تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۴:۴۹
کد خبر : 42727

آینده پایدار شهری با اماکن ورزشی

آینده پایدار شهری با اماکن ورزشی

آینده پایدار شهری با اماکن ورزشی ایسنا/خراسان رضوی استادیوم‌ها و اماکن ورزشی از قدیمی‌ترین اشکال معماری شهری هستند و مدت‌ها پیش از کلیساهای بزرگ قرون وسطایی یا ایستگاه‌های تاریخی راه‌آهن در قلب شهرها ..

آینده پایدار شهری با اماکن ورزشی

آینده پایدار شهری با اماکن ورزشی

ایسنا/خراسان رضوی استادیوم‌ها و اماکن ورزشی از قدیمی‌ترین اشکال معماری شهری هستند و مدت‌ها پیش از کلیساهای بزرگ قرون وسطایی یا ایستگاه‌های تاریخی راه‌آهن در قلب شهرها ساخته شدند.

اماکن ورزشی باستانی مانند استادیوم در المپیا (استادیوم در سایت باستان‌شناسی المپیا یونان) و کولوسئوم (کولوسئوم یا کلوسیوم تماشاخانه‌ای در شهر رم در ایتالیا) در رم به سرعت مورد توجه همگان قرار گرفتند. در حال حاضر، این اماکن تاریخی سالانه میلیون‌ها بازدیدکننده را به خود جلب می‌کنند و ثبت بسیاری از آنها در فهرست میراث جهانی یونسکو اهمیت فرهنگی بی‌نظیر آنها را نشان می‌دهد. با این وجود استادیوم‌های مدرن به ندرت به اندازه همتایان باستانی خود مثبت ارزیابی می‌شوند.

تاکنون تصور کرده‌اید که چه مواردی یک مکان ورزشی را منحصر به فرد می‌کند؛ موارد بسیاری ازجمله کیفیت متمایز معماری، سنت، تاریخ و یا شلوغی در زمان تماشای بازی وجود دارد، اما اگر هواداری برای اولین بار، وارد یک استادیوم منحصربه‌فرد شود، این احساس او غیرقابل توصیف و فراموش‌نشدنی خواهد بود.

استادیوم‌های قرن بیستم در حومه شهرها و با پارکینگ‌های بزرگ بتونی ساخته شده‌اند و انرژی عظیمی را مصرف کرده و موجب ترافیک، آلودگی هوا و صوت می‌شوند و بر جزیره گرمایی شهرها نیز تاثیر می‌گذارند. ورزشگاه‌های جدید نیز بهتر از این نیستند، هزینه‌های ساخت و ساز معمولا بیشتر از تخمین است و استادیوم‌هایی که برای رویدادهای مهم ساخته شده‌اند، مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و در حال خراب‌شدن هستند.

تاریخ نشان می‌دهد که استادیوم‌ها می‌توانند توسعه شهری را تحریک کنند و با فرهنگ هر عصری سازگار شوند. آمفی تئاتر آرل در فرانسه (ساخته شده در سال ۹۰ میلادی توسط رومی‌ها) نشان می‌دهد که استادیوم‌ها همه کاره هستند. در قرن نوزدهم، این سازه پس از یک کارزار حفاظت به‌عنوان یک اثر تاریخی، دوباره به صحنه‌ای برای گاوبازی تبدیل شد و امروز از مکان‌های برتر اپرا در جهان است.

استادیوم‌های بتونی و فولادی قرن ۲۰ انعطاف‌پذیری همتایان باستانی خود را ندارند، اما پتانسیل زیادی برای تبدیل به سازه‌هایی را دارند که به‌طور فعال در بهبود شهر موثر هستند. در دنیایی که از تاثیرات رفتارهای انسانی بر محیط‌زیست به‌طور فزاینده آگاه هستیم، استادیوم‌ها به‌عنوان مکان‌های کلیدی برای بهبود پایداری زیست‌محیطی و اجتماعی ظاهر می‌شوند و به‌نظر محققان دانشگاه پورتسموث انگلستان، دو راهبرد موفقیت آنها استفاده از استادیوم به‌عنوان نیروگاه و هاب شهری است.

استادیوم ملی کائوسیونگ در تایوان

نیروگاه برق شهری

استادیوم‌ها برای تولید انرژی ایده‌آل هستند. سایبان‌های آنها مساحت زیادی برای نصب پانل‌های فتوولتائیک (صفحات خورشیدی) دارند و ارتفاع بلند آنها مناسب برای استفاده از توربین‌های بادی کوچک است. استادیوم ملی کائوسیونگ (Kaohsiung) در تایوان از استادیوم‌های مدرن با تاثیر مثبت در این زمینه است. در این استادیوم از ۸۸۴۴ پانل فتوولتائیک سالانه برای تولید۱.۱۴ گیگاوات ساعت (GWh) برق استفاده می‌شود و تولید سالانه دی‌اکسیدکربن را ۶۶۰ تن کاهش می‌دهد و در صورت عدم استفاده تا ۸۰ درصد از برق مناطق اطراف را تامین می‌کند.

ورزشگاه یوهان کروایف آرنا در آمستردام این ایده را بیشتر پیش می‌برد و با ترکیب بیش از ۴۲۰۰ صفحه خورشیدی با باتری‌های استفاده شده از خودروهای نیسان لیف (خودرویی الکترونیکی) نه تنها هدف تولید برق کافی برای تامین انرژی ورزشگاه، بلکه ذخیره انرژی کافی برای پایان‌ وابستگی به دیزل ژنراتورهای پشتیبان را تامین کرد.

در میان اماکن مهم ورزشی، برای سرمایه‌گذاری در ابتکارات پایدار محیط‌زیست روند مشخصی وجود دارد. بزرگراه موتور ایندیاناپولیس (مسیر مسابقه ماشین‌رانی در ایندیانا)، بالاترین ظرفیت سالن ورزشی جهان را دارد و دارای یک مزرعه خورشیدی ۹ مگاواتی در پشت مسیر و با بیش از ۳۹هزار و ۳۰۰ پانل فتوولتائیک قادر به تامین انرژی ۲۷۰۰ خانه محلی و جبران سالانه ۱۰۲هزار و ۸۸ تن دی اکسید کربن است.

میدان مالی لینکلن (ورزشگاه در فیلادلفیا، پنسیلوانیا) و استادیوم US Bank مینیاپولیس، به مقام طلای گواهینامه لید (LEED) انجمن ساختمان سبز ایالات‌متحده دست یافته‌اند. هر دو متعهد به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، زباله صفر، از بین‌بردن پلاستیک‌های یکبار مصرف هستند و بهره‌وری آب را بهبود می‌دهند.

استادیوم ومبلی در لندن

مسکن و فضای عمومی

جامعه‌سازی و پایداری اجتماعی نیز بخشی از حوزه استادیوم مدرن است. استادیوم ومبلی (Wembley) لندن در کنار داشتن گواهینامه استاندارد ISO ۱۴۰۰۰۱ برای سیستم مدیریت زیست‌محیطی، در تلاش برای دریافت گواهینامه ایزو ۲۰۱۲۱:۲۰۱۲ برای مدیریت پایدار رویدادهاست.

استادیوم Fenway Park بوستون مزرعه پشت‌بامی ۵۰۰۰ فوت مربعی دارد که برای تشویق تغذیه سالم مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگرچه این مزرعه به‌طور مستقیم برای عموم آزاد نیست، اما از جایگاه‌های قابل مشاهده است و تخمین زده می‌شود که سالانه تقریبا ۵۰۰ هزار کودک و بزرگسال با مزرعه در تعامل هستند.

مسکن نیز به‌طور فزاینده‌ای در تحولات جدید استادیوم گنجانده شده است. در حال حاضر، پارک المپیک کوئین الیزابت لندن پنج خانه مسکونی را در خود جای داده است که مسکن ارزان‌قیمت برای افراد محسوب می‌شود و استادیوم جدید تاتنهام در لندن نیز ۵۸۵ خانه، مدرسه، مرکز بهداشت، بوفه موادغذایی، کافه و منطقه بازی‌های چندمنظوره را ارائه می‌دهد. ایجاد پیشرفت با کاربری مختلط از این طریق باعث تقویت فشردگی و چند منظوره‌سازی، استفاده بهینه از زمین و کمک به بازسازی فضاهای شهری می‌شود.

استادیوم‌ها موتور جاودانه شهر باقی مانده و دائما خود را برای چالش‌های زندگی مدرن شهری آماده می‌کنند. آنها با استفاده در چندین مورد از جمله تئاتر و میادین باستانی تا مراکز اجتماعی و نیروگاه‌های تجدیدپذیر می‌توانند به شهرها در ایجاد آینده پایدارتر کمک کنند.

منابع

rocagallery.com

stadiumtalk.com

انتهای پیام

منبع خبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.