آموزش بازیابی فایل های پاک شده در ویندوز 10 و 11 + معرفی نرم افزارهای ریکاوری در این مطلب علاوه بر مرور بهترین روش‌های بازیابی فایل های حذف شده در ویندوز 10 و 11، به معرفی بهترین نرم‌افزارهای ریکاوری می‌پردازیم. اگر در یافتن یک فایل خاص در کامپیوتر ویندوزی خود با مشکل مواجه هستید و

آموزش بازیابی فایل های پاک شده در ویندوز 10 و 11 + معرفی نرم افزارهای ریکاوری

در این مطلب علاوه بر مرور بهترین روش‌های بازیابی فایل های حذف شده در ویندوز 10 و 11، به معرفی بهترین نرم‌افزارهای ریکاوری می‌پردازیم.

اگر در یافتن یک فایل خاص در کامپیوتر ویندوزی خود با مشکل مواجه هستید و احتمال می‌دهید که آن را حذف کرده‌اید؛ می‌توانید اقدام به بازیابی فایل کنید. در ادامه به آموزش بازیابی فایل های پاک شده در ویندوز 10 و 11 می‌پردازیم و چند ابزار مناسب برای این کار را معرفی خواهیم کرد. مایکروسافت از برنامه اختصاصی بازیابی خود بر اساس Command-line (خط فرمان) برخوردار است که البته چندان کاربرپسند نیست. در عوض، می‌توانید از نرم‌افزارهای رایگان مانند Recuva و Glarysoft File Recovery Free استفاده کنید که در ادامه با نحوه کار هر یک آشنا می‌شویم.

استفاده از Recycle Bin

احتمالا قبلا از Recycle Bin برای بازگرداندن یک فایل پاک شده استفاده کرده‌اید. به طور خلاصه، ویندوز درصد کمی از فضای هارد شما را به یک پوشه سیستم مخفی به نام Recycle Bin (سطل بازیافت) اختصاص می‌دهد که در واقع فایل‌های شما را پس از حذف کردن، در وضعیت رزرو نگهداری می‌کند. تا وقتی که فایل را به طور دائم پاک نکنید و یا Bin را تخلیه نکرده باشید، پوشه برای بازیابی در دسترس خواهد بود.

نماد سطل بازیافت را روی دسکتاپ خود باز کنید. مانند هر پوشه‌ای، می‌توانید فایل‌ها را بر اساس نام، مکان، تاریخ و معیارهای دیگر مرتب کنید. هم‌چنین این امکان وجود دارد که یک فایل را از طریق وارد کردن نام، جستجو کنید و در صورت پیدا کردن نمونه مورد نظر، روی آن کلیک راست کرده و با انتخاب گزینه Restore، آن را مجددا بازیابی کنید.

چگونه یک فایل حذف می‌شود؟

اگر فایلی را برای همیشه پاک کنید (برای انجام این کار Shift+Del را فشار دهید) یا کل سطل بازیافت را خالی کنید، بازیابی یک فایل با وجود دشواری بیش‌تر، هم‌چنان قابل انجام است. هر چه زودتر پس از پاکسازی، برای نجات فایل خود اقدام کنید، نتیجه بهتری حاصل خواهد شد.

وقتی فایلی را حذف می‌کنید، داده‌ها به صورت فیزیکی از هارد شما حذف نخواهند شد. در عوض، فضای آن توسط سیستم‌عامل به عنوان «در دسترس» علامت‌گذاری می‌شود، بدین معنا که خوشه‌‌های مخصوص آن فایل را می‌توان با داده‌های جدید بازنویسی کرد. اگر به سرعت وارد عمل شوید، ممکن است فایل کاملا سالم و قابل بازیابی باشد. با این وجود، هر چه بیش‌تر تعلل کنید، احتمال بازنویسی بیش‌تر یا همه خوشه‌های یک فایل افزایش می‌یابد و شانس بازیابی کامل آن کم‌تر خواهد شد.

استفاده از ابزار بازیابی فایل اختصاصی مایکروسافت برای ویندوز 10 و 11

مایکروسافت یک ابزار مبتنی بر خط فرمان را به صورت رایگان برای ویندوز 10 و 11 ارائه کرده که برای بازیابی فایل‌ های پاک شده کاربرد دارد. این ابزار که “Windows File Recovery” نام دارد، از هاردهای مکانیکی، SSD، درایوهای USB و کارت‌های حافظه پشتیبانی می‌کند و برای بازگرداندن یک فایل، دو حالت معمولی و گسترده را ارائه می‌دهد.

برنامه فوق را از فروشگاه مایکروسافت دانلود و نصب کنید. سپس از طریق باز کردن Shortcut (میانبر)، یک خط فرمان با نمونه‌هایی شامل نحو اصلی آن باز می‌شود. مایکروسافت هم‌چنین یک صفحه پشتیبانی به همراه دستورالعمل‌هایی در مورد نحوه استفاده از این ابزار را ارائه داده که خواندن آن پیش از بازیابی فایل، توصیه می‌شود. در واقع، شما باید فرمانی شامل مقصد بازیابی، سپس حالت بازیابی و در نهایت نام یا محل فایل‌های حذف شده را بر اساس تصویر زیر، تایپ کنید.

استفاده از ابزار Windows File Recovery به عنوان یک برنامه خط فرمان، می‌تواند چالش‌برانگیز باشد و برای اجرای صحیح آن باید نحو و سوئیچ‌های مناسب را تنظیم کنید. حتی پس از انجام این مرحله نیز تضمینی قطعی وجود ندارد که فایل‌ های مورد نیاز شما پیدا یا بازیابی شوند. تجربه چند بار استفاده از این برنامه نشان داده که عملکرد آن شاید در حد یک نرم‌افزار جانبی دقیق و موثر نباشد.

معرفی نرم‌افزارهای ریکاوری

اثربخشی نرم‌افزارهای بازیابی تا حد زیادی به سرعت عمل شما پس از حذف فایل برمی‌گردد. اما با فرض آنکه فایل شما هنوز به طور کامل یا تا حد زیادی دست نخورده باقی مانده، ابزار زیر به شما در بازگردانی داده‌هایتان کمک خواهند کرد.

Recuva

نرم‌افزار Recuva در دو نوع رایگان و اشتراکی موجود است و می‌تواند فایل‌ها را از هارد داخلی و خارجی، حافظه‌های USB و کارت‌های حافظه بازگرداند. این برنامه در دو نسخه کامل و قابل حمل برای نصب بر روی USB در دسترس است. با اجرای نرم‌افزار Recuva یک جادوگر ظاهر می‌شود که از شما خواهد پرسید چه نوع فایل‌ هایی را می‌خواهید بازیابی کنید و کجا قرار دارند. سپس این برنامه مکان انتخاب شده را اسکن می‌کند و فایل‌های حذف شده را برای بازیابی برمی‌گرداند.

اگر نام فایل و مسیر خاصی را یادتان باشد، می‌توانید سریع‌تر به فایل مورد نظر برسید، Recuva یک اسکن منظم برای بازیابی سریع و آسان و یک اسن عمیق برای مواردی که دسترسی به آنها دشوار است را ارائه می‌دهد.

پس از اسکن، این برنامه نام فایل‌های منطبق را نمایش داده و شانس بازیابی کامل و موفق فایل را نیز نشان می‌دهد. حتی می‌توانید انواع مختلفی از فایل‌ها را در حالت پیش‌نمایش مشاهده کنید و با انتخاب هر یک، روی کلید Recovery کلیک کرده تا بازیابی انجام بگیرد.

نرم‌افزار بازیابی فایل رایگان Glarysoft برای ویندوز

یکی دیگر از ابزارهای بازیابی موجود در نسخه‌های رایگان و پولی، Glarysoft File Recovery Free نام دارد که با پرسیدن اینکه کدام درایوها یا پارتیشن‌های موجود در کامپیوتر خود را می‌خواهید اسکن کنید، شروع به کار می‌کند. سپس این برنامه با استفاده از یک اسکن سریع برای جستجوهای فایل‌های پاک شده، اقدام می‌کند. در حین یا بعد از اسکن، می‌توانید پوشه‌های خاصی را بر اساس نوع، مکان و نام ردیابی کنید.

پس از اتمام اسکن، این برنامه فهرستی از تمام فایل‌های از دست رفته و وضعیت بازیابی آنها را به شما نشان می‌دهد و این قابلیت را ارائه می‌دهد تا فایل مورد نظر خود را مرور یا جستجو کنید. حتی می‌توانید پیش‌نمایش تصاویر و سایر فایل‌های قابل خواندن را مشاهده کرده تا مطمئن شوید که پوشه صحیح را دریافت کرده‌اید.

مقاله اصلی

خروج از نسخه موبایل