تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۶
کد خبر : 62704

امیری اسفندقه در نشست خبری با اصحاب رسانه: همه شهدا رفتند تا قلم بماند اما این قلم ماند که فرهنگ شهادت را حفظ کند

امیری اسفندقه در نشست خبری با اصحاب رسانه: همه شهدا رفتند تا قلم بماند اما این قلم ماند که فرهنگ شهادت را حفظ کند

دبیر علمی‌ نخستین کنگره ملی شعر سردار سربداران گفت: نباید اجازه داد شعر ضعیف چاپ شود. همه کسانی که درباره شهدا از جمله شهید سلیمانی در قالب فیلم، نقاشی و شعر فعالیت می‌کنند، باید واقعا فیلمساز، نقاش و شاعر باشند. به گزارش خبرنگار فرهنگی کافه دانش، نشست خبری نخستین کنگره ملی شعر سردار سربداران، صبح …

دبیر علمی‌ نخستین کنگره ملی شعر سردار سربداران گفت: نباید اجازه داد شعر ضعیف چاپ شود. همه کسانی که درباره شهدا از جمله شهید سلیمانی در قالب فیلم، نقاشی و شعر فعالیت می‌کنند، باید واقعا فیلمساز، نقاش و شاعر باشند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی کافه دانش، نشست خبری نخستین کنگره ملی شعر سردار سربداران، صبح امروز دوشنبه ۱۵ آذرماه ۱۴۰۰، با حضور مرتضی امیری اسفندقه دبیر علمی ‌نخستین کنگره ملی شعر سردار سربداران، محمد زرویی نصرآباد دبیر اجرایی نخستین کنگره ملی شعر سردار سربداران و جمعی از اصحاب رسانه، در محل تالار رودکی تهران برگزار شد.

مرتضی امیری اسفندقه، دبیر علمی‌ نخستین کنگره ملی شعر سردار سربداران

مرتضی امیری اسفندقه، دبیر علمی‌ نخستین کنگره ملی شعر سردار سربداران، در ابتدای این نشست خبری گفت: درباره سپهبد سلیمانی مراسم شعر کم برگزار نشده است؛ حتی قبل از شهادت ایشان، از جمله اینکه دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران به درایت شاعر و ذاکر نام آور عرصه هنر آیینی حاج سعید حدادیان، نخستین شب شعر با عنوان «سلام سردار» را برگزار کرد، در زمانی که شهید سلیمانی حاضر بودند و همرزمان ایشان از سپاه قدس در این مراسم حضور پیدا کردند.

دبیر علمی ‌نخستین کنگره ملی شعر سردار سربداران، با بیان اینکه بعد از شهادت حاج قاسم، شب شعرهای محلی و منطقه‌ای بسیاری برگزار شد، گفت: بسیاری از نهادها خود را موظف دانستند که سروده‌های شاعران را جمع‌آوری و کتاب چاپ کنند اما این نخستین کنگره است که در مورد شهید سلیمانی برگزار می‌شود. کنگره تفاوت معنایی زیادی با شب شعر دارد. کنگره جامع الاطراف‌تر و بزرگتر است و دقت طبع بالاتری می‌طلبد و آمال دیگری را مطرح می‌کند. کنگره این نیست که فقط ۱۰ نفر شعر بدهند. کنگره نکات علمی‌را مد نظر قرار می‌دهد. این کنگره شعری نیز به همت «بنیاد شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی» وبه ویژه خانم زینب سلیمانی، فرزند شهید سلیمانی فراخوان داد تا نخستین کنگره شعر در مورد حاج قاسم برگزار شود.

وی تصریح کرد: برای نخستین کنگره ملی شعر «سردار سربداران » خواهش کردیم که تمامی‌ شعرهایی که در باب رشادت و شهادت شهید سلیمانی سروده شده است، جمع آوری شود؛ دوم اینکه آنچه از این به بعد قرار است سروده شود با بخش فرهنگی کنگره مرتبط باشد. شعر در طول تاریخ فکر و فرهنگ ایرانی اسلامی‌آیینه‌داری کرده است. اگر بخواهیم از قرن ۴ تا حال شعر پارسی را بررسی کنیم در واقع تاریخ تحولات ایران را بررسی کرده‌ایم. تاریخ عصر مشروطه در شعر شاعران آن دوران است. تاریخ عصر حافظ و سعدی در شعر حافظ و سعدی است. در حقیقت شعر در اصل و بطن تاریخ و مسایل اجتماعی و سیاسی ورود یافته است.

امیری اسفندقه، با اشاره به اینکه اجازه ندادیم شعر ضعیف در معرض نگاه قرار گیرد، بیان کرد: ضمن احترام به عواطف همه شاعران و کسانی که در مورد حاج قاسم شعر سرودند، باید گفت که همه این اشعار قابل چاپ نیست. همه حق دارند شعر بخوانند اما همه حق ندارند شعر بسرایند. اینکه فکر کنید ۱۰۰ نفر در کنگره ای شرکت کرده اند و هر ۱۰۰ نفر شاعر هستند، درست نیست. در این کنگره حدود ۳۲۲ نفر شرکت کردند که برخی استعداد هستند و در این کنگره هم بنا را بر استعدادیابی گذاشته است.

 این شاعر اظهار داشت: همه شهدا رفتند تا قلم بماند اما این قلم ماند که فرهنگ شهادت را حفظ کند. در واقع آن قدم و این قلم همراه هم هستند. در نخستین کنگره شعر سربداران متوجه شدیم برخی استعداد هستند. برخی ضعف‌ها هم در اشعار وجود داشت، باید برای این افراد کلاس برگزار شود. این افراد نباید رها شوند باید ارتباط آنها با کنگره برقرار باشد. ما نیامده‌ایم بگوییم افتتاحیه، اختتامیه و خداحافظ. کنگره ملی شعر سردار سربداران اختتامیه ندارد. ما خداحافظی نمی‌کنیم. آثاری که چاپ شود فراروی چشم قرار می‌گیرد و آثاری که چاپ نمی‌شود، دور ریخته نمی‌شود.

دبیر علمی‌نخستین کنگره ملی شعر سردار سربداران اظهار داشت: برای اینکه روال و روند کنگره سردار سربداران از نظر علمی‌حمایت و مراقبت از شان و شخصیت شهید سلیمانی باشد در حوزه شعر، قالب‌ها را آزاد گذاشتیم. در واقع تنوع قالب‌ها را بدون تعصب داریم همچنان که خود شهید سلیمانی یک نفر بود اما متکثر. همه از پیر و جوان او را دوست داشتند، مرزبندی در داخل کشور نداشت بلکه پل ارتباطی بین همه نیروها بود. در کنار شهید سلیمانی جناح چپ و راست معنا نداشت؛ کنگره هم باید این‌گونه باشد برای همین، همه قالب‌ها از نخستین قالب یعنی قصیده تا آزاد و سپید را مدنظر قرار دادیم.

وی با اشاره به تفکیک داوری در دو بخش کلاسیک و نو، در نخستین کنگره شعر سردار سربداران گفت: داورانی که شعر کلاسیک را خوب می‌شناسند، برای داوری این بخش در نظر گرفتیم. علاوه بر این اجازه ندادیم کسی که قصیده را خوب نمی‌شناسد بخواهد اشعار در قالب قصیده را داوری کند. در بخش کلاسیک حسین اسرافیلی،‌ هادی سعیدی کیاسری و ناصر فیض داوری را به عهده داشتند. در بخش نو مصطفی علیپور، مهدی سیار و حمیدرضا شکارسری عهده‌دار داوری بودند.

وی در ادامه افزود: در این کنگره، سرپرست گروه شعر کلاسیک، «مصطفی محدثی خراسانی» و سرپرست حوزه شعر نو «سعید یوسف نیا» بود.

دبیر علمی‌نخستین کنگره ملی شعر سردار سربداران افزود: یک بخش فریادهای ما در گرفتن انتقام این است که بخش فرهنگی ما درست فعال شود و آنچه در باب شهدا از جمله شهید سلیمانی بیرون می‌آید، صحت و اولویت از نظر علمی‌در آن رعایت شده باشد. یک شعر ناب، ترانه ناب و سرود ناب در وصف سردار سلیمانی می‌تواند همان انتقامی‌باشد که می‌خواهیم بگیریم و یک شعر ضعیف، تضعیف کننده این حماسه است.

امیری اسفندقه، با بیان اینکه هیأت علمی‌کنگره‌ها باید سخت گیر و پیگیر باشند، افزود: نباید اجازه داد شعر ضعیف چاپ شود. همه کسانی که درباره شهدا از جمله شهید سلیمانی در قالب فیلم، نقاشی و شعر فعالیت می‌کنند، باید واقعا فیلمساز، نقاش و شاعر باشند. ما معتقدیم در کنگره شعر سردار سربداران، شهید سلیمانی به کمک ما آمد که شعر پارسی را یک بار دیگر پالایش کنیم. ما کاری برای ایشان نکردیم. تلاش کردیم در اولین کنگره، خشت را درست بگذاریم.

وی با بیان اینکه باید در انتخاب آثار سخت گیری و دقت وجود داشته باشد گفت : بعنوان دبیر عملی کنگره تلاش کردم که به بهترین نحو مراقبت صورت گیرد. با داوران این کنگره آشنا شوید و ببینید چه کسانی اشعار را داوری کرده اند. برخی از اشعار در روز پنج شنبه ۱۸ آذر خوانده می‌شود، برخی دیگر نیز کتاب می‌شود.

دبیر علمی‌این کنگره شعری، پیرامون اینکه آیا اشعار برگزیده کنگره سردار سربداران به صورت آثار موسیقایی در خواهد آمد یا نه، گفت: به موسیقی باید علمی‌نگاه کنیم همچون مدرسه ای که اثر را نقد، صیقل و پالایش می‌کند. به این کنگره اشعاری رسیده که قابلیت معرفی به عرصه موسیقی را داراست. ما در این کنگره برای رسیدن به شعرهای بی عیب تلاش می‌کنیم و شعرهای خوب کنگره را با اهالی موسیقی در میان می‌گذاریم، شعر و موسیقی مانند شیر و شکر هستند.

دبیر علمی‌نخستین کنگره ملی شعر سردار سربداران، در مورد کتاب این کنگره خاطرنشان کرد: آنچه در کتاب می‌آید اگر بهترین نیست، نمی‌تواند غلط هم باشد. می‌تواند بهترین نباشد اما نمی‌تواند غلط باشد. کنگره‌ها باید مراقب باشند یا کتابی به دست ندهند یا اگر می‌دهند، معیوب نباشد به خصوص در این روزگار کمبود کاغذ و قتل عام درخت‌ها. درست نیست به نام شهید سلیمانی و هر شهید دیگری روی کاغذ، شعر غلط نوشته و چاپ شود. ما در این کنگره تلاش کردیم شعرهایی را در کتاب گردآوری کنیم و در معرض رویت قرار دهیم که عالی باشد البته معتقدم تا شاعر زنده است، عالی‌ترین اثرش را نسروده است.

محمد زرویی نصرآباد، دبیر اجرایی نخستین کنگره ملی شعر سردار سربداران

محمد زرویی نصرآباد، دبیر اجرایی نخستین کنگره ملی شعر سردار سربداران، در ادامه این نشست خبری گفت: افتتاحیه این کنگره یکم مهرماه در تالار وحدت برگزار شد و همزمان با آن فراخوان منتشر گردید. در آن برنامه، از ۴ هنرمند صاحب‌نام که خلق اثر در مورد حاج قاسم داشتند، تقدیر به عمل آمد. حسن روح الامین و استاد بدرالسماء در رشته تجسمی‌تجلیل شدند. از میلاد عرفان‌پور به خاطر کتاب شعر «مرد میدان» تقدیر شد. از غلامرضا صنعتگر به خاطر قطعه موسیقی که برای حاج قاسم اجرا کرده بود، تقدیر به عمل آمد. همچنین در این مراسم از خانواده شهید ابومهدی المهندس و  شهید پورجعفری تقدیر شد که مراسم افتتاحیه به طور زنده از شبکه اول و خبر پخش شد.

وی در ادامه با بیان اینکه ۳۲۲ اثر به دست ما رسیده است، عنوان کرد: بعد از داوری، ۷۰ اثر به مرحله نهایی راه یافت. در اختتامیه مراسم که ۱۸ آذر برگزار می‌شود از نفرات اول تا سوم بخش‌های کلاسیک و نو تقدیر می‌شود.

 زرویی نصرآباد، تصریح کرد: در مراسم اختتامیه کنگره ملی شعر سردار سربداران، از دو شاعر عزیز که در مورد حاج قاسم فعالیت کرده اند، تقدیر می‌شود؛ حاج سعید حدادیان که قبل از شهادت حاج قاسم،  کنگره شعری در مورد ایشان برگزار کرد و همچنین از افشین اعلاء که یک کتاب آراسته و فخیم با نام «سربازنامه» در مورد حاج قاسم نوشته است.

وی افزود: یک آیتم موسیقی و یک آیتم نمایشی در مراسم اختتامیه خواهیم داشت البته قابل ذکر است که این کنگره اختتامیه ندارد و ما در روز ۱۸ آذر، تنها برگزیدگان را معرفی می‌کنیم. تلاش داریم که این کنگره بین المللی شود. زیرساخت‌های آن در حال مهیا شدن است و رایزنی‌هایی با انجمن‌های شاعران محور مقاومت صورت گرفته است.

زرویی نصرآباد، در مورد کتاب کنگره شعر سردار سربداران یادآور شد: یک کتاب از آثاری که به این کنگره رسیده است در حال تهیه است. بهترین آثاری که در این مدت در مورد حاج قاسم سلیمانی خلق شده است در این کتاب وجود دارد. در واقع این کتاب سنگ بنای خوبی برای کارهای فاخری است که تاکنون در مورد شهید سلیمانی سروده شده است.

وی در پایان سخنان خود، پیرامون اینکه در صورت بین المللی شدن کنگره پیش بینی می‌کنید چه کشورهایی در آن شرکت کنند، گفت: ما یک کنگره شعر بین المللی در مورد شهید حاج قاسم سلیمانی در آبادان داشتیم که شاعران بسیاری از کشورهای مختلف در آن شرکت کردند. این ظرفیت ما را بر آن داشت که تصمیم بگیریم سال آینده کنگره شعر سردار سربداران را به صورت بین‌المللی برگزار کنیم. در این دوره حتی بودند شاعرانی از کشورهایی همچون سوریه، عراق و لبنان که تمایل داشتند ارسال اثر داشته باشند و شرکت کنند اما ما زیرساخت‌های لازم را نداشتیم، برای همین در نظر گرفتیم کنگره را برای دوره‌های بعد به شکل بین‌المللی برگزار نمایئم.

خبرنگار: کوروش جم

تصاویر ویدئویی نشست خبری کنگره

ویدئو اول

 

ویدئو دوم

 

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.