آمریکا تحریم خدمات اینترنتی و فناوری محور برای کاربران ایرانی را لغو کرد آمریکا تحریم خدمات اینترنتی و فناوری محور مثل شبکه های اجتماعی، وی پی ان، تماس ویدیویی، خدمات ابری، نقشه آنلاین، بازی الکترونیکی و سیستم عامل موبایل را برای کاربران ایرانی لغو کرد. به دنبال مسائل امنیتی در روزهای اخیر، ارتباطات اینترنتی در

آمریکا تحریم خدمات اینترنتی و فناوری محور برای کاربران ایرانی را لغو کرد

آمریکا تحریم خدمات اینترنتی و فناوری محور مثل شبکه های اجتماعی، وی پی ان، تماس ویدیویی، خدمات ابری، نقشه آنلاین، بازی الکترونیکی و سیستم عامل موبایل را برای کاربران ایرانی لغو کرد.

به دنبال مسائل امنیتی در روزهای اخیر، ارتباطات اینترنتی در ایران با اختلالات زیادی مواجه شده و در دو روز اخیر شاهد قطعی‌های گسترده‌ای در اینترنت کشور هستیم. پس از این اتفاقات، ایلان ماسک، موسس اسپیس ایکس گفت با وزارت خزانه داری آمریکا برای لغو تحریم به منظور ارائه خدمات اینترنت ماهواره ای استارلینک در ایران صحبت خواهد کرد.

لغو تحریم خدمات اینترنتی در ایران

در همین راستا، امروز وزارت خزانه داری آمریکا برخی از تحریم های خدمات اینترنتی و فناوری محور برای کاربران ایرانی را لغو کرد. والی آدیمنو، معاون وزیر خزانه داری آمریکا اظهار کرد ما حمایت از گردش آزاد اطلاعات برای شهروندان ایرانی را افزایش می‌دهیم. وی ادامه داد ما با تغییرات جدیدی که در مجوزها داده‌ایم، به مردم ایران برای مقابله با تلاش‌های ایران جهت نظارت و سانسور کمک می‌کنیم.

وزارت خزانه‌داری آمریکا امروز گواهی عمومی D-2 را به منظور لغو تحریم خدمات اینترنتی و فناوری محور برای ایرانی‌ها صادر کرد. این گواهی، موارد زیر را شامل می‌شود:

  • شبکه های اجتماعی، همکاری، تماس های ویدیویی و خدمات ابری مورد نیاز برای پلتفرم‌های یاد شده به همراه ابزار لازم برای قابلیت‌های ارتباطی مثل نقشه‌های آنلاین، بازی‌های الکترونیکی، پلتفرم‌های یادگیری الکترونیک، ترجمه ماشینی، نقشه‌های بر بستر وب و احراز هویت
  • مجوزهای بیشتر برای خدمات پشتیبانی ابزارهای ارتباطی
  • مجوز نرم افزارهای آنتی ویروس و مقابله با رهگیری، سیستم‌های عامل موبایل و وی پی ان‌ها
  • ضرورت نداشتن تایید ارتباطی با ماهیت شخصی به موجب گواهی GL D-2
  • برای تمام مواردی که در این گواهی قید نشده است، سیاست موردی صدور مجوز گسترش می‌یابد.

گفتنی آمریکایی‌ها پیش از این نیز برخی خدمات مربوط به اینترنت را برای ایرانی‌ها از تحریم معاف کرده بودند و حالا معافیت‌های جدیدی در این زمینه اعمال خواهد شد. بر اساس مجوزهای جدید وزارت خزانه داری آمریکا، پلتفرم های رسانه های اجتماعی و کنفرانس ویدیویی نیز شامل این معافیت‌ها می‌شوند. همچنین مجوزهای بیشتری برای خدماتی که از ابزارهای ارتباطی پشتیبانی می‌کنند ارائه خواهد شد. خدمات اینترنتی آنتی ویروس‌ها، برنامه‌های ضد ردیابی، ضد بدافزارها، وی پی ان‌ها و مواردی از این دست نیز دیگر شامل تحریم‌های ایالات متحده آمریکا نمی‌شوند.

آنتوی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا نیز امروز با انتشار توییتی اعلام کرد واشنگتن با ارائه مجوزهای جدید، در جهت گسترش آزادی اینترنتی و گردش آزاد اطلاعات برای مردم ایران قدم برداشته است. تعدادی از نمایندگان کنگره آمریکا نیز با ارسال نامه‌ای به ژانت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا از او خواسته بودند با تقاضای ایلان ماسک برای ارائه اینترنت ماهواره ای استارلینک در ایران موافقت کند. وزارت خزانه داری آمریکا هم اعلام کرده بود برخی تجهیزات ماهواره اینترنتی اجازه صادرات به ایران را خواهند داشت.

بروزرسانی:

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا توییتی را در رابطه با لغو تحریم‌های خدمات اینترنتی و فناوری‌محور برای کاربران ایرانی منتشر کرد و ایلان ماسک هم در زیر این توییت کامنت گذاشت: Activating Starlink

به این ترتیب ایلان ماسک، مدیر اسپیس ایکس و تسلا با این کامنت به نوعی از آماده‌سازی برای فعال شدن اینترنت ماهواره ای استارلینک در ایران خبر داده است.

مقاله اصلی

خروج از نسخه موبایل