تاریخ انتشار : شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۴
کد خبر : 6761

نگاهی به «اندیشه مقاومت» از منظر رهبر معظم انقلاب

نگاهی به «اندیشه مقاومت» از منظر رهبر معظم انقلاب

نگاهی به «اندیشه مقاومت» از منظر رهبر معظم انقلاب کتاب «اندیشه مقاومت» که از سوی انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شده است، به تمامی بیانات رهبر معظم انقلاب درباره موضوع مقاومت می‌پردازد. – اخبار فرهنگی – به گزارش خبرگزاری تسنیم، انتشارات انقلاب اسلامی کتاب «اندیشه مقاومت» از منظر رهبر انقلاب را منتشر کرده است. این انتشارات به بهانه تظاهرات میلیونی مردم عراق علیه اشغالگری آمریکا، به معرفی این اثر و بازخوانی برخی از بیانات رهبر معظم انقلاب در این رابطه پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:
درباره‌ کتاب اندیشه مقاومت
انتشارات انقلاب اسلامی جهت تسهیل کار مبلّغان و مبیّنان کتاب «اندیشه‌ مقاومت» را به علاقه‌مندان معارف فکری معظّمٌ‌له تقدیم می‌کند. این کتاب جامع شامل تمامی بیانات ایشان در این زمینه است.
بخش اوّل کتاب، به اصول، باورها و مبانی مقاومت و در بخش دوّم به اهمّیّت مقاومت پرداخته شده است. بخش سوّم درباره‌ عرصه‌های مختلفی که مقاومت در آنها لازم است همچون اقتصاد، سیاست، فرهنگ و امنیّت است. بخش چهارم به آثار و فواید مقاومت اختصاص دارد و در بخش پنجم، ۱۶ عاملی که باعث تقویت مقاومت می‌شود، بیان شد..

نگاهی به «اندیشه مقاومت» از منظر رهبر معظم انقلاب

کتاب «اندیشه مقاومت» که از سوی انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شده است، به تمامی بیانات رهبر معظم انقلاب درباره موضوع مقاومت می‌پردازد.

نگاهی به «اندیشه مقاومت» از منظر رهبر معظم انقلاب – اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرگزاری تسنیم، انتشارات انقلاب اسلامی کتاب «اندیشه مقاومت» از منظر رهبر انقلاب را منتشر کرده است. این انتشارات به بهانه تظاهرات میلیونی مردم عراق علیه اشغالگری آمریکا، به معرفی این اثر و بازخوانی برخی از بیانات رهبر معظم انقلاب در این رابطه پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

درباره‌ کتاب اندیشه مقاومت

انتشارات انقلاب اسلامی جهت تسهیل کار مبلّغان و مبیّنان کتاب «اندیشه‌ مقاومت» را به علاقه‌مندان معارف فکری معظّمٌ‌له تقدیم می‌کند. این کتاب جامع شامل تمامی بیانات ایشان در این زمینه است.

بخش اوّل کتاب، به اصول، باورها و مبانی مقاومت و در بخش دوّم به اهمّیّت مقاومت پرداخته شده است. بخش سوّم درباره‌ عرصه‌های مختلفی که مقاومت در آنها لازم است همچون اقتصاد، سیاست، فرهنگ و امنیّت است. بخش چهارم به آثار و فواید مقاومت اختصاص دارد و در بخش پنجم، ۱۶ عاملی که باعث تقویت مقاومت می‌شود، بیان شده است. بخش ششم و هفتم به مباحث سلبی نسبت به مقاومت مرتبط است. در بخش ششم، هشت عامل که باعث از بین رفتن یا کاهش مقاومت می‌شود، مورد اشاره قرار گرفته است و بخش هفتم نیز زیان‌های ترک مقاومت و تسلیم شدن در برابر خواست دشمن را بر می‌شمرد. در بخش هشتم به‌طور مختصر به الگوهای مقاومت و در بخش نهم به مثال‌های تاریخی برای مقاومت و سازش در بیانات رهبر معظّم انقلاب اسلامی اشاره شده است.

در بخش دهم با استقرای نسبتاً تام در بیانات معظّمٌ‌له در موضوع اقدامات دشمن، با تقسیم کردن این اقدامات به دو دسته‌ کلّی سخت و نرم، به ۱۰ نوع شیطنت دشمن پرداخته شده است.

بخش یازدهم به مسئولیّت‌های همگانی و اختصاصی اقشار مختلف در زمینه‌ مقاومت اختصاص دارد و بخش دوازدهم بر موضوع آینده‌ روشن جریان مقاومت متمرکز شده است. آینده‌ روشن، ترجیع‌بند اکثر بیانات و پیام‌های معظّمٌ‌له است و خود تصریح کرده‌اند که این امید، براساس بررسی تمام متغیّرهای دخیل در تحقّق آینده‌ مشعشع انقلاب اسلامی حاصل شده و صرفاً یک آرزوی احساسی نیست.

برخی از اجزای منطق عقلانی مقاومت

…مطلب مهم این است که امام، مقاومت را از روی هیجان‌زدگی انتخاب نکرد، از روی احساسات زودگذر انتخاب نکرد؛ پشتوانه‌ انتخابِ مقاومت از سوی امام بزرگوار ما یک پشتوانه‌ منطقی است، پشتوانه‌ عقلانی است، پشتوانه‌ علمی است و البتّه پشتوانه‌ دینی؛ منطق، پشت سرِ ایستادگی امام و مقاومتِ امام وجود دارد؛ حالا من چند جزء از اجزای این منطق را عرض می‌کنم.

۱) مقاومت؛ واکنش طبیعی ملّت‌های باشرف و آزاده

یک جزء این منطق این است که مقاومت، واکنش طبیعیِ هر ملّت آزاده و باشرف در مقابل تحمیل و زورگویی است؛ دلیل دیگری لازم ندارد. هر ملّتی که برای شرف خود، برای هویّت خود، برای انسانیّت خود ارزش قائل است، وقتی ببیند یک چیزی را می‌خواهند به او تحمیل بکنند، مقاومت می‌کند، امتناع می‌کند، ایستادگی می‌کند؛ خود این، یک دلیل مستقل و قانع‌کننده است؛ این یک.

۲) مقاومت؛ عامل عقبنشینی دشمن نه تسلیم شدن

دوّم: مقاومت موجب عقب‌نشینی دشمن می‌شود، بر خلاف تسلیم. وقتی که دشمن به شما زور می‌گوید، اگر شما یک قدم به عقب برداشتید، او جلو می آید؛ بدون تردید. راه اینکه او جلو نیاید، این است که شما بایستید. ایستادگی و مقاومت کردن در مقابل زیاده‌خواهی دشمن و زورگیری دشمن و باج‌خواهی دشمن، راه جلوگیری از پیش آمدنِ او است؛ پس صرفه با مقاومت است. خود ما هم همین جوری هستیم و تجربه‌ خود ما در جمهوری اسلامی همین را نشان می‌دهد. من البتّه موارد زیادی را همین الان در ذهن دارم؛ نمی‌خواهم وارد بشوم و مثال ذکر بکنم؛ به طور کلّی بگویم: هر جا ما ایستادگی کردیم و مقاومت کردیم، توانستیم پیش برویم؛ هر جا تسلیم شدیم و طبق میلِ طرف مقابل حرکت کردیم، ضربه خوردیم. مثال‌های واضحی وجود دارد و افراد هوشمند و مطّلع می‌توانند مثال‌هایش را در زندگی ۴۰ ساله‌ جمهوری اسلامی به‌راحتی پیدا کنند. این هم یک بخش دیگری از این منطق.

انتشارات انقلاب اسلامی ,

۳) کمتر بودن هزینه‌ی مقاومت از هزینه‌ی تسلیم شدن

بخش سوّم از منطق مقاومت، آن چیزی است که من در همین جلسه -یکی دو سال گذشته – گفتم و آن این است که مقاومت البتّه هزینه دارد، بدون هزینه نیست، امّا هزینه‌ تسلیم در مقابل دشمن بیشتر است از هزینه‌ مقاومت. وقتی شما در مقابل دشمن تسلیم می‌شوید، باید هزینه بدهید. رژیم پهلوی در مقابل آمریکا تسلیم بود -خیلی اوقات هم ناراحت بودند، ناراضی بودند امّا تسلیم بودند، می‌ترسیدند- هم نفت می‌داد، هم پول می‌داد، هم باج میداد، هم توسری می‌خورد! امروز دولت سعودی هم همین جور است؛ هم پول می‌دهد، هم دلار می‌دهد، هم بر طبق خواست آمریکا موضع‌گیری می‌کند، هم توهین می‌شنود؛ به او می‌گویند «گاو شیرده»! هزینه‌ سازش، هزینه‌ تسلیم، هزینه‌ عدم مقاومت، از هزینه‌ مقاومت به‌مراتب بیشتر است؛ هزینه‌ مادّی هم دارد، هزینه‎ معنوی هم دارد.­ (خواهش می‌کنم توجّه کنید؛ ما حالا بحث «نبرد» را نمی‌کنیم، بحث «مقاومت» را می‌کنیم؛ بحث «نبرد» جداگانه است؛ من دارم ایستادگی و مقاومت و عقب‌نشینی نکردن را می‌گویم؛ درست توجّه کنید.)

۴) وعده‌ الهی؛ پیروزی مقاومان

بخش چهارم و عنصر چهارم از منطق مقاومتی که امام(ره) بزرگوار پایه‌گذاری کرد در نظام جمهوری اسلامی، این بخشِ قرآنیِ وعده‌ الهی است. خداوند متعال در آیات مکرّر قرآن این وعده را داده است که اهل حق، طرفداران حق، پیروز نهایی‌اند؛ آیات فراوان قرآن بر این معنا دلالت می‌کند. ممکن است قربانی بدهند امّا در نهایت شکست نمی‌خورند؛ آنها پیروز هستند در این صحنه؛ قربانی دارند امّا ناکامی ندارند. از مثال‌های آیات کریمه‌ قرآن، من دو سه آیه را اینجا ذکر می‌کنم؛ جوان‌های عزیزی که اهل قرآن‌اند، به اینها مراجعه کنند، روی آنها فکر کنند. اَم یُریدونَ کَیدًا فَالَّذینَ کَفَروا هُمُ المَکیدون؛ خیال می‌کنند دارند زمینه‌سازی می‌کنند، توطئه برای جبهه‌ حق و مقاومت درست می‌کنند، [امّا] نمی‌دانند که توطئه علیه خود آنها دارد چیده می‌شود طبق طبیعت و سنّت الهی. آیه‌ دیگر: «وَ نُریدُ اَن نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ استُضعِفوا فِی الاَرضِ» تا آخر آیه. آیه دیگر: اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم وَ یُثَبِّت اَقدامَکُم؛ آیه دیگر: وَ لَیَنصُرَنَّ اللهُ مَن یَنصُرُه. آیات فراوان قرآن همه همین عاقبت را نوید می‌دهند به آن کسانی که در راه مقاومت‌اند. این هم یک استدلال. یک بخشی از استدلال قوی و منطق قوی امام(ره) همین آیات است _ ده‌ها آیه است در قرآن کریم _ که من حالا سه چهار آیه را خواندم.

۵) ممکن بودنِ مقاومت

نکته‌ پنجم -که برای منطق مقاومت باید در نظر داشت و امام در نظر داشتند، و ما هم این را میدانیم و می‌فهمیم و محاسبه می‌کنیم- این است که مقاومت یک امر ممکن است؛ درست نقطه‌ مقابلِ فکر غلطِ کسانی که می‌گویند و تبلیغ می‌کنند که «آقا! فایده‌ای ندارد؛ چطور می‌خواهید مقاومت کنید؟ طرف، گردن‌کلفت است، طرف قوی است.» خطای بزرگ، اینجا است؛ خطای بزرگ، این است که کسی تصوّر کند که در مقابل گردن‌کلفت‌های عالَم نمی‌شود مقاومت کرد، نمی‌شود ایستاد. من این را یک قدری بیشتر توضیح بدهم؛ چون مطلب مهم و رایج و مورد ابتلائی است؛ الان هم ما داریم کسانی را که زیر کسوت روشنفکری و مانند اینها، در روزنامه، در کتاب، در سخنرانی، اینجا و آنجا این جور القا می‌کنند که «آقا! فایده‌ای ندارد، نمی‌شود با اینها درافتاد، نمی‌شود در مقابل اینها ایستاد، باید قبول کنیم»؛ خلاصه‌اش این است که باید سواری بدهیم؛ سواری بدهیم و خیال خودمان را راحت کنیم. من عرض می‌کنم که این نگرش که بگویند «ما نمی‌توانیم»، ناشی از همان خطای محاسباتی‌ای است که قبلاً اشاره کرده‌ام؛ این اشتباه در محاسبه است.

عرضه کتاب «مرگ تاجرانه» در غرفه انتشارات انقلاب اسلامیهدیه‌ ویژه‌ انتشارات انقلاب اسلامی به مناسبت هفته عفاف و حجاب

برای تهیه‌ کتاب «اندیشه مقاومت» اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.