تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۱
کد خبر : 19832

کشف بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ گوشی ویوو در کشور هند با شماره IMEI یکسان!

کشف بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ گوشی ویوو در کشور هند با شماره IMEI یکسان!

کشف بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ گوشی ویوو در کشور هند با شماره IMEI یکسان! به نظر می‌رسد که یک پرونده قضایی بسیار بزرگ در انتظار ویوو خواهد بود و به تازگی بیشتر از ۱۳ هزار و ۵۰۰ گوشی ویوو – Vivo با شماره IMEI یکسان در کشور هند کشف شده که ممکن است حتی این تعداد بالاتر از این هم برود!
بازار کشور هند یکی از هدف‌های اصلی برای غول‌های سازنده تلفن های همراه هوشمند محسوب می شود و ویوو در کنار دیگر برندهای چینی مطرح، جنگ بزرگی برای به دست آوردن سهم بیشتر از این بازار گسترده به راه انداخته‌اند. بعد از ورود اولین گوشی های ساخت ویوو حالا این کمپانی چینی سهم بزرگی از بازار اسمارت فون های این کشور را در اختیار دارد.
در بازه زمانی سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ موبایل های هوشمند ویوو ۱۷ درصد از تمام فروش بازار این کشور را به خود اختصاص داده بودند و به لطف عرضه موبایل های اقتصادی سری وای، این کمپانی موفق شد ۴۰ درصد افزایش سود نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته را به ثبت برساند. اما با وجود این عملکرد مالی بی‌نظیر به نظر می‌رسد که این کمپانی درگیر یک پرونده قضایی بسیار بزرگ خواهد شد و پلیس امنیت فضای م..

کشف بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ گوشی ویوو در کشور هند با شماره IMEI یکسان!

به نظر می‌رسد که یک پرونده قضایی بسیار بزرگ در انتظار ویوو خواهد بود و به تازگی بیشتر از ۱۳ هزار و ۵۰۰ گوشی ویوو – Vivo با شماره IMEI یکسان در کشور هند کشف شده که ممکن است حتی این تعداد بالاتر از این هم برود!

بازار کشور هند یکی از هدف‌های اصلی برای غول‌های سازنده تلفن های همراه هوشمند محسوب می شود و ویوو در کنار دیگر برندهای چینی مطرح، جنگ بزرگی برای به دست آوردن سهم بیشتر از این بازار گسترده به راه انداخته‌اند. بعد از ورود اولین گوشی های ساخت ویوو حالا این کمپانی چینی سهم بزرگی از بازار اسمارت فون های این کشور را در اختیار دارد.

در بازه زمانی سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ موبایل های هوشمند ویوو ۱۷ درصد از تمام فروش بازار این کشور را به خود اختصاص داده بودند و به لطف عرضه موبایل های اقتصادی سری وای، این کمپانی موفق شد ۴۰ درصد افزایش سود نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته را به ثبت برساند. اما با وجود این عملکرد مالی بی‌نظیر به نظر می‌رسد که این کمپانی درگیر یک پرونده قضایی بسیار بزرگ خواهد شد و پلیس امنیت فضای مجازی این کشور آسیایی به تازگی بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ گوشی ویوو که دارای کد IMEI یکسان بوده‌اند را کشف کرده است!

کد IMEI چیست و دستکاری آن چه اهمیتی دارد؟

برای آنهایی که نمی‌دانند شماره IMEI چیست باید بگوییم که این عبارت مخفف عبارت International Mobile Equipment Identity به معنای کد شناسایی بین‌المللی تجیهزات موبایل است که یک کد شناسایی ۱۵ رقمی اختصاصی برای تمام گوشی های هوشمند عرضه شده در سراسر جهان به شمار می‌رود. این رقم برای هر گوشی و تجیهزات قابل حمل کاملا منحصر به ‌فرد است و با استفاده از آن می‌توان دیوایس های مختلف را هنگامی که سیمکارت درون آنها قرار داده می‌شود (یا زمانی که به شبکه‌ی اینترنت متصل می‌شوند)، شناسایی کرد.

به خصوص پلیس و مراجع امنیتی با استفاده از این کد می‌توانند تجهیزات و گوشی های سرقت شده را شناسایی کنند و به ردیابی خلافکاران و افراد خرابکار بپردازند. بنابراین هیچگاه دو گوشی پیدا نمی‌شوند که دارای یک شماره IMEI یکسان باشند و احتمالا حالا بهتر درک می‌کنید که کشف ۱۳ هزار و ۵۰۰ گوشی ویوو با کد IMEI یکسان می‌تواند حکایت از چه کلاهبرداری گسترده‌ای داشته باشد!

هزاران گوشی ویوو با کد IMEI یکسان چگونه کشف شد؟

گوشی ویوو در کشور هند با شماره IMEI یکسان

پرونده از آنجایی آغاز می‌شود که پرسنل پلیس یک گوشی را از مرکز تعمیرات دهلی در سپتامبر ۲۰۱۹ دریافت می‌کنند. حتی بعد از تعمیر گوشی، باز هم این دیوایس ارور سیستمی نشان می‌داد و به همین دلیل آنها مجبور می‌شوند گوشی مورد نظر را به سایبر سل که پلیس امنیتی فضای مجازی این کشور محسوب می‌شود، واگذار کنند. پلیس سایبری هند بعد از بررسی دقیق متوجه می‌شود که شماره IMEI این دیوایس دستکاری شده و تغییر است.

به همین دلیل بررسی‌های تکمیلی آغاز می‌شود و تیم سایبری اداره پلیس شهر میروت کشف می‌کند که بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ گوشی Vivo در بازار این کشور با شماره IMEI کاملا مشابه حضور دارند. از آنجایی که این موضوع ردیابی تبهکاران را برای پلیس بسیار دشوار می‌کند، پرونده با جدیت زیادی دنبال می‌شود و می‌تواند لطمات جبران‌ناپذیری به حضور برند ویوو در بازار هند وارد کند.

مقامات قضایی بعد از بررسی این پرونده یک هشدار رسمی برای ویوو ارسال کرده‌اند که به بخش ۹۱ رویه کیفری (CrPC) اشاره دارد. تا به این جا مقامات ویوو هنوز اظهار نظری در رابطه با این پرونده نداشته‌اند، اما به احتمال زیاد بیانیه رسمی این کمپانی به زودی منتشر خواهند شد.

دستکاری IMEI اولین بار نیست که در کشور هند رخ می‌دهد

گوشی ویوو در کشور هند با شماره IMEI یکسان

البته با وجود گسترده بودن این پرونده جالب است بدانید که این اولین بار نیست که چنین مشکلی در کشور هند به وجود می‌آید و و حتی سابقه پرونده‌های مشابه در ابعاد گسترده‌تر نیز در این کشور هزار رنگ وجود داشته است. پیش‌تر در سال ۲۰۱۲ یک حادثه مشابه رخ داده بود و ماموران پلیس متوجه شدند که بیش از ۱۸ هزار گوشی هوشمند با شماره IMEI یکسان در بازار هند وجود دارد!

در سال ۲۰۱۷ دولت هند هرگونه تغییر و دستکاری در کد IMEI را به عنوان یک جرم قابل مجازات با مجازات سه سال حبس در زندان تصویب کرد. در سال ۲۰۱۹ نیز یک پرونده مشابه در ابعاد بسیار گسترده کشف شد. در نوامبر آن سال، بیش از یک صد هزار عدد از گوشی های موبایل سرقت شده که دارای شماره‌ی IMEI یکسان بودند، توسط مقامات پلیس کشف شد و به نظر می‌رسد که این موضوع در بازار عظیم کشور هند مشکلی جدی به شمار می‌رود.

-: گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.