تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰
کد خبر : 585621

انجام پایان نامه به چه شکلی صورت می گیرد؟

انجام پایان نامه به چه شکلی صورت می گیرد؟

پایان نامه یکی از اصلی ترین و در عین حال مهم ترین بخش از مقطع کارشناسی ارشد و البته دکتری به حساب می آید. دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری برای این که بتوانند فارغ التحصیل شوند باید برای پایان کار خود دست به انجام پایان نامه بزنند. اغلب افراد با شنیدن نام پایان نامه

پایان نامه یکی از اصلی ترین و در عین حال مهم ترین بخش از مقطع کارشناسی ارشد و البته دکتری به حساب می آید. دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری برای این که بتوانند فارغ التحصیل شوند باید برای پایان کار خود دست به انجام پایان نامه بزنند. اغلب افراد با شنیدن نام پایان نامه دچار یک ترس و واهمه ای می شوند که علت آن را می توان عدم آشنایی این افراد با چگونگی انجام پایان نامه دانست. اگر در آینده نزدیک مجبور به ارائه پایان نامه هستید اما در مورد آن هیچ اطلاعاتی را ندارید با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

اهداف انجام پایان نامه

شاید این سوال در ذهنتان ایجاد شود که لزوم انجام پایان نامه چیست و چرا دانشجویان مقطع ارشد و دکتری باید این سختی را برای ارائه پایان نامه به جان بخرند.

در پاسخ باید گفت پایان نامه در واقع یک مهر تاییدی بر دانش، دانش آموخته است. دانشجویان با ارائه پایان نامه این اطمینان را به دانشگاه می دهند که در طی دوران تحصیل خود به خوبی تمامی دروس را فرا گرفته اند.

  • ایجاد حس انگیزه در فرد برای پژوهش در مورد مسائل مختلف علمی.
  • ایجاد یک نگاه پژوهشی در فرد.
  • کسب مهارت های لازم برای چگونگی جمع آوری اطلاعات درست. در این راستا فرد باید به منابع معتبر خارجی و ایرانی مراجعه کند و با تحلیل درست نسبت به درست و یا غلط بودن اطلاعات اطمینان پیدا کند.
  • اطلاع پیدا کردن در مورد شیوه درست نگارش.
  • افزایش قدرت استدلال در دانشجو.

قدم های نگارش یک پایان نامه

اجرایی کردن این قدم ها به تنهایی 80 درصد راه نگارش یک پایان نامه درست است. برخی از دانشجویان سعی می کنند تا با دور زدن برخی از این قدم ها کار خود را راحت تر کنند. همچنین کاری باعث می شود تا کار نگارش پایان نامه به درستی انجام نشود.

  • انتخاب نوع پایان نامه
  • انتخاب کردن یک عنوان جذاب و همه پسند.
  • نگارش اولیه پایان نامه.
  • تصویب نگارش اولیه توسط استاد راهنما.
  • نگارش کلی پایان نامه.
  • چک کردن نهایی پایان نامه و رعایت اصول نگارشی درست.
  • دفاع از مقاله.

انجام پایان نامه به چه شکلی صورت می گیرد؟

منظور از انتخاب نوع پایان نامه نیست؟

اولین قدم برای پا گذاشتن در راه انجام پایان نامه انتخاب نوع پایان نامه می باشد. پایان نامه ها می توانند پژوهشی، کاربردی و یا پژوهشی-بنیادی باشند. انتخاب نوع پایان نامه بستگی به رشته تحصیلی شما دارد. بعد از این که نوع پایان نامه را انتخاب کردید باید شروع به نگارش کنید.

بعد از این مورد باید شروع به انتخاب موضوع پایان نامه کنید. انتخاب موضوع پایان نامه باید کاربردی باشد و بتواند به یکی از نیازهای جامعه پاسخ دهد. البته این موضوع باید به رشته شما مرتبط باشد. برای پیدا کردن موضوع پایان نامه می توانید از منابع معتبر و خارجی بهره ببرید.

انتخاب یک عنوان جذاب و همه پسند بسیار مهم می باشد. برای انتخاب عنوان باید از منابع مختلفی کمک بگیرید؛ چرا که عنوان مقاله شما یک پیش درآمدی بر محتوای پایان نامه شماست.

 

نگارش مقاله، پا گذاشتن در مسیر انجام پایان نامه

نگارش اولیه پایان نامه را باید بدون عجله و با تمرکز کامل انجام دهید. بهتر است در ابتدا مقدمه ای داشته باشید تا مخاطبان شما بتوانند با خواندن این مقدمه به هدف شما از نگارش پایان نامه پی ببرند. بعد از نگارش مقدمه باید شروع به نگارش متن اصلی کنید. بهتر است برای تفکیک بندی حتما فصل های جداگانه داشته باشید و در هر فصل در ارتباط با یکی از زیر عنوان های مقاله توضیح دهید. رعایت اصول نگارشی را فراموش نکنید که در انتهای مقاله در ارتباط با آن نیز توضیحاتی را ارائه می دهیم.

بعد از این نگارش اولیه پایان نامه باید استاد راهنما در ارتباط با آن نظر بدهد. اگر مقاله شما کیفیت لازم را داشته باشد می توانید به ادامه نگارش بپردازید در غیر این صورت نیاز است تا در مورد مقاله یک بازبینی دقیق داشته باشید و بتوانید آن را مطابق با نظر استاد راهنما و استانداردهای لازم بازنویسی کنید.

قطعا نوشتن پایان نامه امری زمان بر خواهد بود پس در نگارش آن عجله نکنید. حتما از منابع معتبر داخلی و خارجی استفاده کنید و حتما در انتهای پایان نامه خود این منابع را ذکر کنید. البته برای اطمینان پیدا کردن نسبت به صحت مطالبی که در پایان نامه آن ها را می نویسید، حتما استدلال بیاورید تا خوانندگان بتوانند نسبت به درستی آن اطمینان پیدا کنند. برای پیدا کردن استدلال های دقیق و منطقی استفاده از چند منبع مختلف می تواند بسیار کمک کننده باشد.

چک کردن نهایی

بعد از نوشتن پایان نامه خود حتما باید آن را چک کنید تا در صورت وجود ایراد نسبت به برطرف کردن آن ها اقدام کنید. بعد از چک کردن پایان نامه نیاز است تا استاد راهنما نیز یک بار دیگر به صورت دقیق پایان نامه را مطالعه کند و نظر نهایی خود را بدهد. در صورت نبود مشکل شما به آخرین مرحله یعنی دفاع از پایان نامه خود می رسید. بهتر است به جز خود شما و البته استاد راهنمایتان یک شخص ثالث نیز در ارتباط با پایان نامه نظر بدهد. در این صورت شما می توانید پاسخ سوالات خود در ارتباط با این موضوع که آیا مقاله شما توانسته مخاطبانتان را قانع کند، آیا مقاله شما توانسته به یکی از نیازهای جامعه پاسخ دهد و… را بگیرید.

انجام پایان نامه به چه شکلی صورت می گیرد؟

اصول نگارشی فراموش نشود

تا به اینجا توانسته اید استخوان بندی پایان نامه خود را انجام دهید. اصول نگارشی در واقع زیبایی متن را به همراه دارند. منظور از اصول نگارشی همان رعایت عناوین و زیر عناوین، جای گذاری درست نقطه، ویرگول و…، انتخاب فونت درست و… می باشد.

موسسه همراه شریف در کنار شماست

برخی از افراد به دلیل نداشتن آگاهی لازم و البته کافی در انجام پایان نامه به دنبال پیدا کردن یک شخصی هستند که این کار را برایشان انجام دهد. این کار یک کار کاملا اشتباه است؛ چرا که در این صورت دانشجو در هنگام دفاع از پایان نامه خود به مشکل بر خواهد خورد.

بهتر است برای گرفتن بهترین نتیجه، از یک مجموعه کاربلد و حرفه ای همچون موسسه همراه شریف کمک بگیرید. این مجموعه با داشتن کارشناسان و مشاوران خبره در کنار شماست تا بتواند در خصوص چگونگی انجام پایان نامه و… شما را راهنمایی کند و مسیر درست را نشانتان دهد.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.