تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۲

سنین کودکی جزو مراحل مهم رشد جسمی و رفتاری کودک به‌شمار می‌آید. به‌همین‌خاطر والدین وظیفه سنگینی را به‌عهده دارند. در این سنین، والدین باید به کوچکترین علائم جسمی و روحی کودک توجه ‌‌کنند. یک بیماری کوچک می‌تواند سبب اختلال در رشد طبیعی کودک شود. برای همین، آزمایش‌هایی برای بررسی رشد کودک در نظر گرفته شده‌است.

سنین کودکی جزو مراحل مهم رشد جسمی و رفتاری کودک به‌شمار می‌آید. به‌همین‌خاطر والدین وظیفه سنگینی را به‌عهده دارند. در این سنین، والدین باید به کوچکترین علائم جسمی و روحی کودک توجه ‌‌کنند. یک بیماری کوچک می‌تواند سبب اختلال در رشد طبیعی کودک شود. برای همین، آزمایش‌هایی برای بررسی رشد کودک در نظر گرفته شده‌است. اگر این آزمایش‌ها به‌موقع صورت گیرد، می‌تواند از بیماری‌های سال‌های آینده کودک جلوگیری نماید. در این مقاله سعی داریم به بررسی فاکتورهای خونی کودک بپردازیم و به نکاتی درباره یک آزمایشگاه خوب کودکان اشاره نماییم.

مواردی که در آزمایش خون کودکان باید به آن توجه کرد

همان‌طور که گفته شد، آزمایش‌هایی برای درک بهتر وضعیت کودک در نظر گرفته شده‌است. در این آزمایش‌ها مواردی همچون بررسی قند خون(BS)، چربی، فقر آهن، بررسی انواع ویتامین‌ها در خون، کلسیم، سدیم و… مورد بررسی قرار می‌گیرند.

قند خون (BS)

قند خون بالا سبب بروز بیماری دیابت می‌شود. طبق آخرین پژوهش‌ها و با توجه به سبک زندگی امروز، بیماری دیابت در میان نوجوانان و کودکان شایع شده‌است. این بیماری زمانی بروز می‌کند که بدن به اندازه کافی انسولین تولید نمی‌کند. کمبود انسولین سبب افزایش قند خون می‌شود و در نهایت منجر به بیماری دیابت می‌گردد. بر اساس بررسی‌ها، دیابت نوع یک رایج‌ترین نوع دیابت در میان کودکان و نوجوانان است. برای تشخیص بیماری دیابت، کودک باید ناشتا باشد که به آن FBS می‌گویند.

میزان قند خون عادی برای کودکان بالای دو سال بین 60 تا 100mg/dl ‌‌است. البته باید به این نکته اشاره نمود که بالا‌بودن قند خون صرفا منجر به بیماری دیابت نمی‌شود؛ بلکه بیماری‌های نظیر آکرومگالی، سرطان پانکراس، پرکاری تیروئید، بیماری کلیوی و… را نیز شامل می‌شود(قند خون پایین به ندرت در کودکان دیده می‌شود).

چربی

یکی از مواردی که از آزمایشگاه خوب کودکان انتظار می‌رود، بررسی چربی خون است. چربی خون از جمله مواردی‌ست که باید در آزمایش خون کودکان مورد بررسی قرار گیرد. رژیم غذایی پرچرب خطرات زیادی را به همراه دارد. کلسترول که یکی از مهمترین چربی‌هاست، در رگ‌های خونی رسوب می‌کند و سبب سخت‌شدن دیواره عروق می‌گردد. حاصل چنین عملی بروز بیماری‌های قلبی و عروقی است. در بررسی چربی خون در کودکان، باید دیگر انواع چربی نیز مورد بررسی قرار گیرد. انواع چربی عبارتند از تری گلیسیرید(TG)، کلسترول(Chol)، لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) و لیپوپروتئین با چگالی پایین (LDL). در یک آزمایشگاه خوب کودکان، انواع چربی موجود در خون به دقت آزمایش می‌شود. در ادامه توضیح مختصری خواهیم داد.

کلسترول چربی اصلی بدن است. بدن برای ساخت سلول‌ها به کلسترول نیاز دارد‌‌‌؛ اما وجود بیش از حد کلسترول سبب تجمع آنها در عروق می‌شود. هم‌چنین، برای ساخت هورمون‌هایی نظیر کورتیزول، آلدوسترون، تستوتسرون نیز نیاز به کلسترول است.

عدد مناسب برای لیپوپروتئین با چگالی پایین (LDL) در کودکان پایینتر از 110mg/dl ‌‌است. هم‌چنین، در کودکان میزان لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) باید بیشتر از 45mg/dl باشد.

تری‌گلیسیرید

یکی دیگر از مواردی که باید در یک آزمایشگاه خوب کودکان به آن دقت ‌‌کنند، سطح تری‌گلیسیرید یا به اختصار TG ‌‌است. سبک زندگی ناسالم می‌تواند سبب افزایش تری‌گلیسیرید در بدن کودک شما گردد. تری‌گلیسیرید به سبب وجود کالری اضافی در بدن به وجود می‌آید. سطح تری‌گلیسیرید برای کودکان پسر با دختر متفاوت است. این عدد برای پسران بین 31 تا 108 mg/dl ‌‌است و برای کودکان دختر بین 35 تا 114 mg/dl ‌‌است.

 

بررسی فاکتورهای خونی کودک

آزمایش CBC

یکی از پروتئین‌هایی که سبب تشکیل گلبول قرمز می‌شود هموگلوبین نام دارد. همان‌طور که می‌دانید گلبول‌های قرمز وظیفه جابه‌جایی اکسیژن و دی اکسید کربن در بدن را دارند. میزان هموگلوبین بدن بسته به سن و جنسیت متفاوت است:

  • در سنین 6 تا 12 ماه برای نوازادان دختر بین 11. 3 تا 14. 1 g/dl است و برای نوزادان پسر بین 11. 3 تا 14. 1 g/dl.
  • بین یک سالگی تا 11 سالگی برای دختران بین 10. 9 تا 15. 0 g/dl و برای پسران بین 10. 9 تا 15. 0 g/dl ‌‌است.

پایین‌بودن سطح هموگلوبین خون دلایل مختلفی دارد؛ می‌تواند به خاطر کمبود آهن در بدن باشد و یا به خاطر بیماری‌هایی نظیر تالاسمی.

هماتوکریت

یکی دیگر از فاکتورهایی که باید در برگه آزمایش یک آزمایشگاه خوب مورد بررسی قرار گیرد، سطح هماتوکریت است. هماتوکریت برای کودکان باید بین 53 تا 69 درصد باشد. هماتوکریت بالا سبب غلظت خون می‌شود که می‌تواند نشان‌دهنده کمبود آب بدن باشد. هم‌چنین پایین‌بودن هماتوکریت احتمال کم‌خونی در کودک را افزایش می‌دهد.

کمخونی فقر آهن

آهن عنصری مهم برای رشد جسمی و ذهنی کودکان است. درصورتی‌که کودکی با کم‌خونی فقر آهن مواجه شود و به‌موقع تشخیص داده نشود؛ می‌تواند در آینده مشکلات جدی فیزیکی و ذهنی را به همراه داشته‌باشد. تغذیه نامناسب در دوران نوزادی و اختلال ژنتیکی از عوامل مؤثر بر کم‌خونی فقر آهن است. برای بررسی سلول‌های خونی (گلبول قرمز، گلبول سفید و پلاکت) آزمایشی موسوم به CBC از کودک گرفته می‌شود؛ بنابراین حتما هنگام انتخاب آزمایشگاه خوب کودکان اطمینان حاصل نمایید که آزمایش CBC نیز جزو آزمایش‌هایشان باشد.

 

ویتامین D

از جمله عوامل مؤثر در رشد استخوان کودکان وجود سطح مناسب ویتامین D ‌‌است. این ویتامین به سلول‌ها کمک می‌کند تا در جذب کلسیم، منیزیم و فسفر درست عمل ‌‌کنند. در صورت کمبود ویتامین D در بدن کودک، باید منتظر بیماری راشیتیسم در سال‌های آینده ‌باشید. سطح مناسب ویتامین D در کودکان 50 nmol/l است. هر چند باید به خاطر داشت که مصرف مکمل‌ها سبب افزایش بیش از حد این ویتامین در بدن نگردد.

از سایر فاکتورهایی که در بررسی خون کودک باید به آن توجه داشت می‌توان به ویتامین E، کلسیم، منیزیم، روی و سرب ‌‌اشاره کرد.

نتیجهگیری

سنین حساس کودکی نیاز به توجه زیاد دارد. کودک در این سنین رشد پیدا می‌کند و با مراقبت از کودک می‌توان از بروز بیماری‌های بزرگسالی جلوگیری کرد. ازهمین‌رو، بیشترین توجه والدین به فرزندان خود به همین سنین کودکی مربوط می‌شود. به‌همین‌خاطر، پیدا‌کردن آزمایشگاه خوب کودک نیازمند صرف وقت است. پیشنهاد می‌شود، در انتخاب آزمایشگاه خوب کودک از مشاوره پزشکان اطفال بهره ببرید. هم‌چنین می‌توانید از تجربه اطرافیان خود نیز استفاده نمایید.

خروج از نسخه موبایل