تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۵
کد خبر : 5606

اخبار جعبه جادو| شعرای نامی ایران برنامه تلویزیونی می‌شوند/ تشکیل گروه ویژه زبان فارسی

اخبار جعبه جادو| شعرای نامی ایران برنامه تلویزیونی می‌شوند/ تشکیل گروه ویژه زبان فارسی

اخبار جعبه جادو| شعرای نامی ایران برنامه تلویزیونی می‌شوند/ تشکیل گروه ویژه زبان فارسی رئیس ستاد حفظ و ترویج زبان و ادب فارسی معاونت سیما از ساخت برنامه‌های تلویزیونی با موضوع زندگینامه و معرفی آثار مفاخر و شاعران نامی کشور خبر داد. – اخبار فرهنگی – به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، اخبار کوتاهی از شبکه‌های رادیو و تلویزیون را در ادامه می‌بینید:
شعرای نامی ایران برنامه تلویزیونی می‌شوند
مسعود احمدی افزادی رئیس شبکه آموزش که مسئولیت ستاد حفظ و ترویج زبان و ادب فارسی صداوسیما برعهده دارد در مراسم قدردانی از دانش آموختگان کارگاه آموزشی «پاسداشت زبان فارسی در تولیدات پویانمایی» گفت: با حمایت و پیگیری‌های رییس رسانه‌ملی و معاون سیما فعالیت‌های معطوف به زبان و ادبیات فارسی در تمام بخش‌ها بخصوص در بخش‌های تولیدی پُررنگ شده است. تمام شبکه‌های تلویزیونی موظفند طبق جدول پخش برنامه‌ها که در اختیار آنها قرار داده می‌شود، به این مهم بپردازند که در حال حاضر ۱۳ یا ۱۴ برنامه در حوزه زبان فارسی روی آنتن سیما می‌رود.
وی افزود: در این راستا ۳ گام مهم پیش‌روی ستاد حفظ و ترویج زبان و ادب فارسی قرار گ..

اخبار جعبه جادو| شعرای نامی ایران برنامه تلویزیونی می‌شوند/ تشکیل گروه ویژه زبان فارسی

رئیس ستاد حفظ و ترویج زبان و ادب فارسی معاونت سیما از ساخت برنامه‌های تلویزیونی با موضوع زندگینامه و معرفی آثار مفاخر و شاعران نامی کشور خبر داد.

اخبار جعبه جادو| شعرای نامی ایران برنامه تلویزیونی می‌شوند/ تشکیل گروه ویژه زبان فارسی – اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، اخبار کوتاهی از شبکه‌های رادیو و تلویزیون را در ادامه می‌بینید:

شعرای نامی ایران برنامه تلویزیونی می‌شوند

مسعود احمدی افزادی رئیس شبکه آموزش که مسئولیت ستاد حفظ و ترویج زبان و ادب فارسی صداوسیما برعهده دارد در مراسم قدردانی از دانش آموختگان کارگاه آموزشی «پاسداشت زبان فارسی در تولیدات پویانمایی» گفت: با حمایت و پیگیری‌های رییس رسانه‌ملی و معاون سیما فعالیت‌های معطوف به زبان و ادبیات فارسی در تمام بخش‌ها بخصوص در بخش‌های تولیدی پُررنگ شده است. تمام شبکه‌های تلویزیونی موظفند طبق جدول پخش برنامه‌ها که در اختیار آنها قرار داده می‌شود، به این مهم بپردازند که در حال حاضر ۱۳ یا ۱۴ برنامه در حوزه زبان فارسی روی آنتن سیما می‌رود.

وی افزود: در این راستا ۳ گام مهم پیش‌روی ستاد حفظ و ترویج زبان و ادب فارسی قرار گرفته است. در گام اول، فعالیت ستاد معطوف به ساخت "برنامک"های کوتاه با موضوع زبان فارسی به عنوان زبان معیار مانند "فارسی را پاس بداریم" و یا "نَقل و نُقل" و تعدادی برنامک دیگر شده است؛ این گام تا پایان سال ۱۳۹۸ استمرار دارد.

احمدی افزادی ادامه داد: گام دوم به تولید برنامه‌های مستقل در حوزه زبان فارسی می‌پردازد؛ این گام تا تابستان سال آینده ادامه‌دار خواهد بود که در آن طرح‌های برنامه‌سازی از جمله مسابقه‌ها، گونه‌های جذاب برنامه‌ای و مخاطب‌پسند، برنامه‌های شبانه با موضوع زبان و ادبیات فارسی و تعدادی دیگر جمع‌آوری و آماده تولید می‌شوند.

رئیس ستاد حفظ و ترویج زبان و ادب فارسی سیما گفت: گام سوم مربوط به نیمه دوم سال ۱۳۹۹ می‌شود که در آن تلاش می‌شود زندگینامه و آثار مفاخر زبان فارسی وارد گونه‌های نمایشی شود و مخاطبان از قاب تلویزیون با زندگی و آثار شاعران و بزرگان زبان و ادبیات فارسی در قالب‌های مختلف برنامه‌سازی آشنا می‌شوند.

مدیر شبکه آموزش سیما افزود: پیش‌بینی شده است تا گروه ویژه زبان فارسی در معاونت سیما راه‌اندازی شود؛ این گروه به صورت خاص به جمع آوری آثار تولید شده با موضوع زبان فارسی و همچنین ارائه طرح و تولید برنامه‌های جدید در این حوزه تلاش خواهد کرد.

رئیس ستاد حفظ و ترویج زبان و ادب فارسی معاونت سیما در پایان سخنان خود، رویکرد مرکز پویانمایی صبا در پاسداشت زبان و ادبیات فارسی در تولید آثار پویانمایی را بسیار قابل توجه و تقدیر دانست و گفت: خوشبختانه امروزه هر شبکه، نماینده ویژه زبان فارسی خود را شناخته و اراده پاسداشت و تقویت زبان فارسی در شبکه‌ها به ظهور رسیده است.

در ادامه جلسه محمدرحیم لیوانی رئیس مرکز صبا با قدردانی از اهتمام نویسندگان و تهیه‌کنندگان بخش پویانمایی نسبت به پاسداشت زبان فارسی در تولیدات خود، گفت: موضوع زبان و ادبیات فارسی در تولیدات پویانمایی مرکز صبا بسیار حائز اهمیت است چرا که مخاطبان آن، قشر خردسال، کودک و نوجوان جامعه است.

رییس مرکز پویانمایی صبا افزود: شاخص ترین امتیاز دوره آموزشی «پاسداشت زبان و ادبیات فارسی در پویانمایی» این بود که به صورت کارگاهی و تعامل استاد و دانشجو و در چندین جلسه متوالی برگزار شد و فراگیران دوره از مطالب آموزشی بسیار ابراز خرسندی می‌گردند.

گفتنی است در این جلسه علاوه بر رؤسای ستاد حفظ و ترویج زبان و ادب فارسی معاونت سیما و مرکز پویانمایی صبا، دکتر ذالفقاری رییس پژوهشکده زبانشناسی، کتیبه ها و متون، خانم تهرانی نماینده فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی و تعدادی از پیشکسوتان پویانمایی حضور داشتند و این مراسم با اهدای سپاس‌نامه پایان دوره آموزشی« پاسداشت زبان و ادبیات فارسی در پویانمایی» به فراگیران، پایان یافت.

گفت‌وگو با مفاخر، نخبگان و سیاسیون در "کارستان"

"کارستان" شبکه سه با ادبیاتی نو در حوزه انتخابات؛ گفت‌وگو با شخصیت‌های مطرح سیاسی، مفاخر و نخبگان کشور را در دستور کار دارد.

حامد چهاردوری تهیه‌کننده "کارستان" در خصوص فرآیند تولید این برنامه گفت: مجموعه تلویزیونی "کارستان"، کاری از گروه سیاسی شبکه سه سیما ویژه انتخابات مجلس شورای اسلامی است که در ادامه مجموعه‌هایی که برای انتخابات تولید کرده بودیم است، در این دوره انتخابات مجلس هم مجموعه‌ای با ساختاری جدید طراحی کرده‌ایم که در ۲ بخش ساختار و محتوا دارای نوآوری است.

وی ادامه داد: برنامه "کارستان" دارای سه بخش گفتگو با شخصیت‌های مطرح سیاسی، مفاخر و نخبگان کشور و گزارش های پشت صحنه است. همچنین خواننده های مطرح اقوام با زبان‌ها و گویش‌های محلی در کنار سایر خواننده‌های کشور به نمایندگی از مردم ایران نیز در این برنامه حضور دارند. مجریان "کارستان" شهرام شکیبا، محمد قاسمی و پدرام آبدان‌اند. در بخش استندآپ کمدی این برنامه علیرضا مسعودی، سامان گوران و بهزاد قدیانلو اجرا می‌کنند.

چهار دوری گفت: برای اولین بار در تلویزیون ما از دکور ۳۶۰ درجه استفاده کردیم، نمای دکور قسمتی از کشور عزیزمان ایران است و یک چهار راه درون شهری را طراحی کرده ایم که در هر گوشه از این چهار راه اتفاقات مختلفی می‌افتد که شامل گفتگو با نخبگان کشور، شخصیت‌های شناخته شده در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و بازیگران است؛ بخش دیگر برنامه شامل استندآپ کمدی و بخش آواهای سنتی و محلی که توسط خوانندگان معروفی مانند سالار عقیلی و حمید حامی و دیگر خوانندگان اجرا می‌شود. زبان این برنامه کاملاً نرم بوده و هدف آن هم ارتقاء و کیفی کردن انتخاب برای مردم است. سعی ما این بوده که محتوای سیاسی که معمولا خشک است را با ادبیاتی نو و شاد و مفرح به مخاطبان ارائه دهیم.

تهیه کننده "کارستان" تمایز این برنامه با دیگر برنامه‌های انتخاباتی را تفاوت ساختار و محتوا دانست و توضیح داد: از جمله تمایزهای این برنامه ایستادن تماشاگران در این دکور شهری است که برای اولین بار اجرا شد، در استندآپ کمدی‌ها به موضوعات سیاسی و اجتماعی در قالب طنز پرداخته می‌شود. در بخش گفت‌وگو انتظارات و مطالبات مردم از مجلس شورای اسلامی آینده مورد برسی و نقد قرار می‌گیرد؛ تمام تلاشمان این است تا در تولید این برنامه قدمی رو به جلو برداریم تا ان‌شاءالله شاهد مجلسی باشیم که چه از نظر کمی و کیفی برای آینده کشور تأثیرات خوبی بگذارد.

وی با اشاره به تلاش تیمی ۱۵۰ نفره در این برنامه اظهار داشت: در اتاق فکر این مجموعه از ظرفیت جامعه دانشگاهی، هنرمندان، نویسندگان حوزه طنز، تولیدکنندگان محتوای سیاسی و روزنامه‌نگاران استفاده کرده‌ایم و خروجی آن کار تیمی ۱۵۰ نفره است که در تولید این برنامه مشارکت دارند، تا بتوانیم به بهترین شکل این برنامه را روی آنتن ببریم.

چهار دوری درباره بازخورد های این برنامه گفت: خوشبختانه تا اکنون این برنامه مورد استقبال خوب بینندگان عزیزمان قرار گرفته است، ان‌شاءالله با پخش قسمت‌های دیگر "کارستان" شاهد جلب رضایت بیشتر مردم عزیزمان از این برنامه باشیم، یکی دیگر از مواردی که باعث خوشحالی ما شده است بازنشر قسمت های مختلف این برنامه در سایت‌های خبری است.

"کارستان" کاری از گروه سیاسی شبکه سه سیما است که از یکشنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۶:۳۰ از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

روایتی از یک مدرسه روستایی متفاوت در مستند «آقا ولی»

جدیدترین قسمت از فصل سوم برنامه تلویزیونی «به اضافه مستند»، با پخش و بررسی مستند «آقا ولی» به کارگردانی امین رحیمی از شبکه مستند پخش خواهد شد.

مستند «آقا ولی» روایتی جذاب از فعالیت‌های متفاوت یک معلم نمونه در یکی از روستاهای محروم کشورمان است. حمیدرضا ولی تنها معلم مدرسه «پوریای ولی» در یکی از روستاهای اسفراین است که علاوه بر کارهای آموزشی مدرسه، فعالیت‌های گسترده اجتماعی نیز انجام می‌دهد و به توانمندسازی خانواده‌های روستاییان می‌پردازد. این مستند پرتره به سراغ آقا ولی رفته و با نمایش فعالیت‌هایش نمونه‌ای از یک معلم الگو را ارائه می‌دهد.

تحصیل در مدرسه‌های با امکانات کم در روستا، تجربه متفاوتی با مدرسه‌های شهری دارد؛ این مدارس عمدتا یک کلاس دارند و همه دانش‌آموزان در همه مقاطع تحصیلی در همان تک کلاس درس می‌خوانند؛ همچنین یک نفر در مدرسه فعالیت می‌کند که هم معلم است و هم ناظم، اما همان یک معلم آن‌قدر ارتباط عمیقی با بچه‌ها پیدا می‌کند که در بسیاری از مشکلات اجتماعی‌شان وارد عمل می‌شود. حمیدرضا ولی سوژه مستند «آقا ولی» چنین معلمی است.

این مستند نیمه بلند به تازگی مراحل تولید خود را پشت سر گذاشته و در اولین اکران به برنامه تلویزیونی «به اضافه مستند» می‌آید.

در این قسمت و پس از پخش مستند، نشست کارشناسی و نقد و بررسی موضوع این مستند با حضور علی عبدالعالی استاد دانشگاه برگزار می‌شود؛ علاوه بر این، محمدتقی فهیم و سعید قطبی‌زاده به نقد و بررسی فرمی این مستند خواهند پرداخت. این قسمت از برنامه به اضافه مستند روز سه‌شنبه ۱ بهمن ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه مستند پخش خواهد شد و بازپخش آن روزهای چهارشنبه ۲ بهمن ساعت ۹ و جمعه ۴ بهمن ساعت ۱۳:۳۰ است.

«به اضافه مستند»، مجموعه برنامه تلویزیونی شبکه مستند است که به پخش مستندهای دیده نشده در تلویزیون و بحث کارشناسی پیرامون موضوع مستند می‌پردازد. این برنامه با اجرای سیدمحمدعلی صدری‌نیا و کارگردانی محمدرضا رضاییان با دکوری جدید و آیتم‌هایی متنوع سه‌شنبه‌های هرهفته ساعت ۲۰:۳۰ به روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

«نامه آخر» جایگزین «وارش» شد/ از سه شنبه ساعت ۲۰:۴۵

پخش مینی‎ سریال «نامه آخر» از مجموعه اپیزودیک «روزهای بهتر» به کارگردانی دانش اقباشاوی از سه‎شنبه اول بهمن از شبکه سه سیما آغاز می‌شود. سریال کوتاه «نامه آخر» در ۶ قسمت ۴۵ دقیقه‎ای به نویسندگی مینا خدیوی و تهیه‎کنندگی احمد زالی تولید شده است.

گیتی قاسمی، مجید واشقانی، ویدا جوان، نسیم ادبی، محیا اسناوندی، دریا دریایی و ناصر نو آموز از بازیگران این مینی‎سریال‌اند. در خلاصه داستان این قصه آمده است: حامد و هما جستجویی عاشقانه را آغاز می‌کنند اما …

این سریال کوتاه از سه‎شنبه اول بهمن، هر شب از ساعت ۲۰:۴۵ روی آنتن شبکه سه سیما می‎رود و تکرار آن ۱:۳۰ بامداد، ۱۰ و ۱۴:۳۰، روز بعد پخش می‎شود.

سریال دهه فجری تلویزیون را بشناسید/ ماجرای قیام مردم آذربایجان شرقی + عکس و فیلمچه برنامه‌های تلویزیونی دیگر زنده پخش نمی‌شود؟/ روابط عمومی صداوسیما: کم‌کردن برنامه‌های زنده برای افزایش غنای محتوایی برنامه‌هاستشروع "کتونی زرنگی" از ۱۲ بهمن/ ملاقلی‌پور: تلویزیون باید به سمت پرورش استعدادهای جوان برود+ فیلم

روایتی از نبرد سوریه روی آنتن شبکه ۳

مستند «وقتی که بیدار شدم» با روایتی از نبرد سوریه روی آنتن شبکه سه سیما می‌رود.

«میثم صبوحی» کارگردان مستند «وقتی که بیدار شدم» گفت: وقتی در جریان جنگ سوریه، مستندسازان ایرانی توانستند وارد مناطق جنگی شوند من هم برای تولید فیلم به سوریه رفتم. البته رویکرد من در تولید فیلم، ساختن یک فیلم جنگی و عملیاتی نبود؛ بلکه می‌خواستم از حاشیه جنگ و ویرانی شهرهای سوریه مستندی بسازم.

صبوحی اضافه کرد: به طور معمول در جنگ‌ها طیفی که بیشتر از همه آسیب می‌بینند زنان و کودکان هستند. برای پیدا کردن سوژه هم به سراغ همین طیف رفتیم و سوژه‌هایی که پیدا کردیم عمدتاً در همین فضا بودند. سوژه اصلی مستند «وقتی که بیدار شدم» زن‌ها و دختران آواره‌اند. در این فیلم به طور خاص پای صحبت‌های چند خانم سوری می‌نشینیم که دو نفر از آن‌ها در یک مجموعه‌ای تحت عنوان کارخانه آب کار می‌کنند.

وی افزود: این زن‌ها در کارخانه تولید آب آشامیدنی که «جمهوری اسلامی ایران» تاسیس کرده مشغول کارند و از شرایطی که برای‌شان فراهم آمده تا روزی‌شان را تامین کنند، رضایت دارند. البته این به آن معنی نیست که نسبت به جنگ و حضور داعش در خاک سوریه خوشحال باشند. زندگی این زن‌ها به دستان داعش تباه شده و خون‌های بی‌گناه اقوام‌شان از چنگال داعش می‌چکد.

صبوحی در مورد شخصیت‌های مستند «وقتی که بیدار شدم» » توضیح داد: یکی از آن‌ها، خانمی است که زندگی خود را از دست داده و دیگری دختری است که در ابتدای نوجوانی خود با موضوع جنگ روبه رو شده، جنگی که برای سن او خیلی زود است. نفر دیگر هم دختری است که علی‌رغم همه مصیبت‌هایی که بر سرش آمده هنوز امیدوار است و آرزوهای زیبایی دارد که می‌خواهد بعد از جنگ به آن برسد.

کارگردان مستند «وقتی که بیدار شدم» در پایان گفت: فضای سوریه‌ی درگیر جنگ، پر است از تضادها و تناقض‌ها. این کارخانه، آب معدنی تامین می‌کند که رزمنده‌ها در خطوط نبرد استفاده کنند و این آب معدنی را زنانِ کسانی بسته بندی می‌کنند که دارند با رزمندگان مقاومت می‌جنگند. در حلب کمتر خانواده‌ای وجود دارد که مردی از آن کشته نشده باشد. خانواده‌ها را زن‌ها و بچه‌ها تشکیل می‌دهند و گاهی پیران و معلولان؛ به همین خاطر این کارخانه و اردوگاه، مختص زنان است.

مستند «وقتی که بیدار شدم» به کارگردانی میثم صبوحی کاری از گروه مستند روایت فتح است و سه شنبه اول بهمن روی آنتن شبکه سه سیما می‌رود.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.