تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴

آیا خرید و فروش وام غیر قانونی است؟ به گزارش منیبان؛ نقش موسسات واسطه در خرید و فروش وام زمانی به وجود می آید که افراد اقدام به خرید و فروش وام غیرقابل انتقال می نمایند. زیرا در مورد وام قابل انتقال، افراد می توانند بدون محدودیت خاصی اقدام به انتقال این حق مالی خود

آیا خرید و فروش وام غیر قانونی است؟

به گزارش منیبان؛ نقش موسسات واسطه در خرید و فروش وام زمانی به وجود می آید که افراد اقدام به خرید و فروش وام غیرقابل انتقال می نمایند. زیرا در مورد وام قابل انتقال، افراد می توانند بدون محدودیت خاصی اقدام به انتقال این حق مالی خود که قابل معاوضه می باشد، به غیر نمایند. پس تا به اینجا دو رکن اصلی عقد که خریدار و فروشنده هستند وجود دارد و با بررسی ماهیت این عقد در می یابیم موضوعی که دو طرف درمورد آن اقدام به انعقاد عقد می نمایند، امتیاز واگذاری وام در آینده است.

بنابراین موضوع عقد نیز معلوم و معین می شود و ارکان اصلی عقد تحقق یافته و با توجه ماده 10 قانون مدنی و اصل آزادی قراردادها دیگر نمی توان در صحت ماهیت چنین عقدی شبهه داشت. البته تا زمانی که این عقد جهت نامشروعی پیدا نکند و برای امور مشروع و قانونی منعقد شود.

بعد از پی بردن به صحت ماهیت این نوع عقد، می توان به بررسی روند این نقل و انتقال و نقش موسسات در روند این نقل و انتقال پرداخت.

همانطور که گفنه شد، موسسات در روند نقل و انتقال وام های غیر قابل انتقال وارد عمل می شوند. به این صورت که:

در ابتدای امر، فردی که متقاضی دریافت وام است پس از طی تشریفات لازم مبلغی را به عنوان وام دریافت می نماید. این وام به نام گیرنده می باشد ولی گیرنده وام بنا به دلایلی با گرفتن مبلغی از فرد ثالث، کل مبلغ وام را در اختیار او قرار می دهد. البته چون وام هنوز به نام گیرنده است برای اینکه تضمینی از انتقال گیرنده در دست انتقال دهنده باشد، اسنادی بین آنها رو بدل می شود تا انتقال دهنده از بازپرداخت وام توسط انتقال گیرنده اطمینان خاطر پیدا کند.

برای شکل گیری درست این تعامل و جلوگیری از اختلافات آتی، موسساتی به نام موسسات خرید و فروش وام شکل گرفته اند که خریداران و فروشندگان وام را در تعامل با یکدیگر یاری می رسانند و در این راستا با خریداران وام قراردادی منعقد نموده و با اخذ مبلغی از خریدار، در صدد معرفی وی به کسانی که قصد دارند امتیاز خود را به دیگری انتقال دهند، می نمایند. به این ترتیب موسسات به نوعی به عنوان امین، مورد تصدیق دو طرف می باشند که افراد با وجود آنها برای پیشبرد هدفشان با اطمینان خاطر اقدام می کنند.

منبع خبر

خروج از نسخه موبایل