تاریخ انتشار : شنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۲
کد خبر : 587850

اسنپدراگون 8 نسل 2 در برابر A16 بایونیک؛ جنگ غول‌های اندروید و آیفون

اسنپدراگون 8 نسل 2 در برابر A16 بایونیک؛ جنگ غول‌های اندروید و آیفون

اسنپدراگون 8 نسل 2 در برابر A16 بایونیک؛ جنگ غول‌های اندروید و آیفون آیا پس از شکست‌های متوالی کوالکام در مقابل اپل در جنگ تراشه‌ها، اسنپدراگون 8 نسل 2 سرانجام می‌تواند در برابر A16 بایونیک عرضه‌اندام کند؟ کوالکام اخیرا از آخرین پردازنده پرچم‌دار خود به نام اسنپدراگون 8 نسل 2 رونمایی کرد. این تراشه جدید

اسنپدراگون 8 نسل 2 در برابر A16 بایونیک؛ جنگ غول‌های اندروید و آیفون

آیا پس از شکست‌های متوالی کوالکام در مقابل اپل در جنگ تراشه‌ها، اسنپدراگون 8 نسل 2 سرانجام می‌تواند در برابر A16 بایونیک عرضه‌اندام کند؟

کوالکام اخیرا از آخرین پردازنده پرچم‌دار خود به نام اسنپدراگون 8 نسل 2 رونمایی کرد. این تراشه جدید نوید نوآوری‌های جدیدی را به عنوان قلب تپنده گوشی‌های پرچم‌دار آینده می‌دهد. انتظار می‌رود در اواخر سال جاری، دستگاه‌های اندرویدی مجهز به این چیپست وارد بازار شوند. با این حال، آیا این تراشه جدید بهترین نمونه تولیدی تاکنون است و آیا عملکرد آن می‌تواند از پردازنده A16 بایونیک که بر روی سری پرو آیفون 14 قرار گرفته پیشی بگیرد؟

نتایج بنچمارک‌ها حاکی از آن هستند که اسنپدراگون 8 نسل 2 با وجود بهبودهای فراوان، هم‌چنان نتوانسته A16 بایونیک را مغلوب قدرت خود کند. جالب اینجاست که حتی A15 بایونیک که در سال 2021 عرضه شد نیز امتیاز بالاتری را در مقایسه با رقیب نوپای خود از کوالکام به ثبت رسانده است. چیپست A15 بایونیک در بخش تک‌هسته‌ای 1738 امتیاز و در بخش چندهسته‌ای 4766 امتیاز را کسب کرده است.

نتایج بنچمارک آیفون 14 پرو در گیک‌بنچ

با این حال، اسنپدراگون 8 نسل 2 سرانجام موفق شده تا پردازنده A14 بایونیک اپل که در سال 2020 ساخته شده و دو نسل از عمر آن می‌گذرد را شکست دهد. با توجه به امتیازات منتشر شده، پردازنده پرچم‌دار اندرویدی هم‌چنان پشت سر رقیب خود از پلتفرم اپل قرار دارد. این مقایسه هم‌چنین نشان می‌دهد که پرچم‌داران آینده اندرویدی که از این چیپست استفاده می‌کنند، عملکرد ضعیف‌تری را در مقایسه با دو سری آیفون 13 و 14 اپل خواهند داشت.

عملکرد پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 2

نتایج بنچمارک تراشه اسنپدراگون 8 نسل در گیک‌بنچ

نتایج بنچمارک تراشه اسنپدراگون 8 نسل در گیک‌بنچ

به گفته کوالکام، چیپست پرچم‌دار جدید این شرکت استانداردهای جدیدی را به ویژه در بخش‌های محاسباتی و پردازشی ارائه خواهد کرد. این تراشه هم‌چنین محصولی از پیشرفت‌های جامع در حوزه هوش مصنوعی است و از این طریق تجربیات فوق‌العاده‌ای را منتقل خواهد کرد. کریس پاتریک، معاون ارشد و مدیرکل بخش گوشی‌های موبایل کوالکام گفت:

اسنپدراگون 8 نسل 2 انقلابی در چشم‌انداز گوشی‌های پرچم‌دار آینده ایجاد خواهد کرد.

با این حال، عملکرد ضعیف‌تر در مقایسه با چیپست A16 بایونیک نشان می‌دهد که هم‌چنان جا برای بهبودهای مخلتف وجود دارد. در مقایسه با تراشه اسنپدراگون 8 نسل 1، چیپست جدید در بخش CPU با افزایش 35 درصدی عملکرد همراه است. هم‌چنین در بخش GPU نیز شاهد بهبود 25 درصدی هستیم. به نقل از کوالکام، تراشه جدید با بهره‌وری انرژی بهتری ارائه شده است. پیشتر در سال 2020، تراشه‌های A14 و A13 بایونیک نیز رقیب خود از کوالکام که تراشه اسنپدراگون 888 نام داشت را شکست داده بودند.

طراحی پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 2

در عملکرد یک تراشه، طراحی نقشی بسیار مهم را ایفا می‌کند. طی چند سال گذشته، کوالکام از معماری قدیمی طراحی خود، موسوم به 4+3+1 استفاده کرده بود. در این طراحی، چهار هسته کم‌مصرف، به همراه سه هسته با عملکرد بالا و یک هسته اصلی قرار گرفته‌اند. با این حال، کوالکام این بار از طراحی جدیدی در ساخت تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 استفاده کرده است.

چیپست جدید این شرکت از طراحی 3 + (2+2) + 1 بهره می‌برد. اساسا، تراشه جدید به جای تنها چهار هسته پیشرفته، دارای پنج هسته است. به همین دلیل کوالکام از افزایش 35 درصدی توان CPU در مقایسه با نسل قبل خبر داده است. نتایج اولیه بنچمارک‌های سری گلکسی S23 سامسونگ نیز تفاوت‌های این طراحی را به وضوح نشان می‌دهد.

اسنپدراگون 8 نسل 2 در برابر a16 بایونیک

این تراشه دارای دو جفت هسته با عملکرد بالا بر اساس معماری Cortex-A710 و Cortex-A715 است. حداکثر سرعت این هسته‌ها به 2.8 گیگاهرتز می‌رسند. هم‌چنین سه هسته کم‌مصرف نیز قرار دارند که بر اساس معماری ARM Cortex-A510 طراحی شده‌اند که حداکثر سرعت آنها 2.0 گیگاهرتز است. از آنجاکه علاوه بر چیپست اپل، کوالکام به مصاف رقیب تایوانی خود، مدیاتک نیز می‌رود، تغییراتی را در طراحی کلاستر GPU تراشه جدید خود ایجاد کرده که برای تضمین عملکرد حداکثری آن صورت گرفته است.

کوالکام هم‌چنین قصد دارد با بهینه‌سازی‌های بیشتر در آینده، افزایش عملکرد چیپست جدید خود را در مقایسه با نسل گذشته به 40 درصد برساند. بر اساس گزارش‌ها، پردازنده گرافیکی آدرنو 740 که در این سری استفاده شده است، می‌تواند تا 45 درصد کارآمدتر از نمونه قبل عمل کند. این GPU جدید از فناوری ردیابی پرتو پشتیبانی می‌کند که کوالکام از آن برای جلوه‌های نورپردازی و بازتاب‌های واقعی در بازی‌های پلتفرم موبایل استفاده خواهد کرد.

معماری تراشه A16 بایونیک

تراشه a16 بایونیک

چیپست A16 بایونیک مجموعه 6 هسته دارد که شامل 2 هسته عملکردی با فرکانس 3.46 گیگاهرتز و 4 هسته کم‌مصرف است. این تراشه هم‌چنین مانند نسل گذشته خود، دارای یک موتور عصبی با 16 هسته است. A16 بایونیک در حدود 16 میلیارد ترانزیستور را در خود جای داده است، این رقم پیشتر در A15 بایونیک 15.8 میلیارد بود. هم‌چنین A14 بایونیک نیز با 11.8 میلیارد ترانزیستور عرضه شده بود. به گفته اپل، چیپست A16 بایونیک در مقایسه با نسل قبلی، در هسته‌های عملکردی و راندمانی تا 20 درصد مصرف پایین‌تری دارد و بر کارایی بالاتر آن نیز تاکید کرده است.

جمع‌بندی

هر دو پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 2 و A16 بایونیک از فرآیند تولید 4 نانومتری TSMC استفاده می‌کنند. هم‌چنین هر دو تراشه در مقایسه با نسل‌های قبلی خود، از عملکرد و راندمان بالاتری برخوردار هستند. با این حال، به نظر می‌رسد که وجه تمایز اصلی A16 بایونیک در برابر اسنپدراگون 8 نسل 2، طراحی متفاوت و پیشرفته‌تر آن باشد.

مقاله اصلی

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.