تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۶
کد خبر : 587584

بررسی ده الگوی ناکارآمد ارتباطی که براساس نظر مشاور ازدواج در خانواده های ناسالم وجود دارند!

بررسی ده الگوی ناکارآمد ارتباطی که براساس نظر مشاور ازدواج در خانواده های ناسالم وجود دارند!

خانواده اولین و مهم ترین منبعی است که از ما محافظت می کند و احساس عشق و تعلق را در انسان ایجاد می کند. خانواده و روابط خانوادگی مهم است چرا که این روابط اولیه، پایه و اساس روابط بعدی ما را شکل می دهد. خانواده اولین و مهم ترین منبعی است که از ما

خانواده اولین و مهم ترین منبعی است که از ما محافظت می کند و احساس عشق و تعلق را در انسان ایجاد می کند. خانواده و روابط خانوادگی مهم است چرا که این روابط اولیه، پایه و اساس روابط بعدی ما را شکل می دهد.

خانواده اولین و مهم ترین منبعی است که از ما محافظت می کند و احساس عشق و تعلق را در انسان ایجاد می کند. خانواده و روابط خانوادگی مهم است چرا که این روابط اولیه، پایه و اساس روابط بعدی ما را شکل می دهد. براساس اطلاعات بدست آمده از مشاور روانشناس حضور خانواده خوب همانقدر که می تواند مفید و سازنده باشد، روابط خانوادگی ناسالم می تواند بسیار آسیب زا باشد و مشکلات بسیاری را ایجاد کند. در ادامه این مقاله قصد داریم تا به ده مورد از الگوهای اشتباه که در خانواده های پر تنش و آسیب زا وجود دارد، بپردازیم، اگر به این موضوع علاقه دارید، لطفا تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید و آگاهی و دانش خود را در مورد نحوه ارتباط در یک خانواده سالم و ناسالم افزایش دهید.

یکآنها در مورد اینکه هر یک نقص هایی دارند و کامل نیستند، صحبت نمی کنندمهم ترین عاملی که موجب ایجاد امنیت و اعتماد در یک رابطه می شود، صداقت و پذیرفتن این مورد که هیچ انسانی کامل نیست و در واقعیت نیز چنین است و افراد داری نقاط قوت و ضعفهای منحصر به فرد خود هستند. در چنین روابطی، هیچکس ادعای کامل بودن و برتری ندارند و طبق مطالعات و اطلاعات مشاور ازدواج خانم دکتر نسرین باقری، افراد با آزادگی، ابراز وجود می کنند و در مورد نقاط قوت و ضعف خود صحبت می کنند و نمی ترسند از اینکه پذیرفته نشوند.

دوشما با یکدیگر تعامل ندارید بلکه مدام در حال جنگ هستیدطبق مطالعات، روابط پایدار و سالم، روابطی هستند که افراد حاضر در آن ارتباط، با یکدیگر زیاد صحبت می کنند. زیاد صحبت کردن با مدام جر و بحث داشتن فرق دارند و باید به آن توجه کرد. در یک رابطه سالم، حتی دلخوری ها و اختلاف نظر ها نیز موجب نزدیکی اعضا به یکدیگر می شود اما در یک رابطه ناسالم دقیقا برعکس این موضوع اتفاق می افتد.

بررسی ده الگوی ناکارآمد ارتباطی که براساس نظر مشاور ازدواج در خانواده های ناسالم وجود دارند!

سهخیلی اوقات تنبیه شبیه به انتقام می شودیک رابطه معمولی مانند یک خط صاف نیست بلکه پویا است و در حال تغییر! خیلی اوقات افراد احساس همدلی با یکدیگر می کنند و خیلی اوقات فکر می کنند که احساسات آن ها پذیرفته نشده و در حق او اجحاف شده. البته که تجربه این احساس هیچ اشکالی ندارد اما اینکه افراد فکر کنند که قربانی شدند و به فکر انتقام بیفتند، می تواند هم برای خودشان و هم برای طرف مقابل، بسیار آسیب زا باشد.

چهاربی اعتبار کردن احساسات اعضا خانواده یک موضوع عادی استیکی از مهم ترین شیوه ها برای ابراز عشق و محبت، توجه به احساسات و علائق نزدیکانمان می باشد. هر انسانی لایق این است که به احساسات و هیجانات او توجه شود و توسط نزدیکان خود درک و پذیرفته شود. اعتبار دادن به احساسات یعنی مهم دانستن آنها و توجه نشان دادن به آنها. همانطور که متمرکز شدن بر احساسات نزدیکانمان می تواند ما را به آنها نزدیکتر کند و یک پیوند عمیق شکل دهد، برعکس آن نیز می تواند بسیار آسیب زا و مخرب باشد و موجب فاصله و دوری شود!

پنجاحساسات و عواطف افراد بزرگسال بسیار مهم تر از کودکان استاز ویژگی های مهم یک رابطه ناسالم تبعیض قائل شدن بین کودکان و بزرگسالان است. در چنین خانواده هایی، کودکان کسانی هستند که مدام در حال خراب کاری هستند و اتفاقات پیرامون خود را درک نمی کنند، برای همین اعضا بزرگسال، به خود اجازه می دهند تا در مقابل آنها دعوا کنند و یا در جمع، آنها را تخریب کنند و در مورد مشکلاتشان در جلوی چشمان خودشان صحبت کنند با این تفکر که آنها متوجه نمی شوند و اینگونه آسیبی بزرگ بر روان فرزندشان وارد کنند.

ششاعضا خانواده با رفتارشان به شما این پیام را می دهند: “شما می توانید عصبانی و بد باشید اما با ما نه!” همانطور که از این عنوان مشخص است، در بین اعضا چنین خانواده هایی یک تفکر تبعیض گونه و مستبدانه وجود دارد و آنها به خود اجازه می دهند تا احساسات دیگران را به بازی بگیرند.

هفتقوانین مدام عوض می شوندخیلی اوقات قوانین حاکم بر یک خانواده، توسط بزرگان مستبدی وضع می شود که این قوانین را براساس شرایط و اوضاع مطلوب خود عوض می کنند و همین موضوع می تواند اثرات مخربی به اعتماد به نفس و احساس امنیت اعضا خانواده وارد کند. آنها با تغییر قوانین، حس ارزشمندی اعضا را زیر سوال می برند و به آنها بی احترامی می کنند.

بررسی ده الگوی ناکارآمد ارتباطی که براساس نظر مشاور ازدواج در خانواده های ناسالم وجود دارند!

هشتدیگران شبیه به ما نیستند پس نمی توانیم به آنها نزدیک شویمانسان های سالم می پذیرند که هر انسانی متفاوت است و قرار نیست همه شبیه به یکدیگر باشند اما در خانواده های آسیب زا، اعضا تلاش می کنند تا شخص دیگری را وارد حریم خانواده نکنند و مدام در حال ایراد گرفتن از دیگران هستند.

نهآنها مدام به دنبال پیروزی در جنگ و دعوا هستند نه حل مسالهیکی از مهم ترین نشانه های بلوغ در انسان ها این است که آنها می پذیرند که هر انسانی از دریچه چشم خود به دنیا، انسانها و خودش نگاه می کند و همین تفاوت نگاه طبق نظر مشاوره خانواده و آقای دکتر محمدرضا تابع جماعت، موجب می شود که خیلی اوقات در اختلاف نظر ها برنده و بازنده ای وجود نداشته باشد، بلکه فقط دو انسان اتفاقی را که تجربه کرده اند را بیان کنند و یکدیگر را بابت احساسی که تجربه کرده اند، درک کنند.

دهحد و مرز فقط گذاشته میشود اما کسی به آن عمل نمی کنددرست است که خانواده از اعضای مختلفی تشکیل شده و این اعضا احساس مسئولیت، حامی بودن و عشق و تعلق نسبت به یکدیگر دارند اما نباید فراموش کرد که هر انسانی، یک هویت مجزا و منحصر به فرد دارد که دارای افکار و باورهای متفاوتی است. اعضا یک خانواده باید نسبت به این موضوع درک داشته باشند و بدانند که هر کدام می توانند زمانی هایی را به تنهایی بگذارند و اهداف شخصی خود را دنبال کنند و این حد و مرز تعیین کردن اصلا اشکالی ندارد.

سخن پایانی:

امیدواریم که مطالب گفته شده در مقاله بالا به شما در درک و ریشه یابی مشکلات خانوادگی تان کمک کرده باشد. خیلی اوقات با کسب آگاهی و دانش، می توان بسیاری از مشکلات را حل کرد و از اتفاق افتادن مشکلات بزرگ جلوگیری کرد. اگر شما دغدغه خانوادتان را دارید و فکر می کنید که نیاز به کمک دارید، یکی از بهترین کارها مراجعه به کلینیک روانشناسی است. یکی از کلینیک های روانشناسی خوب در زمینه خانواده، ازدواج و دیگر موضوعات، مرکز مشاوره ای است به نام مرکز مشاوره انتخاب نو که با داشتن درمانگرانی متخصص و کارآمد، آماده کمک و همراهی با شما عزیزان می باشد. اگر فکر می کنید موقعیتی که در حال تجربه آن هستید، فراتر از حد تحمل شما است، حتما مراجعه به یک درمانگر را جدی بگیرید. حضور یک همراه در سختی های زندگی می تواند بسیار کمک کننده باشد و شما را متوجه نقاط قوت خود کند. روزهای سخت گرچه بسیار طاقت فرسا و طولانی است اما می گذرند، ولی روزهایی هستند که با گذر از آنها شما وارد مرحله دیگری از رشد می شوید که می تواند بر سرنوشت شما اثر گذار باشد.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.