تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
کد خبر : 56743

آیفون ۱۳ پرو اپل از فیلمبرداری ProRes پشتیبانی می‌کند

آیفون ۱۳ پرو اپل از فیلمبرداری ProRes پشتیبانی می‌کند

آیفون ۱۳ پرو اپل از فیلمبرداری ProRes پشتیبانی می‌کندآیفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس اپل می‌توانند از فیلمبرداری ProRes پشتیبانی کنند. این فرمت، یک فرمت فیلمبرداری حرفه‌ای مناسب نرم افزارهای مونتاژ است.
چیپ..

فیلمبرداری ProRes با آیفون ۱۳ پروآیفون ۱۳ پرو اپل از فیلمبرداری ProRes پشتیبانی می‌کند

آیفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس اپل می‌توانند از فیلمبرداری ProRes پشتیبانی کنند. این فرمت، یک فرمت فیلمبرداری حرفه‌ای مناسب نرم افزارهای مونتاژ است.

چیپست A15 Bionic اپل که در زیر قاب گوشی آیفون ۱۳ پرو قرار گرفته، شامل انکودرها و دکودرهای ویدیویی جدیدی می‌شود. این به‌روزرسانی‌های سخت افزاری مهم برای نخستین بار پشتیبانی از فیلمبرداری ProRes را به آیفون‌ها می‌آورند.

پشتیبانی از فیلمبرداری ProRes به عنوان فرمت فشرده‌سازی باکیفیت شرکت اپل که به طور گسترده توسط کاربران نرم افزار مونتاژ Final Cut Pro مورد استفاده قرار می‌گیرد، سال‌هاست که یکی از بزرگ‌ترین خواسته آن‌هاست و حالا می‌توانند اضافه شدن آن به آیفون را جشن بگیرند.

از آنجا که کامپیوترهای مک به خوبی از ProRes پشتیبانی می‌کنند، فیلم‌های فشرده شده برای پخش روان‌تر روی کامپیوترهای دسکتاپی این شرکت اغلب با فرمت ProRes کدگذاری می‌شوند. با ظهور کامپیوترهای مک M1، این فرمت به خاطر پشتیبانی فوق‌العاده‌ای که از کدک‌هایی مثل HEVC 10 وجود دارد، کمتر از گذشته مشکل‌ساز شده است.

فیلمبرداری ProRes با آیفون ۱۳ پرو

ProRes همچنین انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به فرمت‌های فشرده‌سازی رایجی نظیر H.264 دارد. البته این هنوز یک فرمت فشرده‌سازی با اتلاف است؛ بنابراین مثل ضبط با فرمت RAW نیست ولی یک گام بزرگ برای کسانی محسوب می‌شود که از برنامه‌های سنگینی مثل LumaFusion استفاده می‌کنند.

در این لحظه مشخص نیست که دقیقاً کدام نوع فرمت ProRes توسط دستگاه‌های آی او اسی پشتیبانی می‌شود، اما اپل اشاره کرده که آیفون ۱۳ پرو قادر به فیلمبرداری ویدیوهایی با این فرمت در رزولوشن ۴K و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه است. اما سوالی که در اینجا باقیست، این است که آیا دیگر گوشی‌های آیفون به جز آیفون ۱۳ پر و ۱۳ پرو مکس نیز قادر به پخش ویدیوهای ProRes هستند یا خیر؟ آیا پخش ProRes فقط به فرمت‌های خاصی از ProRes محدود می‌شود؟

فرمت ProRes به فضای بیشتری از H.265 و H.264 نیاز دارد. این‌ها کدک‌هایی هستند که دستگاه‌های آی او اسی تاکنون از آن‌ها برای فیلمبرداری استفاده می‌کردند. در واقع اپل فیلمبرداری ProRes روی آیفون ۱۳ پرو با حافظه ۱۲۸ گیگابایتی را محدود به ضبط با رزولوشن ۱۰۸۰p و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه می‌کند. اما برای فیلمبرداری با رزولوشن ۴K و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه به چه حافظه‌ای نیاز است؟ شاید این یکی از دلایلی است که اپل حافظه ۱ ترابایتی را برای آیفون ۱۳ پرو در نظر گرفته است.

فرمت استاندارد ProRes 422 با هر دقیقه فیلمبرداری در رزولوشن ۱۰۸۰p و نرخ ۳۰fps، حدوداً ۱ گیگابایت فضا اشغال می‌کند. اگرچه این حجم نسبت به مدل آیفون متفاوت خواهد بود، اما می‌تواند نشان دهد که به فضای داخلی بیشتری برای ذخیره نسبت به فرمت‌های دیگر نیاز دارد. اپل همچنین خاطرنشان کرده است که این فرمت در زمان عرضه اولیه آیفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس در دسترس نخواهد بود و به عنوان بخشی از به‌روزرسانی iOS 15، زمان دیگری در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

توانایی فیلمبرداری ProRes نمایانگر پیشرفت آیفون‌ها است

ایده فیلمبرداری ProRes در آیفون با توجه به فضای ذخیره‌سازی محدودی که وجود دارد، نمی‌تواند خیلی عملی باشد. اما جالب توجه، پیشرفت دستگاه‌های آی او اسی و توانایی آن‌ها در دکود و ویرایش ProRes است که نشانگر توان بالای سخت افزاری آیفون خواهد بود.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.