تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۲
کد خبر : 585058

اولین روز از فعال‌سازی بلاتریکس؛ وضعیت شبکه اتریوم چگونه است؟

اولین روز از فعال‌سازی بلاتریکس؛ وضعیت شبکه اتریوم چگونه است؟

اولین روز از فعال‌سازی بلاتریکس؛ وضعیت شبکه اتریوم چگونه است؟ به‌روزرسانی بلاتریکس به‌عنوان اولین مرحله از رویداد ادغام (Merge)، روز سه‌شنبه ۶ سپتامبر (۱۵ شهریور) با موفقیت اجرا شد. با این حال، یک روز پس از انجام این به‌روزرسانی، افزایش نرخ بلاک‌های از دست‌رفته در شبکه اتریوم، نگرانی‌هایی را برای کاربران ایجاد کرده است. به

اولین روز از فعال‌سازی بلاتریکس؛ وضعیت شبکه اتریوم چگونه است؟

به‌روزرسانی بلاتریکس به‌عنوان اولین مرحله از رویداد ادغام (Merge)، روز سه‌شنبه ۶ سپتامبر (۱۵ شهریور) با موفقیت اجرا شد. با این حال، یک روز پس از انجام این به‌روزرسانی، افزایش نرخ بلاک‌های از دست‌رفته در شبکه اتریوم، نگرانی‌هایی را برای کاربران ایجاد کرده است.

به گزارش کوین تلگراف، به‌روزرسانی بلاتریکس (Bellatrix)، پیش از رویداد ادغام که احتمالاً هفتهٔ آینده شاهد آن خواهیم بود، کلاینت لایه اجماع اتریوم را در دوره یا ایپاک (Epoch) ۱۴۴۸۹۶ بیکن چین (Beacon Chain – شبکه مبتنی بر اثبات سهام اتریوم) ارتقا داد.

به‌گفته مارتین کوپلمن (Martin Köppelmann)، یکی از بنیان‌گذاران پلتفرم نوسیس (Gnosis)،‌ قطع‌ ارتباط ۵درصد از اعتبارسنج‌ها در طول این هاردفورک، در افزایش نرخ بلاک‌های‌ ازدست‌رفته اتریوم به ۹درصد، نقش داشته است. این امر باعث شده است برخی از کاربران آمادگی شبکه اتریوم را برای تغییر بزرگ به اثبات سهام، زیر سؤال ببرند.

نرخ بلاک‌های ازدست‌رفته در ۶۰۰ اسلات (Slot) آخر شبکه بیشتر از ۹درصد است. این نرخ در گذشته معمولاً حدود ۰.۵درصد بوده است. این اتفاق نشان می‌دهد که بلاتریکس مشکلاتی را برای برخی از اعتبارسنج‌ها ایجاد کرده است. چیز چشم‌گیری نیست؛ اما همچنان عددی است که باید به آن توجه داشت.

کوپلمن اضافه کرد این نرخ ۹درصدی نسبت به نرخ ۰.۵درصدی بلاک‌های‌ ازدست‌رفته در گذشته، حدود ۱٬۷۰۰درصد بیشتر بوده است. این مشکل احتمالاً به خاطر ۲۴درصد نودهایی است که به‌روزرسانی کلاینت خود را انجام نداده‌اند و مطابق با آمار اترنودز (Ethernodes) برای رویداد مِرج آماده نیستند.

آخرین وضعیت نودهای اتریوم؛ رنگ سبز تعداد نودهای آماده و رنگ قرمز تعداد نودهای غیرآماده را نشان می‌دهد.

آدام کوکران (Adam Cochran)، یکی از شرکای سینمهِین ونچرز (Cinneamhain Ventures) گفته امیدوار است مشکل رشد نرخ بلاک‌های‌ ازدست‌رفته پیش از ادغام اتریوم برطرف شود. او گفته است «واقعاً نمی‌خواهیم در این مرحله شاهد رخ‌دادن مشکلات غیرمنتظره باشیم».

با این حال، همه کارشناسان نگران این مشکل نیستند. آنتونی ساسانو (Anthony Sassano)، بنیان‌گذار «Daily Gwei»، می‌گوید اینکه تنها ۵درصد اعتبارسنج‌ها در زمان به‌روزرسانی بلاتریکس از شبکه خارج شده‌اند، نتیجه شگفت‌انگیزی بوده است. او با اطمینان گفته است در واقع چیز زیادی در رابطه با رویداد مِرج وجود ندارد که بتواند به طرز فاجعه‌باری اشتباه پیش برود.

ساسانو گفته است:

به‌‌عقیده من متوقف‌شدن شبکه بدترین سناریوی ممکن است، زیرا در این صورت انتقال از اثبات کار به اثبات سهام به هیچ وجه انجام نمی‌شود. برای رفع چنین مشکلی در نهایت به نوعی مداخله هماهنگ‌شده انسانی نیاز خواهد بود.

ساسانو اضافه کرد:

مشکلاتی مانند حذف اعتبارسنج‌ها از شبکه به دلیل مشکلات پیکربندی، بلاک‌ها یا اسلات‌های ازدست‌رفته یا وجود برخی باگ‌های بزرگ در کلاینت‌ها نگرانی زیادی ایجاد نمی‌کند، زیرا رفع آنها نسبتاً آسان است.

چند عدد برای جمع‌بندی آنچه پس از ارتقای بلاتریکس رخ داد:
نرخ مشارکت شبکه: ۹۴.۹۴درصد
تعداد اعتبارسنج‌های فعال: ۴۰۳٬۷۶۶
تعداد اعتبارسنج‌های غیرفعال: ‍۱۷٬۷۴۳

به‌روزرسانی بلاتریکس یکی از آخرین مراحل پیش از ادغام است که به کلاینت‌های لایه اجماع اتریوم اجازه می‌دهد تراکنش‌ها را روی بیکن چین اجرا کنند. به‌روزرسانی ادغام، با هدف افزایش کارایی و ایمنی اتریوم، مکانیسم اجماع شبکه را از اثبات کار به اثبات سهام منتقل خواهد کرد.

اولین روز از فعال‌سازی بلاتریکس؛ وضعیت شبکه اتریوم چگونه است؟

در این باره بیشتر بخوانید

  • کارشناس ماینینگ: به‌روزرسانی اتریوم باعث اختلال شدید ارزهای دیجیتال قابل‌استخراج می‌شود
  • رهبر بخش امنیتی اتریوم: آزاد شدن سرمایه های فریز شده parity مستلزم هارد فورک است
  • گزارش کریپتو اِسلیت: اتریوم نه غیرمتمرکز است و نه ضدتورمی!
  • نظر یک محقق: ممکن است قیمت بیت کوین پس از به‌روزرسانی اتریوم سقوط کند
  • از به‌روزرسانی اتریوم تا برگزاری دو ایردراپ؛ ۳ اتفاق مهم که این هفته شاهد آن خواهیم بود

منبع خبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.