بررسی رخدادهای اخیر موسیقی ایران / حمله به کلهر و تحسین عصار و قربانی لغو کردن یا نکردن! مسئله این است. مهمترین پرسشی که در این روزها برای علاقه‌مندان به موسیقی مطرح است اینکه؛ آیا هنرمندان پس از اتفاق‌های اخیر باید کنسرت‌شان را لغو می‌کردند یا خیر. – اخبار فرهنگی – خبرگزاری تسنیم – یاسر یگانه
حوادث اخیر در کشور، کُنش‌ها و واکنش‌های مختلفی را در پی داشت. هنرمندان اما بیشتر از هر قشری در این باره خبرساز بودند. برخی جشنواره‌های فجر را تحریم کردند، برخی از داوری‌ها کنار کشیدند، برخی هم اجراهایشان را لغو کردند، برخی ترجیح دادند خودشان را به آن راه بزنند و انگار نه انگار، برخی هم اجراهایشان را به غمدیدگان و درگذشتگان تقدیم کردند.
اکنون اندکی از فضای ملتهب روزهای پُرماجرا دور شده‌ایم و شاید زمان مناسبی برای بررسی برخی از کُنش‌ها و واکنش‌ها است. در اینجا تنها به بررسی برخی از رخدادهای عرصه موسیقی می‌پردازیم.
هنرمندان واقعی و پوشالی موسیقی را بشناسیم / سوءاستفاده از خون ۱۷۶ مسافر هواپیمای اکراینی برای کنسرتی که ۴۰ بلیت فروختلغوهای واقعی
علیرضا قربانی و علیرضا عصار کنسرت‌هایشان را لغو کردند. بر..

بررسی رخدادهای اخیر موسیقی ایران / حمله به کلهر و تحسین عصار و قربانی

لغو کردن یا نکردن! مسئله این است. مهمترین پرسشی که در این روزها برای علاقه‌مندان به موسیقی مطرح است اینکه؛ آیا هنرمندان پس از اتفاق‌های اخیر باید کنسرت‌شان را لغو می‌کردند یا خیر.

– اخبار فرهنگی –

خبرگزاری تسنیم – یاسر یگانه

حوادث اخیر در کشور، کُنش‌ها و واکنش‌های مختلفی را در پی داشت. هنرمندان اما بیشتر از هر قشری در این باره خبرساز بودند. برخی جشنواره‌های فجر را تحریم کردند، برخی از داوری‌ها کنار کشیدند، برخی هم اجراهایشان را لغو کردند، برخی ترجیح دادند خودشان را به آن راه بزنند و انگار نه انگار، برخی هم اجراهایشان را به غمدیدگان و درگذشتگان تقدیم کردند.

اکنون اندکی از فضای ملتهب روزهای پُرماجرا دور شده‌ایم و شاید زمان مناسبی برای بررسی برخی از کُنش‌ها و واکنش‌ها است. در اینجا تنها به بررسی برخی از رخدادهای عرصه موسیقی می‌پردازیم.

هنرمندان واقعی و پوشالی موسیقی را بشناسیم / سوءاستفاده از خون ۱۷۶ مسافر هواپیمای اکراینی برای کنسرتی که ۴۰ بلیت فروخت

لغوهای واقعی

علیرضا قربانی و علیرضا عصار کنسرت‌هایشان را لغو کردند. برگزاری کنسرت‌هایشان دست خودشان بود، از هیچ نهاد دولتی کمکی نگرفته بودند و به عنوان دو هنرمند مستقل، تصمیم گرفتند برای همدردی با جان‌باختگان سقوط هواپیمای اوکراینی کنسرتشان را لغو کنند. این حرکت از سوی کاربران فضای مجازی مورد استقبال قرار گرفت.

قربانی و عصار خوانندگانی‌اند که همواره در بزنگاه‌ها، برخوردهایی حرفه‌ای و مردمی دارند. شاید رمز موفقیت و ماندگاریِ این دو هنرمند همین تصمیم‌های مهم باشد.

کیهان کلهر "شهر خاموش" را به خانواده‌های داغ دیده سقوط هواپیما تقدیم کرد

حمله به کلهر / برای کُردها لغو کرد برای هموطنش نه!

کیهان کلهر اما کنسرت‌هایش را لغو نکرد و ترجیح داد اجرای «شهر خاموش» را به داغدیدگان و درگذشتگان سقوط هواپیمای اوکراینی تقدیم کند. این حرکت کلهر در فضای مجازی با حمله‌های تندی همراه بود. برخی از کاربران اینستاگرام به کیهان کلهر تاختند و از توهین و تهمت به او فروگذار نکردند.

متأسفانه در چنین اوضاعی، رفتارهای کاربردان فضای مجازی با هیجان و احساس‌های لحظه‌ای همراه است؛ آنها نکات بسیاری را نمی‌دانند یا نمی‌خواهند بدانند. ادعای این کاربران اینستاگرامی این بود که کیهان کلهر باید برای ادای احترام و همدردی با خانواده‌های داغدیده، کنسرتش را لغو می‌کرد.

کیهان کلهر چندی پیش برای همدردی با کُردانی که مورد حمله ارتش ترکیه قرار گرفته بودند، کنسرتش در ترکیه را لغو کرد. اکنون مخاطبان کلهر به او تاخته‌اند که چرا برای کُردها کنسرتش را لغو کرد، اما در ایران و برای هموطنانش این کار را نمی‌کند.

نکاتی هست که شاید بسیاری از علاقه‌مندان به موسیقی از آنها بی‌اطلاع باشند. بیایید به چند نکته درباره‌ی همین کنسرت کیهان کلهر نگاهی بیاندازیم:

پس از شهادت سردار سلیمانی و اعلام عزای عمومی، سه شب از کنسرت‌های کیهان کلهر در تهران لغو شد. تمام بلیت‌های این سه شب به فروش رفته بود.

کنسرت‌های کیهان کلهر با عنوان «شهر خاموش» برگزار می‌شوند. «شهر خاموش» عنوان قطعه‌ای است که کیهان کلهر برای جان‌باختگان حمله شیمیایی حلبچه ساخته است. این کنسرت فضایی کاملاً جدی دارد.

کلهر اعلام کرد که کنسرت‌هایش را لغو نمی‌کند، چرا که موسیقی را ابزاری برای اندیشه و تفکر می‌داند و معتقد است که با برگزاری کنسرت‌ها می‌توان جامعه را به اندیشیدن واداشت.

کلهر یکی از اجراهایش را به خانواده‌ها و درگذشتگان سقوط هواپیمای اوکراینی تقدیم کرد. کلهر پس از سقوط هواپیمای اوکراینی، هر شب در کنسرت‌هایش چند دقیقه‌ای درباره‌ی اتفاق‌های اخیر و در اعتراض به این رخدادها صحبت می‌کرد و حرف‌هایش معمولاً در رسانه‌ها بازخوردهای زیادی داشت.

بهنام بانی تمدید کرد

بهنام بانی خواننده موسیقی پاپ کشورمان، در همان روزهایِ ابتداییِ پس از سقوط هواپیمای اوکراینی، کنسرت‌هایش را برای یک روز دیگر تمدید کرد.

فرزاد فرخ چه مبلغی به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان کمک کرد؟

فرزاد فرخ لغو نکرد و درآمدش را به سیل‌زدگان داد

فرزاد فرخ خواننده موسیقی پاپ، کنسرتش را لغو نکرد. او بلافاصله پس از برگزاری کنسرتش در تهران، عواید کنسرتش را برداشت و به سیستان و بلوچستان رفت تا آن را برای سیل‌زدگان خرج کند.

او اقلام بسیاری را خرید و در کمترین زمان ممکن پس از برگزاری کنسرتش به میان سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان رفت.

کنسرت طلیسچی به نفع سیل‌زدگان

علیرضا طلیسچی کنسرت ۲۶ دی‌ماه خود را در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران به نفع سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان برگزار می‌کند.

کاسبی با خونِ ۱۷۶ مسافر بی‌گناه

برخی از خوانندگانِ تازه به دوران رسیده، که یک شبه از دریچه‌ی تلویزیون هم مشهور شده بودند، در همان روزهای پس از سقوط هواپیمای اوکراینی دست از تبلیغِ کنسرتشان نمی‌کشیدند. وقتی جامعه در شوک، اندوه و غمِ کُشنده‌ای به سر می‌برد، این خوانندگان مشغول تبلیغ برای فروش بلیت‌های‌شان بودند.

آنها در یکی از شهرستان‌های اطراف کرج کنسرت داشتند و وقتی دیدند بلیت‌هایشان فروش نرفته، دو روز مانده به کنسرت، اجرا را لغو کردند و گفتند که این اجرا را به احترام درگذشتگان سقوط هواپیما لغو کرده‌اند!

گویا این خوانندگان که یک شبه مشهور شده‌اند، سودای بسیاری برای ثروت‌اندوزی از راه موسیقی داشتند؛ اما با سوء استفاده‌ی ناجوانمردانه از خونِ درگذشتگان سقوط هواپیمای اوکراینی، به احتمال زیاد، برای همیشه باید قیدِ خواندن و خوانندگی را بزنند. به هر روی مردم این روزهای سخت را به خاطر می‌سپارند.

نتیجه

شهادت سردار سلیمانی و پس از آن سقوط هواپیمای اوکراینی و بلافاصله سیل سیستان و بلوچستان، جامعه را دچار التهاب و اندوه کرد. اما باید توجه کنیم که در بزنگاه‌ها است که باید تصمیم درست را اتخاذ کنیم، وگرنه در اوضاع عادی، اتخاذ تصمیم‌های درست و به موقع کارِ چندان دشواری نیست.

هنرمندی که در عینِ مردانگی و اندوهگین بودن برای مردم تصمیم به لغو کنسرتش می‌گیرد، قابل احترام است. هنرمندی که کنسرتش را لغو نمی‌کند اما قلبش برای مردم می‌تپد و تلاش می‌کند با اجرایش از اندوه جامعه بکاهد و جامعه را به اندیشیدن دعوت کند، نباید مورد شماتت قرار بگیرد. هنرمندی که عواید کنسرتش را برمی‌دارد و بلافاصله به میان سیل‌زدگان می‌رود، قابل تقدیر است.
ما باید بیاموزیم که به دیدگاه‌های مختلف و تصمیم‌های متفاوت احترام بگذاریم.

در این میان اما کسانی که خواستند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و به احساسات مردم ایران پشت کردند، هرگز بخشیدنی نیستند.

انتهای پیام/

خروج از نسخه موبایل