تاریخ انتشار: چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۶

بررسی اولیه سرفیس دوئو ۲؛ یک طراحی قدیمی با دوربین‌های جدیدمایکروسافت از گوشی اندرویدی Surface Duo 2 با طراحی قدیمی، دوربین‌های جدید و پشتیبانی از شبکه ۵G رونمایی کرد. در این مطلب به بررسی اولیه سرفیس..

بررسی اولیه سرفیس دوئو ۲؛ یک طراحی قدیمی با دوربین‌های جدید

مایکروسافت از گوشی اندرویدی Surface Duo 2 با طراحی قدیمی، دوربین‌های جدید و پشتیبانی از شبکه ۵G رونمایی کرد. در این مطلب به بررسی اولیه سرفیس دوئو ۲ می‌پردازیم.

امروز شاهد رونمایی از گوشی اندرویدی جدید مایکروسافت با نام سرفیس دوئو ۲ بودیم. سرفیس Duo 2 از دو نمایشگر بهره می‌برد و نسبت به نسل فبل با بهبود‌های فراوانی همراه شده است. از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به استفاده از نمایشگر‌های بزرگتر و بهینه‌سازی‌های نرم‌ افزاری اشاره کرد. در بررسی اولیه سرفیس دوئو ۲ به تغییرات این دستگاه نسبت به نسل قبل می‌پردازیم.

بررسی اولیه مایکروسافت سرفیس دوئو ۲

همانند نسل قبل با یک دستگاه مجهز به دو نمایشگر مواجه هستیم که می‌تواند با اجرای همزمان دو برنامه در کنار هم به کاربران در انجام چند کار کمک کند. طراحی کلی سرفیس دوئو ۲ بسیار آشنا است؛ اما مایکروسافت حالا لبه‌ها را کمی خمیده‌تر کرده و شیشه نمایشگر نیز کمی بیشتر به سمت لبه‌ها کشیده شده است.

نسل جدید سرفیس دوئو از لحاظ زیبایی شما را جذب نمی‌کند؛ اما نگه داشتن آن در دست حس خوبی را به کاربر منتقل می‌کند. مایکروسافت می‌توانست خیلی راحت ایده گوشی اندرویدی خود با دو نمایشگر را به دست فراموشی بسپارد و کسی هم از آنها خرده نمی‌گرفت.

در هر حال آنها پیشتر سابقه شکست در بازار گوشی‌های موبایل را داشته‌اند و همه می‌دانند که به چالش کشیدن رهبران این بازار حتی برای غول‌های فناوری کار سختی است؛ اما مایکروسافت تصمیم گرفته است که مشکلات اصلی Surface Duo را برطرف کرده و نسخه جدیدی از گوشی سرفیس را با قیمت فوق‌العاده زیاد ۱۵۰۰ دلار عرضه کند که ۱۰۰ دلار بیشتر از نسل قبل است.

به ازای این قیمت بالا،‌ مایکروسافت سخت افزار کاملا مدرنی را در اختیار شما قرار می دهد. این اولین مشکل نسل اول سرفیس دوئو بود. حتی در روز رونمایی نیز، از لحاظ سخت افزاری از رقبای خود عقب بود؛ اما دوئو ۲ اینگونه نیست و از پردازنده کوالکام اسنپدراگون ۸۸۸ در کنار ۸ گیگ رم و باتری‌ ۴۴۴۹ میلی‌آمپری بهره می‌برد. همچنین شاهد پشتیبانی از شبکه ۵G هستیم.

دومین مشکل سرفیس دوئو دوربین ضعیف آن بود و پاسخ مایکروسافت به این مشکل نیز مشخص بود: اضافه کردن دو دوربین دیگر. حالا برجستگی دوربین در بدنه پشتی گوشی میزبان یک دوربین عریض، فوق عریض و تله فوتو با بزرگنمایی اپتیکال ۲ برابری است. مشخصات این دوربین‌ها روی کاغذ جذاب به نظر می‌رسند.

به عنوان مثال دوربین عریض دارای حسگر ۱۲ مگاپیکسلی با پیکسل‌های ۱.۴ میکرومتری و فوکوس خودکار تشخیص فاز دوال پیکسل است و لنز نیز دارای گشودگی دیافراگم f/1.7 می‌باشد. البته در بررسی اولیه سرفیس دوئو ۲ نمی‌توان در مورد کیفیت دوربین‌ این گوشی با قطعیت نظر داد و باید تا بررسی کامل صبر کرد.

هرچند که همین دوربین جدید برای سرفیس دوئو ۲ مشکل ساز شده است. مهمترین ویژگی این دستگاه در تاشو بودن آن نهفته بود تا کاربر بتواند به راحتی آن را با یک دست نگه دارد، نه اینکه فقط نمایشگر به خوبی بسته شود.

راه حل مایکروسافت برای این مشکل کمی زاویه دار کردن برآمدگی دوربین و استفاده از یک آهن‌ربای کوچک بوده است. همجنین یک لبه پلاستیکی نیز در اطراف لنز قرار گرفته تا از خط افتادن روی دوربین و بدنه جلوگیری کند. در ابن حالت بین دو نیمه دستگاه کمی فاصله می‌افتد که می‌توان از آن برای قرار دادن موقت سرفیس اسلیم پن ۲ استفاده کرد.

مایکروسافت اعلام کرد که می‌خواهد یک قاب محافظ خاص را برای سرفیس Duo 2 عرضه کند که بتواند از باتری این دستگاه برای شارژ اسلیم پن بهره گیرد. در هر حال می‌توان گفت که فاصله ایجاد شده ارزش اضافه شدن دوربین‌های جدید را داشت و مایکروسافت نیز بر این باور است که کاربران در بیشتر مواقع از هر نمایشگر استفاده می‌کنند.

هر دو نمایشگر اولد دستگاه حالا کمی بزرگتر و بهتر شده‌اند. اندازه هرکدام از آنها ۵.۸ اینچ است که در کنار هم یک صفحه نمایش ۸.۳ اینچی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند؛ البته اگر بتوان فاصله زیاد بین آنها را نادیده گرفت.

ردموندی‌ها نیز به جمع استفاده کنندگان از رفرش ریت بالا در گوشی‌های موبایل پیوسته‌اند. نرخ تازه‌سازی این دستگاه ۹۰ هرتز است؛ اما در زمان بررسی اولیه سرفیس دوئو ۲ زمان کافی برای بررسی میزان روان بودن انیمیشن‌ها و رابط کاربری فراهم نبود. صفحه نمایش بزرگتر به معنی حاشیه‌های (اندکی) کمتر است تا دستگاه ظاهر مدرن‌تری پیدا کند. این مورد در رنگ مشکی مشخص‌تر است.

شیشه خمیده در لبه‌ها یک ویژگی جالب را به ارمغان آورده است. در حالتی که دستگاه بسته است، می‌توان مقدار کمی از نمایشگر را دید و مایکروسافت نیز از همین میزان کم به عنوان نوعی نمایشگر بیرونی برای نشان دادن نوتیفیکشن‌ها استفاده کرده است. این بخش زمان و برخی آیکون‌ها را نشان می‌دهد و در هنگام دریافت تماس نیز کاملا روشن می‌شود. البته به خوبی یک نمایشگر بیرونی واقعی نیست؛ اما از هیچی بهتر است.

سرفیس Duo 2 با اندروید ۱۱ همراه شده است و مایکروسافت بار دیگر وعده ارائه به‌روزرسانی‌های نرم افزاری منظم را می‌دهد. البته ردموندی‌ها به وعده خود در مورد نسل اول این گوشی عمل نکردند و تنها چند به‌روزرسانی امنیتی و چند آپدیت برای رفع باگ برایش منتشر شد. سرفیس Duo نسل اول هنوز اندروید ۱۱ را دریافت نکرده است.

البته مایکروسافت اعلام کرد که سعی می‌کند به زودی آپدیت اندروید ۱۱ را برای دستگاه‌های قدیمی منتشر کند. این در حالی است که انتظار داریم تا چند روز دیگر اندروید ۱۲ برای گوشی‌های پیکسل منتشر شود.

به جز استفاده از اندروید ۱۱، در بخش نرم افزاری تغییرات کوچکی نیز با محوریت مولتی تسکینگ اعمال شده است. یکی از این تغییرات این است که سرفیس Duo 2 به صورت پیش فرض نمایشگر سمت راست را به عنوان نمایشگر اصلی می‌شناسد و در حالت تا شده، فقط این نمایشگر روشن می‌ماند. این تغییر در ظاهر کوچک بسیار مهم است، زیرا نسل قبل این گوشی در تشخیص اینکه کدام صفحه قرار است استفاده شود، مشکل داشت.

نسل اول سرفیس دوئو یک تراژدی تمام عیار بود. مایکروسافت ایده‌های نوآورانه و بسیار خوبی برای یک گوشی با محوریت مولتی تسکینگ داشت؛ اما نحوه اجرای آنها آنقدر بد بود که تجربه ایده‌های مایکروسافت را غیر ممکن می‌کرد. در طول بررسی اولیه سرفیس دوئو ۲ این سوال ذهنمان را مشغول کرده بود که آیا مایکروسافت می‌تواند تراژدی را به داستان رستگاری تبدیل کند؟

منبع گجت نیوز

خروج از نسخه موبایل