تاریخ انتشار : جمعه ۲۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۷
کد خبر : 587787

اتحادیه اروپا: اپلیکیشن جام جهانی قطر 2022 ، یک بدافزار خطرناک است!

اتحادیه اروپا: اپلیکیشن جام جهانی قطر 2022 ، یک بدافزار خطرناک است!

اتحادیه اروپا: اپلیکیشن جام جهانی قطر 2022 ، یک بدافزار خطرناک است! کشورهای اروپایی نظیر فرانسه و آلمان بابت خطرات اپلیکیشن جام جهانی قطر 2022 هشدار داده‌اند؛ ولی این برنامه با اطلاعات کاربران چه کار می‌کند؟ مهمانان قطر که از سراسر دنیا برای تماشای بازی‌های پرشور جام جهانی 2022 به این کشور می‌آیند، اپلیکیشن رسمی

اتحادیه اروپا: اپلیکیشن جام جهانی قطر 2022 ، یک بدافزار خطرناک است!

کشورهای اروپایی نظیر فرانسه و آلمان بابت خطرات اپلیکیشن جام جهانی قطر 2022 هشدار داده‌اند؛ ولی این برنامه با اطلاعات کاربران چه کار می‌کند؟

مهمانان قطر که از سراسر دنیا برای تماشای بازی‌های پرشور جام جهانی 2022 به این کشور می‌آیند، اپلیکیشن رسمی جام جهانی تحت عنوان Hayya و همچنین اپلیکیشن دیگری با نام Ehteraz برای مسائل بهداشتی را پیش روی خود دارند. با این حال، مراجع اروپایی حوزه حفاظت از داده از نقص حریم خصوصی در این اپلیکیشن‌ها خبر داده‌اند و از مردم خواسته‌اند که برای امنیت اطلاعات شخصی خود آن‌ها را دانلود نکنند.

اپلیکیشن های جام جهانی قطر 2022 دقیقاً چه تهدیدی برای کاربران دارند؟

کارشناسان هر دو برنامه مختص به جام جهانی قطر 2022 را در دسته «جاسوس‌افزارها» قرار داده‌اند و علت این است که دسترسی گسترده‌ای به اطلاعات شخصی کاربران و امکان خواندن، حذف، تغییر محتوا و حتی برقراری مستقیم تماس را برای دولت قطر فراهم می‌کنند.

بنا به گفته سرپرست حفاظت از داده‌های آلمان طی بیانیه‌ای، داده‌های جمع‌آوری شده نشان می‌دهند که این دو برنامه در زمینه دسترسی به اطلاعات شخصی پا را فراتر از آنچه مشخص کرده‌اند می‌گذارند. به عنوان مثال، یکی از برنامه‌ها حتی برقراری تماس و شماره مورد استفاده را ذخیره می‌کند. برنامه دیگر هم به صورت فعال مانع قرارگیری گوشی در حالت Sleep می‌شود. ضمن اینکه داده‌های برنامه‌ها فقط روی دستگاه کاربر باقی نمی‌ماند و به یک سرور مرکز انتقال داده می‌شود.

جام جهانی قطر ۲۰۲۲

توصیه مسئولان آلمانی این است که اگر کاربران چاره‌ای جز نصب اپلیکیشن های جام جهانی قطر 2022 ندارند، آن‌ها روی گوشی دیگری به غیر از گوشی اصلی خود نصب کنند. سازمان‌های حفاظت از داده در نروژ و فرانسه هم توصیه‌هایی مشابه را به کاربران کرده‌اند. سازمان مربوطه در نوروژ حتی این احتمال را مطرح کرده است که دولت قطر از طریق این اپلیکیشن ها مشغول رصد مسافران جام جهانی قطر 2022 باشد؛ البته این چندان جای تعجبی ندارد، از آنجا که گزارشی جدید حاکی از نظارت گسترده قطر روی مردم با استفاده از چندین هزار دوربین است.

همچنین بخوانید:تهدید ترسناک روسیه: امسال جام جهانی وجود نخواهد داشت

سازمان مربوطه فرانسوی هم از کاربران تقاضا می‌کند که به طور جدی به عکس‌ها و ویدیوهای خصوصی خود توجه داشته باشند و برنامه را دقیقاً قبل از خروج از فرانسه نصب و بلافاصله بعد از بازگشت به این کشور حذف کنند. دولت فرانسه هم هرچند رابطه دوستانه‌ای با قطر دارد، ولی از طریق وزیر دیجیتال خود ژان نوئل باروت رسماً اعلام کرده است که قطر حقوق کاربران در زمینه امنیت اطلاعاتشان را به رسمیت نمی‌شناسد.

مقاله اصلی

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.