تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۶
کد خبر : 74100

آمادگی جسمانی چیست؟

آمادگی جسمانی چیست؟

فهرست۱ مزایای ورزش جهت رسیدن به آمادگی جسمانی۱.۱ ورزش چگونه می تواند به کنترل استرس کمک کند؟۱.۲ ورزش چگونه می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند؟۱.۳ ورزش کردن و آمادگی جسمانی چگونه می تواند زندگی جنسی ما را بهتر کند؟۲ اصول آمادگی جسمانی یا بخش های مختلف امادگی جسمانی چیست ؟۲.۱ منظور از آمادگی …

آمادگی جسمانی شامل بهترین عملکرد قلب، ریه ها و ماهیچه های بدن است. در واقع آمادگی جسمانی (Physical fitness) برای بدن انسان مثل تنظیم دقیق یک موتور خودرو است که ما را قادر می سازد تا حد توان خود عمل کنیم. تناسب اندام با امادگی جسمانی مناسب را می توان به عنوان وضعیتی توصیف کرد که ورزش به ما کمک می کند خوب نگاه کنیم، خوب احساس کنیم و بهترین کار را انجام دهیم، چرا که تناسب اندام تا حدی بر کیفیت هایی مانند هوشیاری ذهنی و ثبات عاطفی علاوه از جسمی قوی، تاثیر مستقیمی دارد.

مزایای ورزش جهت رسیدن به آمادگی جسمانی

همان طوری که بالا نیز گفته شد، ورزش و آمادگی جسمانی علاوه از داشتن مزایای روحی و عاطفی، تاثیر مستقیمی بر روی وضعیت جسمانی ما دارد.

از جمله فواید ورزش که به داشتن آمادگی جسمانی کمک می کنند، می توان به جلوگیری از انواع بیماری ها، آسیب ها، بهتر و بیشتر شدن انرژی را نام برد.

برخی دیگر از مزایایی که ورزش دارد و شاید خیلی ها این موارد را ندانند، عبارتند از:

  • ورزش می تواند به کنترل استرس کمک کند.
  • ورزش می تواند سیستم ایمنی بدن را قوی کند.
  • ورزش می تواند زندگی جنسی شما را بهبود ببخشد.

در ادامه به توضیح مختصری از هر کدام می پردازیم.

ورزش چگونه می تواند به کنترل استرس کمک کند؟

از آنجایی که اعتقاد بر این است که انتقال دهنده های عصبی خلق و خوی و عواطف ما را بهتر می کنند، ورزش می تواند به کنترل استرس کمک کند و این کار را از طریق مواد شیمیایی به نام انتقال دهنده های عصبی تولید شده در مغز انجام می دهد که در حین ورزش تحریک می شود. یعنی آنها می توانند باعث شوند احساس بهتر و استرس کمتری در طول روز و عمر خود داشته باشیم.

ورزش چگونه می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند؟

تحقیقات نشان داده است که در طول ورزش با شدت متوسط، چندین تغییر مثبت در سیستم ایمنی رخ می دهد و ورزش کردن می تواند سیستم ایمنی بدن را قوی کند. مثلا سلول های ایمنی مختلف با سرعت بیشتری در بدن گردش کرده و بهتر می توانند باکتری ها و ویروس ها را از بین ببرند یا با آن ها مبارزه کنند.

آمادگی جسمانی چیست؟

ورزش کردن و آمادگی جسمانی چگونه می تواند زندگی جنسی ما را بهتر کند؟

ورزش کردن از هر نوعی، می تواند زندگی جنسی را برای هر فردی بهبود ببخشد. به عنوان مثال، مردانی که ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ورزش با شدت بالا انجام می دهند از نظر جنسی و نعوظ مشکلی ندارند و تقریبا نصف مردان غیرفعال یا فعالیت کم در معرض مشکلات نعوظ جنسی هستند.

زندگی جنسی زنان نیز می تواند با ورزش بهبود یابد و برای آن ها نیز مفید باشد تا بتوانند آمادگی جسمانی خود را همراه با رابطه ای خوب تجربه کنند. در مطالعه ‌ای که اخیرا در دانشگاه تگزاس روی پاسخ ‌های واژن زنان یعنی مقدار جریان خون به بافت تناسلی بانوان مشاهده شد، بعد از ورزش، تعداد ان ها ۱۶۹ درصد بیشتر شده بود. پزشکان بر این باورند که ورزش تاثیری مستقیمی بر افزایش قوای جنسی دارد زیرا سیستم قلبی عروقی را تقویت می کند و گردش خون را بهبود می بخشد. گردش خون خوب برای عملکرد جنسی نیز با توجه به این که در نعوظ و به هیجان آوردن نقش مهمی دارد، پس در کل جهت حفظ امادگی جسمانی و تناسب اندام مهم می باشد.

اصول آمادگی جسمانی یا بخش های مختلف امادگی جسمانی چیست ؟

آمادگی جسمانی با بررسی اجزاء آن به راحتی قابل درک است. بخش های مختلف امادگی جسمانی و این اجزاء عبارتند از:

  • امادگی جسمانی هوازی (Aerobic Fitness)
  • آمادگی جسمانی عضلانی (Muscular Fitness)
  • انعطاف پذیری (Flexibility)
  • ثبات و تعادل (Stability and Balance)

در ادامه به توضیح بیشتری در مورد هر کدام از موارد بالا می پردازیم.

منظور از آمادگی جسمانی هوازی (Aerobic Fitness) چیست؟

منظور از آمادگی جسمانی هوازی (Aerobic Fitness) یا استقامت قلبی- تنفسی، توانایی رساندن اکسیژن و مواد مغذی به بافت ها و حذف مواد زائد از بدن، به مرور زمان و در طولانی مدت می باشد.

دستورالعمل برای این کار هم به این شکل است که، شما باید به صورت روزانه ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ورزش برای افزایش ضربان قلب در بیشتر روزهای هفته داشته باشید تا بتوانید از نظر سیستم قلبی و عروقی خود را تقویت کنید.

منظور از امادگی جسمانی عضلانی (Muscular Fitness) چیست؟

امادگی جسمانی عضلانی (Muscular Fitness) در واقع به قدرت و استقامت عضلات شما اشاره دارد. تمرینات قدرتی می تواند در بهبود تناسب اندام عضلانی شما کمک کند. همچنین شما را قادر می سازد تا توده عضلات بدون چربی بدن خود را افزایش داده و ضمنا به کاهش وزن نیز کمک می کند.

دستورالعمل ها برای این مورد هم به این شکل است که در طول هفته دو یا سه جلسه ۳۰ دقیقه ای گروه های عضلانی اصلی و بزرگ و عضلات کوچک را با وزنه های سبک در باشگاه های بدنسازی یا در خانه با وزنه های کوچک با خستگی به چالش بکشید.

آمادگی جسمانی چیست؟

منظور از انعطاف پذیری (Flexibility) در آمادگی جسمانی چیست؟

انعطاف پذیری (Flexibility) یعنی توانایی حرکت دادن مفاصل و استفاده از عضلات در تمام دامنه حرکتی آنها. انعطاف ‌پذیری می ‌تواند به انجام وظایف روزانه، بهبود گردش خون و وضعیت بدن، کاهش استرس و افزایش هماهنگی کمک کند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که کشش می تواند به کاهش خطر آسیب ناشی از فعالیت بدنی کمک کند.

دستورالعمل های لازم برای داشتن بدنی منعطف نیز به این شکل است که هنگام ورزش های روزانه یا حداقل ۳ بار در هفته برای حفظ انعطاف پذیری خود، از انواع حرکات کششی استفاده کنید و آن ها را انجام دهید.

انواع حرکات کششی هم عبارتند از:

  • کشش پویا (Dynamic stretching)
  • کشش ایستا-فعال (Static-active stretching)
  • کشش بالستیک (Ballistic stretching)

منظور از ثبات و تعادل (Stability and Balance) در آمادگی جسمانی چیست؟

ثبات و تعادل (Stability and Balance)، با قدرت عضلات اصلی بدن انسان ها مرتبط است. عضلات اصلی شامل عضلات بزرگ بدن مثل عضلات کمر، لگن، باسن و شکم هستند. تقویت این عضلات می تواند به مبارزه با وضعیت نامناسب و کمردرد کمک کرده و همچنین به جلوگیری از زمین خوردن افراد سالخورده نیز کمک شایانی می کند.

فاکتورهای مهم آمادگی جسمانی

فاکتورهای مهم آمادگی جسمانی را اگر بخواهیم به صورت کلی بشماریم عبارتند از:

  1. ترکیب بدنی (body composition)
  2. استقامت قلبی تنفسی (cardiorespiratory endurance)
  3. انعطاف‌پذیری (flexibility)
  4. استقامت عضلانی (muscular endurance)
  5. توان (power)
  6. قدرت (strength)
  7. سرعت (speed)
  8. تعادل (balance)
  9. چابکی (agility)
  • هماهنگی (coordination)
  • عکس العمل یا واکنش سریع (reaction time)

موارد اساسی بعد از پیاده کردن اجزاء آمادگی جسمانی

کلیدهای انتخاب انواع تمرینات مناسب برای توسعه و حفظ شرایط بدنی با توجه به موارد ذکر شده در بخش های مختلف امادگی جسمانی و فاکتورهای آمادگی جسمانی موارد زیر می باشند که باید آن ها را بدانیم تا بتوانیم نه در برهه ای خاص و زمانی خاص که همیشه بدنی متناسب داشته باشیم. این موارد عبارتند از:

  • اختصاصی بودن برنامه برای هر فرد
  • اصل اضافه بار در ورزش
  • منظم بودن در ورزش برای رسیدن به امادگی جسمانی خوب
  • عوامل پیشرفت در ورزش و فعالیت بدنی قدرتمندتر

اختصاصی بودن برنامه برای هر فرد

منظور از اختصاصی بودن برنامه برای هر فرد این می باشد که باید نوع مناسبی از فعالیت ها را برای تاثیرگذاری بر هر مؤلفه متناسب با وزن، سن، بیماری و… انتخاب کنید. تمرینات قدرتی منجر به تغییرات زیادی در قسمت های مختلف بدن می شود. همچنین، برای فعالیت خاصی که به آن علاقه دارید، تمرین کنید. به عنوان مثال، عملکرد بهینه شنا زمانی به بهترین شکل به دست می آید که عضلات درگیر در شنا برای حرکات مورد نیاز تمرین داده شوند. یعنی با هدف باید جلو برید و به عنوان مثال در مورد همان شناگر اگر بخواهیم مثالی بزنیم، لزوما یک دونده خوب شناگر خوبی نیست و هر دو با توجه به هدف خود عضلات مورد نظر را تمرین داده و ورزیده می کنند تا به امادگی جسمانی رشته خود برسند. مثلا رشته شنا، رشته دو و میدانی و ….

اصل اضافه بار در ورزش

اصل اضافه بار در ورزش یعنی این که باید به اندازه کافی سخت کار کنید، اما نباید به خودتان فشار بیاورید. به عنوان مثال در سطوح مختلف ورزشی برای این که بدن شما به مرور زمان شرایط بهتری از نظر آمادگی بندی داشته باشد باید این مورد را همیشه در تمرین های خود رعایت کنید تا پیشرفت کنید.

منظم بودن در ورزش برای رسیدن به امادگی جسمانی خوب

شما نمی توانید آمادگی جسمانی را ذخیره کنید. پس منظم بودن در ورزش برای رسیدن به امادگی جسمانی خوب لازم و ضروری است. حداقل سه روز تمرین متعادل در هفته برای حفظ سطح مطلوب آمادگی بدنی لازم است.

 

عوامل پیشرفت در ورزش و فعالیت بدنی قدرتمندتر

عوامل پیشرفت در ورزش و فعالیت بدنی قدرتمندتر برای پیشرفت با افزایش شدت، فرکانس یا مدت فعالیت، می توانید در طول دوره های زمانی مختلف به منظور بهبود بدن خود افزایش دهید

نتیجه گیری و جمع بندی

در این مقاله آمادگی جسمانی چیست، انواع و شامل چه مواردی می شود را بررسی کردیم. همانطور که یک برنامه جهت آمادگی جسمانی و رسیدن به تناسب اندام را انجام می دهید، مهم است که به یاد داشته باشید که تناسب اندام به عنوان یک کیفیت فردی می باشد که از فردی به فرد دیگر و از زندگی شخصی به شخصی دیگر متفاوت است. این امادگی جسمانی که متناسب با فعالیت بدنی و ورزش همراه است، تحت تاثیر سن، جنسیت، وراثت، عادات شخصی، ورزش و شیوه های غذا خوردن هستند. یعنی شما نمی توانید در مورد سه عامل اول، یعنی سن، جنسیت و مواردی که به ارث می برید، کاری انجام دهید. با این حال، موارد دیگر در اختیار شماست که در صورت نیاز عادت های روزانه و شخصی را با فعالیت بیشتر و ورزش همراه کنید و غذا خوردن خود را با توجه به میزان پروتئین، کربوهیدرات و چربی در سه دسته غذایی اصلی، نسبت به دیگران تغییر داده و بهبود دهید، تا بتوانید اندامی زیبا با قدرت جسمانی عالی داشته باشید.

 

سخن پایانی

این مقاله از مقاله های تخصصی سایت تخصصم اینه می باشد که به عنوان سایت ثبت آگهی، تبلیغات و معرفی متخصصین، محصولات و خدمات تخصصی فعالیت می کند. با توجه به این که نمی توانستیم مقالات آموزشی – تخصصی دیگری که در مورد ورزش و نحوه گرفتن کارت مربیگری ورزشی، امتحان تئوری مربیگری و… را بیشتر توضیح می دهیم تا اگر دوست داشتین آن ها را نیز مطالعه کنید، در ادامه می آوریم. چرا که همه این موارد را به صورت یک جا در یک مقاله نمی توانستیم منتشر کنیم. توصیه می کنیم اگر قصد گرفتن کارت مربیگری درجه ۳ و ۲ را برای رشته های مختلف ورزشی دارید، برای خرید نمونه سوال تئوری مربیگری درجه ۳ اینجا کلیک کنید و درس های مرتبط با گرفتن مدرک مربیگری درجه ۳ را همراه با توضیحات آنها مطالعه کنید.

از جمله درس هایی که برای برای گرفتن مدرک مربیگری درجه نیاز می باشد تا بعد از گذراندن دوره بتوانید امتحان را با موفقیت بگذرانید موارد زیر می باشند.

١۴درس تئوری مربیگری درجه سه شامل موارد زیر می باشند که عبارتند از:

  1. اصول و مبانی در تربیت بدنی
  2. تجزیه و تحلیل مهارت ها
  3. رشد و تکامل حرکتی
  4. آناتومی انسان
  5. فیزیولوژی انسان
  6. اخلاق مربیگری ورزشی
  7. روان شناسی ورزشی
  8. مبانی استعداد یابی ورزشی
  9. اصول و مبانی آمادگی جسمانی
  • برنامه ریزی و طراحی تمرین
  • کمک های اولیه
  • آسیب شناسی و ایمنی
  • تغذیه
  • نقش مربی

همچنین مقاله دیگری با عنوان سایت تخصصی بدنسازی و فیتنس در این سایت می باشد که در این مقاله هم می توانید در مورد تعاریف بدنسازی و ویژگی‌های آن، فیتنس و ویژگی‌های آن، تفاوت بدنسازی و فیتنس، انواع تیپ بدنی، نحوه محاسبه قد و وزن ایده ال بر حسب شاخص توده بدنی، رشته‌های مختلف ورزش بدنسازی برای مسابقات، دسته بندی‌های IFBB Elite Pro برای بدنسازی آقایان و بانوان و نحوه گرفتن کارت مربیگری در رشته ورزشی بدنسازی را هم بخوانید. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به لینک زیر مراجعه کرده و بیشتر مطالعه نمائید.

مقاله سایت تخصصی بدنسازی و فیتنس

۱۰ سایت تخصصی بدنسازی و فیتنس

 

منبع

سایت آگهی تخصصم اینه

takhasosameine.ir

 

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.