تاریخ انتشار: پنجشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۵

ایده‌ای که در نطفه خفه شد پیام فروتن وقتی مطمئن شد کرونا به این زودی دست از سر ما بر نمی‌دارد، ایده برگزاری فستیوالی برای اجرای نمایشنامه‌های یونانی را در فضای باز مطرح کرد ولی این ایده در نطفه خفه شد.
این مدرس، طراح و کارگردان تئاتر برای اجرای نمایشی ویژه در اسفند سال ۹۸ برنامه‌ریزی کرده بود که ک..

ایده‌ای که در نطفه خفه شد

پیام فروتن وقتی مطمئن شد کرونا به این زودی دست از سر ما بر نمی‌دارد، ایده برگزاری فستیوالی برای اجرای نمایشنامه‌های یونانی را در فضای باز مطرح کرد ولی این ایده در نطفه خفه شد.

این مدرس، طراح و کارگردان تئاتر برای اجرای نمایشی ویژه در اسفند سال ۹۸ برنامه‌ریزی کرده بود که کرونا مجال کار را از او هم گرفت و او نیز مانند دیگر همکارانش به انتظار نشست تا کی فرصتی برای اجرا فراهم شود.

او وقتی دریافت کرونا همچنان همراه ماست، ایده دیگری مطرح کرد؛ فستیوالی برای اجرای نمایشنامه‌های یونانی در فضاهای باز تهران ولی این پیشنهاد هم همچنان معطل مانده است.

فروتن درباره این ایده‌ تازه به ایسنا می‌گوید: ایده‌ای که سال گذشته مطرح کردم، نیاز به پیگیری‌های مستمر داشت ولی از آن‌جا که در کشور ما عموما از برنامه‌هایی که نیازمند پیگیری است، استقبال نمی‌شود، فعلا به جایی نرسیده است.

او ادامه می‌دهد: همان‌طور که همه دست‌اندرکاران تئاتر می‌دانند در تهران چندین فضا مشابه تماشاخانه‌های یونانی داریم؛ فضاهایی در پارک‌ها مانند پارک نیاوران، بوستان جوانمرد قصاب و … که امکان اجرای نمایش در فضای باز را میسر می‌کنند.

فروتن اضافه می‌کند: پیشنهاد مشخص من این بود که با همکاری سفارت یونان و شهرداری، فستیوالی برای اجرای نمایشنامه‌های یونانی تدارک ببینیم و این نمایشنامه‌ها را در فضاهای بازی که شناسایی شده‌اند، اجرا کنیم. می‌توانست اتفاق جذابی باشد که هم جنبه اجرایی، سرگرم‌سازی و تولید کار داشته باشد و هم جنبه آموزشی.

این مدرس تئاتر با اشاره به نمایشنامه‌های تاثیرگذار یونانی در تاریخ تئاتر جهان اضافه می‌کند: بیش از ۳۰ نمایشنامه مهم یونانی داریم که می‌توان از زوایای گوناگون به آن‌ها پرداخت و فرصت خوبی بود برای بازنگری در این نمایشنامه‌ها و خلق آثار تازه. بویژه امکان خوبی برای فعالیت جوانان فراهم می‌کرد.

او در پاسخ به این پرسش که چرا این ایده اجرایی نشد، توضیح می‌دهد: موضوع را با بخش خصوصی در میان گذاشتم چون تمایل چندانی برای همکاری با بخش دولتی ندارم ولی ظاهرا به اندازه کافی پیگیری نشد و با موانعی هم برخورد کرد. به همین دلیل در حد یک ایده باقی ماند.

فروتن که قصد داشت پرفورمنس «ماراتن تاریخ هنر به روایت پیام فروتن» را اسفند سال ۹۸ در خانه هنر کاج اجرا کند، درباره سرنوشت اجرای این اثر نیز می‌گوید: اگر کرونا فروکش کند، شهریورماه این کار را اجرا خواهم کرد.

به گفته او، اجرای این کار ۲۴ ساعت به طول می‌انجامد. بخش‌هایی از آن در فضای باز و بخش‌های دیگر در فضای بسته اجرا می‌شوند.

فروتن البته قصد داشت دو پرفورمنس دیگر را هم با همراهی هنرجویانش اجرا کند که اجرای آن‌ها نیز فعلا ممکن نیست.

پیام فروتن سال‌ها تجربه طراحی صحنه در تئاتر را دارد ولی مدتی است به دلیل برخی مشکلات از جمله تنگناهای اقتصادی که سبب شده بسیاری از کارگردان‌ها حداقل بودجه را برای طراحی صحنه در نظر بگیرند، ترجیح داده کمی از این حوزه فاصله بگیرد و بیشتر با هنرجویان جوانش بر اجرای کارهای آموزشی همچون اجرای پرفورمنس متمرکز شود.

انتهای پیام

منبع خبر

خروج از نسخه موبایل