تاریخ انتشار : جمعه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۱
کد خبر : 72383

اندازه طبیعی پروستات چقدر است ؟

اندازه طبیعی پروستات چقدر است ؟

فهرست۱  اندازه طبیعی پروستات در مردان۲ حجم طبیعی پروستات۳ بیماری های پروستات۳.۱ بیماری پروستاتیت در مردان۳.۲ بیماری آدنوم پروستات مردان۴ سرطان پروستات۵ عوامل خطر سرطان پروستات یکی از بیماری های بسیار مشکل ساز در مردان مشکلات پروستات است ، بسیاری از مردان پس از افزایش سن دچار مشکل بیماری های پروستات می شوند یکی از …

یکی از بیماری های بسیار مشکل ساز در مردان مشکلات پروستات است ، بسیاری از مردان پس از افزایش سن دچار مشکل بیماری های پروستات می شوند یکی از مهم ترین این مشکلات اندازه پروستات است که باید طبیعی باشد ، اینجاست که مردان به دنبال اندازه طبیعی پروستات هستند در این مقاله به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

پروستات یک غده کوچک است که در سیستم تولید مثل جنس مذکر نقش بسزایی را داراست ، این غده کوچک زیر مثانه مردان و جلوی روده در راست بدن قرار دارد ، پروستات بخشی از مایع منی را ترشح می کند که با اسپرم ترکیب شده و کل منی را تشکیل میدهد.

گاهی اوقات اندازه غده پروستات بزرگ تر می شود حتما در این مواقع به پزشک معالج که تخصص اورولوژی دارد مراجعه نمایید در صورت مراجعه به موقع می توانید زا مشکلات بعدی جلوگیری کنید.

 اندازه طبیعی پروستات در مردان

پروستات بزرگسال سالم حدود ۲۰ تا ۲۵ گرم وزن و تقریباً ۴ سانتی متر (۴۰ میلیمتر) عرض، ۳ سانتی متر (۳۰ میلیمتر) طول و ۲ سانتی متر (۲۰ میلیمتر) ضخامت دارد.

محل غده پروستات در مردان

۱- آلت تناسلی مرد    ۲- مجرای ادرار    ۳- بیضه    ۴- کیسه بیضه    ۵- مثانه

۶- کیسه منی    ۷- غده پروستات    ۸- مقعد    ۹- رکتوم

اگر بخواهیم با توجه به سن بشر به بررسی وضعیت و اندازه پروستات بپردازیم باید گفت : اندازه طبیعی پروستات تا نیمی از زندگی فرد (حدود ۴۰ سال) ثابت می ماند. اندازه این اندام را می توان با کلماتی مانند “کوچک”، “متوسط” یا “بزرگ” توصیف کرد.

با این حال، اورولوژیست ها برای توصیف آن از حجم و نه از وزن استفاده می کنند. از سونوگرافی برای اندازه گیری این داده ها استفاده می شود. پروستات را می توان اینگونه توصیف نمود: به شکل شاه بلوط ، اندازه معمول آن ۳ سانتی متر (۳۰ میلیمتر) ارتفاع و ۴ سانتی متر (۴۰ میلیمتر) عرض دارد. حجم معمول آن ۲۰ سانتی متر مکعب برای حدود ۲۰ گرم است. البته این داده ها ممکن است از یک شخص به شخص دیگر تغییر کنند.

حجم طبیعی پروستات

حجم طبیعی پروستات های کوچک ۳۰ میلی لیتر تا ۴۰ میلی لیتر و وزن آن ۲۰ گرم تا ۷۰ گرم است. حجم طبیعی پروستات متوسط ۴۰ میلی لیتر تا ۸۰ میلی لیتر و وزن آن ۲۰ گرم تا ۱۲۵ گرم است. حجم یک پروستات بزرگ ۴۰ میلی لیتر تا ۱۰۰ میلی لیتر و وزن آن ۴۰ گرم تا ۱۲۵ گرم است.

در حدود ۴۰ سالگی، غده پروستات شروع به رشد می کند. با هایپرپلازی خوش خیم پروستات (یک بیماری خفیف)، اندازه غده می تواند ۴ تا ۵ برابر در مقایسه با اندازه اولیه آن افزایش یابد.

بیماری های پروستات

در طی تکامل، برخی از اختلالات می توانند بر پروستات تأثیر بگذارند. پروستاتیت یک عفونت پروستات، آدنوم پروستات است که به آن هیپرپلازی پروستات خوش خیم (BPH) نیز گفته می شود. التهاب پروستات (بزرگنمایی غیر عادی) و سرطان پروستات (تولید مثل سلولهای غیرطبیعی و بدخیم) است.

بیماری پروستاتیت در مردان

اصطلاح پروستاتیت – یا عفونت پروستات – به تورم پروستات گفته می شود که معمولاً در مردان بین ۳۰ تا ۵۰ سال رخ می دهد. از آنجا که پروستات با مجاری ادراری و دستگاه تناسلی مرتبط است، یک آلودگی باکتریایی مجرای ادرار و بلکه عفونت کل مجاری ادراری (مثانه، مجرای ادرار، کلیه ها) ممکن است باعث پروستاتیت شود. در سال ۲۰۰۵، یک مطالعه، میزان بروز پروستاتیت را در ۱.۲۶ مورد در هر ۱۰۰۰ مرد در سال ارزیابی کرد. بیشتر علائم شایع تب، علائم ادراری (تمایل مکرر به دفع ادرار، احساس سوزش، ادرار متناوب و …)، درد پایین شکم، درد عضلانی یا پروستات دردناک در معاینه رکتال دیجیتال است. پروستاتیت با آنتی بیوتیک درمان می شود.

بیماری آدنوم پروستات مردان

آدنوم پروستات یا هیپرتروفی خوش خیم پروستات (BPH)، افزایش غیرطبیعی حجم آن نسبت به اندازه طبیعی پروستات است. این عارضه، خوش خیم است و اغلب هنگامی که علائم ادراری مانند تکرر ادرار، نشت ادرار یا اختلال عملکرد جنسی ایجاد می کند، تشخیص داده می شود. آدنوم بزرگ شدن پروستات است که مجرا را فشرده و علائم ایجاد می کند. نیمی از پروستاتیت غربال شده منجر به درمان پزشکی هیپرتروفی خوش خیم پروستات (BPH) می شود.

به طور متوسط، از هر ۱۰ مرد یک نفر به درمان جراحی BPH خود نیاز دارد. بروز بیماری با افزایش سن افزایش می یابد. BPH در بیش از ۸۰٪ مردان بالای ۸۰ سال رخ می دهد. اما تغییرات ناشی از این پدیده برای همه مردان مشکلی ایجاد نخواهد کرد. در صورت عدم وجود عوارض (احتباس، عفونت، نارسایی کلیه …)، درمان پزشکی اولین رویکرد است. در گام دوم، یک جراحی مجاری ادرار صحیح و مناسب آنرا رفع و بازیابی می کند.

سرطان پروستات

یکی از بد ترین انواع بیماری های پروستات ، سرطان پروستات است ، بدن انسان از سلول هایی تشکیل شده است که در طول زندگی تقسیم و تولید مثل می کنند. گاهی اوقات سلول های تازه ایجاد شده معیوب هستند. و همچنین تکثیر می شوند و سلولهای غیرطبیعی و بدخیم بیشتری ایجاد می کنند که به اصطلاح سرطان نامیده می شوند. اکثر سرطان های پروستات آدنوکارسینوم هستند. آنها از سلولهای پوشش پروستات ایجاد می شوند.

سرطان پروستات شایع ترین سرطان در مردان است که بیش از ۱ میلیون مورد جدید هر ساله در سراسر جهان تشخیص داده می شود. با این حال، از آنجا که سرطان پروستات یک بیماری آهسته پیشرونده است که مردان پیر را تحت تأثیر قرار می دهد، مرگ و میر ناشی از این بیماری متوسط است.

خطر ابتلا به سرطان پروستات با افزایش سن افزایش می یابد: پس از ۴۵ سالگی در صورت داشتن سابقه خانوادگی و از ۵۰ سالگی به بعد در مورد هر شخص دیگری امکان پذیر است. تمام سرطان های پروستات از شدت یکسانی برخوردار نیستند: ۸۰٪ در مرحله اولیه و محلی کشف می شوند. پیشرفت بیماری معمولاً کند است. سرطان پروستات معمولاً با علائم خاصی همراه نیست. می توان آن را در طی غربالگری توصیه شده یا در طی پیگیری آدنوم پروستات تشخیص داد.

غربالگری سرطان پروستات شامل چندین معاینه مانند: آزمایش خون PSA، معاینه دیجیتال رکتال و تاریخچه پروستات است. تشخیص باید با انجام یک سری معاینات تصویربرداری برای ارزیابی مرحله ای اصلاح شود. هدف از ارزیابی مرحله ای، تعیین دقیق سرطان در موضعی بودن آن (یعنی کاملاً در غده پروستات) یا گسترش آن است. پس از تشخیص سرطان، متخصص اورولوژی استراتژی درمان را با بیمار در میان می گذارد.

عوامل خطر سرطان پروستات

برخی از شایع ترین عوامل خطر پروستات عبارتند از:

سن
عوامل ارثی
منشأ قومی
رژیم چربی
عوامل دیگر: کم تحرکی، چاقی و …

بخش های علمی این مقاله از این وب سایت که مرجعی برای اطلاعات پزشکی است برداشت شده است.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.