تاریخ انتشار : چهارشنبه ۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۸
کد خبر : 40125

اینتل قصد دارد تراشه های آرم را برای اپل بسازد

اینتل قصد دارد تراشه های آرم را برای اپل بسازد

اینتل قصد دارد تراشه های آرم را برای اپل بسازداپل مدتی است که تراشه‌های داخلی خود یعنی تراشه‌های ام ۱ را جایگزین تراشه‌های اینتل کرده است. در نوامبر سال گذشته، اپل تراشه جاه طلبانه و قدرتمند ام ۱ مبتنی بر آرم خود را که حاوی ۱۶ میلیارد‌ترانزیستور است، معرفی کرد. در مقابل، تعداد‌ترانزیستور‌های تراشه ای ۱۴ بایونیک در سری آیفون ۱۲ اپل ۱۱٫۸ میلیارد است. اگرچه اینتل تجارت خود با شرکت اپل را به خاطر معرفی سری جدید و قدرتمند تراشه‌های ام ۱ از دست داده است، اما چون پیش از این پردازنده‌های مک را در اختیار اپل قرار می‌داد، این سازنده تراشه قصد دارد دوباره به همکاری با شرکت مستقر در کوپرتینو یعنی اپل بپیوندد.
این شرکت قصد دارد به دنبال تجارت ریخته‌گری جدیدی از شرکت اپل باشد که در ابتدا اینتل فاوندری سرویس (IFS) نامیده می‌شود و رئیس آن راندیر تاکور معاون ارشد فعلی خواهد بود.
اینتل امیدوار است تراشه‌هایی را بر مبنای آرم برای اپل بسازد
اینتل فاوندری سرویس برای تجارت با اپل، گوگل، مایکروسافت و کوالکام رقابت خواهد کرد. این چهار شرکت تراشه‌های خود را طراحی می‌کنند، اما از آنجا که آن‌ها امکان تولید واقعی..

اینتل قصد دارد تراشه های آرم را برای اپل بسازد

اپل مدتی است که تراشه‌های داخلی خود یعنی تراشه‌های ام ۱ را جایگزین تراشه‌های اینتل کرده است. در نوامبر سال گذشته، اپل تراشه جاه طلبانه و قدرتمند ام ۱ مبتنی بر آرم خود را که حاوی ۱۶ میلیارد‌ترانزیستور است، معرفی کرد. در مقابل، تعداد‌ترانزیستور‌های تراشه ای ۱۴ بایونیک در سری آیفون ۱۲ اپل ۱۱٫۸ میلیارد است. اگرچه اینتل تجارت خود با شرکت اپل را به خاطر معرفی سری جدید و قدرتمند تراشه‌های ام ۱ از دست داده است، اما چون پیش از این پردازنده‌های مک را در اختیار اپل قرار می‌داد، این سازنده تراشه قصد دارد دوباره به همکاری با شرکت مستقر در کوپرتینو یعنی اپل بپیوندد.

این شرکت قصد دارد به دنبال تجارت ریخته‌گری جدیدی از شرکت اپل باشد که در ابتدا اینتل فاوندری سرویس (IFS) نامیده می‌شود و رئیس آن راندیر تاکور معاون ارشد فعلی خواهد بود.

اینتل امیدوار است تراشه‌هایی را بر مبنای آرم برای اپل بسازد

آرم اینتل

اینتل فاوندری سرویس برای تجارت با اپل، گوگل، مایکروسافت و کوالکام رقابت خواهد کرد. این چهار شرکت تراشه‌های خود را طراحی می‌کنند، اما از آنجا که آن‌ها امکان تولید واقعی و فیزیکی تراشه‌ها را ندارند، پس بنا بر تقاضای خود به دنبال کارخانه‌های شخص ثالث مانند تی اس ام سی هستند تا در واقع این شرکت قطعات را تولید کنند. اینتل ۲۰ میلیارد دلار برای افتتاح دو کارخانه جدید در چندلر در آریزونا هزینه خواهد کرد. این بیانیه در چارچوب برنامه مبارزه با کمبود تراشه جهانی بیان شده است و شرکت‌هایی که تعداد زیادی تراشه از شرکت‌های خودروسازی به شرکت‌های الکترونیکی را استفاده می‌کنند، تحت تأثیر این کمبود قرار گرفته است.

طبق گزارش سی ان بی سی، مدیر عامل جدید اینتل یعنی پت گلسینگر گفت که تا سال ۲۰۲۵، کارخانه ریخته‌گری به ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار وارد بازار جهانی خواهد شد. اینتل تراشه‌های مبتنی بر معماری آرم را برای دستگاه‌های همراه مانند گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها تولید خواهد کرد.

گایسینگر گفت:

اینتل همچنان به عنوان یک توسعه دهنده پیشرو در فن‌آوری فرآیند ریخته‌گری، تولید‌کننده اصلی نیمه هادی‌ها و یک تامین‌کننده پیشرو در جهان برای سیلیکون شناخته خواهد شد. از طریق احداث عملیات ریخته‌گری جدید در ایالات متحده و اروپا، اینتل به تولیدکنندگان قطعات الکترونیکی امکان انتقال بخشی از زنجیره تأمین به خارج از آسیا را می‌دهد.

به نظر می‌رسد اعلامیه اینتل پاسخی به فرمان اجرایی رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا یعنی جو بایدن است که یک بازبینی ۱۰۰ روزه را آغاز کرده است و ممکن است سیاست‌های جدید دولت را معرفی کند و از بهبود صنعت تراشه‌های ایالات متحده پشتیبانی کند. بایدن در آن زمان گفت که صنعت تراشه‌سازی آمریکا مهمترین اولویت وی در امر حاکمیت بر این کشور است.

در پاسخ به دستورالعمل اجرایی برای شروع به کار این کارخانجات، اینتل اعلام کرد:

دستورالعمل اجرایی امروز، همراه با تمام بودجه پیش بینی شده برای قانون سی اچ آی پی اس، می‌تواند به رقابت جهانی بین رهبران صنعت تولید نیمه هادی در یک فضای کاملاً رقابتی کمک کند و شرکت‌های آمریکایی را قادر می‌سازد تا در برابر دولت برای ایجاد جایگاه و داد و ستد خود با شرکت‌های خارجی، یارانه‌های قابل توجهی را در اختیار آن‌ها قرار دهد.

اینتل قصد دارد تا دوباره با اینتل شروع به همکاری کند

کارخانه‌های ریخته‌گری تی اس ام سی و سامسونگ تراشه‌های پیشرفته تولیدشده با استفاده از معماری ۵ نانومتری و ۷ نانومتری را ارائه می‌دهند. بر اساس تراکم ترانزیستورها (تعداد ترانزیستورها در یک میلی‌متر مربع)، هرچه رقم نوع معماری کمتر باشد، عملکرد و بازده انرژی تراشه بالاتر است. این صنعت در سال جاری ساخت تراشه‌های ۵ نانومتری را با ای ۱۴ بایونیک اپل آغاز کرد که اولین مدار مجتمع ۵ نانومتری است که در یک تلفن هوشمند استفاده شده است.

اینتل نیز با تی اس ام سی و سامسونگ در مورد واگذاری برخی از تولیدات خود به آن‌ها صحبت کرده است. این در حالی است که اپل در سری جدید مک از اینتل فاصله گرفته است و به‌جای آن تراشه های اپل سیلیکون – که توسط تی اس ام سی تولید شده‌اند – را انتخاب کرده است. گزارش مربوطه توضیح می‌دهد که اینتل هنوز در مورد آینده تجارت تولید تراشه خود تصمیمی اتخاذ نکرده است. در حقیقت، گفته می‌شود که این شرکت امیدوار به پیشرفت در آخرین لحظه در توانایی تولید خود است.

به گفته افرادی که با مشاوران اینتل آشنا هستند ولی درخواست کردند که نام آن‌ها فاش نشود (چون برنامه‌های آینده اینتل سری است)، پس از تأخیرهای پی‌ در پی در فرآیندهای ساخت تراشه، شرکت اینتل مستقر در سانتا کلارا کالیفرنیا هنوز تصمیم نهایی در مورد برنامه‌های آینده این شرکت نگرفته است و این در حالی است که کمتر از دو هفته به اعلام برنامه‌های آینده این شرکت مانده است. اجزای سازنده پردازنده‌های اینتل از تایوان حداقل تا سال ۲۰۲۳ وارد بازار نخواهند شد و قرار است بر اساس معماری مشخصی تولید شوند که قبلاً توسط سایر مشتریان تی اس ام سی استفاده شده است.

آمریکا قوانین سخت‌گیرانه‌ای را برای همکاری شرکت‌های آمریکایی مانند اینتل با شرکت‌های چینی وضع کرده است

اما ایالات متحده آمریکا همچنین تمایل خود را برای استفاده از قدرت خود برای تأثیر بر بازار تراشه‌ها نشان داده است تا به یک اهرم ابرقدرت و یک نوع دادگاه علیه برخی از شرکت‌های چینی تبدیل شود. در ماه مه سال گذشته، ایالات متحده آمریکا قوانین صادرات خود را تغییر داد و هر ریخته‌گری را که از فناوری آمریکایی استفاده می‌کند، مجبور می‌کند تا مجوز حمل تراشه به هواوی را به دست آورد. در نتیجه، موجودی معماری ۵ نانومتری تراشه کرین ۹۰۰۰ هواوی که توسط تی اس ام سی طراحی و تولید شده است به اتمام خواهد رسید. به دلیل رابطه هوآوی و دولت کمونیست چین، ایالات متحده آمریکا معتقد است که هواوی تهدیدی برای امنیت ملی است.

البته شرکت هواوی به دنبال ساخت کارخانه چیپست سازی در شانگهای چین است تا تحریم‌های آمریکا را خنثی کند. البته لازم به ذکر است که این کارخانه برای ساخت زیرساخت‌های تلکام و نه تلفن‌های هوشمند بکار می‌رود. این کارخانه توسط شانگهای آی‌ سی آر اند دی سنتر اداره خواهد شد و چیپست‌های مختلفی به‌منظور استفاده عمومی آزمایش خواهند شد.

این چیپست‌ها توسط فناوری ۴۵ نانومتری تولید خواهند شد و در تا اواخر سال آینده، این کمپانی شروع به تولید چیپست‌های ۲۸ نانومتری می‌کند. همچنین ممکن است چیپست‌های مخصوص تلویزیون‌های هوشمند و آی‌ او تی نیز ساخته شود. این کارخانه قصد دارد تا سال ۲۰۲۲ شروع به ساخت چیپست‌های ۲۰ نانومتری و آن‌ها را مجهز به فناوری نسل ۵ کند.

اینتل به‌تازگی موفق به ساخت تراشه با معماری ۷ نانومتری شده است

اپل سال هاست که برای تولید تراشه‌های خود به تی اس ام سی اعتماد می‌کند و اپل بزرگترین مشتری ریخته‌گری است. این بدان معناست که اجازه دادن به اپل برای استفاده از خدمات ریخته‌گری اینتل برای تولید برخی از تراشه‌های خود برای اینتل بسیار دشوار خواهد بود. پیش از این مشخص شد که اپل ۵۳ درصد از ظرفیت تولید تراشه‌های ۵ نانومتری تی اس ام سی را در سال جاری به خود اختصاص داده است.

اینتل در حال حاضر از‌گره‌های فرایند ۱۰ نانومتری الی ۱۴ نانومتری برای تراشه‌هایی که طراحی و تولید می‌کند استفاده می‌کند. مدیر عامل اینتل یعنی کیسینجر گفت که انتظار می‌رود این شرکت در سه ماهه دوم به نقطه عطف تراشه ۷ نانومتری خود برسد. اگرچه این شرکت یعنی اینتل بیشتر تراشه‌های خود را تولید می‌کند، اما در نظر دارد استفاده از ریخته‌گری‌های شخص ثالث از جمله تی اس ام سی، سامسونگ و گلوبال فاوندریس را افزایش دهد. معماری تراشه ۷ نانومتری به خودی خود بد نیست، اما این در حالی است که شرکت‌های رقیب به سمت معماری ۳ نانومتری در حرکت هستند. اگر اینتل نتواند تکنولوژی خود را به سطح رقبا برساند، ممکن است با ضرر بیشتری مواجه شود. قطع همکاری با شرکت اپل صدمه نسبتاً جدی را به اینتل وارد کرد.

تی اس ام سی و سامسونگ در حال حاضر تراشه‌های ۵ نانومتری تولید می‌کنند و انتظار می‌رود نیمه هادی‌های ۳ نانومتری را در سال آینده تحویل مشتریان قرار دهند. در مقایسه با مدار‌های مجتمع اینتل، اجزای تی اس ام سی و سامسونگ شامل‌ترانزیستور‌های بیشتری در تراشه متراکم هستند و آن را قدرتمندتر و با مصرف انرژی بهینه‌تر می‌کند.

منبع: PhoneArena

۰

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.