تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳
کد خبر : 590235

برای درمان لکنت زبان در منزل چه کارهایی باید انجام داد؟

برای درمان لکنت زبان در منزل چه کارهایی باید انجام داد؟

امروز مواردی بیشمار و متعددی در زمینه تجربه درمان لکنت زبان به چشم میخورد. تجربه درمان لکنت زبان هم در کودکان و هم در بزرگسالان قابل مشاهده است. وجود تجربه درمان لکنت زبان در افراد مختلف بیانگر است که این عارضه یک مشکل همیشگی نیست و تنها باید نهایت تلاش را در زمینه رفع آن

امروز مواردی بیشمار و متعددی در زمینه تجربه درمان لکنت زبان به چشم میخورد. تجربه درمان لکنت زبان هم در کودکان و هم در بزرگسالان قابل مشاهده است. وجود تجربه درمان لکنت زبان در افراد مختلف بیانگر است که این عارضه یک مشکل همیشگی نیست و تنها باید نهایت تلاش را در زمینه رفع آن به کار برد. با مراجعه به مراکز گفتار درمانی می توانید افرادی را که تجربه درمان لکنت زبان دارند از نزدیک ملاقات کنید.

لکنت زبان نوعی اختلال در گفتار است. در این اختلال، همانطور که میدانید، شخص بیمار به راحتی نمیتواند کلمات را ادا کند. برای مثال ممکن است در گفتن کلمه‌ای مانند مادر، حرف م را برای چندین بار تکرار کند:

م م م م مادر!

اگر شما به دنبال درمان قطعی لکنت بدون مراجعه به آسیب شناس گفتار و زبان یا گفتار درمانگر هستید باید بگوییم خیر. البته راهکار هایی وجود دارد که تا زمان مراجعه و شروع درمان می تواند به شما در برخورد صحیح با کودکتان کمک کند. این راهکار ها عبارتند از:

  • قطع نکردن تماس چشمی هنگامی که کودک لکنت می کند
  • قرار ندادن کودک در فشار زمان و استفاده از عباراتی مانند ” بدو، زود باش، عجله کن، زودتر حرفت را بزن”
  • خوددارری از به کار بردن عباراتی مانند ” فک کن و حرف بزن “، ” اول یک نفس عمیق بکش بعد صحبت کن “، ” آنقدر لازم نیست محکم حرف بزنی، شل تر حرف بزن ” و … .
  • جمله کودکتان را قطع نکنید و سعی نکنید جمله اش را کامل کنید
  • مراقب حالات چهره ایتان باشید زیرا کودکتان خیلی راحت متوجه احساسات شما می شود
  • استرس و اضطراب را از کودک دور کنید و محیط آرامی برایش فراهم کنید
  • با سرعت بالا با کودکتان صحبت نکنید

درمان خانگی لکنت زبان با اجرای تمارین امکان پذیر است. اما منظور ما چیست؟

پس از رعایت موارد بالا از درمانگر تخصصی لکنت کمک بگیرید. گفتار درمانگر در اولین جلسه به طور کامل کودک شما را ارزیابی می کند و با به توجه به نتایج ارزیابی و در نظر گرفتن خلق و خوی کودک، شرایط و سایر موارد بهترین درمان را برای شما انتخاب می کند.

در صورتی که درمان غیر مستقیم برای کودک شما مناسب باشد درمانگر شما هر جلسه به صورت تخصصی مواردی به شما آموزش می دهد و از شما می خواهد آن ها را مو به مو و دقیق در خانه انجام دهید و در جلسه بعد نتیجه را گزارش دهید و مجددا موارد جدیدی آموزش خواهید دید و این پروسه تا درمان کامل لکنت کودکتان ادامه خواهد داشت.

اگر درمان مستقیم برای کودک شما انتخاب شود درمانگر در جلسات درمانی با توجه به شیوه درمانی که برای کودکتان انتخاب کرده با او تمرین می کند و از شما می خواهد به دقت تمارین را مشاهده کنید و در خانه آن را انجام دهید. البته میزان و مدت زمان تمارین و موارد مهم به شما گفته می شود.

پس درمان لکنت کودکان در خانه به وسیله انجام منظم و مستمر تمریناتی که متخصص لکنت کودک به شما می دهد امکان پذیر است.

برای درمان لکنت به کجا و چه کسی مراجعه کنیم؟

برای درمان لکنت باید به کلینیک های گفتار درمانی مراجعه کنید. خوشبختانه برای درمان لکنت می توانید از درمان آنلاین بهره مند شوید و در هزینه رفت و آمد و زمانی که صرف این مسئله می شود صرفه جویی کنید.

تنها فردی که می تواند در درمان لکنت به شما کمک کند آسیب شناس گفتار و زبان یا گفتار درمانگر است. علی الخصوص درمانگری که به طور تخصصی درمان لکنت انجام می دهد و تجربه و تبحر زیادی در درمان تخصصی لکنت دارد.

درمان لکنت:

آیا لکنت قابل درمان است ؟ خوشبختانه بله !

درمان در سنین کودکی قطعی است  زیرا لکنت اختلالی است که وابسته به عملکرد مغز می باشد و در کودکان دستکاری و ایجاد تغییر در مغز بسیار ساده تر از بزرگسالان است و احتمال بازگشت لکنت در کودکان بسیارکمتر از بزرگسالان است.

در سنین کودکی فرایندی به نام نوروپلاستیسیتی یا انعطاف پذیری عصبی وجود دارد که طی آن در ساختار و سازماندهی مغز تغییراتی در اثر تجربه، یادگیری، و سازگاری رخ می دهد. گفته می شد این فرایند در سنین کودکی بروز می کند اما تحقیقات جدید نشان داده اند که در بزرگسالی برخی جنبه های مغز نیز قابل تغییرند. باید بدانید در سنین پایین تر این انعطاف پذیری بسیار زیاد می باشد. درنتیجه تاثیر درمان با افزایش سن کاهش می یابد و درمان لکنت مزمن، سخت تر و زمان بر تر است.

درمان لکنت به طور میانگین 6 الی 9 ماه طول می کشد و به فاکتور های مختلفی مانند سن کودک، شدت لکنت، خلق و خوی کودک و… بستگی دارد و به دو روش انجام میگیرد:

درمان مستقیم و درمان غیر مستقیم

درمان های غیر مستقیم درمان هایی هستند که کودک به طور فعال در مسیر درمان شرکت نمی کند و به صورت مستقیم تکنیکی آموزش نمی بیند بلکه آموزش ها و تکنیک ها و موارد لازم به والد داده می شود، والد آن ها را اجرا می کند و کودک به صورت غیر مستقیم تحت درمان قرار می گیرد. درمان های مستقیم درمان هایی هستند که در آن کودک به صورت مستقیم تکنیک ها را آموزش می بیند و تمرین ها را با درمانگر و والد خود انجام می دهد.

 

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.