تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۸:۱۳
کد خبر : 596171

آشنایی با مهم ترین شاخه های رشته حقوق و آزمون‌های شغلی آن

آشنایی با مهم ترین شاخه های رشته حقوق و آزمون‌های شغلی آن

علم حقوق به عنوان یکی از شاخه های علوم انسانی، نقشی بسیار مهم و اثرگذار در زندگی انسان های امروزی ایفا می کند. رشته حقوق نقش تحکیم و تحلیلی را بر قواعد حقوقی ایفا کرده و قوانین و قواعد حقوقی را به تحول می رساند. بدون وجود علم حقوق و قوانینی که از آن سرچشمه می‌گیرند،

علم حقوق به عنوان یکی از شاخه های علوم انسانی، نقشی بسیار مهم و اثرگذار در زندگی انسان های امروزی ایفا می کند. رشته حقوق نقش تحکیم و تحلیلی را بر قواعد حقوقی ایفا کرده و قوانین و قواعد حقوقی را به تحول می رساند. بدون وجود علم حقوق و قوانینی که از آن سرچشمه می‌گیرند، دنیای ما پر از اتفاقات ناگوار و و تعارضات منافع بین اشخاص، گروه‌ها و حتی کشورها خواهد شد.

ما در این مقاله ضمن بررسی کامل و معرفی رشته حقوق، به معرفی مهم ترین شاخه های این علم پرداخته و در نهایت شما را با زیر و بم آزمون های شغلی رشته حقوق آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

رشته حقوق چیست؟

همان طور که پیشتر نیز ذکر شد، رشته حقوق شاخه ای از علوم انسانی است که بر روابط انسان‌ها با یکدیگر، با حاکمیت و حتی بر روابط ارکان حاکمیت با یکدیگر و روابط حکومت کشورها با هم نظارت داشته و بر این روابط حکمفرمایی می‌کند.

رشته حقوق محبوب‌ترین و پرطرفدارترین شاخه علوم انسانی بوده که هر ساله افراد زیادی به این حوزه وارد شده و به امید تبدیل شدن به حقوق‌دانی موفق، در آزمون‌های تحصیلی و شغلی این شاخه شرکت می‌کنند. کاربرد علم حقوق در زندگی روزمره افراد جوامع اهمیت بالایی دارد و به همین دلیل نیز میزان بالای تقاضا برای ورود به این شاخه تحصیلی طبیعی است. اما با توجه به محبوبیت بالای رشته حقوق و تقاضای زیاد برای ورود به این حوزه، مشکلاتی از قبیل محدودیت در پذیرش و … اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

تقسیمات رشته حقوق

رشته حقوق از جنبه قلمروی اجرایی و عمومیت، دارای انواع مختلفی است که در ادامه به تقسیمات این علم می‌پردازیم. تقسیمات رشته حقوق از نظر قلمروی اجرایی عبارت‌اند از حقوق داخلی و حقوق خارجی یا حقوق بین المللی؛ همچنین از منظر عمومیت نیز حقوق به دو بخش حقوق عمومی و حقوق خصوصی تقسیم می شود.

در ادامه به توضیح و تشریح هر یک از این شاخه ها می پردازیم.

حقوق داخلی چیست؟

حقوق داخلی به عنوان شاخه ای از رشته حقوق، مربوط به روابطی است که در آن هیچ عامل خارجی وجود نداشته و نقشی ندارد؛ مثلاً چنانچه معامله‌ای در ایران بین دو ایرانی بر سر دارایی در ایران انجام شود، بر معامله شکل گرفته حقوق داخلی ایران حاکم است؛ یا در روابط فی مابین شهروندان ایرانی و حکومت ایران، حقوق داخلی ایران حکمفرما می‌باشد.

این شاخه از علم حقوق دارای زیردسته های دیگری است که مهم ترین آنها عبارت‌اند از:

  • حقوق جزا یا حقوق کیفری
  • حقوق تجارت
  • حقوق مدنی

حقوق خارجی چیست؟

حقوق خارجی یا حقوق بین المللی، عبارت است از مجموعه قواعد و قوانینی که روابط بین دولت‌ها و اتباعشان و سازمان‌های بین‌المللی با یکدیگر را تنظیم می نماید. به طور مثال چنانچه بین دو کشور بر سر منافعی اختلاف رخ دهد، قوانین و حقوق داخلی هر دو کشور بلا استفاده بوده و هر دو کشور موظف به احقاق حقوق خود بر پایه حقوق بین الملل می باشند. این شاخه علم حقوق در حالت کلی به دو بخش حقوق بین المللی عمومی و حقوق بین المللی خصوصی تقسیم می گردد.

حقوق خارجی یا حقوق بین المللی دارای تقسیمات و موضوعات خاص خود می باشد که مهم ترین آنها عبارت‌اند از:

  • حقوق بشر بین المللی
  • حقوق سازمان های بین المللی
  • حقوق بین المللی اقتصادی
  • حقوق بین المللی کیفری
  • حقوق بین المللی محیط زیست

حقوق خصوصی چیست؟

حقوق خصوصی شاخه ای از رشته حقوق است که به روابط اشخاص جامعه با یکدیگر می پردازد؛ روابط اشخاص جامعه با یکدیگر محلی برای بروز تعارضات منافع می باشد و بدون وجود قوانین مدون حاکم بر روابط، زندگی متمدنانه و مسالمت آمیز انسان ها در کنار یکدیگر به خطر خواهد افتاد. حقوق خصوصی تمامی جنبه های روابط افراد با یکدیگر و حقوقی که نسبت به هم دارند را مورد بررسی قرار می دهد. حقوق خصوصی دارای انواع مختلفی است که مهم ترین آنها عبارت‌اند از:

  • حقوق مدنی
  • حقوق تجارت

حقوق عمومی چیست؟

حقوق عمومی نقطه مقابل حقوق خصوصی بوده و حوزه‌ای دیگر از رشته حقوق است که مربوط به نظام حقوقی کشورها و رابطه آن با دولت و شهروندان می‌شود. این حوزه به بررسی حقوق و وظایف دولت، روابط بین دولت و شهروندان، ساختار و عملکرد نظام قضایی، حقوق بشر و دیگر مسائل مرتبط با حکومت و اجرای قانون می‌پردازد.

در حوزه حقوق عمومی، نظام حقوقی به عنوان یک سامانه حاکمیتی، موظف است به حمایت از حقوق شهروندان و اجرای قانون برای رفاه عمومی مردم کمک کند. از جمله زیر مجموعه های حقوق عمومی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حقوق اداری
  • حقوق کیفری یا جزایی
  • حقوق اساسی
  • حقوق بشر

حقوق مدنی چیست

حقوق مدنی مجموعه قوانینی است که تعارضات و اختلافات میان افراد یک جامعه را مدیریت می‌کند و تعیین کننده حقوق و مسئولیت‌های اشخاص جامعه است. این مجموعه قوانین از ابتدای تولد تا مرگ بر حقوق و مسئولیت‌های افراد حکمفرما است. حقوق مدنی به بخش‌های زیر تقسیم می‌شود:

  • حقوق اشخاص
  • حقوق اموال
  • حقوق قراردادها و تعهدات
  • حقوق مسئولیت مدنی
  • حقوق خانواده
  • حقوق ارث و وصیت

حقوق جزا چیست؟

حقوق کیفری یا حقوق جزا یا حقوق ارزش‌ها مجموعه قواعد و قوانینی است که نقش حمایتی از شهروندان و جامعه در برابر اشخاص مرتکب جرایم را ایفا می‌کند و مجازات متناسب با هر جرم کیفری را مشخص می‌نماید.

حقوق جزا یک عامل تنبیهی و تربیتی برای مرتکبان جرایم و همچنین یک عامل بازدارنده برای ارتکاب جرم توسط شهروندان است. اهمیت حقوق جزا زمانی درک می‌شود که بدانیم اگر چنین قوانینی وجود نداشت، انسان‌ها هنوز هنگام بروز تعارضات و یا مورد جرم و جنایت واقع شدن، به‌صورت کاملاً غیر متمدنانه شخصاً دست به اقدام برای مجازات شخص مقابل می‌زدند؛ نتیجه این اتفاق، هرج و مرج و نا امنی بود.

حقوق جزا نیز به دو بخش حقوق کلی حقوق جزای اختصاصی و حقوق جزای عمومی تقسیم می‌شود.

حقوق تجارت چیست؟

 

آشنایی با مهم ترین شاخه های رشته حقوق و آزمون‌های شغلی آن

حقوق تجارت شاخه ای دیگر از رشته حقوق بوده و عبارت است از مجموعه قوانین و مقرراتی که بر روابط تجار و اعمال تجاری آنها حکم‌فرما می‌باشد. حقوق تجارت تنها به وضع قوانینی ویژه برای تجار و اعمال تجاری می‌پردازد و تمامی اشخاص جامعه را در بر نمی‌گیرد؛ به همین دلیل در شرایطی که حقوق تجارت برای موضوعی، قانون صریح و مشخصی در نظر نگرفته باشد، به قوانین و مقررات موجود در حقوق مدنی رجوع کرده و حقوق مدنی در این موارد حکم‌فرما خواهد بود. حقوق تجارت از لحاظ تقسیم بندی، جزء حقوق خصوصی و حقوق داخلی می باشد.

آشنایی با آزمون های حقوقی

رشته حقوق برای تحصیل و اشتغال یکی از محبوبترین زمینه ها می‌باشد که هر ساله تعداد زیادی علاقه مند را به خود جذب می کند. افراد برای اشتغال و تحصیل در این حوزه، هر سال با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. از جمله آزمونهای حقوقی که تعداد زیادی متقاضی دارد، آزمون وکالت می‌باشد که داوطلبان در صورت رسیدن به حد نصاب مورد نظر نهاد برگزار کننده آزمون، می‌توانند پروانه وکالت خود را اخذ کرده و پس از گذراندن مراحل تعیین شده، به عنوان وکیل در پرونده های حقوقی اشخاص مشارکت داشته باشند.

آزمونهای حقوقی رشته حقوق عبارت‌اند از:

  • آزمون کارشناسی ارشد حقوق
  • آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری
  • آزمون وکالت مرکز وکلای قوه قضاییه
  • آزمون قضاوت
  • آزمون سردفتری اسناد رسمی

همان طور که گفته شد، بیشترین متقاضی هر ساله با هدف اشتغال به شغل محبوب وکالت، در آزمون وکالت شرکت می‌کنند.

به دلیل حجم بالای متقاضی که در آزمون وکالت وجود دارد، تسلط علمی بر دروس رشته حقوق و آشنایی با روال درست تا پذیرش و کسب پروانه وکالت، بسیار با اهمیت است. چنانچه تمایل دارید که به این شغل وارد شوید، می‌توانید پس از کسب مدرک کارشناسی حقوق، در آزمون وکالت ثبت نام نمایید. همچنین به یاد داشته باشید که علاوه بر تسلط کامل بر دروس آزمونی مربوطه، تسلط بر متن قانون نیز شانس شما را در پذیرش در آزمون و تضمین آینده شغلی‌تان بالا خواهد برد.

مشاوره آزمون وکالت

در صورت تمایل می‌توانید برای کسب راهنمایی در خصوص آزمون وکالت، از یک مشاور خبره کمک بگیرید تا شما را سریع‌تر به سمت هدف‌تان هدایت نموده و در برنامه ریزی آزمون وکالت به شما کمک کند.

 

آشنایی با مهم ترین شاخه های رشته حقوق و آزمون‌های شغلی آن

موسسه استاد آنلاین نخستین آموزشگاه مجازی رشته حقوق در ایران، دارای مشاور خبره در زمینه آزمون ‌های حقوقی می‌باشد و شما می‌توانید از طریق سایت استاد آنلاین و یا تماس با شماره 09120278904 نسبت به دریافت مشاوره اقدام نمایید. همچنین در صورت تمایل می توانید آموزش دروس تخخصی رشته حقوق را در وبسایت استاد آنلاین با قیمتی مقرون به صرفه تهیه نمایید.

جمع بندی

انسان‌های امروزی برای زندگی مسالمت‌آمیز در کنار یکدیگر، نیاز دارند تا قواعد و قوانینی را بین خود حاکم کنند تا بتوانند به دور از خشونت و رفتارهای هنجار شکنانه، تعارضاتشان با یکدیگر را رفع نموده و در کنار هم با صلح و آرامش زندگی کنند. رشته حقوق و تمامی تقسیمات آن، زندگی اجتماعی امروز ما انسان‌ها را شکل داده و سعی آن این است که از بروز اتفاقات ناگوار مثل درگیری‌های اشخاص و حتی حکومت‌ها جلوگیری کرده و اختلافات را رفع و رجوع نماید.

در این مقاله یاد گرفتیم که رشته حقوق چیست و دارای چه تقسیماتی می‌باشد؛ با تعریف مختصری از مهم‌ترین شاخه های رشته حقوق یعنی حقوق تجارت، حقوق جزا، حقوق مدنی و آشنا شدیم؛ و در نهایت مهم‌ترین آزمون های حقوقی و نحوه پذیرفته شدن در آزمون وکالت را یاد گرفتیم. امیدواریم که مطالعه این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.