تاریخ انتشار : یکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۲
کد خبر : 589865

آیا در صورت عدم پرداخت خلافی خودرو توقیف می شود؟

آیا در صورت عدم پرداخت خلافی خودرو توقیف می شود؟

یکی از سؤالاتی که همیشه رانندگان به دنبال جواب قطعی آن هستند این است که آیا در صورت عدم پرداخت خلافی به موقع، ماشین توقیف خواهد شد یا خیر! بسیاری از ما خواسته و ناخواسته قوانین رانندگی را زیر پا گذاشته‌ایم و در صورت وجود دوربین یا پلیس رانندگی جریمه شدیم. اکثریت ما توجهی به

یکی از سؤالاتی که همیشه رانندگان به دنبال جواب قطعی آن هستند این است که آیا در صورت عدم پرداخت خلافی به موقع، ماشین توقیف خواهد شد یا خیر! بسیاری از ما خواسته و ناخواسته قوانین رانندگی را زیر پا گذاشته‌ایم و در صورت وجود دوربین یا پلیس رانندگی جریمه شدیم.

اکثریت ما توجهی به جمع‌شدن این مبالغ نمی‌کنیم و با این فکر که وقت برای تسویه جریمه وجود دارد، پرداخت خلافی را به تعویق می‌اندازیم. نکته مهم است که تسویه‌حساب خلافی سقف مشخصی دارد و با گذاشتن مبلغ از آن، ماشین شما ضبط و به پارکینگ منتقل خواهد شد.

اگر می‌خواهید ماشین از حالت توقیف خارج شود، باید کل مبلغ خلافی را به صورت یکجا پرداخت کنید و علاوه ‌بر آن، هزینه‌ای که در آن مدت خودرو در پارکینگ نگهداری شده است را بپردازید. روش‌های مختلفی برای پرداخت جریمه رانندگی وجود که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

در چه مواردی خودرو توقیف خواهد شد؟

توقیف خودرو به دو دسته توقیف قانونی و فیزیکی تقسیم می‎شود. در مرحله توقیف قانونی، ماشین شما ضبط نشده و به پارکینگ منتقل نمی‌شود. در این حالت شما نمی‌توانید ماشین خود را به نام شخص دیگری بزنید یا بفروشید.

در مورد توقیف فیزیکی شما نه تنها حق فروش یا تغییر مالکیت را ندارید، بلکه ماشین شما ضبط شده و به پارکینگ منتقل می‎شود. از مواردی که می‌تواند منجر به توقیف و انتقال ماشین به پارکینگ شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گذشتن جمع مبالغ جریمه از سقف مشخص
  • انجام دو تخلف هم‌زمان
  • نبودن در حالت طبیعی یا مصرف داروهای روان‌گردان
  • رانندگی بدون گواهینامه و مدارک خودرو
  • نداشتن بیمه شخص ثالث
  • تصادفی که باعث جراحت یا فوت شود
  • پوشاندن و مخدوش کردن پلاک خودرو

چه لزومی دارد که به پرداخت به موقع خلافی اقدام کنیم؟

یکی از موارد بسیار ساده اما پرتکراری که رانندگان از آن غافل می‌شوند، پرداخت خلافی به موقع است. سقف پرداخت خلافی به 3 میلیون تومان رسیده است و با گذشتن مبلغ خلافی‌ها از این مقدار، ابلاغیه‌ای برای شما ارسال خواهد شد. در صورت عدم پرداخت به موقع و گذشتن تایم مقرر، پلیس راهنمایی رانندگی در صورت تشخیص، ماشین شما را به پارکینگ منتقل خواهد کرد.

چطور استعلام خودرو توقیفی خود را انجام دهیم؟

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که ماشین خود را در جایی پارک کرده‌اید و زمانی که برگشتید با جای خالی آن مواجه شده‌اید. یکی از احتمالات ضبط ماشین شما در صورت عدم پرداخت خلافی به موقع است. برای اطلاع از توقیف ماشین، کافی است شماره پلاک خودرو خود را بدون ممیز به شماره‌ تلفن ۳۰۰۰۵۳۵۳ پیامک کنید. گزینه دیگر تماس مستقیم با پلیس 110 است.

آیا در صورت عدم پرداخت خلافی خودرو توقیف می شود؟

امکان پرداخت خلافی از طریق اپلیکیشن و سایت

پس از استعلام از طریق پیامک یا تماس مستقیم با پلیس 110 و اطمینان از توقیف خودرو، باید به سراغ پرداخت خلافی و ترخیص وسیله نقلیه از پارکینگ کنید. در گذشته تنها روش تسویه جرایم رانندگی، مراجعه به پلیس + ۱۰ بود. امروزه با اینترنتی شدن خدمات و به روی کار آمدن وب‌سایت و اپلیکیشن‌های پرداخت، این امکان وجود دارد تا بدون نیاز به مراجعه حضوری به دفاتر موردنظر، خلافی خودرو خود را پرداخت کنید. پرداخت آنلاین به سرعت انجام می‌شود و شما را از ایستادن در صف‌های طولانی پرداخت راحت می‌کنند. پس از تسویه خلافی و عوارض شهرداری، قبض پرداخت را برای ترخیص خودرو به همراه داشته باشید.

ترخیص وسیله نقلیه از پارکینگ

برای ترخیص وسیله نقلیه خود از نام و آدرس پارکینگ مورد نظر اطلاع حاصل کنید. برای آزادسازی خودرو از پارکینگ نیاز به مدارک زیر خواهید داشت:

  • کارت ماشین
  • برگ سبز
  • برگه معاینه فنی
  • شناسنامه یا کارت ملی، گواهینامه
  • برگه بیمه‌نامه شخص ثالث
  • برگه مفاصا حساب عوارض شهرداری
  • قبض پرداخت خلافی

با مراجعه به پارکینگ از مسئولان مربوطه برگه توقیف خودرو و جریمه را تحویل بگیرید و به مرکز ترخیص شهر خود مراجعه کنید. دقت داشته باشید که در شهرهای بزرگ همچون تهران تعداد ادارات ترخیص زیاد است، برای اطمینان از مسئول پارکینگ سؤال کنید که دقیقاً باید به کدام اداره مراجعه کنید.

در اداره ترخیص به شما فرمی خواهند داد که باید آن را پر کنید و همراه با مدارک ذکر شده به مسئول مربوطه تحویل دهید. در آنجا از شما هزینه پارکینگ و جرثقیل را خواهند گرفت و پس از آن مجوز ترخیص صادر می‌شود. با تحویل برگه ترخیص به مسئول پارکینگ می‌توانید خودرو خود را تحویل بگیرید.

اپلیکیشن تاپ مرجع پرداخت خلافی خودرو

همین‌ طور که اشاره کردیم، امروزه به راحتی می‌توانید خدماتی همچون پرداخت خلافی وسیله نقلیه خود را به صورت آنلاین از طریق سایت یا اپلیکیشن انجام دهید. نرم‌افزار و وب‌سایت تاپ یک مرجع قانونی در زمینه پرداخت و تسویه جرایم رانندگی است. شما می‌تواند به آسانی و در کم‌ترین زمان تمامی خدمات خودرو نظیر پرداخت عوارض آزادراهی، عوارض شهرداری، قبوض جرایم، خرید بیمه تردد آزادراهی، خرید طرح ترافیک، خرید پارک حاشیه‌ای و بیمه ثالث را از طریق تاپ انجام دهید.

شما همچنین می‌توانید خدمات خرید شارژ، پرداخت قبوض، کارت به کارت کردن، استعلام ممنوع‌الخروجی و پرداخت عوارض خروج از کشور و… را با این نرم‌افزار یا از طریق سایت آن‌ها انجام دهید.

سرویس استعلام و پرداخت خلافی خودرو تاپ این امکان را به شما می‌دهد تا بدون نیاز به حضور در مراکز پلیس + 10 و با هزینه کمتر از میزان خلافی خودرو خود، آگاه شوید. علاوه بر این، شما از این طریق می‌توانید از ریز جزئیات تخلف‌های خود نظیر نوع تخلف، زمان و مکان وقوع آن، تصویر دوربین و… اطلاع حاصل کنید.

شما با نصب اپلیکیشن یا چک‌کردن سایت آپ می‌توانید در هر ساعت از شبانه‌روز از خلافی خودرو خود مطلع شدید. با پرداخت به موقع جرایم از انباشت آن‌ها و در نهایت توقیف وسیله نقلیه خود جلوگیری خواهید کرد.

 

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.