تاریخ انتشار : شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۴
کد خبر : 270

اخبار جعبه جادو| از نگاهِ رئیس صداوسیما به پژوهش تا مأموریت جدید تلویزیون برای زبانِ فارسی

اخبار جعبه جادو| از نگاهِ رئیس صداوسیما به پژوهش تا مأموریت جدید تلویزیون برای زبانِ فارسی

اخبار جعبه جادو| از نگاهِ رئیس صداوسیما به پژوهش تا مأموریت جدید تلویزیون برای زبانِ فارسی مدیر شبکه آموزش به عنوان رئیس ستاد حفظ و ترویج ادبیات فارسی سیما به رادیو ایران و مرکز صداوسیمای فارس مأموریت داد و رئیس صداوسیما با نگاهی به پژوهش و آغاز گام دوم انقلاب اسلامی، پژوهش‌های عمیق در عرصه رسانه را راهگشای مشکلات کشور دانست. – اخبار فرهنگی – به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، امروز رویدادهای مختلفی روی آنتن رادیو و تلویزیون می‌آید که در این بسته خبری مروری بر آن‌ها داریم:
دو مأموریت ترویج زبانِ فارسی به رادیو و صداوسیمای فارس
مدیر شبکه هفت سیما از ماموریت رادیو ایران رسانه ملی به عنوان رادیو معین و صدا و سیمای مرکز استان فارس به عنوان نماینده و مرکز معین این ستاد به منظور حفظ و ترویج و آموزش صحیح زبان فارسی خبر داد.
مسعود احمدی افزادی مدیر شبکه هفت سیما در نشستی که با حضور مدیران طرح و برنامه شبکه های سیما امروز شنبه ۲۳ آذرماه برگزار شد ، گفت : با توجه به ضرورت اهمیت زبان فارسی و ترویج ، بسط و گسترش آن در حوزه سازمانی و فراسازمانی، نشست هایی با مدیران رادیوها انجام دادیم و رادیو ..

اخبار جعبه جادو| از نگاهِ رئیس صداوسیما به پژوهش تا مأموریت جدید تلویزیون برای زبانِ فارسی

مدیر شبکه آموزش به عنوان رئیس ستاد حفظ و ترویج ادبیات فارسی سیما به رادیو ایران و مرکز صداوسیمای فارس مأموریت داد و رئیس صداوسیما با نگاهی به پژوهش و آغاز گام دوم انقلاب اسلامی، پژوهش‌های عمیق در عرصه رسانه را راهگشای مشکلات کشور دانست.

اخبار جعبه جادو| از نگاهِ رئیس صداوسیما به پژوهش تا مأموریت جدید تلویزیون برای زبانِ فارسی – اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، امروز رویدادهای مختلفی روی آنتن رادیو و تلویزیون می‌آید که در این بسته خبری مروری بر آن‌ها داریم:

دو مأموریت ترویج زبانِ فارسی به رادیو و صداوسیمای فارس

مدیر شبکه هفت سیما از ماموریت رادیو ایران رسانه ملی به عنوان رادیو معین و صدا و سیمای مرکز استان فارس به عنوان نماینده و مرکز معین این ستاد به منظور حفظ و ترویج و آموزش صحیح زبان فارسی خبر داد.

مسعود احمدی افزادی مدیر شبکه هفت سیما در نشستی که با حضور مدیران طرح و برنامه شبکه های سیما امروز شنبه ۲۳ آذرماه برگزار شد ، گفت : با توجه به ضرورت اهمیت زبان فارسی و ترویج ، بسط و گسترش آن در حوزه سازمانی و فراسازمانی، نشست هایی با مدیران رادیوها انجام دادیم و رادیو ایران را به عنوان رادیو معین و صدا و سیمای مرکز استان فارس به عنوان نماینده و مرکز معین این ستاد درنظر گرفته شده است.

رئیس ستاد حفظ و ترویج و زبان و ادبیات فارسی سیما با اشاره بر کارکرد اصلی رسانه در این زمینه افزود: امروز رسانه ملی با تأکیدات رهبر معظم انقلاب و راهبردهای ریاست سازمان درصدد نقش آفرینی جریان‌ساز در حوزه تمدنی زبان فارسی است.

مدیر شبکه هفت سیما با تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری در مباحث مربوط به هویت، خاطرنشان کرد: همان‌طور که رهبری در خصوص مقوله هویت معتقدند در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی باید به همان نسبت به تقویت و استحکام هویت ملی کمک کنیم ما نیز به عنوان رسانه باید توجه ویژه‌ای به هویت ایرانی- اسلامی داشته باشیم.

احمدی افزادی با توجه به دیدارهایی که ستاد حفظ و زبان و ادبیات فارسی با مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) داشته است، خاطرنشان کرد: گلایه‌های رهبری درباره زبان فارسی بسیار جدی بود و ایشان به جزئیات دقت بسیاری دارند و آنچه در این جلسه مطرح شد حول دو محور بود یکی بد عملی‌ها و دیگری بی‌عملی‌ها که در بحث بد عملی‌ها یکی از ارکان ما زبان فارسی بود که برای جبران آن ما سه بازه زمانی تعریف کردیم.

احمدی افزادی افزود: برای تبیین اهداف رسانه ملی برای حفظ و ترویج زبان فارسی سه باره زمانی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند مدت درنظر گرفته شده که در باره زمانی کوتاه مدت آن که زمستان ۹۸ است و در باره زمانی میان مدت تا پایان تابستان ۹۹، راهکارهایی برای این منظور اختصاص یافته است.

وی تصریح کرد: باره زمانی بلندمدت آن از پاییز سال ۹۹ تا ۱۴۰۰ خواهد بود که برای حفظ و ترویج زبان و ادبیات فارسی با همکاری فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی و انجمن ادب فارسی دانشگاه‌های بزرگ کشور و نیز دستگاه‌های متولی موضوع، جدی‌تر و نزدیک‌تر پیگیری می‌شود.

احمدی‌افزادی در خصوص شبکه‌های معاونت برون‌مرزی نیز گفت: شبکه‌های پرس‌تی‌وی، سحر و العالم مدتی است که با تهیه برنامه‌هایی به آموزش زبان فارسی برای مخاطبان خود اقدام کرده‌اند و در این میان بازخوردهایی که دریافت می‌شود بسیار قابل توجه است و مخاطبان و جامعه هدف شبکه‌های برون‌مرزی به ویژه شبکه‌های رادیویی از این برنامه‌ها بسیار استقبال کرده‌اند و حتی بسیاری از دانشجویان خارجی که یا در ایران حضور دارند و یا در کشورهای دیگر در رشته زبان و ادبیات فارسی تحصیل می‌کنند برنامه‌های آموزش زبان فارسی شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی معاونت برون‌مرزی رسانه‌ملی در خصوص زبان و ادبیات فارسی را به عنوان مرجعی مهم و معتبر آموزشی برای خود انتخاب کرده‌اند.

احمدی افزادی در حوزه فعالیت‌های فرا سازمانی نیز گفت: در حوزه فراسازمانی با فرهنگستان زبان و ادب فارسی تفاهم‌نامه‌ای امضا کردیم و به موازات آن با بنیادهای مرتبط از جمله بنیاد سعدی، رودکی، فردوسی و… وارد مذاکره شدیم و در تلاشیم با وزارت علوم، انجمن‌ها و بنیادهای مردم نهاد زبان فارسی و شخصیت‌های تأثیرگذار زبان فارسی جلساتی بگذاریم تا مشکلات و مسائلی که در این حوزه وجود دارد را شناسیی و مرتفع کنیم .

رئیس رسانه ملی: پژوهش‌های عمیق و موثرتر؛ نیاز امروز کشور

رئیس سازمان صدا و سیما با اشاره به آغاز گام دوم انقلاب اسلامی تاکید کرد: در آغاز این راه بزرگ و سنگین باید پژوهش‌های عمیق‌تر، پربارتر و مؤثرتر در عرصه رسانه و برای حل مشکلات کشور ارائه کنیم. عبدالعلی علی عسکری در آغاز هفته پژوهش و در بیست و پنجمین سالگرد تأسیس مرکز پژوهش های اسلامی سازمان صداوسیما، در دیدار با مدیرکل و مدیران اداره کل پژوهش‌های اسلامی تأکید کرد: باید مفاهیم عمیق و اثرگذار را بر اساس نیازهای روز کشور و نیازهای رسانه احصاء کنیم.

علی عسکری در این نشست با اشاره به ربع قرن تکاپوی عالمانه اداره کل پژوهش‌های اسلامی رسانه با اشاره به اثرگذاری فعالیت‌های این اداره کل بر رسانه‌ملی گفت: فعالیت این اداره کل به عنوان اولین مرکزی که بر موضوع دین و رسانه متمرکز شده بار سنگینی بر دوش آن گذاشته است که امیدوارم بتواند همواره در انجام مأموریت‌هایش به خوبی عمل کند.

رئیس سازمان صداوسیما با بیان اینکه جوامعی می‌توانند در مسیر توسعه گام بردارند که از تحقیقات روزآمدی برخوردارند، گفت: جوامعی که طبیبانه به موضوعات می‌نگرند و راه‌حل عالمانه برای مسائل می‌یابند، پیشرفت بیشتری می‌‌کنند و جوامعی که به این امر نپردازند، دچار عقب ماندگی خواهند شد.

وی از نحوه بهره‌مندی کشورها از اینترنت و فضای مجازی به عنوان گواهی بر این مدعا یاد کرد و گفت: کشورهایی که فقط منفعلانه از این فضا استفاده می‌کنند کشورهای ضعیفی‌اند و کشورهایی که با تنظیم‌گری و وضع قوانین برای استفاده از این فضا عمل می‌کنند در وضعیتی میانه قرار دارند و کشورهایی که از شبکه ملی بهره می‌برند، کشورهایی قوی به شمار می‌آیند.

رئیس رسانه ملی سپس تحقیق و پژوهش در زمینه علوم انسانی را ظریف‌تر از علوم دقیقه دانست و گفت: تحقیق در علوم انسانی موضوعی کیفی است که دارای دسته بندی از تحقیقات عمیق و پیچیده تا تحقیقات ساده است.

وی افزود: گرچه پژوهش‌های معمول و ساده نیز مورد نیاز است اما باید بتوانیم بنا بر نیازهای روز کشور و نیازهای رسانه مفاهیم عمیق و اثرگذار را کشف کنیم.

علی‌عسکری با تأکید بر اینکه انتظار این است که پژوهش‌های اسلامی قم طبیبانه و آسیب‌شناسانه موضوعات اجتماعی روز و موضوعات رسانه ملی را در دستور کار قرار دهد گفت: باید بتوانیم از نتایج این پژوهش‌ها مطالبات مردم از رسانه و نیازهایشان را برآورده کنیم.

وی افزود: بسیاری از مشکلات دینی جامعه ما برگرفته از تأثیرات رسانه‌ای‌‌است و در این زمینه اداره کل پژوهش‌های اسلامی قم باید طبیبانه عمل کند و سیاستنامه یا همان نسخه را تدوین کند تا بر اساس آن حرکت کنیم.

رئیس سازمان صداوسیما با تأکید بر اینکه پژوهش‌های غیر کاربردی برای هر سیستمی نوعی آفت به شمار می‌آید، گفت: باید در زمینه علوم انسانی رویکردها تغییر کند و به سمت تحقیقات عمیق و کاربردی پیش بروید و مسائل جامعه را نسبت به دین، طبیبانه موشکافی کنید.

علی عسکری از تلاش دشمن برای تخریب هویت جوانان سخن گفت و افزود: جوانی که هویتش تضعیف شود، جوانی شکننده در برابر مسائل مشکلات خواهد شد و ما باید بتوانیم راهی را برای حفظ این هویت بیابیم و در رسانه از این راهبرد استفاده کنیم.

وی افزود: ما می‌توانیم با بیان هویت تاریخی کشورمان و اینکه در گذشته چه بزرگان علمی‌بودند که غربی‌ها با بهره‌مندی از آثارشان به پیشرفت رسیدند و کشور ما چگونه از این دنیای علم پس از دوران صفوی فاصله گرفت، به جوانان‌مان بگوییم اکنون انقلاب چه فرصتی دراختیارشان قرار داده و چگونه باید از این فرصت استفاده کنند.

وی همچنین از موضوع ایدئولوژی اسلامی در زمینه موضوعات اقتصادی و فقه حکومتی به عنوان موضوعاتی یاد کرد که می‌توان با تحقیق و پژوهش در زمینه آن، مسائل روز کشور را حل کرد.

رئیس رسانه ملی حوزه‌های علمیه و مطالعات قرآنی را گنج بی‌پایانی دانست که مرکز پژوهش‌های اسلامی می‌تواند به عنوان حلقه اتصال رسانه و مردم و حوزه عمل کند و در حوزه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و … از آن بهره برد.

وی تأکید کرد: اگر عمیق‌تر کار کنیم و به سطح فعلی پژوهش‌های‌مان قانع نباشیم و برای ارتقای آن تلاش کنیم این امر محقق خواهد شد.

رئیس سازمان صدا و سیما سپس با تأکید بر اینکه پژوهش‌های اسلامی‌باید کارهایش بر خلاقیت تمرکز داشته باشد، از اهمیت خلاقیت در کار و همینطور آیات شریف قرآن کریم یاد کرد و گفت: در سوره محمد(ص) در آیه‌ای که به ذکر خصوصیات مجاهدان اسلام پرداخته، مؤمنان را اهل جهاد، صبر و دارای حرف‌های نو و تازه یاد و اعلام کرده است که ما مومنان را به اخبار یعنی حرف‌های تازه می‌آزمایند.

وی افزود: این تأکید به معنای آن‌ است که مومن اگر نوگرایی و خلاقیت نداشته باشد، مؤمن کاملی نیست.

علی عسکری سپس از اهمیت تولید نمونه در پژوهش‌های اسلامی قم سخن گفت و افزود: اگر تولید هر چند کوتاه مثلا ۳۰ ثانیه بتواند حرف جدیدی بزند و در خصوص موضوعات مهمی چون قیامت و پیامد اعمال انسان‌ها در همان زمان کوتاه کار خلاقانه‌ای ارائه دهد کار مهمی انجام داده است و در واقع تولید نمونه، تولیدی‌است که اثر بخش باشد.

رئیس رسانه ملی همچنین با تأکید بر اهمیت آموزش برای پژوهشگران از مدیران اداره کل پژوهش‌های اسلامی قم خواست سند مفهومی‌برای تولید سریال‌ها ارائه دهند.

وی با تأکید بر اینکه باید موضوع را بیابیم، نظام مسائل را احصاء و سوژه‌یابی کنیم و مهندسی پیام را ارائه دهیم گفت: بنیانگذاری مفاهیم باید در اینجا شکل بگیرد و از همین اداره کل بتوانیم مفاهیم را بنیانگذاری و تبیین کنیم.

علی‌عسکری با تأکید بر ارتباط نزدیک مرکز پژوهش‌های اسلامی قم با معاونت سیما و شبکه‌های مختلف تلویزیونی تصریح کرد: اگر شما بتوانید بویژه در حوزه نمایشی سند مفهومی‌بر اساس موضوعات اجتماعی و دینی تهیه کنید قطعاً آثار بسیار مثبتی بر تولیدات نمایشی ما خواهید گذاشت و ما از این حرکت حمایت می‌کنیم.

در آغاز این نشست، حسین رضی معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نظارت و محمدحسین ظریفیان مدیرکل پژوهش‌های اسلامی رسانه ملی گزارشی از فعالیت های انجام شده ارائه کردند.

حسین رضی از رویکردهای جدید اداره کل پژوهش‌های اسلامی رسانه ملی، از بالا رفتن کیفیت و اثر بخشی پژوهش‌های اسلامی قم خبر داد.

وی گفت: در دور جدید فعالیت پژوهش‌های اسلامی قم رویکردهای جدیدی اتخاذ شده که یکی از آن‌ها جوانگرایی است و بنا بر دیدگاه‌های مقام معظم رهبری برای استفاده از نیروهای جوان، در دستور کار است.

محمدحسین ظریفیان نیز با ارائه گزارشی از روند فعالیت این اداره کل، قبل و بعد از تغییر ساختار اداره کل پژوهش‌های اسلامی رسانه و شیب تند پیشرفت آن، پس از یک دوره فترت در دوره ریاست پیشین سازمان صداوسیما گفت: ۹۱۸ عنوان کتاب، ۱۳۰۷ شماره نشریه، ۱۸ دوره آموزشی، ۱۷۰ نشست تخصصی، ۲۲ اثر تولیدی، تدوین دایره‌المعارف تصویری از مفاخر اسلام، ایجاد بانک اطلاعاتی از کارشناسان دینی و رسانه‌ای و ظرفیت قابل اعتنا در آرشیو این اداره کل از جمله فعالیت‌هایی است که در دور جدید ریاست سازمان انجام شده و در همه بخش‌های سازمان قابلیت بهره‌برداری دارد.

در پایان این نشست، از مجموعه مقالات و برنامه رایانه‌ای مجموعه آثار این اداره کل رونمایی شد.

سریال جدید تلویزیون درباره جنایات منافقین/ بازیگران جدید "شاهرگ"سریال "افرا" کار گیلکی تلویزیون/ زین‌العابدین: مسابقه "ایران" به شبکه یک می‌آیدسریال‌های جدید تلویزیون با بیش از ۲۰۰ بازیگر و کارگردان صاحب‌نامانتقاد مهرداد ضیایی به باندبازی در سینما و تلویزیون/ مردم می‌گویند چرا برخی همیشه جلوی دوربین تلویزیون‌اند؟ + فیلم

"پرستارانِ" افخمی از امشب در تلویزیون

سریال "پرستاران" به کارگردانی علیرضا افخمی و تهیه‌کنندگی داوود هاشمی از امشب در آی‌فیلم فارسی پخش می‌شود.

مجموعه "پرستاران" هر شب ساعت ۲۰ برای آی‌فیلمی‌های سراسر کشور نمایش داده می‌شود.

این سریال ملودرام اجتماعی است و داستان‌های آن در بخش اورژانس بیمارستانی در تهران اتفاق می‌افتد که دارای یک خط اصلی داستانی با شخصیت‎های ثابت است و محور اصلی آن پرستاران و پزشکانند.

فاطمه گودرزی، عاطفه رضوی، الناز حبیبی، لیندا کیانی، سیاوش خیرابی، مهدی صبایی، فریبا نادری، محمد عمرانی، امین زندگانی، شهرام قائدی، میرطاهر مظلومی، مهوش صبرکن، حسین سلیمانی، ایمان باقری، مریم یوسف و شهنام شهابی در این سریال ایفای نقش کرده‌اند.

مجموعه تلویزیونی "پرستاران" در ۲۵ قسمت هر شب از آی‌فیلم پخش می‌شود؛ بازپخش‌های آن ۴ صبح و ۱۲ ظهر روز بعد است.

جزیره فارسی در شبکه پنج

مستند "جزیره فارسی" شنبه ۲۳ آذر، از شبکه پنج سیما پخش می‌شود. این مستند روایت ناگفته‌هایی از دستگیری و بازداشت ملوانان ارتش آمریکا در خلیج فارس است.

این مستند به کارگردانی سید محمدعلی صدری‌نیا و تهیه‌کنندگی‌ هادی قاسمی‌ برای اولین‌بار شنبه ۲۳ آذر، ساعت ۱۵:۴۵، تصاویری از جزیره نظامی فارسی را برای مخاطبان به نمایش می‎گذارد.

پخش و تولید «نسخه اصلی» و «فوق برنامه» در رادیو پیام

شبکه رادیویی پیام با تولید و پخش برنامه‌های کوتاه ۱۰۴ ثانیه‌ای همچون «نسخه اصلی» و «فوق برنامه» با موضوعات روز در تلاش برای رفع نیاز مخاطبان است.

شبکه رادیویی پیام با توجه به مناسبت‌ها و رویداهای اجتماعی و سیاسی روز داخلی و بین المللی به پخش برنامه‌ای اقدام کرده است.

این شبکه ضمن حفظ رویکرد اطلاع‌رسانی با درنظر گرفتن نیاز مخاطبان با برنامه‌ریزی‌های جدید و ایجاد تغییر در سبک اطلاع رسانی این رویداها برنامه‌های کوتاهی همچون «نسخه اصلی» و «فوق برنامه» را تولید و پخش می‌کند.

برنامه «نسخه اصلی» در ۱۰۴ ثانیه مناسبت‌های سیاسی و تقویمی روز را بررسی می‌کند؛ هدف این برنامه مستندسازی وقایع تاریخی و سیاسی است که روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت ۰۹:۳۰ پخش می‌شود. این برنامه به تهیه کنندگی حامد خادم تولید و از رادیو پیام پخش می‌شود.

برنامه "فوق برنامه" نیز در ۱۰۴ ثانیه مهمترین رویدادهای سیاسی روز را واکاوی می‌کند؛ هدف آن افزایش شناخت و آگاهی سیاسی مخاطبان است. این برنامه ساعت ۱۶:۳ از رادیو پیام پخش می‌شود و مخاطبان می‌توانند این برنامه را روزهای شنبه تا چهارشنبه با موضوعات مختلف سیاسی به تهیه‌کنندگی فاطمه توکلی از رادیو پیام دریافت کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.