تاریخ انتشار : شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۵
کد خبر : 73185

اولین آیفون جهان؛ دور از ایده‌‎های استیو جابز و موبایلی که تا به امروز ندیده‌اید

اولین آیفون جهان؛ دور از ایده‌‎های استیو جابز و موبایلی که تا به امروز ندیده‌اید

اولین آیفون جهان؛ دور از ایده‌‎های استیو جابز و موبایلی که تا به امروز ندیده‌ایدپیش از معرفی اولین آیفون جهان در سال ۲۰۰۷، اپل به طور مخفیانه چندین نمونه آزمایشی طراحی کرد. در اینجا می‌خواهیم داستان ی..

اولین آیفون جهان؛ دور از ایده‌‎های استیو جابز و موبایلی که تا به امروز ندیده‌اید

پیش از معرفی اولین آیفون جهان در سال ۲۰۰۷، اپل به طور مخفیانه چندین نمونه آزمایشی طراحی کرد. در اینجا می‌خواهیم داستان یکی از عجیب‌ترین آن‌ها را بازگو کنیم که مبتنی بر طراحی آیپاد بود.

حدود ۲۰ سال قبل، تونی فدل مسئول اصلی پروژه آیپاد در شرکت اپل بود. او به تازگی، کتابی را با عنوان Build منتشر کرده که حاوی جزئیاتی شنیدنی درباره دوران اشتغال او در اپل و سایر کمپانی‌های حوزه فناوری است. در بخشی از این کتاب، فدل به ماجرای تولید اولین آیفون جهان می‌پردازد.

پس از آنکه همکاری اپل با موتورولا برای گنجاندن iTunes در گوشی ROKR E1 نافرجام ماند، استیو جابز و مهندسان اپل به این نتیجه رسیدند که باید خودشان یک گوشی هوشمند بسازند.

اما در سال‌های قبل از ۲۰۰۷، اپل دستگاه موبایلی به جز iPod نداشت؛ به همین دلیل، از آن به عنوان الگویی برای ساخت گوشی هوشمند استفاده کرد. در واقع، ایده‌ی اپل این بود که یک گوشی را درون کالبد آیپاد قرار دهد. پس نمونه آزمایشی عجیبی ساخته شد که یک Click Wheel قابل تبدیل به صفحه شماره‌گیر داشت. شاید چیزی مشابه تصویر زیر!

اولین آیفون جهان

به گفته‌ی فدل، این نمونه آزمایشی توسط یک شرکت ثالث ساخته شد. به لطف وجود یک گردنده، کاربران به سرعت می‌توانستند بخش زیرین دستگاه را از حالت آیپاد به گوشی تغییر دهند. این دستگاه، یک دوربین هم داشت و رنگ آن مشابه اولین مدل رسمی آیفون بود.

چرا iPod Phone به آیفون تبدیل شد؟

آن‌طور که فدل نقل کرده است، استیو جابز اصرار داشت به جای طراحی و تولید دستگاهی کاملا جدید، آیپاد را به شکل یک گوشی در بیاورند. دلیل اصرار او، ظاهر متمایز و چشمگیر آیپاد با Click Wheel بود؛ چیزی که به باور جابز، باید در گوشی هوشمند اپل هم وجود می‌داشت.

آیپاد

click wheel

فدل می‌گوید:

جابز تعارف نداشت. همیشه نظراتش را پیش می‌برد؛ مگر آنکه اثبات می‌شد امکان‌پذیر نیست. او ما را به کار روی ایده‌ی iPod Plus Phone گماشت. هفته‌ها تلاش کردیم تا راهی برای گنجاندن click wheel درون گوشی پیدا کنیم. نتوانستیم و متقاعد شدیم که نمی‌توانیم. اما از نظر او باز هم باید به تلاش ادامه می‌دادیم. در نهایت به نقطه‌ای رسیدیم که همه گفتیم نه، شدنی نیست.

این شکست، باعث بازنگری مهندسان و طراحان اپل روی پروژه شد. این‌بار آن‌ها به فکر یک صفحه لمسی بزرگ، تقریبا بدون دکمه‌های فیزیکی و سیستم عامل مبتنی بر Mac OS X افتادند؛ ایده‌ای که به معرفی رسمی اولین آیفون جهان ختم شد.

اولین آیفون جهان

فدل در کتاب Build، خاطرات شنیدی دیگری هم دارد؛ مثلا اینکه استیو جابز کاملا مخالف سازگار کردن آیپاد با کامپیوترهای ویندوزی بود. یا اینکه چگونه مدیرعامل پیشین گوگل، اریک اشمیت، جابز را قانع کرد که اپلیکیشن‌های وب برای آیفون انتخاب مناسبی هستند.
این کتاب از حقایق پشت پرده Nest Labs هم خالی از گفتار نیست؛ کمپانی دستگاه‌های هوشمند خانگی که توسط خود فدل تاسیس شد و بعدا به مالکیت گوگل در آمد.

منبع :۹to5macمنبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.