تاریخ انتشار : شنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰
کد خبر : 584519

بهترین تصاویر مریخ نورد کنجکاوی از سیاره سرخ را در تولد 10 سالگی آن تماشا کنید

بهترین تصاویر مریخ نورد کنجکاوی از سیاره سرخ را در تولد 10 سالگی آن تماشا کنید

بهترین تصاویر مریخ نورد کنجکاوی از سیاره سرخ را در تولد 10 سالگی آن تماشا کنید بهترین تصاویر مریخ نورد کنجکاوی یا Curiosity از سیاره سرخ را در تولد 10 سالگی آن ببینید. این مریخ نورد به کاوش در سطح مریخ ادامه می‌دهد. مریخ نورد کنجکاوی ناسا یا Curiosity به مدت 10 سال در سطح

بهترین تصاویر مریخ نورد کنجکاوی از سیاره سرخ را در تولد 10 سالگی آن تماشا کنید

بهترین تصاویر مریخ نورد کنجکاوی یا Curiosity از سیاره سرخ را در تولد 10 سالگی آن ببینید. این مریخ نورد به کاوش در سطح مریخ ادامه می‌دهد.

مریخ نورد کنجکاوی ناسا یا Curiosity به مدت 10 سال در سطح مریخ به جستجوی نشانه‌هایی از حیات در این سیاره و همچنین یادگیری در مورد محیط منحصربه‌فرد آنجا بوده است. این مریخ نورد که در 26 نوامبر 2011 بر روی موشک اطلس وی – Atlas V به فضا پرتاب شد، هشت ماه و 10 روز بعد یعنی در 5 آگوست 2012 روی سطح مریخ فرود آمد.

در فرود بی نظیر کنجکاوی، سیستم فرود آن موشک‌های خود را فعال کرد تا کاوشگر با استفاده از یک جرثقیل به سطح مریخ پایین بیاید و در نهایت فضاپیما با چتر نجات فرود آمد. این تکنیک فرود یک موفقیت بزرگ بود که ناسا در فوریه 2021 و هنگامی که مریخ نورد استقامت – Perseverance به مریخ رسید، آن را تکرار کرد.

برای یک دهه، مریخ نورد کنجکاوی در سراسر سیاره سرخ، از دهانه گیل تا آئولیس مونس، سفر کرده و بهترین تصاویر را ثبت کرده است. اگر می‌خواهید ببینید که این مریخ نورد در حال حاضر کجاست می‌توانید به این لینک در وبسایت ناسا مراجعه کنید و به طور زنده از موقعیت مریخ نورد Curiosity ‌آگاه شوید.

کنجکاوی در طول سفرهای خود شواهد گسترده‌ای از تغییرات آب و هوایی گذشته و حال حاضر در سیاره سرخ کشف کرد. این مریخ نورد همچنین در طول مدت حضور خود در مریخ با چالش‌های بی شماری مواجه بوده است که از جمله آنها می‌توان به اشکالات کامپیوتری، نقص مته، مشکل جهت‌گیری و آسیب‌های فراوان به چرخ‌های آن اشاره کرد. با وجود این، مریخ نورد Curiosity همچنان با قدرت به ماموریت خود ادامه می‌دهد و هم‌اکنون نیز به بررسی محیط مریخ ادامه می‌دهد.

در این مطلب می‌توانید به مناسبت ده سالگی این مریخ نورد، برخی از بهترین تصاویر مریخ نورد کنجکاوی از سیاره سرخ را مشاهده کنید.

بهترین تصاویر مریخ نورد کنجکاوی از سیاره سرخ

1. مریخ نورد کنجکاوی ناسا این عکس سلفی را در 11 می 2016 در سایت حفاری Okoruso در دامنه کوه شارپ گرفت.

2. کنجکاوی این تصویر را از یک به اصطلاح «قاشق شناور» در مریخ در تاریخ 30 آگوست 2015 ثبت کرد. این صخره عجیب به مرور زمان توسط بادهای مریخی به شکل یک مجسمه درآمد و حتی سایه قاشقی‌شکل خود را روی سطح زیر آن انداخت.

تصاویر مریخ نورد کنجکاوی

3. نمایی از اولین کشف شهاب سنگ در مریخ توسط کنجکاوی را در این تصویر می‌بینید. این شهاب‌سنگ‌های آهنی به نام‌های لبنان (سنگ بزرگتر) و لبنان B (سنگ کوچک‌تر در پیش‌زمینه) توسط کنجکاوی در 25 می 2014 کشف شدند. سنگ بزرگتر با نام لبنان نزدیک به 2 متر عرض دارد. ناسا این عکس را در 15 جولای 2014 منتشر کرد.

تصاویر مریخ نورد کنجکاوی

4. مریخ نورد کنجکاوی ناسا از دوربین ناوبری روی دکل خود برای نگاه به مسیرهای طی کرده پس از پایان رانندگی 100 متری در 548امین روز مریخی خود استفاده کرد. این عکس در 19 فوریه 2014 ثبت شد.

تصاویر مریخ نورد کنجکاوی

5. کنجکاوی تصویری از زمین و کره ماه را حدود 80 دقیقه پس از غروب خورشید در مریخ در 31 ژانویه 2014 ثبت کرد. این قسمت، تصویری بزرگنمایی شده از این جفت را نشان می‌دهد.

تصاویر مریخ نورد کنجکاوی

6. این تصویر با رنگ کاذب نشان می‌دهد که چگونه کنجکاوی می‌تواند وجود مواد معدنی خاص را در سنگ‌ها آشکار کند. با ترکیب تصاویر گرفته شده از سه فیلتر که قادر به تشخیص هماتیت معدنی اکسید آهن (به رنگ ارغوانی در تصویر) هستند، دانشمندان می‌توانند محل وقوع این ترکیب معدنی را در سطح مریخ ببینند. کنجکاوی از ابزار خود برای حذف گردوغبار و یک برس سیمی برای پاک کردن گردوغبار از روی سنگ استفاده کرد تا مقدار زیادی هماتیت آشکار شود. این مریخ نورد، تصویر مذکور را در 17 سپتامبر 2017 ثبت کرد.

تصاویر مریخ نورد کنجکاوی

7. در 15 ژانویه 2014 مریخ نورد کنجکاوی ناسا از ابزار شیمی و دوربین خود (ChemCam) و همچنین از دوربین میکرو و تصویربرداری از راه دور (RMI) و لیزر خود برای بررسی یک هدف سنگی به نام هاریسون استفاده کرد. این تصویر RMI از سنگ است که در سطح دهانه گیل شل قرار دارد. «هاریسون» حاوی کریستال‌های کشیده و رنگ روشن در ماتریکس تیره‌تر است. نوار مقیاس 4.5 میلی‌متری در سمت راست پایین تصویر، حدود یک ششم اینچ طول دارد. اندازه‌ی برخی از کریستال‌ها تا حدود 0.4 اینچ (یک سانتی‌متر) می‌رسد.

تصاویر مریخ نورد کنجکاوی

8. چرخ‌های کنجکاوی در طول ده سال حضور مریخ نورد روی سطح سیاره سرخ آسیب دیده‌اند. این عکس توسط دوربین لنز دستی MAHLI در 27 ژانویه 2022 گرفته شده است و میزان آسیب وارد شده به یکی از چرخ‌های کنجکاوی را نشان می‌دهد.

تصاویر مریخ نورد کنجکاوی

9. این صحنه هنری توسط کنجکاوی در 16 نوامبر 2021 ثبت شد. کنجکاوی دو مجموعه عکس ترکیبی گرفت که یکی در ساعت 8 و نیم صبح و دیگری در ساعت 4 و 10 دقیقه بعد از ظهر به زمان محلی مریخ گرفته شدند. در ادامه، تصاویر متضاد از نظر نور ترکیب شدند تا جزئیات مناظر مریخ را به نمایش بگذارند.

تصاویر مریخ نورد کنجکاوی

10. دانشمندان این چیزی که در تصویر مشاهده می‌کنید را «صخره نهنگ» نامگذاری کرده‌اند. صخره نهنگ، نمای دقیقی از یک پدیده ژئولوژیک به نام Crossbedding را نشان می‌دهد؛ نشانه‌ای که به ما می‌گوید محل فرود کنجکاوی در دهانه گیل، زمانی یک دریاچه وسیع بوده است.

تصاویر مریخ نورد کنجکاوی

11. این تصویر که با نام «درب سگ» شناخته شده، توسط مریخ نورد کنجکاوی در 7 می 2022 در حین بررسی صخره‌های شرقی در دهانه گیل ثبت شد. این درب عجیب فقط 30 سانتی‌متر ارتفاع و 40 سانتی‌متر عرض دارد.

تصاویر مریخ نورد کنجکاوی

12. کنجکاوی با استفاده از تصویرگر لنز دستی مریخ (MAHLI) در 20 نوامبر 2021، این تصویر پانوراما را که از 81 تصویر مجزای به هم چسبیده شده تشکیل شده، ثبت کرد. این عکس در 333مین روز مریخی گرفته شد. ساختار صخره‌ای پشت مریخ نورد با نام Greenheugh و تپه‌ای که در سمت راست دیده می‌شود با نام کوه رافائل ناوارو شناخته می‌شوند.

تصاویر مریخ نورد کنجکاوی

13. کنجکاوی این تصویر از ساحل Ogunquit را در سال 2017 ثبت کرد. امواج بزرگ در شن‌های تیره، چندین متر از هم فاصله دارند، در حالی که امواج کوچک حدود 10 برابر به هم نزدیک‌تر هستند. این تصویر دارای تعادل رنگی سفید است به طوری که رنگ‌های آن در طول روز روی زمین ظاهر می‌شوند.

تصاویر مریخ نورد کنجکاوی

14. کنجکاوی این تصویر از تپه Ireson را در دوم فوریه 2017 و در حالی که پایین کوه شارپ را کاوش می‌کرد، گرفت. تپه آیرسون حدود 5 متر ارتفاع دارد و از صخره‌های قرمزرنگ بیرون آمده است. تصویر مذکور دارای تعادل رنگ سفید است. در پشت تپه آیرسون، بخشی از لبه دهانه گیل دیده می‌شود که به صورت افقی کم‌نور در تصویر وجود دارد.

تصاویر مریخ نورد کنجکاوی

15. این تصویر در 18 مارس 2022 در حالی گرفته شد که کنجکاوی در سنگ‌فرش Greenheugh در سمت جنوبی کوه شارپ به کاوش می‌پرداخت. این مریخ نورد در این قسمت با برخی از صخره‌های متزلزل روبه‌رو شد که باعث شد مجبور شود به مسیر دیگری برود. وقتی تیم مریخ نورد کنجکاوی متوجه شد که به سمت سطحی پر از سنگ‌های تیز شده با بادهای مریخی حرکت می‌کنند، چاره‌ای جز چرخاندن کاوشگر رباتیک خود نداشتند. به دلیل ظاهر فلس‌مانند صخره‌ها، دانشمندان لقب صخره‌های Gator-Back یا پشت‌تمساحی را روی آن گذاشته‌اند.

تصاویر مریخ نورد کنجکاوی

مقاله اصلی

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.