تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۰
کد خبر : 16295

از دست دادن بویایی جزو علائم اولیه کرونا است!

از دست دادن بویایی جزو علائم اولیه کرونا است!

از دست دادن بویایی جزو علائم اولیه کرونا است! از دست دادن حس بویایی و چشایی می‌تواند یکی از علائم اولیه کرونا باشد؛ محققان آمریکایی در پژوهشی جدید در مورد نشانه‌های بیماری کووید ۱۹ به نتایجی که در ادامه بررسی می‌کنیم، دست یافته‌اند.
علائم اولیه کرونا علاوه بر تب، سرفه خشک، خستگی و تنگی نفس، شامل از بین رفتن حس بویایی و چشایی مبتلایان هم می‌شود؛ دانشمندان ایالات متحده اخیرا با بررسی وضعیت تعداد زیادی از بیماران کووید ۱۹ اعلام کرده‌اند که مبتلایان دارای علائم خفیف‌تر، در ابتدای آلودگی قابلیت بویایی خود را از دست می‌دهند.
مبتلایان به کرونا حس بویایی خود را از دست می‌دهند! دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در جریان تحقیقات خود، بیش از هزار نفر از کسانی که دچار علائمی شبیه به بیماری آنفولانزا بودند و هنوز آلودگی آن‌ها به کووید ۱۹ معلوم نبود را مورد بررسی قرار دادند؛ در بین این افراد کسانی که حس بویایی و چشایی آن‌ها دچار مشکل شده بود، نسبت به سایر افراد ۱۰ برابر شانس بیشتری برای مثبت بودند تست کرونا داشتند.
کارول یان (Carol Yan)، جراحی از دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید که در میان علائم او..

از دست دادن بویایی جزو علائم اولیه کرونا است!

از دست دادن حس بویایی و چشایی می‌تواند یکی از علائم اولیه کرونا باشد؛ محققان آمریکایی در پژوهشی جدید در مورد نشانه‌های بیماری کووید ۱۹ به نتایجی که در ادامه بررسی می‌کنیم، دست یافته‌اند.

علائم اولیه کرونا علاوه بر تب، سرفه خشک، خستگی و تنگی نفس، شامل از بین رفتن حس بویایی و چشایی مبتلایان هم می‌شود؛ دانشمندان ایالات متحده اخیرا با بررسی وضعیت تعداد زیادی از بیماران کووید ۱۹ اعلام کرده‌اند که مبتلایان دارای علائم خفیف‌تر، در ابتدای آلودگی قابلیت بویایی خود را از دست می‌دهند.

مبتلایان به کرونا حس بویایی خود را از دست می‌دهند!

دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در جریان تحقیقات خود، بیش از هزار نفر از کسانی که دچار علائمی شبیه به بیماری آنفولانزا بودند و هنوز آلودگی آن‌ها به کووید ۱۹ معلوم نبود را مورد بررسی قرار دادند؛ در بین این افراد کسانی که حس بویایی و چشایی آن‌ها دچار مشکل شده بود، نسبت به سایر افراد ۱۰ برابر شانس بیشتری برای مثبت بودند تست کرونا داشتند.

کارول یان (Carol Yan)، جراحی از دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید که در میان علائم اولیه کرونا که مهم‌ترین و شایع‌ترین آن‌ها تب بوده، خستگی و از دست دادن حس بویایی هم مطمئنا جزو این نشانه‌ها خواهند بود. محققان ۱۴۸۰ نفر را مورد بررسی قرار دادند و در میان ۱۰۰ نفری از این افراد که تست کووید ۱۹ آن‌ها مثبت بود، تقربیا ۷۰ درصد بیماران بویایی و چشایی خود را از دست داده بودند. در مراحل بعدی گزارش شد که بین دو تا چهار هفته پس از ابتلا، این حواس به افراد بازگشت که این زمان تقریبا با دوره مورد نیاز برای شکست دادن بیماری کرونا برابر است.

از دست دادن بویایی جزو علائم اولیه کرونا است

در حالی که تمرکز اصلی به هنگام بررسی علائم اولیه کرونا بر روی موارد مهم‌تری مانند تب و خستگی شدید قرار دارد، نشانه‌هایی مثل اختلال بویایی و چشایی عمدتا مورد توجه قرار نمی‌گیرند؛ با این وجود چنین نشانه‌ای می‌تواند در شناسایی کسانی که به صورت پنهان ویروس کرونا جدید را در بدن خود دارند، بسیار موثر باشد.

تلاش‌های جهانی برای مقابله با کووید ۱۹

پس از اعلام نتایج بررسی‌های یان و همکارانش، در دانشگاه کالیفرنیا اختلال چشایی و بویایی هم به عنوان نشانه‌های دیگری برای تشخیص ابتلا کارکنان دانشگاه و پرسنل درمانی وابسته به این مرکز آموزشی در نظر گرفته شده‌اند؛ با این حال همچنان باید تحقیقات بیشتری در این رابطه صورت بگیرند چرا که آمار مبتلایان جهان در حال حاضر از مرز دو میلیون گذشته است و تنها بررسی وضعیت صد نفر از ناقلان ویروس کووید ۱۹ نمی‌تواند نتیجه‌گیری کلی به ما بدهد.

به عنوان مثال در تحقیقات تیم یان در مورد علائم اولیه کرونا مشاهده شد که نشانه‌ای مانند گلودرد شانس آلوده بودن فرد را چهار تا پنج برابر کاهش می‌دهد. در ایتالیا، کره جنوبی و چین هم مشاهده شده که در موارد ابتلا خفیف، یک سوم مبتلایان دچار اختلال بویایی می‌شوند که این نتیجه با مشاهدات یان در رابطه با بروز نشانه‌های خفیف در افراد مطابقت داشت.

البته از آنجایی که تیم دانشگاه کالیفرنیا تنها گروه محدودی از افراد که علائم اولیه کرونا در آن‌ها خفیف بود را مورد بررسی قرار دادند، نسبت آمار گزارش شده توسط این محققان در رابطه با اختلال بویایی، بسیار بیشتر از سایر کشورهاست. با این وجود می‌توان گفت که اگر ناقلان بیماری کووید ۱۹ حس بویایی خود را از دست بدهند، بر اساس آمار نشانه‌های دیگر ویروس در آن‌ها خفیف‌تر خواهد بود و شانس زنده ماندن و بهبودی سریع آن‌ها بیشتر است؛ البته همان‌طور که اشاره شد برای تایید چنین نتیجه‌گیری باید تحقیقات گسترده و دقیق‌تری انجام شود.

یان و همکارانش امیدوارند که اختلال بویایی و چشایی به لیست نشانه‌های رسمی کووید ۱۹ افزوده شوند و در سراسر دنیا این مورد از علائم اولیه کرونا برای غربالگری افراد مورد استفاده قرار بگیرد. نتیجه تحقیقات تیم دانشگاه کالیفرنیا در ژورنال “International Forum of Allergy & Rhinology” منتشر شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.