تاریخ انتشار : دوشنبه ۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۸
کد خبر : 586635

آشنایی با فلسفه پول و ارزهای دیجیتال

آشنایی با فلسفه پول و ارزهای دیجیتال

افرادی که به تازگی با حوزه ارزهای دیجیتال آشنا می شود، این جنبه از تجارت و اقتصاد را بسیار گیج کننده می یابند. اما این واحد پولی اینترنتی که حتی نمی توان به آن دست زد، چرا تا این حد ارزشمند شده است؟ ارزش ارزهای دیجیتال چگونه مشخص می شود؟ برای این که به این

افرادی که به تازگی با حوزه ارزهای دیجیتال آشنا می شود، این جنبه از تجارت و اقتصاد را بسیار گیج کننده می یابند.

اما این واحد پولی اینترنتی که حتی نمی توان به آن دست زد، چرا تا این حد ارزشمند شده است؟

ارزش ارزهای دیجیتال چگونه مشخص می شود؟

برای این که به این سوال پاسخ دهیم، باید کمی به لحاظ زمانی فلش بک بزنیم و به تکامل پول بیندیشم.

مشخصات پول فیزیکی که بر اساس آن معمولاً ارزش همه چیز را مشخص می کنیم، یک الگو و نمونه کامل برای ما به دست می دهد و در نتیجه می توانیم نقاط مثبت و قوت ارزهای دیجیتال پیمنت استیت که برای به ارمغان می آروند را بهتر بشناسیم.

تونل زمان ارزهای دیجیتال

باستان شناسان اقلام کلکسیونی را تا به حال یافته اند که قدمت آنها به بیش از 75 هزار سال قبل باز می گردد، که در میان آنها می توان به دندان های سوراخ شده حیوانات اشاره کرد.

این مورد به هیچ وجه چیز تصادفی نبوده است. در واقع دندان های سوراخ شده حیوانات چیزهایی بوده است که در طول زمان امکان بقا داشته اند و چیزی نبوده است که به طور ویژه مقدار آنها زیاد باشد یا فی نفسه ارزش خاصی داشته باشند (معمولاً از آنها در ساخت طلا و جواهرات استفاده می شده است) و می دانیم که تلاش  و کار زیادی صورت گرفته تا این دندان ها به این شکل در آن زمان درآمده باشند، آن هم زمانی که زندگی افراد بسیار کوتاه تر بود و انرژیِ که صرف انجام این کار می شده است، گران بها تر از اکنون بوده است.

آشنایی با فلسفه پول و ارزهای دیجیتال

این اجسام کلکسیونی و دکوری دست به دست توسط خانواده ها و افراد منتقل شده یا به عنوان بخشی از جشن ها از آنجاییکه کمیاب و با دوام بودنشان به آنها امکان بقا داده، باعث شده که به عنوان یک ذخیره ارزشمند و یک پیش نیاز رسیدن به پول به صورت کاملاً ایمن تا به امروز حفظ شوند.

زمانی که نیاکان و اجداد ما از کوچ نشینی جدا شدند و مهارت های تخصصی خود را توسعه بخشیدند، قادر شدند که تولیدات خود را با یکدیگر مبادله کنند.

در مقیاس کوچک به عنوان مثال در یک روستا می توانستند یک یادداشت ذهنی از اینکه چه کسی به چه کسی بدهکار است را برای خودشان ثبت کنند. (در واقع نوعی اعتبار یا سیستم مبتنی بر اعتماد) و چیزی که یک مبادله باید می داشت. به عنوان مثال حجمی از گندن در مقابل یک گاو.

این سیستم اعتباری با افزایش تعداد آیتم های معاملاتی کمتر کاربردی و مفید شد و دو طرف معامله زمانی که از یک محل یا مکان نبودند، مشکلات زیادی ایجاد می شد.

به همین خاطر اعتبار یا اعتماد نکته عملیاتی داستان دیگر محسوب نمی شد.

راه حل این مشکل یافتن چیزی بود که به عنوان یک واسطه مبادله paymentstate.com یا معامله برای کالاها یا خدمات به صورت جهان شمول بتواند کاربردی و مفید باشد؛ در واقع این اشیای دکوراسیونی و تزئینی و کلکسیونی گزینه های خوبی بودند و بنابراین به عنوان اولین چیزی که بتوان به آنها اسم پول را اطلاق کرد، مورد استفاده قرار گرفتند.

در اقع ورژن های اولیه پول شامل نارگیل، برنج و نمک بود، اما 350 سال قبل از میلاد، آریستوتل واژه پول را به عنوان چیزی که دارای ارزش و کاربردی و مفید باشد را معرفی نمود. ایده های وی همچنان امروزه نیز پابرجا بوده و مفهوم پول فیزیکی فعلی را شکل داده است.

خصوصیات پول فیزیکی

نکته مهم و کلیدی طلا این است که تقریباً غیر قابل نابودی است (با دوام است) اما می توان آن را به واحدهای کوچکتر ذوب نمود (بخش پذیری) و هچنین حمل و نقل آن آسان است (قابلیت حمل) و زمانی که به بخش های کوچکتر تقسیم شود هر بخش خصوصیات مشابهی دارد (توزیع پذیری).

آشنایی با فلسفه پول و ارزهای دیجیتال

همچنین طلا بسیار قابل تشخیص است، که ازآنجاییکه دارای ارزش ذاتی است، چیز شگفت انگیزی نیست و به خاطر رنگ و درخششی که دارد، این خاصیت ارزشمند بودن را هم دارد.

اما طلا را نمی توان تولید کرد، می توان فقط آن را با حفر کردن زمین به دست آورد و ازآنجاییکه در حفر و استخراج آن مشکلات زیادی وجود دارد، معمولاً با نرخ قابل پیش بینی ذخایر طلا تغییر می کند (که به همین دلیل هم منبع کمیاب و ارزشمندی است).

بنابراین پول فیزیکی به عوان واسطه مبادلات یا ذخیره دارای ارزش باید خواص و ویژگی های زیر را دارا باشد:

  • بادوام باشد
  • بخش پذیر باشد
  • توزیع پذیر باشد
  • قابل حمل باشد
  • قابل تشخیص باشد
  • کمیاب باشد

این ویژگی به ما معیار خوبی را جهت اندازه گیری و سنجش گزینه های قابل جایگزین پول فیزیکی می دهد و باید به ما در نشان دادن آشنایی با پرفکت مانی این سوال که آیا ارزهای دیجیتال به عنوان یک شکل قابل قبول از پول فیزیکی دارای ارزش هستند یا خیر کمک کند.

آنچه که در مورد پول فیزیکی مهم است این موضوع است که دارای تکامل طبیعی است.

اما تمدن ها و جوامع شهری به طور مستقل اشکالی از پول را تا به حال مورد استفاده قرار داده اند.

بسته به جغرافیا و فرهنگ آن کشورها  تمامی آنها در طول زمان به طور نوسانی به سمت واسطه های (فیزیکی) بهتر مبادلات یا ذخایر ارزش تمایل به استفاده پیدا کرده اند.

 

برچسب ها : ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.