تاریخ انتشار : یکشنبه ۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۵:۳۰
کد خبر : 39566

افزایش شهرهای قرمز و نارنجی و زنگ خطری جدی

افزایش شهرهای قرمز و نارنجی و زنگ خطری جدی

سفرهای نوروزی آژیر کرونا را به صدا درآورد افزایش شهرهای قرمز و نارنجی و زنگ خطری جدی علی‌رغم هشدارها و ابراز نگرانی‌های کارشناسان و مسئولان وزارت بهداشت درباره صعود مجدد کرونا، به‌ویژه نوع جهش یافته آ..

سفرهای نوروزی آژیر کرونا را به صدا درآورد

افزایش شهرهای قرمز و نارنجی و زنگ خطری جدی

افزایش شهرهای قرمز و نارنجی و زنگ خطری جدی

علی‌رغم هشدارها و ابراز نگرانی‌های کارشناسان و مسئولان وزارت بهداشت درباره صعود مجدد کرونا، به‌ویژه نوع جهش یافته آن، تاکید بر شکننده بودن اوضاع کرونا در کشور و درخواست‌ مبنی بر ایجاد ممنوعیت در مسافرت‌های نوروزی، اما سفرها جز در شهرهای نارنجی و قرمز آزاد است. این درحالی است که طبق اطلاعیه شماره ۶ کمیته امنیتی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا، هنوز چند روز از تعطیلات سپری نشده، ‌ شمار شهرهای قرمز و نارنجی کرونایی رو به افزایش گذاشته است.

به گزارش ایسنا، کرونای انگلیسی با قدرت سرایت بیشتر و به گفته وزارت بهداشتی‌ها، با بیماری‌زایی شدیدتر در کشور در حال گردش است. از طرفی در روزهای پایانی سال بازار خرید عید در شهرهای مختلف داغ بود و متاسفانه در اواخر اسفند ماه نیز میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی رو به کاهش گذاشت. به طوری که دکتر سیما سادات لاری – سخنگوی وزارت بهداشت در روز ۲۴ اسفند ماه ۱۳۹۹، از کاهش چشمگیر رعایت پروتکل‌ها در کشور خبر داده و به ایسنا، گفته بود: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور به ۶۰.۴۲ درصد رسیده که این میزان تقریبا همانند اوایل آبان ماه بوده و کمترین مقدار در چهار ماه گذشته است.

بر این اساس با افزایش رفت و آمدها در آخرین روزهای سال ۱۳۹۹، به نظر می‌رسید که باید در انتظار افزایش آمار بیماری‌ در کشور بود. موضوعی که پیش از این بسیاری از متخصصان حوزه سلامت نسبت به آن هشدار داده و اعلام کرده بودند که در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و افزایش رفت و آمدها، خطر وقوع پیک جدیدی از بیماری در کشور وجود دارد.

مخالفت صریح وزارت بهداشت با سفرهای نوروزی

در عین حال متاسفانه به رغم اصرار و ابراز نگرانی شدید وزارت بهداشت از گردش کرونای انگلیسی و شکننده بودن وضعیت بیماری در کشور، سفرها جز در شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع نشد. این در حالی است که متخصصان و کارشناسان وزارت بهداشت بارها اعلام کردند که با توجه به گستره وسیع کشور و گوناگونی اقلیم، جابجایی افرادی که ممکن است ناقل بیماری بوده و حتی خودشان هم خبر نداشته باشند، بسیار خطرناک بوده و می‌تواند به هزینه گزاف از بین رفتن جان تعداد زیادی از هموطنان‌مان تمام شود.

درباره سفرهای نوروزی علیرغم تضاد در قول و عمل برخی مسئولان، موضع وزارت بهداشت از روز نخست مشخص بود ، وزیر بهداشت بارها و بارها صراحتا اعلام کرده بود که با سفر در نوروز مخالف است و از مردم خواست که حتی اگر تمام دروازه‌ها هم باز بود، ‌ سفر نروند. ما مطلقا موافق مسافرت نبودیم، نیستیم و نخواهیم بود. زیرا اولا مولفه جدیدی به نام ویروس جهش یافته انگلیسی به مولفه‌های سهمگین قبلی اضافه شد. عزیزان مطالعه کنند که این ویروس در کشورهایی مانند انگلیس، آلمان، ایتالیا و دیگر کشورهای اروپایی چه قتل عامی کرد. الان بیش از یک ماه است که ویروس در کشور می چرخد و هنوز مرگ های دو رقمی و به ندرت روزهایی مرگ سه رقمی می بینید. فکر نکنید که نظام بهداشت و درمان انگلیس که ۱۸۶۰ مرگ را در یک روز ثبت کرد، نظام ضعیفی است. اتفاقا نظام بسیار محکمی است، اما آهنگ گرفتار کننده این ویروس به شدت بیشتر از گام‌هایی است که مقتدرترین نظام های بهداشتی و درمانی می توانند بردارند.

به گفته نمکی، سفر یعنی جمعیت سیال و به همین دلیل نمی‌توانیم استمرار و تشدید طرح محله محور و خانه به خانه را دنبال کنیم. زیرا جمعیت در سفر سیال است و در دسترس ما نیست و به همین دلیل در تشدید بیماریابی و جمع کردن بیماری در سراسر کشور، لطمه می‌خوریم. به همین دلیل موافق سفر نبودیم و مهلتی می خواستیم تا در این مهلت مانند سال قبل بتوانیم یک ماه بیماریابی را تشدید کرده و این ویروس جهش یافته را مانند ویروس ووهان زمین‌گیر کنیم.

در عین حال بسیاری از مقامات بهداشت و درمان کشور نیز هشدار داده بودند که در صورت عدم ممنوعیت سفرهای نوروزی، ‌خطر افزایش بار بیماری در کشور وجود دارد. خطری که هنوز چند روز از تعطیلات نوروزی نگذشته، گویا دارد خود را نشان می‌دهد. به طوری که طبق اطلاعیه شماره ۶ کمیته امنیتی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا در ۳۰ اسفند ماه ۱۳۹۹، تعداد شهرهای قرمز و نارنجی رو به افزایش گذاشته است.

باید توجه کرد که طبق اعلام وزارت بهداشتی‌ها در تاریخ ۲۶ اسفند ماه ۹ شهرستان کشور در وضعیت قرمز و ۳۱ شهرستان کشور در وضعیت نارنجی بیماری کرونا قرار داشتند. این درحالیست که طبق اطلاعیه شماره ۶ کمیته امنیتی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا که روز گذشته از سوی وزارت کشور منتشر شد، تعداد شهرهای قرمز به ۱۲ شهر و تعداد شهرهای نارنجی به ۳۹ شهر افزایش یافته است که می‌توانید این شهرها را در لینک مشاهده کنید.

در تهران نیز روز گذشته فرمانده عملیات مدیریت کرونا در کلان شهر تهران از نارنجی شدن دماوند و فیروزکوه خبر داده و گفته بود: در استان تهران شهرهای دماوند و فیروزکوه در زمره شهرهای نارنجی قرار گرفتند که بخشی از آن به دلیل افزایش ترددی است که در روزهای اخیر شاهد بودیم. به نظر می رسد کماکان ابتلا استمرار دارد و با تغییر رنگ‌هایی که امروز در کشور رخ داده و در استان تهران، شاهد تغییر رنگ ها هستیم. بارها اعلام کردیم که شرایط کرونا بسیار شکننده و ناپایدار است و مرتبا در حال تغییر است. امروز در استان تهران شهرهای دماوند و فیروزکوه در زمره شهرهای نارنجی قرار گرفتند که بخشی از آن به دلیل افزایش ترددی است که در روزهای اخیر شاهد بودیم. ممکن است الگوهای شهری و کشوری مان در روزهای آینده تغییر کند. امروز شکل گیری خوشه های جدید را در برخی استانهای جنوبی همجوار خوزستان شاهد بودیم. بنابراین به نظر می رسد که تغییرات به گونه ای است که رنگ بندی تغییر می کند.

این موضوع زنگ خطری است که باید آن را جدی بگیریم؛ چراکه در غیر این صورت مجددا ممکن است با موج سهمگین بیماری مواجه شویم و دوباره با همان اشتباه گذشته یعنی عادی انگاری شرایط در زمان همه‌گیری کووید-۱۹، کرونا به ما حمله‌ور شده، بیمارستان‌هایمان را پر کند و جان عزیزان و هموطنان‌مان را به خطر بیندازد.

باید بدانیم که کرونا هنوز تمام نشده و در کمین است تا در لحظه‌ای غفلت گرفتارمان کند و داغ بر دلمان بگذارد. در عین حال هنوز دیر نشده و می‌توان با کاهش رفت و آمد و ایجاد محدودیت‌های بیشتر در سفرهای نوروزی کرونا را کنترل کرد تا جان‌های بیشتری به خطر نیفتد و داغ‌های بیشتری بر دل‌مان نماند.

انتهای پیام

منبع خبر

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.