تاریخ انتشار : جمعه ۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۰
کد خبر : 15498

بررسی اولیه دوربین هواوی پی ۴۰ پرو پلاس ؛ آیا این بهترین دوربین موبایل است؟

بررسی اولیه دوربین هواوی پی ۴۰ پرو پلاس ؛ آیا این بهترین دوربین موبایل است؟

بررسی اولیه دوربین هواوی پی ۴۰ پرو پلاس ؛ آیا این بهترین دوربین موبایل است؟ دوربین هواوی پی ۴۰ پرو پلاس (Huawei P40 Pro Plus) مهمترین نقطه قوت آن به شمار می‌رود. در این مطلب قصد داریم دوربین پرچمدار سال ۲۰۲۰ هواوی را بررسی کنیم.
سه سال پیش، تماشای دو دوربین روی پنل پشتی یک گوشی تعجب‌آور بود. امروز در صورت نبود حداقل دو دوربین روی گوشه‌ای از پنل پشتی یک گجت اندرویدی یا آی او اسی، متعجب خواهیم شد! حتی اپل نیز اولین تبلت مجهز به دوربین سه گانه را چندی پیش معرفی کرد (آیپد پرو ۲۰۲۰). با توجه به عادی شدن استفاده از دو یا سه سنسور در گوشی‌های هوشمند، گوشی‌سازان برای ایجاد مزیت رقابتی مخصوصا در پرچمداران خود، تعداد سنسورها را باز هم افزایش داده‌اند. به عنوان نمونه باید به دوربین هواوی پی ۴۰ پرو پلاس متشکل از پنج سنسور، اشاره کرد!
اما دلیل استفاده از پنج سنسور در دوربین هواوی پی ۴۰ پرو پلاس چیست؟ آیا هواوی تنها برای انگشت به دهان نگه داشتن کاربران به خاطر تعدد سنسورهای یک دوربین موبایل به چنین ساختاری رو آورده یا آن‌ها واقعا کاربردی هستند؟ ابتدا نگاهی به پنج سنسور مورد استفاده در ا..

بررسی اولیه دوربین هواوی پی ۴۰ پرو پلاس ؛ آیا این بهترین دوربین موبایل است؟

دوربین هواوی پی ۴۰ پرو پلاس (Huawei P40 Pro Plus) مهمترین نقطه قوت آن به شمار می‌رود. در این مطلب قصد داریم دوربین پرچمدار سال ۲۰۲۰ هواوی را بررسی کنیم.

سه سال پیش، تماشای دو دوربین روی پنل پشتی یک گوشی تعجب‌آور بود. امروز در صورت نبود حداقل دو دوربین روی گوشه‌ای از پنل پشتی یک گجت اندرویدی یا آی او اسی، متعجب خواهیم شد! حتی اپل نیز اولین تبلت مجهز به دوربین سه گانه را چندی پیش معرفی کرد (آیپد پرو ۲۰۲۰). با توجه به عادی شدن استفاده از دو یا سه سنسور در گوشی‌های هوشمند، گوشی‌سازان برای ایجاد مزیت رقابتی مخصوصا در پرچمداران خود، تعداد سنسورها را باز هم افزایش داده‌اند. به عنوان نمونه باید به دوربین هواوی پی ۴۰ پرو پلاس متشکل از پنج سنسور، اشاره کرد!

اما دلیل استفاده از پنج سنسور در دوربین هواوی پی ۴۰ پرو پلاس چیست؟ آیا هواوی تنها برای انگشت به دهان نگه داشتن کاربران به خاطر تعدد سنسورهای یک دوربین موبایل به چنین ساختاری رو آورده یا آن‌ها واقعا کاربردی هستند؟ ابتدا نگاهی به پنج سنسور مورد استفاده در این دوربین موبایل می‌اندازیم.

مشخصات فنی دوربین هواوی پی ۴۰ پرو پلاس

  • ۵۰ مگاپیکسلی با اندازه ۱/۱.۲۸ اینچ / لنز عادی با گشودگی دریچه دیافراگم f/1.9 و فاصله کانونی ۲۴ میلی‌متر / پشتیبانی از تثبیت‌کنندگی نوری تصویر (OIS) و فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF)
  • ۴۰ مگاپیکسلی / لنز اولتراواید با گشودگی دریچه دیافراگم f/1.8 و فاصله کانونی ۱۸ میلی‌متر
  • ۸ مگاپیکسلی / لنز زوم (تله فوتو) با گشودگی دریچه دیافراگم f/2.4 با پشتیبانی از OIS و زوم اپتیکال ۳ برابری
  • ۸ مگاپیکسلی / لنز زوم (پریسکوپی) با گشودگی دریچه دیافراگم f/4.4 و فاصله کانونی ۲۴۰ میلی‌متر به همراه پشتیبانی از OIS و زوم اپتیکال ۱۰ برابری
  • سنسور ToF

دلیل تعدد سنسورهای دوربین Huawei P40 Pro Plus

در بررسی یک دوربین عکاسی یا فیلم برداری، مهمترین فاکتور ارزیابی، کیفیت محتوا است، اما هدف اصلی از افزودن چند سنسور به یک دوربین موبایل، اضافه کردن یک سری قابلیت به آن محسوب می‌شود؛ هر سنسور و لنز اضافی روی دوربین گوشی، دید متفاوتی از دنیا رو به رویتان قرار می‌دهد.

دوربین هواوی پی 40 پرو پلاس

به عنوان نمونه، با استفاده از سنسوری دارای لنز اولترا واید، مشکل میدان دید پایین دوربین‌های (عادی) موبایل را کنار زده و می‌توانید بدون نیاز به دور شدن از سوژه، اشیای بیشتری را در قاب تصویر جا بدهید. کاربرد آن گرفتن عکس‌های دست جمعی یا گرفتن عکس از مناظر طبیعی است. نمونه دیگر، استفاده از سنسوری با لنزهای پریسکوپی یا تله فوتو است که از کاهش کیفیت با وجود بزرگنمایی روی سوژه جلوگیری می‌کند.

در حالت عادی، بدون نیاز به میدان دید بالا یا بزرگنمایی روی سوژه، وظیفه گرفتن عکس روی دوش سنسور رنگی ۵۰ مگاپیکسلی قرار دارد. این سنسور می‌تواند جزئیات بیشتری به ثبت رسانده و رنگ‌ها را با دقت بالاتری تولید کند، اما در برخی شرایط، مجبور به استفاده از مابقی سنسورها، به خاطر لنز متفاوت آن‌ها، خواهیم بود.

از نظر ترکیب و ساختار یک دوربین چندگانه موبایل، هواوی پی ۴۰ پرو پلاس منحصربه‌فرد است. برای فراهم کردن امکان زوم اپتیکال، بدون کاهش کیفیت، در پرچمداران عادی از لنز تله فوتو استفاده می‌شود. در پرچمدارانی متمرکز روی دوربین، همچون هواوی پی ۳۰ پرو و سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا، لنز تله فوتو با پریسکوپی جایگزین شده تا قابلیت زوم اپتیکال بیشتری ارائه کند. در دوربین هواوی پی ۴۰ پرو پلاس برای اولین مرتبه شاهد استفاده از هر دو لنز تله فوتو و پریسکوپی در کنار یکدیگر هستیم!

بعد از سنسور رنگی با لنز عادی، دیگری با اولترا واید و سپس دو لنز مخصوص زوم، نوبت به پنجمین سنسور می‌رسد. نوع آن ToF بوده و کمک دست بقیه به شمار می‌رود. کاربرد اصلی آن، محاسبه دقیق فاصله از دوربین تا اشیا است. به این ترتیب دوربین بهتر به یک دید کلی درباره منظره دست پیدا کرده و تنظیمات را پیکربندی می‌کند. نمونه بارز کاربرد سنسور ToF محاسبه دقیق فاصله تا پس‌زمینه و مخصوصا سوژه به منظور اعمال دقیق افکت بوکه حین گرفتن عکس‌های پرتره است.

سنسور رنگی SuperSensing دوربین هواوی پی ۴۰ پرو پلاس

خلاقیت هواوی منحصر به کنار هم چیدن تعداد زیادی سنسور نیست، بلکه این شرکت توانسته با استفاده از چندین تکنولوژی به روش‌هایی نوآورانه، به قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای دست پیدا کند. اغلب این تکنولوژی‌ها در انحصار هواوی بوده و به دست همین شرکت چینی توسعه پیدا کرده‌اند.

سنسور ۵۰ مگاپیکسلی رنگی اصلی دوربین پرچمدار سال ۲۰۲۰ هواوی، SuperSensing نام دارد. تفاوت این سنسور با موارد مشابهی که در دوربین بی‌شمار گوشی هوشمند به کار می‌روند، استفاده از ترکیب رنگ RYYB به جای RGGB است. به عبارتی در خانه‌‌های ۴ در ۴ زیر پیکسلی، دو خانه مربوط به رنگ سبز (G- Green) جای خود را به رنگ زرد (Y- Yellow) داده‌اند.

فرکانس‌های نور زرد متفاوت بوده و سبب می‌شوند نور بهتری از محیط دریافت شود. هواوی برای نخستین مرتبه از سنسور SuperSensing در دوربین هواوی پی ۳۰ پرو استفاده کرد و مدعی شد توانایی دریافت نور از محیط توسط آن، در مقایسه با سنسورهای دارای زیر پیکسل‌های RGGB، نزدیک به ۴۰ برابر بیشتر است! در مطلب «سنسور RYYB دوربین هواوی پی ۳۰ پرو چگونه کار می‌کند؟» به طور مفصل درباره نحوه کار آن صحبت کردیم.

دوربین هواوی پی 40 پرو پلاس

در مقایسه با پرچمدار سال ۲۰۱۹ هواوی، SuperSensing در دوربین هواوی پی ۴۰ پرو پلاس پیشرفت‌های زیادی داشته که افزایش رزولوشن به ۵۰ مگاپیکسل یکی از آن‌ها است. اندازه سنسور به ۱/۱.۲۸ اینچ رسیده که دو برابر اندازه سنسورهای به کار رفته در دوربین گوشی‌های هوشمند متداول محسوب می‌شود. در نتیجه پیکسل‌ها درشت‌تر بوده و نور بیشتری دریافت می‌کنند. هواوی پی ۳۰ پرو از نظر توانایی برای عکاسی در محیط‌های تاریک فوق‌العاده است، به طوری که دوربین هواوی پی ۳۰ پرو معجزه‌اش را حین عکاسی در تاریکی نشان می‌دهد. حال دوربین هواوی پی ۴۰ پرو پلاس از این نظر باز هم عملکرد بهتری خواهد داشت!

SuperSensing با نسبت ۴ به ۱ از قابلیت Pixel-Binning پشتیبانی می‌کند. به لطف آن می‌توان عکس‌هایی با رزولوشن ۱۲.۵ پیکسل اما دارای کنتراست، جزئیات و نور بهتر ثبت کرد.

آیا استفاده از پنج سنسور به جای یک عدد، ضروری است؟

دوربین همه گوشی‌های هوشمند قادر به زوم کردن روی سوژه است، اما این بزرگنمایی دیجیتالی بوده و طی آن، تصویر کش می‌آید! کاهش شدید کیفیت، نتیجه زوم دیجیتالی است، به همین دلیل استفاده از آن هرگز پیشنهاد نمی‌شود. البته می‌توان با یک سری ترفند نرم افزاری، به محدودیت‌ها غلبه کرد، همانطور که گوگل نیز در گجت‌های اندرویدی سال‌های قبل خود، بدون استفاده از دو سنسور، قابلیت‌هایی نظیر عکاسی پرتره و زوم بدون کاهش کیفیت را اضافه کرد، اما در هر صورت نتیجه، به اندازه زمان استفاده از یک لنز دارای قابلیت زوم اپتیکال، باکیفیت نخواهد بود.

هواوی در توسعه دوربین جدید پرچمدار سال ۲۰۲۰، همانند سال گذشته، تمرکز ویژه‌ای روی قابلیت بزرگنمایی اپتیکال گذاشت. جالب اینجاست که هر دو لنز مخصوص زوم به کار رفته در دوربین هواوی پی ۴۰ پرو پلاس در همکاری با یکدیگر کار کرده و حتی از داده‌های جمع‌آوری شده توسط سنسور رنگی نیز بهره می‌برند، در نتیجه حین بزرگنمایی، عکس‌های بسیار باکیفیتی ثبت خواهند کرد.

در یک لنز پریسکوپی عادی، دارای حداکثر زوم اپتیکال ۵x، در صورت بزرگنمایی کمتر از این میزان، در مقایسه با حالت زوم ۵ برابری کیفیت عکس پایین‌تر خواهد بود! اما دوربین هواوی پی ۴۰ پرو پلاس می‌تواند در حالت ۲x و همچنین ۵x و ۷x نیز تصاویری شفاف و با جزئیات فراوان ثبت کند.

این بررسی نشان داد برخلاف برخی گوشی‌سازان، که در بعضی محصولات خود صرفا برای جالب شدن ظاهر آن‌ها تعدادی سنسور برای دوربین در نظر می‌گیرند، پشت استفاده از تک تک سنسورهای دوربین هواوی پی ۴۰ پرو پلاس منطقی و استراتژی مشخصی نهفته است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.