تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۹
کد خبر : 63500

آشنایی با گازهای مورد استفاده در پنجره های دو جداره

آشنایی با گازهای مورد استفاده در پنجره های دو جداره

فهرست۱ گاز آرگون را بیشتر بشناسید۲ گاز کریپتون و دلایل کاربرد کم‌تر آن۳ گاز گوگرد هگزا فلوئورید چیست و چرا استفاده از آن محدود است؟۴ چطور مطمئن شویم گاز آرگون در پنجره ما وجود دارد؟۵ مزیت‌های به‌کارگیری در و پنجره UPVC۵.۱ عایق سر و صدا۵.۲ نفوذ ناپذیر در برابر گرد و غبار۵.۳ استحکام در آب …

همان‌طور که می‌دانید، معمولا میان صفحات شیشه‌های پنجره‌های دو جداره و سه جداره از گاز مخصوص استفاده می‌شود تا پنجره عایق بهتری باشد. استفاده از گاز آرگون در این زمینه بسیار متداول است و این موضوع در کنار پروفیل درو پنجره ، موجب می‌شود در و پنجره upvc به حداکثر عایق بودن خود برسد. البته برند تولید کننده پروفیل، شیشه‌ها، یراق آلات و نحوه‌ی پر کردن فضای بین دو شیشه از گاز همه در نتیجه‌ی نهایی تاثیرگذار هستند.

به کار گیری گاز آرگون در پنجره دوجداره به عایق‌شدن اتاق و به حداقل رساندن انتقال حرارت بیرون به داخل از راه پنجره کمک می‌کند. این گاز بی‌رنگ و بی‌بو است و حتی در صورت شکسته شدن شیشه‌ها و نشت به بیرون، ضرری برای بدن انسان ندارد.

گاز آرگون را بیشتر بشناسید

آرگون در اصل یک عنصر است. یعنی گازی خالص است. علامت اختصاری آن در جدول تناوبی Ar است با عدد اتمی ۱۸. همان‌طور که از درس‌های دوران مدرسه به یاد داریم، آرگون گازی نجیب محسوب می‌شود که با دیگر عناصر تمایل به تشکیل ترکیب ندارد. آرگون در لغت یونانی به معنی تنبل یا نافعال است که نشان‌دهنده‌ی نداشتن فعالیت شیمیایی آن است. آرگون را از طریق تقطیر هوای مایع‌شده به دست می‌آورند و در جوش‌کاری، پنجره عایق، به وجود آوردن نورهای زنده و طیف‌بینی استفاده می‌شود. گاز آرگون چگالی بیشتری نسبت به هوا دارد. به همین علت وقتی در میان شیشه‌های دو جداره محبوس می‌شود، عایق قوی ایجاد می‌کند و دمای شیشه را به دمای اتاق نزدیک می‌کند و جلوی ایجاد جریان همرفتی بر اثر اختلاف دما را می‌گیرد. این گاز یک رصد در هواکره یا اتمسفر زمین وجود دارد.

آشنایی با گازهای مورد استفاده در پنجره های دو جداره

گاز کریپتون و دلایل کاربرد کم‌تر آن

یکی دیگر از گازهایی که در پین پنجره های دو جداره به کار گرفته می‌شود کریپتون است. این گاز نسبت به آرگون عایق بهتری است اما چون سمی و البته گران است، در پنجره‌های دو جداره کم‌تر استفاده می‌شود. کاربرد اصلی این گاز در پنجره‌های چهار جداره با مصارف خاص است که کاربردهای خانگی و حتی صنعتی عادی ندارد. کریپتون یک عنصر است با نشانه‌ی Kr در جدول تناوبی و از گروه گازهای نجیب است. کریپتون نیز بی‌رنگ و بی‌بو است. بر اثر تخلیه‌ی الکتریکی این گاز نور بنفش کم‌رنگ ایجاد می‌کند و در ساختن لامپ‌های بنفش کم‌رنگ کاربرد دارد.

گاز گوگرد هگزا فلوئورید چیست و چرا استفاده از آن محدود است؟

یکی دیگر از گازهای عایق کننده پنجره های دو جداره گوگرد هگزا فلوئورید یا SF6 است که برای جلوگیری از ورود سر و صدا و عایق‌بندی صوتی بسیار مناسب است. با این حال سمی است و استفاده از آن محدود به مواردی مثل شیشه‌های فرودگاه‌ها می‌شود. این گاز عنصر نیست و ترکیب معدنی بی‌رنگ، بی‌بو و غیر قابل اشتعال است و در گروه گازهای گلخانه‌ای قرار می‌گیرد. این گاز ۵ بار از هوا سنگین‌تر است. استفاده از این گاز محدود است و چون برای محیط زیست نیز مناسب نیست، در پنجره‌های دو جداره معمولا از آن استفاده نمی‌شود.

چطور مطمئن شویم گاز آرگون در پنجره ما وجود دارد؟

برای مطمئن شدن از کیفیت در و پنجره upvc خود یکی از موارد دانستن وجود گاز آرگون میان شیشه‌ها است. ابتدا چک کنید ببینید فاصله‌دهنده یا Spacer میان دو شیشه یا سه شیشه وجود دارد یا خیر. همچنین ببینید بین شیشه خارجی و شیشه داخلی اختلاف دما وجود دارد یا نه؟ اگر گاز آرگون وجود داشته باشد، حتما پنجره شما از داخل دمایی مثل دمای محیط داخل دارد و از خارج تقریبا به دمای بیرون نزدیک است. برای مثال در سرما قسمت بیرونی پنجره سرد باید باشد و قسمت داخلی پنجره گرم. عایق حرارتی بودن پنجره شما فقط به گاز آرگون وابسته نیست و لازم است از پروفیل در و پنجره مناسب و عایق مثل ماده یو پی وی سی استفاده شده باشد.

مزیت‌های به‌کارگیری در و پنجره UPVC

برندهای معتبر مثل هافمن از گاز آرگون در ساخت در و پنجره دو جداره و عایق استفاده می‌کنند. این کار مزایای زیادی دارد که در ادامه به چند مورد اشاره می‌کنیم.

عایق سر و صدا

هافمن به سر و صدا فرمان سکوت می‌دهد. در و پنجره های سه جداره و دوجداره می‌توانند نقش یک عایق مناسب برای سر و صدا را ایفا کنند. این در و پنجره‌ها می‌توانند آرامش را برای شما به ارمغان بیاورند و سر و صدای محیط بیرون را حذف کند.

نفوذ ناپذیر در برابر گرد و غبار

در و پنجره‌های سه جداره و دوجداره هافمن از ورود گرد و غبار و آلودگی به داخل خانه جلوگیری می‌کنند. از این طریق در و پنجره های دوجداره و سه جداره در حفظ سلامت ما و اطرافیان‌مان نیز تاثیر دارند.

استحکام در آب و هوای گوناگون

این در و پنجره‌ها به دلیل ساختار ویژه خود و مواد اولیه به کار رفته در آن در برابر رطوبت، باران، آفتاب و … مقاوم مستحکم هستند و به سرویس مداوم و تعمیرات زیاد احتیاج ندارند.

مصرف بهینه‌ی انرژی

در و پنجره های دو جداره و عایق می‌توانند تا حد زیادی باعث صرفه‌جویی و مصرف بهینه‌ی انرژی شوند. این مدل پنجره ها مانع خروج هوای گرم داخل محیط و ورود سرما در فصل سرد به خانه می‌شوند و در فصل گرم سال نیز از خروج هوای خنک‌شده با کولر در داخل جلوگیری می‌کنند.

سخن نهایی

در این مطلب با چند گاز کاربردی در در و پنجره های UPVC آشنا شدیم. متوجه شدیم آرگون گاز مناسب‌تری برای قرار گرفتن در میان جداره‌های پنجره‌های عایق است و برند هافمن نیز از این نوع گاز استفاده می‌کند. لازم است بدانید اگر از پنجره‌های عایق ارزان قیمت استفاده کنید، گاز آرگون میان جداره‌ها پس از مدتی تخلیه شده و نشت می‌کند و به‌مرور بخار و رطوبت جای آن را می‌گیرد و نه تنها عایق‌بودن پنجره از دست می‌رود، بلکه نمای بدی به پنجره می‌دهد. پیشنهاد می‌کنیم از برندهای معتبر مثل هافمن استفاده کنید تا از کیفیت پروفیل و پنجره مطمئن باشید. ممنون می‌شویم بازخورد خود را درباره این مطلب با ما در میان بگذارید.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.