اپلیکیشن Gboard یا Grammerly ؛ بهترین کیبورد اندرویدی کدام است؟ دو اپلیکیشن Gboard و Grammarly هر دو کیبوردهایی عالی برای اندروید به شمار می‌روند و با قابلیت‌های خاص خود تمام نیازهای کاربران را رفع می‌کنند. با این حال، کدامیک از این دو اپلیکیشن می تواند عملکرد بهتری داشته باشد؟ گوشی‌های اندرویدی امکان استفاده از صفحه

اپلیکیشن Gboard یا Grammerly ؛ بهترین کیبورد اندرویدی کدام است؟

دو اپلیکیشن Gboard و Grammarly هر دو کیبوردهایی عالی برای اندروید به شمار می‌روند و با قابلیت‌های خاص خود تمام نیازهای کاربران را رفع می‌کنند. با این حال، کدامیک از این دو اپلیکیشن می تواند عملکرد بهتری داشته باشد؟

گوشی‌های اندرویدی امکان استفاده از صفحه کلیدهای مختلفی را به کاربران می‌دهند. به این ترتیب مجبور نیستید با کیبورد پیش‌فرض اندروید کار کنید. امروز در گجت نیوز به بررسی دو اپلیکیشن Gboard و Grammarly می‌پردازیم که هر دو جزو بهترین کیبوردهای اندرویدی هستند.

با اینکه هر دو اپلیکیشن مورد بحث عملکرد بسیاری خوبی دارند، تفاوت‌هایی که میان آن‌ها قابل مشاهده است می‌توانند برخی کاربران را به انتخاب یکی از آن‌ها به دیگری ترغیب کنند. به همین جهت امروز قصد داریم به بررسی ویژگی‌های کلیدی هریک از این دو بپردازیم و با مقایسه آن‌ها با یکدیگر، به شما برای انتخاب هریک از آن‌ها کمک کنیم.

مقایسه دو اپلیکیشن Gboard و Grammarly

چینش و زبان‌ها

هر دو اپلیکیشن مورد بحث رابط ساده و قابل قبولی دارند و به طور پیش‌فرض از چینش QWERTY استفاده می‌کنند.

Gboard
Grammarly

با این حال اگر مایل به استفاده از کیبورد دیگری غیر از QWERTY هستید، هر دوی آن‌ها چینش‌های زیر را هم ارائه می‌دهند:

  • QWERTZ
  • AZERTY
  • DVORAK
  • COLEMAK
  • PCQWERTY

علاوه بر این، زبان‌های مختلف هم قابلیت استفاده از یک یا چند نمونه از این چینش‌ها را دارند. به این ترتیب زمانی که زبان پیش‌فرض هریک از این دو اپلیکیشن را انتخاب می‌کنید، می‌توانید چینش پیش‌فرض صفحه کلید را هم انتخاب کنید.

اپلیکیشن Gboard همچنین از بیش از پانصد زبان مختلف پشتیبانی می‌کند و حتی زبان‌های کمیابی که در برخی کشورهای کوچک دنیا صحبت می‌شود را نیز در بر می‌گیرد. از طرف دیگر، Grammarly تنها سی زبان را ارائه می‌دهد؛ هرچند که تمامی زبان‌های مهم و شناخته شده جهان در میان آن‌ها حضور دارند.

همچنین ردیف عددها نیز به طور مجزا در هر دو اپلیکیشن ارائه می‌شود. با این حال اگر کاربر تمایلی به استفاده از ردیف جداگانه اعداد نداشته باشد، هر دو اپلیکیشن امکان غیرفعال کردن آن از بخش تنظیمات را فراهم می‌کنند.

بعلاوه، ظاهر کیبورد هر دو اپلیکیشن نیز تا حد زیادی مشابه است. با این وجود، حضور یک نوار ابزار تنظیمات در Gboard مهم‌ترین مزیت آن در این زمینه به شمار می‌رود.

پشتیبانی از اموجی و محتوای چندرسانه‌ای

با فشردن کلید اموجی در هریک از دو برنامه می‌توانید به مجموعه‌ای کامل از اموجی‌های یونیکد دسترسی داشته باشید. در این زمینه Gboard با امکان ارسال فایل‌های gif و استیکرها دست بالاتر را در اختیار دارد.

Gboard
Grammarly

همچنین اگر به اموتیکون‌های قدیمی‌تر که از کنار هم قرار دادن حروف و علامت‌ها تشکیل می‌شوند هم علاقمند باشید، Gboard انتخاب شماست؛ چرا که مجموعه گسترده‌ای از اموتیکون‌ها را هم در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

در گجت نیوز بخوانید: بهترین اپلیکیشن ها و بازی های اندرویدی سال ۲۰۲۱ از نگاه گوگل

به طور کلی در زمینه پشتیبانی از محتوای چندرسانه‌ای، Goboard با ارائه مجموعه بسیار گسترده‌ای از اموجی‌ها، استیکرها و اموتیکون‌ها عملکرد بهتری دارد.

Dark Mode

هر دو اپلیکیشن Gboard و Grammarly از مد تاریک (Dark Mode) پشتیبانی می‌کنند. با این حال، عملکرد این مد در دو اپلیکیشن متفاوت است.

Gboard
Grammarly

Gboard چندین گزینه را در این زمینه در اختیارتان قرار می‌دهد. مثلا در حالت System Auto کیبورد به صورت خودکار تنظیمات صفحه نمایش گوشی را شناسایی کرده و تغییر وضعیت نمایش را متناسب با آن انجام می‌دهد. در این حالت اگر گوشی شما در حالت Dark Mode قرار داشته باشد، کیبورد نیز به حالت Dark Mode در خواهد آمد و برعکس.

البته این امکان هم وجود دارد که فارغ از تم صفحه نمایش، مد تاریک یا روشن را برای Gboard انتخاب کنید. علاوه بر این، طیف گسترده‌ای از رنگ‌های دیگر هم وجود دارد که می‌توانید به جای رنگ‌های سفید یا سیاه از آن‌ها برای رنگ پس‌زمینه اپلیکیشن استفاده کنید.

Gboard
Grammarly

از طرف دیگر در اپلیکیشن Grammarly باید به صورت دستی تم تاریک را فعال یا غیرفعال کنید. در شرایطی که بسیاری اپلیکیشن‌های اندرویدی به قابلیت انتخاب خودکار حالت Dark Mode مجهز هستند، به طرز عجیبی Grammarly فاقد این گزینه است!

تصحیح خودکار (Autocorrect)

اپلیکیشن Gboard در بخش تصحیح خودکار در اکثر زبان‌های پشتیبانی شده هم عملکرد بسیار خوبی دارد و خیال کاربر را از ارسال یک ایمیل یا پیام بدون غلط‌های نگارشی راحت می‌کند. همچنین قابلیت چک کردن تلفظ کلمات نیز یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار خوب این کیبورد اندرویدی به شمار می‌رود.

علاوه بر این قابلیت تصحیح خودکار گرامرلی هم عملکرد بسیار خوبی دارد و به طور کلی عملکرد بهتری را هم نسبت به Gboard ارائه می‌دهد. با فشردن کلید Grammarly در قسمت بالا و چپ کیبورد می‌توانید کلمات و عبارت‌هایی که غلط املایی یا نگارشی دارند را شناسایی کرده و غلط‌گیری کنید. این ویژگی همچنین در حین ویرایش متون از پیش تنظیم‌شده هم بسیار کاربردی و مفید است.

بعلاوه، دیگر قابلیت‌هایی که در هر دو اپلیکیشن Gboard و Grammarly قابل استفاده هستند نیز به طور خلاصه عبارتند از:

  • پیش‌بینی کلمات یک متن؛
  • پیشنهاد اموجی؛
  • تبدیل خودکار برخی حروف کوچک در متن به حروف بزرگ؛
  • تایپ به کمک ژست‌های حرکتی.

به طور کلی در بخش تصحیح نگارشی و گرامری متن‌های نوشته شده، Grammarly، خصوصا در متن‌های بزرگ و طولانی عملکرد بهتری را ارائه می‌دهد.

کلیپ بورد

Gboard به یک سیستم مدیریت کلیپ بورد مجهز شده که از طریق منوی تنظیمات قابل فعال‌سازی است. این کلیپ بورد تمام متون کپی شده شما را به مدت یک ساعت در خود نگه می‌دارد. همچنین در صورتی که تصمیم داشته باشید متنی را بیش از یک ساعت در حافظه نگه دارید می‌توانید آن را پین کنید.

Gboard
Grammarly

از طرف دیگر Grammarly از قابلیت مدیریت کلیپ بورد داخلی بی‌بهره است. بنابراین برای کار با این اپلیکیشن باید به قابلیت‌های پیش‌فرض و البته محدود اندروید تکیه کرد یا از اپلیکیشن‌های شخص ثالث بهره برد.

قابلیت‌های منحصربفرد

هر دو اپلیکیشن Gboard و Grammarly در پایه و اساس مشابه یکدیگر هستند. با این وجود برخی قابلیت‌های منحصربفرد، این دو را از یکدیگر متمایز می‌کند.

یکی از قابلیت‌های جالب جی بورد که گرامرلی فاقد آن است، کیبورد یک دستی است. با توجه به افزایش اندازه گوشی های هوشمند در سال‌های اخیر، کیبورد یک دستی یکی از مهم‌ترین قابلیت‌هاییست که مورد توجه بسیاری کاربران قرار می‌گیرد.

Gboard همچنین به قابلیت تایپ صوتی نیز مجهز است. به این ترتیب می‌توانید پس از فشردن کلید میکروفون، با خواندن یک متن، آن را تایپ کنید. این قابلیت البته مختص به ارسال پیام‌ها نیست و می‌توانید برای امور دیگری مانند نوت برداری نیز از آن استفاده کنید.

Gboard همچنین می‌تواند هر کلمه تایپ شده به زبانی غیر انگلیسی را به انگلیسی برگرداند. به منظور دسترسی به قابلیت ترجمه در این اپلیکیشن باید از منوی ابزار آن، کلید سه نقطه را فشار دهید و Translate را انتخاب کنید.

بعلاوه، اگر به کیبوردهای شناور علاقمند باشید هم احتمالا باید Gboard را انتخاب کنید. چرا که این اپلیکیشن قابلیت انتقال کیبورد به هر نقطه دلخواه صفحه نمایش و تنظیم اندازه آن را به شما خواهد داد. استفاده از کیبوردهای شناور به افزایش سرعت تایپ کمک شایانی می‌کند.

از سوی دیگر، کیبورد گرامرلی نیز علیرغم بی‌بهره بودن از بسیاری قابلیت‌های منحصربفرد Gboard، از قابلیت تشخیص لحن جمله بهره می‌برد! به این ترتیب می‌توانید در حین تایپ کردن با این کیبورد، کلید Grammarly در بالای صفحه را فشار دهید تا لحن جمله نوشته شده برایتان تعیین شود! استفاده از این قابلیت برای زمانی که به دنبال تعیین تاثیرگذاری جملاتتان بر روی کاربر هستید، بسیار مفید خواهد بود.

بر اساس آنچه گفته شد، Gboard قابلیت‌های بسیار متنوع‌تری را در مقایسه با گرامرلی در اختیارتان قرار خواهد داد.

از میان دو اپلیکیشن Gboard و Grammarly کدامیک کیبورد بهتری است؟

اپلیکیشن جی بورد از حیث قابلیت‌ها محصول کامل‌تری است و تمام آنچه برای تایپ کردن سریع و راحت نیاز دارید را در اختیارتان قرار می‌دهد. همچنین برخی ویژگی‌های پیشرفته‌تر مانند مترجم گوگل یا تایپ صوتی، این اپلیکیشن را به محصولی ایده‌آل از حیث ویژگی‌ها و قابلیت‌ها تبدیل می‌کند.

از طرف دیگر گرامرلی هم با ارائه ویژگی‌های خاص تصحیح گرامر و تلفظ کلمات، کیبورد کامل و پیشرفته‌ای به شمار می‌رود و در نوشتن متون مهم که صحیح بودن آن‌ها از حیث لحن و گرامر اهمیت دارد، بسیار مفید خواهد بود.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین کیبوردهای اندروید + دانلود

بنابراین با وجود اینکه Gboard محصول کامل‌تری است و احتمالا در استفاده روزمره بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت، از ویژگی‌های مهم گرامرلی هم نمی‌توان گذشت. در این میان، مناسب‌ترین راه نصب همزمان هر دو اپلیکیشن یاد شده و استفاده از هریک از آن‌ها بسته به نیاز است.

نظر شما در خصوص این دو کیبورد اندرویدی چیست؟ با توجه به ویژگی‌های گفته شده، انتخاب شما به عنوان کیبورد گوشی اندرویدتان کدامیک خواهد بود؟

مقاله اصلی

خروج از نسخه موبایل