تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
کد خبر : 42419

اولین نگاه به سونی اکسپریا ۱ III؛ جزئیات و انتظارات

اولین نگاه به سونی اکسپریا ۱ III؛ جزئیات و انتظارات

اولین نگاه به سونی اکسپریا ۱ III؛ جزئیات و انتظاراتاکسپریا ۱ II یکی از بهترین گوشی‌های هوشمند شرکت سونی به شمار می‌رود که ویژگی‌های مناسب و سخت‌افزار قدرتمندی را تحت یک ظاهر جذاب ارائه می‌دهد. همان‌طور که مشخص است، این غول ژاپنی به دنبال ادامه این روند در اکسپریا ۱ III است.
همانند مدل پیشین این سری انتظار می‌رود که این گوشی هوشمند نیز به تعداد بسیاری زیادی قابلیت جذاب مجهز شود. با این حال با توجه به گزارش‌های غیررسمی و شایعات موجود، به نظر می‌رسد که سونی این بار چندان به بحث کارایی محصول جدید خود نخواهد پرداخت. بنابراین پیش از معرفی رسمی این گوشی در اواسط ماه آوریل میلادی، ما تمام شایعات، گزارش‌های غیررسمی و اخباری که در سطح اینترنت موجود هستند، جمع‌آوری کرده و در زیر به آن‌ها می‌پردازیم.
نام‌گذاری و تاریخ عرضهشیوه نام‌گذاری سونی با روند ساده‌ای که در گذشته می‌دیدیم، بسیار فاصله گرفته است اما نمی‌توان انتظار داشت که در گوشی جدید این شرکت شاهد تغییر آن باشیم. مدل قبلی این سری با نام اکسپریا ۱ II شناخته می‌شود، بنابراین انتظار می‌رود که ورودی جدید مجموعه با نام اکسپریا ۱ III معرفی و عرضه..

اولین نگاه به سونی اکسپریا ۱ III؛ جزئیات و انتظارات

اکسپریا ۱ II یکی از بهترین گوشی‌های هوشمند شرکت سونی به شمار می‌رود که ویژگی‌های مناسب و سخت‌افزار قدرتمندی را تحت یک ظاهر جذاب ارائه می‌دهد. همان‌طور که مشخص است، این غول ژاپنی به دنبال ادامه این روند در اکسپریا ۱ III است.

همانند مدل پیشین این سری انتظار می‌رود که این گوشی هوشمند نیز به تعداد بسیاری زیادی قابلیت جذاب مجهز شود. با این حال با توجه به گزارش‌های غیررسمی و شایعات موجود، به نظر می‌رسد که سونی این بار چندان به بحث کارایی محصول جدید خود نخواهد پرداخت. بنابراین پیش از معرفی رسمی این گوشی در اواسط ماه آوریل میلادی، ما تمام شایعات، گزارش‌های غیررسمی و اخباری که در سطح اینترنت موجود هستند، جمع‌آوری کرده و در زیر به آن‌ها می‌پردازیم.

نام‌گذاری و تاریخ عرضه

شیوه نام‌گذاری سونی با روند ساده‌ای که در گذشته می‌دیدیم، بسیار فاصله گرفته است اما نمی‌توان انتظار داشت که در گوشی جدید این شرکت شاهد تغییر آن باشیم. مدل قبلی این سری با نام اکسپریا ۱ II شناخته می‌شود، بنابراین انتظار می‌رود که ورودی جدید مجموعه با نام اکسپریا ۱ III معرفی و عرضه شود.

سونی اکسپریا ۱ III

یک موضوع در این بین باید حل شود. شاید شما نیز همانند بسیاری از کاربران دیگر، همیشه در خواندن نام این محصول مشکل داشته باشید. در واقع نام این محصول به صورت «اکسپریا ۱ مارک ۳» خوانده می‌شود. این روند نام‌گذاری، حقیقت تلخ اشتباهات پرتکرار سونی را یادآور می‌شود؛ اشتباهاتی که ظاهراً تا مدتی مدید ادامه خواهد یافت.

سونی تایید کرده است که طی یک رویداد در تاریخ ۲۵ فروردین (۱۴ آوریل ۲۰۲۱) به معرفی اعضای جدید خانواده اکسپریا می‌پردازد. در حال حاضر فهرست گوشی‌های حاضر در این رویداد منتشر نشده است، اما یک افشاگر فعال در شبکه اجتماعی ویبو (Weibo) تایید کرده که شاهد رونمایی از اکسپریا ۱ III خواهیم بود. همچنین فاش شده است که ما افزون بر این محصول، سرانجام معرفی اکسپریا ۱۰ III و اکسپریا ۵ III را هم نظاره خواهیم کرد.

طراحی

رندرهای اکسپریا ۱ III بسیار زود در فضای مجازی منتشر شد و استیو همرستوفر در اواخر ماه ژانویه حدس زد که شاید شاهد بازیابی طراحی اکسپریا ۱ II باشیم. این به معنای حاشیه‌های ملموس در بالا و پایین نمایشگر و عدم استفاده از روزنه جهت جای‌گیری دوربین سلفی در نمایشگر است. همرستوفر علاوه بر تصاویر مذکور، یک ویدیو ۳۶۰ درجه نیز منتشر کرد که بسیار قابل توجه است.

سونی اکسپریا ۱ III

در رابطه با ابعاد می‌توان اندازه ۱۶۱.۶ × ۶۷.۳ × ۸.۴ میلی‌متری را که اندکی نازک‌تر از مدل قبلی این سری است، محتمل دانست. در این رندرها می‌توان حضور دکمه میانبر اکسپریا را به صراحت مشاهده کرد. جک ۳.۵ میلی‌متری صدا، بلندگوی دوگانه و ماژول عمودی دوربین در پشت دستگاه نیز دست نخورده باقی خواهند ماند.

مشخصات و ویژگی‌ها

سونی برای سری گوشی‌های هوشمند اکسپریا ۱، سخت‌افزار قدرتمندی را در نظر گرفته است و ورودی سوم این مجموعه نیز از این قاعده مستثنی نیست. طبق گفته همرستوفر، این غول ژاپنی در این مدل نیز به استفاده از نمایشگر ۶.۵ اینچی ۴ کی اولد با نسبت ابعاد ۲۱:۹ ادامه خواهد داد. چند روز پیش یکی از افشاگران فعال در شبکه اجتماعی ویبو موسوم به ZackBuks حدس زد که ما در این مدل شاهد استفاده از یک نمایشگر با نرخ تازه‌ساز ۱۲۰ هرتز، پشتیبانی از رنگ ۱۰ بیت و حداکثر روشنایی ۱۳۰۰ نیت خواهیم بود.

گفته می‌شود که با توجه به روند استفاده از پردازنده کوالکام در محصولات پرچم‌دار، سونی نیز اکسپریا ۱ III را به یک اسنپدراگون ۸۸۸ با رم ۱۲ گیگابایت و حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت مجهز خواهد کرد. عرضه پیکربندی شامل رم ۱۶ گیگابایت و حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایت هم چندان دور از انتظار نیست. اما این پردازنده به چه وسیله‌ای تغذیه خواهد شد؟ یک باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی، سخت‌افزار دستگاه را قوت خواهد بخشید و کاربران می‌توانند از نرخ شارژ پرسرعت ۶۵ وات آن بهره ببرند.

منبع یاد شده (ZackBuks) باور دارد که این دستگاه با یک دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی و لنز فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی معرفی خواهد شد. یک لنز ۱۲ مگاپیکسلی پریسکوپ با قابلیت بزرگنمایی ۶۰ برابر هم در اظهارات او مشاهده می‌شود. اگر استفاده از این لنز به حقیقت بپیوندد، اولین تجربه سونی در این زمینه در سری اکسپریا رقم خواهد خورد.

با این حال باید توجه کرد که افشاگر مذکور این اطلاعات را چند روز پیش منتشر کرده است و باید هرگونه احتمال خطایی را در نظر بگیریم. البته هیچ‌کدام از موارد مذکور خارج از توانایی‌های سونی نیست، ولی برخی از اطلاعات با شیوه رایج این شرکت در تضاد هستند. برای مثال سونی همیشه در امر شارژ محافظ‌کارانه عمل می‌کند و به همین دلیل نمی‌توان چندان به استفاده از نرخ شارژ ۶۵ وات امیدوار بود.

قیمت و زمان عرضه

اگر امیدوار هستید که سونی قیمت جدیدترین پرچم‌دار خود را کاهش دهد، متاسفانه باید شما را ناامید کنیم. ZackBuks ادعا کرده است که اکسپریا ۱ III احتمالاً دارای قیمتی برابر با ۸۹۹۹ یوآن چین (تقریباً معادل ۱۳۶۹ دلار) خواهد بود. همچنین ادعا شده است که فروش آن در ماه ژوئن سال جاری میلادی آغاز خواهد شد. اکسپریا ۱ II زمان عرضه با قیمت ۱۱۹۹ دلار راهی بازار ایالات متحده شد. گویا این استراتژی حداقل در غرب یکسان و حتی شاهد افزایش قیمت نیز خواهیم بود.

چه چیزی می‌خواهیم در اکسپریا ۱ III ببینیم؟

یک دوربین عالی

سونی در طراحی اکسپریا ۱ II از سه اپلیکیشن مختلف برای بخش دوربین استفاده کرده است. یکی از آن‌ها همان اپلیکیشن استاندارد دوربین، دیگری اپلیکیشن فتو پرو و آخری، سینما پرو است. اگر سونی بتواند دو مورد آخر یعنی فتو پرو و سینما پرو را به یک اپلیکیشن واحد تبدیل کند، قدم بزرگی در سهولت یادگیری کاربران برخواهد داشت.

تصمیم سونی مبنی بر استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف برای کاربران متفاوت، کاملاً منطقی و قابل درک است؛ چیزی که قابل درک نیست، محدود شدن اچ‌دی‌آر (HDR) به اپلیکیشن‌های حرفه‌ای دوربین نرم‌افزار این گوشی است.

سونی اکسپریا ۱ III

همچنین اپلیکیشن اصلی دوربین هنگام بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی به صورت خودکار بین لنزهای مورد انتظار جابه‌جایی لازمه را انجام نمی‌دهد. در نتیجه شما مجبور هستید که بین لنزها به صورت دستی تعویض را اعمال کنید. انتظار می‌رود که سونی این روند کنار گذاشته و هر دو ویژگی مذکور را به اپلیکیشن اصلی دوربین اضافه کند.

این اولین باری نیست که سونی دست به چنین تصمیمات غیرقابل درکی در بخش دوربین گوشی‌های هوشمند خود می‌زند. این شرکت پیش‌تر تصمیم گرفته بود که به جای قرار دادن رزولوشن فیلم‌برداری ۴کی در اپلیکیشن دوربین(۴K)، آن را به یک اپلیکیشن مجزا منتقل کند.

تصویربرداری هوشمند‌تر

سونی پردازش چند فریمه همزمان از جمله اچ‌دی‌آر و یک حالت شب را در اکسپریا ۱ II به ارمغان آورده است. اما هنوز هم می‌توان موارد دیگری را به اپلیکیشن دوربین اضافه کرد و نیاز به اپ‌های شخص ثالث را کاهش داد.

برای مثال می‌توان کنترل اشباع دوگانه در گوشی‌های پیکسل اشاره کرد. از طریق این ویژگی می‌توان پیش از ثبت تصویر، سطح سایه موجود در آن را تغییر داد و تنظیم کرد. استفاده از یک حالت برای آموزش موارد پیشرفته مانند ایزو، اشباع و … به افراد مبتندی هم می‌تواند جذاب ظاهر شود.

سونی اکسپریا ۱ III

برای نمونه ال‌جی در جدیدترین دستگاه‌های پرچم‌دار خود از یک اپلیکیشن به نام «گرافی» استفاده کرده است که برخی از تصاویر قابل توجه و تنظیمات دوربین مورد نیاز آن‌ها را به کاربر نمایش می‌دهد. این روش به قدری ساده است که شما می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با اعمال تنظیمات مذکور، به نتیجه مشابهی دست یابید. می‌توان به لیست موارد مورد انتظار از اکسپریا ۱ III، سلفی‌های با کیفیت را هم اضافه کرد. سلفی‌های اکسپریا ۱ II، اکثراً ناامید کننده ظاهر می‌شوند.

جک صدای ۳.۵ میلی‌متری (درگاه هدفون)

اکسپریا ۱ II یکی از معدود دستگاه‌های پرچم‌دار تولیدکنندگان بزرگ گوشی‌های هوشمند به شمار می‌رود که در طراحی آن، استفاده از جک صدای ۳.۵ میلی‌متری منسوخ نشده است. سونی پیش‌تر دلیل عجیبی برای استفاده مجدد از این هدفون ارائه داد، اما با این وجود، می‌توان هر دلیلی را برای مشاهده استفاده از این درگاه قبول کرد.

وجود این درگاه در اکسپریا ۵ II امید بیشتری به ما می‌دهد و ما می‌توانیم این مورد را هم به فهرست انتظارات خود اضافه کنیم. آخرین رندرهای منتشر شده نیز این گوشی را با وجود درگاه مذکور به تصویر می‌کشند.

نرخ تازه‌سازی بالاتر

پرچم‌دار آخر سونی ردپای محصولات قبلی این شرکت در استفاده از نمایشگری مجهز به رزولوشن ۴کی را دنبال می‌کند. البته نمی‌توان افراد بسیاری را که سونی را به این دلیل سرزنش می‌کنند، مقصر دانست؛ در واقع جمع عظیمی از کاربران بر این باور هستند که فرق بین یک نمایشگر کواد اچ‌دی+ (QHD+) و ۴کی در چنین ابعادی قابل تمایز نیست و سونی روند بیهوده‌ای را در پیش گرفته است. مهم نیست که شما در کدام دسته قرار می‌گیرید؛ این شرکت تنها تولید کننده اصلی به شمار می‌رود که به ارائه چنین دستگاه‌هایی می‌پردازد و انتظار می‌رود که ما شاهد عملی شدن آن در اکسپریا ۱ III نیز باشیم.

سونی اکسپریا ۱ III

آیا می‌توان رزولوشن ۴کی را بدون نرخ تازه‌سازی بالا تصور کرد؟ حتی نرخ تازه‌سازی بالاتر به قدری مهم تلقی می‌شود که می‌توان استفاده از رزولوشن فول اچ‌دی‌+ و کواد اچ‌دی‌+ را هم فدای آن کرد؛ چرا که استفاده همزمان از رزولوشن ۴کی و نرخ تازه‌سازی بالا، می‌تواند به معضل بزرگی در زمینه مصرف انرژی تبدیل شود. استفاده از این نرخ تازه‌سازی در کنار فناوری ریموت پلی کنسول‌های پلی استیشن، می‌تواند بسیار جذاب و فریبنده ظاهر شود.

بهبود سازگاری با پلی استیشن، افزایش قابلیت‌های ریموت پلی

صحبت از پلی استیشن شد؛ مایکروسافت، رقیب سونی در زمینه صنعت بازی‌های ویدیویی، در حال عرضه و تکامل ایکس باک گیم‌پس و ایکس کلاود برای دستگاه‌های اندرویدی است. عرضه این سرویس‌ها برای دستگاه‌های اندرویدی به معنای آن است که کاربران می‌توانند کتابخانه وسیعی از بازی‌ها را بدون نیاز به یک کنسول، از طریق فضای ابری استریم کنند.

سونی نیز مدت‌ها پیش ریموت پلی را معرفی و عرضه کرده که اکنون با پلی استیشن ۵ نیز سازگار است؛ با این حال متاسفانه شاهد پشتیبانی آن از سرویس استریم بازی‌های این شرکت یعنی پلی استیشن نو (Play Station Now) نیستیم. بنابراین افزودن این مورد هم به فهرست علاقه‌مندی‌هایی که انتظار دیدن آن‌ها را در اکسپریا ۱ III داریم، چندان سخت نیست.

سونی اکسپریا ۱ III

سونی می‌تواند با مهیا ساختن امکان استریم بازی‌ها از طریق سرویس پلی استیشن نو بدون نیاز به یک کنسول پلی استیشن، قدم‌های بزرگی در این زمینه بردارد. همچنین مشاهده ادغام پشتیبانی از کنترلر کنسول‌های خانواده پلی استیشن و مخصوصاً قابلیت‌های پیام‌رسانی بدون نیاز به دانلود اپلیکیشن جداگانه، بی‌ِغایت جذاب خواهد بود.

نرخ شارژ سریع‌تر

سونی در سال ۲۰۲۰ میلادی دستی به سر و روی نرخ شارژ پرچم‌دار خود، اکسپریا ۱ II کشید. نرخ شارژ ۲۱ وات در حالت بی‌سیم و نرخ ۱۵ وات در حالت مستقیم، امروزه مناسب و رایج محسوب می‌شود، اما ما چشم به راه فرا رسیدن بهبودهای قابل توجهی در این زمینه هستیم.

با افزایش نرخ شارژ، احتمال تخریب و آسیب رسیدن به باتری نیز افزایش می‌یابد، اما منظور ما ارائه نرخ شارژهای ۶۵ الی ۱۰۰ واتی نیست؛ استفاده از نرخ شارژ ۳۰ یا ۴۰ وات بسیار خوب به نظر می‌رسد و ما از وجود آن در اکسپریا ۱ III که پیشرفتی آشکار نسبت به ۲۱ وات به شمار می‌رود، استقبال می‌کنیم.

امروزه شارژ سریع‌تر با توجه به گسترش فناوری ۵G و تاثیر آن بر شارژدهی دستگاه، اجتناب‌ناپذیر و ضروری به نظر می‌رسد. پیش‌تر در همین مطلب اشاره کردیم که یکی از شایعات حتی به نرخ شارژ ۶۵ وات هم اشاره کرده است. این بهبود، ارتقای عظیمی به شمار می‌رود که می‌تواند معادله را در مقایسه با رقبا تا حد زیادی به نفع سونی و پرچم‌دار جدیدش تغییر دهد.

سونی اکسپریا ۱ III

تا به این‌جا، این تمام مواردی بودند که ما درباره اکسپریا ۱ III می‌دانیم. همچنین به اتفاق، نگاهی داشتیم به ویژگی‌هایی که دیدن آن‌ها در پرچم‌دار ۲۰۲۱ سونی بسیار لذت‌بخش است. اگر مورد بیشتری در نظر شماست، می‌توانید در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

از زمان عرضه گوشی‌های اکسپریای سونی اریکسون تا زمانی که این بخش به صورت مستقل زیر نظر سونی شروع به فعالیت کرد، شاهد روزهای پرفراز و نشیبی بوده‌ایم؛ با این حال اکنون به نظر می‌رسد که بیشتر از هر زمان دیگری محبوبیت گوشی‌های شرکت سونی تنزل پیدا کرده است و آیا همه این موارد کیفیت این محصولات باز می‌گردد؟ در ادامه شما را به مشاهده ویدیو مربوطه در این لینک دعوت می‌کنیم تا به بررسی دلایل عدم محبوبیت گوشی‌های سونی بپردازیم.

اینستاگرام تکفارستلگرام تکفارس

۰

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.