تاریخ انتشار : پنجشنبه ۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۴
کد خبر : 583329

بعد از چین، حالا روسها قرار است به بازار خودرو ایران بیایند؛ اما با چه خودروهایی؟

بعد از چین، حالا روسها قرار است به بازار خودرو ایران بیایند؛ اما با چه خودروهایی؟

بعد از چین، حالا روسها قرار است به بازار خودرو ایران بیایند؛ اما با چه خودروهایی؟ خبرها حاکی از آن است خودروسازان روسی نیز همانند خودروسازان چینی قصد دارند سهمی از بازار خودرو ایران را به خود اختصاص دهند، اما روس‌ها با چه خودروهایی وارد ایران خواهند شد؟ به نظر می‌رسد ایران و روسیه برای

بعد از چین، حالا روسها قرار است به بازار خودرو ایران بیایند؛ اما با چه خودروهایی؟

خبرها حاکی از آن است خودروسازان روسی نیز همانند خودروسازان چینی قصد دارند سهمی از بازار خودرو ایران را به خود اختصاص دهند، اما روس‌ها با چه خودروهایی وارد ایران خواهند شد؟

به نظر می‌رسد ایران و روسیه برای همکاری در حوزه خودرو مذاکراتی را به انجام رساندند و به زودی با مونتاژ خودروهای روسی یا واردات آنها در بازار ایران این همکاری‌ها را آغاز خواهند کرد. پیمان پاک، رئیس کل سازمان توسعه تجارت مدتی قبل برای اولین بار از همکاری خودروسازان داخلی با خودروسازان روسی برای تولید خودرو خبر داد و گفت هر دو کشور در حوزه تولید خودرو از ظرفیت‌های بالایی برخوردارند.

روسها با چه خودروهایی وارد بازار خودرو ایران می‌شوند؟

رئیس کل سازمان توسعه تجارت در ادامه گفته‌های خود بیان کرد ایران و روسیه با در اختیار قرار دادن ظرفیت‌هایشان به یکدیگر می‌توانند محدودیت‌هایی که در تولید خودرو وجود دارد را برطرف سازند. وی افزود از آنجایی که هر دو کشور در تولید محصولات رنو نیز تجربه دارند، امکان راه‌اندازی پلتفرم ال نود و ساندرو در ایران نیز در دست بررسی قرار خواهد گرفت.

پیمان پاک عنوان کرد در حوزه خودروهای تجاری، ون و مینی بوس نیز میان دو کشور مذاکراتی به انجام رسیده و تصمیم بر آن شد تا در برخی قسمت‌ها ما از روسیه کالا بخریم و در قسمت‌هایی نیز آنها قطعات مورد نیاز خود را از ایران خریداری کنند.

وی افزود در حوزه خودروهای سواری امکان صادرات قطعات خودرویی که در ایران تولید می‌شود نیز وجود دارد. ایران در حوزه ساخت قطعات عملکرد خوبی دارد و به همین دلیل قطعه‌سازان ایرانی را به روس‌ها معرفی کردیم و حتی میان آنها برای صادرات قطعات خودرو نیز مذاکراتی به انجام رسیده است. ضمن اینکه برخی از قطعات مورد نیاز برای خودروهای سبک نیز توسط روس‌ها تولید خواهد شد.

خودوسازان داخلی طی ماه‌های گذشته خودروهای چینی متعددی را به بازار عرضه کردند و به همین دلیل حضور خودروسازان چینی در بازار خودروی ایران بیش از پیش پررنگ‌تر شده و اکنون روس‌ها نیز قصد دارند سهمی از بازار خودرو ایران را به خود اختصاص دهند.

گفتنی است خودروهای روسی طی دهه‌های قبل نیز در بازار ایران حضور داشتند، اما در سال 1397 طی همکاری خودروسازان داخلی با خودروسازان روسی مجددا شاهد حضور خودروهای روسی در بازار ایران بودیم و اکنون نیز موضوع تولید خودروهای روسی در ایران و واردات آنها نیز در دستور کار قرار گرفته است.

طبق گفته کارشناسان، آوتوواز طی شراکت با اتحاد رنو نیسان و با سرمایه‌گذاری نیم میلیارد دلاری روی تولید خودرو لادا لارگوس که یک خودرو بر پایه تندر 90 ایرانی است تمرکز دارد و احتمالا طی مشارکت با خودروسازان داخلی حضور پررنگی را در ایران تجربه خواهد کرد.

بازار خودرو

در واقع آوتوواز برای حضور در ایران شانس زیادی دارد و لادا نیز به عنوان اصلی‌ترین و معروف‌ترین برند آن محسوب می‌شود. در همین راستا این خودروساز روسی در نبود خودروسازان بزرگ خارجی قصد دارد همانند چینی‌ها سهم زیادی از بازار خودرو ایران را به خود اختصاص دهد. آوتوواز محصولات خود را در 34 کشور از جمله کوبا، شیلی و ترکبه به فروش می‌رساند.

البته با وجود اینکه 67 درصد از سهام این شرکت به رنو فرانسه تعلق دارد، اما محصولات این شرکت در بازارهای بزرگ جهان مورد استقبال قرار نگرفته است. همچنین حضور آوتوواز برای رنو فرصتی را فراهم می‌کند تا به وجود تحریم‌ها بتواند به شکل غیرمستقیم در بازار خودرو ایران حضور پیدا کند.

کارشناسان بر این باورند به دلیل درصد داخلی‌سازی پایین قطعات خودروهای روسی و همچنین نیاز به واردات آنها در شرایطی که نرخ ارز به شکل بی‌سابقه‌ای در حال افزایش است، احتمالا قیمت خودروهای روسی بسیار زیاد خواهد بود و به همین دلیل این خودروها برای رقابت با محصولات چینی راه دشواری را در پیش خواهند داشت.

مقاله اصلی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.