینال تمامی قابلیت‌های یک آیپاد، یک گوشی و یک مرورگر اینترنت را در اندازه‌ای کوچک در اختیار کاربران قرار می‌داد.

عرضه آیفون باعث شد که افق استفاده از گوشی‌های موبایل به یک باره تغییر کند. پیش از آن، آیپاد یک بار موفق به ارائه تجربه‌ای لذت‌بخش و متفاوت از گوش دادن به موزیک شده بود. با این وجود، با عرضه آیفون، کاربران دیگر مجبور نبودند دو دستگاه مختلف، یکی برای برقراری تماس و دیگری برای گوش دادن به موزیک، را با خود حمل کنند.

شاید قرار دادن هر سه مدل اول از آیفون در این جایگاه نوعی تقلب به نظر برسد! با این وجود، هر سه گوشی صفحه نمایش‌هایی 3.5 اینچی و لمسی داشتند و می‌توانستند قابلیت‌های آیپاد را به سادگی ارائه دهند. همچنین هر سه آن‌ها قادر به اتصال به اینترنت و برقراری تماس تلفنی بودند و از طراحی تقریبا مشابهی بهره می‌بردند. البته مدل‌های 3G و 3GS کمی جمع و جورتر از مدل اولیه بودند و راحت‌تر در جیب جا می‌شدند.

ممکن است نسل اول آیفون، طراحی گوشی های هوشمند را برای همیشه دگرگون کرده باشد. با این وجود، دومین آیفون، نحوه استفاده از این دستگاه‌ها و کاربری آن‌ها را تغییر داد. iPhone به مجموعه‌ای از اپلیکیشن‌های اپل و تعدادی برنامه متعلق به سایر توسعه‌دهندگان مجهز بود؛ اما به هیچ فروشگاهی برای دانلود برنامه‌های بیشتر دسترسی نداشت.

iPhone 3G اپ استور، اتصال سریع‌تر 3G و البته قابلیت ردیابی GPS را به نسل اول افزود و iPhone 3GS هم با دو برابر کردن ظرفیت رم، بهبود عمر باتری و پشتیبانی از iOS 3 به محصولی سرآمد در زمان خود تبدیل کند.

به این ترتیب اپل توانست بدون ایجاد تغییراتی زیربنایی در نسل اول آیفون، سه مدل از بهترین آیفون های تاریخ را تولید کند که تا ابد در ویترین افتخارات صنعت گوشی‌های هوشمند باقی خواهند ماند.

آیفون 6S و 6S پلاس

iPhone 6S

به عقیده بسیاری افراد، قرار گرفتن حرف S در انتهای نام یک آیفون به معنای تغییرات جزیی آن در مقایسه با نسل قبل است. با این وجود، همین حرف S باعث شد دو مدل از بدترین آیفون های تاریخ در نسل بعدی به بهترین آیفون های ساخته شده توسط اپل تبدیل شوند.

به طور خاص، آیفون 6S پلاس توانست افتضاح مربوط به خم شدن آیفون 6 پلاس تحت کوچک‌ترین فشارها را جبران کند. نکته جالب در این خصوص آن بود که بر خلاف رویه معمول رفع مشکلات این چنینی در طراحی، اپل این کار را بدون هیچ گونه تغییر فیزیکی محسوس در ظاهر گوشی انجام داد.

در این نسل از آیفون، اپل از آلومینیوم گرید 7000 استفاده کرد که در کلاس استفاده‌های هوافضایی قرار داشت و در ساخت اپل واچ نیز مورد استفاده قرار گرفته است. به این ترتیب، حتی آیفون 6 اس پلاس که دقیقا از همان ابعاد و اندازه آیفون 6 پلاس بهره می‌برد مقاومت بسیار بیشتری در برابر خم شدن داشت.

اپل همچنین شیشه به کار رفته در طراحی این گوشی‌ها را نیز از جنس مقاوم‌تری انتخاب کرد و عملکرد حسگر تاچ آیدی را هم بهبود بخشید. علاوه بر این، رزولوشن دوربین اصلی به کار رفته در این گوشی از هشت به دوازده مگاپیکسل افزایش یافته بود. به این ترتیب، سری iPhone 6S به نخستین گوشی‌های اپل با قابلیت ثبت ویدیوهای 4K تبدیل شدند.

علاوه بر این، تصاویر زنده (Live Photos) که اکنون مورد علاقه میلیون‌ها کاربر در سرتاسر دنیا هستند هم برای نخستین بار با آیفون 6 اس و آیفون 6 اس پلاس به دنیا معرفی شدند.

کوپرتینویی‌ها همچنین این دو گوشی را به تراشه A9 مجهز کردند که عملکرد پردازنده و واحد پردازش گرافیکی آن در مقایسه با تراشه به کار رفته در آیفون 6 به ترتیب 70 درصد و 90 درصد بهبود یافته بود.

همچنین قابلیت 3D Touch که به شدت فشردن صفحه نمایش حساس بود و با کمی فشردن آیکون اپلیکیشن‌ها، منوی قابلیت‌های بیشتر آن‌‌ها را نمایش می‌داد، دیگر ویژگی جذابی بود که به همراه این نسل از iPhone رونمایی شد. البته این قابلیت با استقبال چندانی روبرو نشد و اپل چند نسل بعد بی سر و صدا آن را از آیفون‌هایش حذف کرد!

آیفون X

گوشی iPhone X

اپل برای طراحی iPhone X به مشکلی کوچک برخورد کرد! مهندسین این کمپانی در آن زمان تکنولوژی احراز هویت جدیدی به نام فیس آیدی را ابداع کرده بودند که با استفاده از حسگرهای خاصی چهره کاربر را تشخیص داده و قفل گوشی را باز می‌کرد. با اینکه این حسگرها گام رو به جلوی بزرگی برای اپل به شمار می‌رفتند، اما تعبیه آن‌ها در قسمت فوقانی صفحه نمایش نیازمند فضای بیشتری بود.

در این شرایط، مهندسین این کمپانی بار دیگر از خلاقیت مثال‌زدنی خود استفاده کرده و طراحی جدیدی را پیشنهاد دادند که منجر به خلق ناچ در بالای صفحه نمایش شد. این ناحیه سیاه رنگ بالای صفحه نمایش OLED آیفون X تمامی حسگرهای مورد نیاز برای فیس آیدی، به همراه دوربین سلفی و میکروفون‌ها را درون خود جا داده بود.

فضای ایجاد شده توسط این ناچ به حدی گسترده بود که اپل موفق شد یک دوربین مادون قرمز، یک حسگر مجاورت، یک حسگر نور محیط، اسپیکر، میکروفون، دوربین سلفی و پروژکتور نقطه را به طور همزمان در آن جا دهد!

پس از گذشت چندین سال، حسگر Face ID همچنان بهترین روش احراز هویت بیومتریک به شمار می‌رود. دلیل عملکرد فوق‌العاده این سیستم، دوربین‌های TrueDepth است که با استفاده از هزاران نقطه نامریی نگاشتی سه‌بعدی از چهره کاربر را ترسیم می‌کند. به این ترتیب، سیستم فیس آیدی بر خلاف بسیاری سیستم‌های احراز هویت تصویری، از طریق عکس یا ویدیو فریب نخواهد خورد!

با افزوده شدن حسگرهای فیس آیدی، سنسورهای اثر انگشت از این مدل از آیفون حذف شدند. به این ترتیب اپل موفق شد که صفحه نمایش اولد را تا لبه پایینی بخش جلویی گوشی گسترش دهد. به همراه این تغییر، کوپرتینویی‌ها همچنین ژست‌های حرکتی را نیز به عنوان روشی جدید برای تعامل کاربران معرفی کردند.

این طراحی جدید آیفون ایکس به حدی انقلابی بود که آن را به راحتی در لیست بهترین مدل‌های آیفون تاریخ قرار داد. همچنین اپل تا آیفون 12، گوشی‌هایش را با همین طراحی روانه بازار می‌کرد.

آیفون 14 پرو و پرو مکس

بهترین آیفون

در سال 2022 اپل سرانجام در مدل‌های پرو و پرو مکس از آیفون 14 استفاده از ناچ در بالای صفحه نمایش را کنار گذاشت و آن را با داینامیک آیلند جایگزین کرد. داینامیک آیلند یا جزیره پویا ناحیه‌ای جدید در اطراف دوربین‌های سلفی و حسگرهای فیس آیدی بود که روشی جدید برای نمایش اعلان‌ها و سایر اطلاعات گوشی به شمار می‌رفت.

علاوه بر این، نسخه های آمریکایی آیفون 14 پرو و پرو مکس تنها از سیم کارت‌های الکترونیکی (eSIM) پشتیبانی کرده و فاقد درگاه سیم کارت هستند. مشخص نیست که دلیل این کار از سوی اپل چه بوده؛ اما حذف این درگاه‌ها قطعا باعث یکدست‌تر به نظر رسیدن طراحی این گوشی‌های شده است.

تمامی مدل‌های iPhone 14 همچنین برای نخستین بار به قابلیت اتصال ماهواره‌ای مجهز می‌شوند. بنابراین می‌توانید در شرایط اضطراری که به خطوط موبایل دسترسی ندارید از این طریق پیامی ارسال کرده و درخواست کمک کنید.

اپل همچنین قابلیت تشخیص تصادف را نیز به نسل 2022 آیفون‌های خود اضافه کرده است تا در صورت بروز سانحه‌های ناگهانی، گوشی به طور خودکار درخواست کمک کند. تمامی این قابلیت‌ها باعث شده‌اند که تجربه کاربری آیفون به سطحی بالاتر ارتقا یابد و کیفیت زندگی روزمره کاربران به طور محسوسی افزایش پیدا کند.

کمپانی کوپرتینویی همچنین دوربین 12 مگاپیکسلی آشنای خانواده آیفون را با دوربین جدید 48 مگاپیکسلی جایگزین کرده که تصاویری باکیفیت‌تر و با وضوح بسیار بیشتر دارند. مدل‌های Pro و Pro Max از آیفون 14 همچنین به تراشه A16 Bionic اپل مجهزند که از تراشه اسنپدراگون 8 نسل 1 پلاس به کار رفته در پرچمداران کنونی اندروید حدودا 50 درصد قوی‌تر و سریع‌تر است.

همه این موارد باعث می‌شوند جدیدترین مدل از آیفون‌های پرو و پرو مکس هم نمونه‌هایی دیگر از بهترین آیفون های تاریخ به شمار روند.

بدترین مدل‌های آیفون تاریخ

آیفون 5C

آیفون 5C

آیفون 5 سی بازگشت اپل به استفاده از پلاستیک در ساخت گوشی‌های آیفون از زمان iPhone 3GS و تنها باری‌ست که این کمپانی از رویکرد طراحی ضعیف‌تر در ازای قیمت پایین‌تر استفاده کرد! این گوشی در رنگ‌های مختلفی اعم از صورتی، زرد، آبی، سبز و سفید روانه بازار شده بود و در طراحی، از اسکلتی فلزی بهره می‌برد که در نقش آنتن دستگاه عمل می‌کرد.

اپل همچنین مشخصات فنی iPhone 5C را دقیقا مشابه با آیفون 5S در نظر گرفته بود. مشخص نبود که این دلیل این اقدام چه بود؛ اما در عمل، گوشی‌های آیفون 5C آغازگر مسیری برای اپل بودند که سرانجام به عرضه سری iPhone SE منجر شد.

در کنار تمامی ویژگی‌های ناسازگار iPhone 5C، قیمت‌گذاری این محصول هم چنگی به دل نمی زد. اختلاف قیمت این گوشی با آیفون 5 تنها 100 دلار بود که توجیه چندانی نداشت. به بیان دیگر، علاقمندان به خرید آیفون می‌توانستند در ازای پرداخت 100 دلار بیشتر، به جای یک گوشی پلاستیکی در رنگ‌های بچه‌گانه، محصولی قرص و محکم ساخته شده از آلومینیوم را خریداری کنند!

تجربه iPhone 5C به حدی برای اپل و هوادارانش ناگوار بود که این کمپانی پس از آن هرگز به سراغ تولید گوشی‌های پلاستیکی نرفت!

آیفون 4

بهترین آیفون

آیفون 4 در ابتدا با استقبال بسیار خوبی روبرو شد و مورد تحسین منتقدین و کاربران قرار گرفت؛ تا جایی که بسیاری افراد معتقد بودند این گوشی بهترین آیفون عرضه شده تا آن زمان است. تمامی مواردی که این گوشی را به محصولی فوق العاده تبدیل کردند، همچنان پابرجا هستند و کسی هم منکر آن‌ها نیست. با این وجود نه طراحی فوق‌العاده و نه سیستم دوربین بسیار خوب نتوانستند مانع از حضور ناگهانی آن در میان بدترین آیفون های تاریخ شوند.

منشا ایرادات این گوشی خوش‌ساخت، مشکل آنتن‌دهی آن بود که خیلی سریع گریبانگیر تمامی کاربران آن شد. آیفون 4 نخستین آیفون تمام فلزی اپل بود و برای همین کوپرتینویی‌ها برای اولین بار آنتن را روی قاب بیرونی دستگاه قرار دادند تا از این طریق دریافت سیگنال ان را تقویت کنند.

با این حال زمانی که این گوشی به دست کاربران رسید، کسی متوجه سیگنال‌های تقویت شده در آن نشد؛ چرا که در بسیاری مواقع در دست گرفتن معمولی گوشی باعث می‌شد که آنتن‌دهی گوشی به طور کامل قطع شود! وبسایت Consumer Reports نیز وجود این ایراد در آیفون 4 را تایید کرد و راهکارهایی موقتی مانند پوشاندن حفره آنتن‌ها با چسب را پیشنهاد کرد تا دست کاربران به آنتن برخورد نکند و ارتباط تلفنی قطع نشود! با این وجود، وبسایت فوق این گوشی را در لیست محصولاتی که خریدشان را توصیه نمی‌کند قرار دهد تا اپل در وضعیتی باورنکردنی قرار گیرد.

مصاحبه استیو جابز و ایمیلی که مدتی بعد در این خصوص ارسال کرد و کاربران را به خاطر در دست گرفتن گوشی به شیوه ناصحیح مسئول این مشکل می‌دانست، کار را خراب‌تر کرد.

دو سال بعد، اپل مشکل آیفون 4 را پذیرفت و به تمامی خریداران این گوشی 15 دلار پول یا یک قاب رایگان برای این گوشی پیشنهاد کرد. البته این راهکار به هیچ عنوان نتوانست ایرادات بزرگ iPhone 4 را تسلی دهد تا این گوشی با تمام قابلیت‌های مثبتی که داشت، در حالی که پتانسیل قرار گرفتن در لیست بهترین آیفون های تاریخ را داشت، به یکی از بدترین مدل‌های این گوشی تبدیل شد.

آیفون SE

گوشی iPhone SE

در سال 2016 اپل مجددا سعی کرد آیفونی ارزان‌قیمت‌تر را روانه بازار کند. با این وجود این بار بر خلاف مدل 5C در ساخت آن از مواد پریمیوم استفاده کرد. نتیحه کار iPhone SE بود که ملغمه‌ای از ویژگی‌ها و مشخصات چندین مدل از آیفون‌های قبلی خود به شمار می‌رفت! این گوشی از طراحی آیفون 5S استفاده می‌کرد و چیپست A9 از آیفون 6S را به عاریت گرفته بود. علاوه بر این، مدل SE همچنین دو گیگابایت رم داشت و دوربین آن هم 12 مگاپیکسلی بود.

به این ترتیب در ازای پرداخت 400 دلار می‌توانستید اکثر قابلیت‌های آیفون 6 اس را با حدود دو سوم قیمت در اختیار داشته باشید؛ با این تفاوت که این قابلیت‌ها در شاسی قدیمی‌تری قرار داشتند و از حیث طراحی یک عقبگرد برای اپل به شمار می‌رفتند. همین امر باعث می‌شود iPhone SE و البته نسل‌های بعد از آن، همگی از جمله بدترین آیفون های تاریخ باشند.

آیفون ها از ابتدا محصولاتی بوده‌اند که بر روی لبه تکنولوژی در حال حرکتند و در هر مدل با ارائه قابلیت‌های جدید و جذاب شما را به آپگرید ترغیب می‌کنند. با این وجود، مدل‌های مختلف آیفون اس ای هیچ‌یک از این ویژگی‌ها را ندارند. نسل دوم آیفون اس ای از طراحی آیفون 8 استفاده کرد؛ اما از تراشه A13 Bionic آیفون 11 در ساخت بهره برد. به این ترتیب، اپل با این گوشی پس از صرف مدتی طولانی برای فراگیر کردن صفحه نمایش‌های تمام صفحه و کاربری به کمک ژست‌ها حرکتی، بار دیگر کلید Home را به آیفون‌ها برمی‌گرداند!

همچنین نسل کنونی iPhone SE هم از تراشه A15 Bionic به کار رفته در خانواده آیفون 13 استفاده می‌کند؛ اما همچنان طراحی مشابه آیفون 8 را ارائه می‌دهد. آیفون 8 در سال 2017 به بازار عرضه شده که آن را به محصولی پنج ساله تبدیل می‌کند. در دنیای گوشی‌های هوشمند، پنج سال زمان واقعا زیادی است و آیفون SE عملا محصولی از گذشته نام می‌گیرد!

آیفون 6 پلاس

بدترین آیفون های تاریخ

آیفون 6 و 6 پلاس عموما به عنوان طلایه‌داران طراحی جدید اپل که تا چند نسل بعد مورد استفاده قرار گرفت شناخته می‌شوند. با این حال یک مشکل بزرگ دیگر باعث قرار گرفتن این محصولات در میان ضعیف‌ترین آیفون های تاریخ، به جای بهترین های آن، شد.

این مشکل در فضای اینترنت با نام bendgate شناخته می‌شد. بسیاری کاربران آیفون 6 و خصوصا مدل بزرگتر 6 پلاس گزارش دادند که این گوشی به هنگام قرار داشتن در جیب به طور دائمی خم می‌شود!

اپل این نسل از گوشی‌ها خود را به طور کامل از آلومینیوم ساخت و قابلیت‌هایی نظیر اپلیکیشن Health، اپل پی و Family Sharing را هم برای آن در نظر گرفت تا این دستگاه را به محصولی کاربردی‌تر تبدیل کند. همچنین، ضخامت این آیفون نیز بسیار کمتر از نسل‌های قبل خود بود که در ظاهر نکته‌ای بسیار مثبت به شمار می‌رفت. با این وجود، همین ضخامت کمتر به تدریج باعث شکست بزرگ آن شد!

بر اساس گزارشات کاربران، خم شدن تمامی نمونه‌های آیفون 6 و آیفون 6 اس، همگی در یک نقطه و در حوالی کلیدهای کم و زیاد کردن صدا رخ می‌داد. اپل در ابتدا سعی کرد این گزارش را بی‌اهمیت جلوه داده و آن را تنها به تعداد کمی از کاربرانش نسبت دهد. با این وجود، گزارش‌های بعدی حاکی از این هستند که کوپرتینویی‌ها حتی پیش از عرضه iPhone 6 و iPhone 6S به بازار دقیقا می‌دانستند که این محصولات در مقایسه با مدل 5S بیشتر احتمال خمیدگی دارند.

به طور خاص، اسناد داخلی اپل حاکی از این بودند که احتمال خم شدن آیفون 6 و 6 اس به ترتیب 3.3 و 7.2 برابر آیفون 5 اس بود!

Rokr E1

گوشی Rokr E1

شاید این سوال برایتان ایجاد شده باشد که چگونه یک گوشی که حتی توسط اپل ساخته نشده توانسته در لیست بدترین آیفون های تاریخ قرار گیرد! دلیل این امر آن است که Rokr E1 با این که توسط موتورولا تولید شده، اما نخستین محصولی است که از آیتونز پشتیبانی کرده و قابلیت همگام‌سازی با آن را داشت.

این گوشی جمع و جور قبل از نسل اول آیفون عرضه شد و حتی هوشمند هم نبود. با این وجود، قابلیت دسترسی به آیتونز آن را به محصولی خاص تبدیل می‌کرد. Rokr E1 البته تنها قادر به پخش کردن حدود 100 آهنگ بود!

آنچه Rokr E1 را به محصولی بازنده تبدیل می‌کند، آن است که این گوشی در آن زمان باید در مقابل گوشی‌های واکمن سونی اریکسون قرار می‌گرفت. علاوه بر این، حافظه محدود آن‌ها و هزینه بالای ارتقای حافظه از دیگر نقاط ضعف مهم این گوشی به شمار می‌رفت. به این موارد، اشتباه استیو جابز روی صحنه و فشردن کلید اشتباه در مراسم رونمایی از آن را هم در نظر بگیرید که باعث ایراد در پخش موسیقی شد!

با وجود همه این موارد، شاید مهم‌ترین دلیل شکست این گوشی را باید دخالت اپل و برنامه‌ریزی‌های نامنظم این کمپانی دانست. کوپرتینویی‌ها که این گوشی را خطری برای آیپاد‌های خود می‌دیدند، آن را دقیقا همزمان با آیپاد نانو رونمایی کردند. در آن زمان آیپاد نانو قادر به پخش 1000 ترک موزیک بود که در برابر آن، ظرفیت صدتایی Rokr E1 شوخی به نظر می‌رسید!

اپل همچنین یک سال بعد با توقف پشتیبانی از Rokr E1، نسل اول آیفون را رونمایی کرد و سرآغازی بر عرصه گوشی‌های هوشمند را رقم زد.

نظر شما در خصوص لیست بهترین و بدترین آیفون های تاریخ چیست؟ شما جای کدام پرچمدار اپل را در این لیست خالی می‌بینید؟

مقاله اصلی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.