تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۰
کد خبر : 587612

بزرگترین سیاره ابرزمین توسط ناسا کشف شد

بزرگترین سیاره ابرزمین توسط ناسا کشف شد

بزرگترین سیاره ابرزمین توسط ناسا کشف شد ناسا بزرگترین سیاره ابرزمین کشف شده تا به امروز را معرفی کرد؛ جایی که یک سال، کمتر از 15 ساعت زمینی طول می‌کشد. سازمان هوا-فضای آمریکا با استفاده از داده‌های تلسکوپ فضایی TESS، موفق به کشف بزرگترین سیاره ابرزمین شد و آن را TOI-1075 b نام نهاد. ابَر

بزرگترین سیاره ابرزمین توسط ناسا کشف شد

ناسا بزرگترین سیاره ابرزمین کشف شده تا به امروز را معرفی کرد؛ جایی که یک سال، کمتر از 15 ساعت زمینی طول می‌کشد.

سازمان هوا-فضای آمریکا با استفاده از داده‌های تلسکوپ فضایی TESS، موفق به کشف بزرگترین سیاره ابرزمین شد و آن را TOI-1075 b نام نهاد. ابَر زمین یا super-Earth به سیاره‌ای گفته می‌شود که جرمش بیشتر از سیاره ما، اما کمتر از نپتون (17 برابر زمین) است. چنین سیاراتی، به شدت مورد علاقه دانشمندان هستند و گهگاهی در خارج از منظومه شمسی، پیدا می‌شوند.

بیشتر بخوانید: شما هم می‌توانید در کشف سیارات فراخورشیدی به ناسا کمک کنید

برخی از این ابرزمین‌ها در کمربند حیات قرار دارند؛ یعنی در فاصله‌ای از ستاره میزبان که آب می‌تواند به صورت مایع در آن‌ها وجود داشته باشد. البته ظاهرا TOI-1075b حائز چنین شرایطی نیست. این سیاره با دمایی حدود 1050 درجه سانتی‌گراد، شانسی برای داشتن آب مایع، ندارد.

علت این حرارت جهنمی، نزدیکی آن به ستاره و مدار چرخشی کوتاه آن است. سیاره TOI-1075b، ستاره میزبان را چنان سریع یک دور کامل می‌زند که هر سال آن، فقط 14.5 ساعت طول می‌کشد. با وجود این، هنوز برای دانشمندان جذابیت دارد؛ چرا که می‌تواند چیزهای بیشتری از نحوه‌ی شکل‌گیری سیارات سنگی، از جمله زمین به ما بیاموزد.

ناگفته نماند که این بزرگترین ابرزمین کشف شده، حدود 10 برابر زمین جرم دارد و به قول ناسا، هالک سیاره های شبیه به زمین است.

مقاله اصلی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.