تاریخ انتشار : جمعه ۲۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۱
کد خبر : 30419

مقایسه ایکس باکس سری اس با ایکس باکس سری ایکس؛ تفاوت چیست؟

مقایسه ایکس باکس سری اس با ایکس باکس سری ایکس؛ تفاوت چیست؟

مقایسه ایکس باکس سری اس با ایکس باکس سری ایکس؛ تفاوت چیست؟ در این مطلب به مقایسه ایکس باکس سری اس با ایکس باکس سری ایکس پرداخته‌ایم تا از تفاوت کنسول Xbox Series S و Xbox Series X آگاهی پیدا کنید.
در ادامه به مقایسه ایکس باکس سری اس با ایکس باکس سری ایکس خواهیم پرداخت. این دو کنسول با اینکه آغازگر یک نسل جدید هستند اما تفاوت‌های ویژه‌ای با یکدیگر دارند، از قیمت تا مشخصات سخت افزاری.
دو کنسول مذکور از نظر قدرت پردازنده، قدرت کارت گرافیک، میزان رم و حتی ظرفیت حافظه اس اس دی با یکدیگر متفاوت هستند. ابتدا مشخصات دو کنسول را مشاهده کنید.
مقایسه ایکس باکس سری اس با ایکس باکس سری ایکس مدل
ایکس باکس سری ایکس ایکس باکس سری اس پردازنده مرکزی ذن ۲ / هشت هسته‌ای / فرکانس ۳.۸ گیگاهرتز ذن ۲ / هشت هسته‌ای / فرکانس ۳.۶ گیگاهرتز پردازنده گرافیکی AMD RDNA 2 با ۵۲ واحد محاسباتی (CU) / فرکانس ۱.۸۲۵ گیگاهرتز AMD RDNA 2 با ۲۰ واحد محاسباتی (CU) / فرکانس ۱.۵۶۵ گیگاهرتز قدرت پردازنده گرافیکی ۱۲ ترافلاپس ۴ ترافلاپس رم ۱۶ گیگابایت از نوع GDDR6 ۱۰ گیگابایت از نوع GDDR6 حافظه ۱ ترابایت اس اس دی / ب..

مقایسه ایکس باکس سری اس با ایکس باکس سری ایکس؛ تفاوت چیست؟

در این مطلب به مقایسه ایکس باکس سری اس با ایکس باکس سری ایکس پرداخته‌ایم تا از تفاوت کنسول Xbox Series S و Xbox Series X آگاهی پیدا کنید.

در ادامه به مقایسه ایکس باکس سری اس با ایکس باکس سری ایکس خواهیم پرداخت. این دو کنسول با اینکه آغازگر یک نسل جدید هستند اما تفاوت‌های ویژه‌ای با یکدیگر دارند، از قیمت تا مشخصات سخت افزاری.

دو کنسول مذکور از نظر قدرت پردازنده، قدرت کارت گرافیک، میزان رم و حتی ظرفیت حافظه اس اس دی با یکدیگر متفاوت هستند. ابتدا مشخصات دو کنسول را مشاهده کنید.

مقایسه ایکس باکس سری اس با ایکس باکس سری ایکس

مقایسه ایکس باکس سری اس با ایکس باکس سری ایکس

مدل

ایکس باکس سری ایکسایکس باکس سری اس
پردازنده مرکزیذن ۲ / هشت هسته‌ای / فرکانس ۳.۸ گیگاهرتزذن ۲ / هشت هسته‌ای / فرکانس ۳.۶ گیگاهرتز
پردازنده گرافیکیAMD RDNA 2 با ۵۲ واحد محاسباتی (CU) / فرکانس ۱.۸۲۵ گیگاهرتزAMD RDNA 2 با ۲۰ واحد محاسباتی (CU) / فرکانس ۱.۵۶۵ گیگاهرتز
قدرت پردازنده گرافیکی۱۲ ترافلاپس۴ ترافلاپس
رم۱۶ گیگابایت از نوع GDDR6۱۰ گیگابایت از نوع GDDR6
حافظه۱ ترابایت اس اس دی / با قابلیت پشتیبانی از هارد اکسترنال ۱ ترابایتی۵۱۲ ترابایت اس اس دی / با قابلیت پشتیبانی از هارد اکسترنال ۱ ترابایتی
خروجی تصویررزولوشن ۴K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه / پشتیبانی از ۱۲۰ فریم بر ثانیهرزولوشن ۱۴۴۰p با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه / پشتیبانی از ۱۲۰ فریم بر ثانیه
دیسک درایودرایور بلوری ۴K UHDندارد

همان طور که می‌بینید، ایکس باکس سری ایکس بسیار قدرتمندتر است و به نظر می‌رسد از نظر قدرت گرافیکی، تقریبا سه برابر بهتر از سری اس عمل کند. این کنسول ۶ گیگابایت رم بیشتر دارد؛ ظرفیت اس اس دی دو برابر بعلاوه پشتیبانی از رزولوشن ۴K و وجود دیسک درایو را هم اضافه کنید.

شاید بر روی کاغذ این گونه به نظر برسد که سری اس کنسول خوبی نیست یا توانایی رقابت با سری ایکس را ندارد اما واقعیت چیز دیگری است. این کنسول در واقع کیفیتی مشابه سری ایکس ارائه می‌دهد و علت ضعیف‌تر بودن آن را باید عدم پشتیبانی از تلویزیون‌های ۴K بیان کرد. رزولوشن ۱۴۴۰p و نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه نه تنها بد نیست بلکه برای اکثر بازی‌دوستان کاملا ایده آل خواهد بود، مگر اینکه یک تلویزیون بسیار بزرگ ۴K داشته باشید. مایکروسافت اعلام کرده که در این کنسول کوچک هم توانایی سوییچ کردن سریع بین بازی‌ها را خواهید داشت و اگر حافظه ۵۱۲ گیگابایتی کافی نیست، می‌توانید یک حافظه ۱ ترابایتی اکسترنال به آن اضافه کنید.

از نظر قیمت، همان طور که احتمالا می‌دانید، سری اس با قیمت ۲۹۹ عرضه خواهد شد که ۲۰۰ دلار ارزان‌تر از سری ایکس است و واقعا برای مخاطبان، ایده آل جلوه می‌کند. این قیمت گذاری، خصوصا برای نسل جدید کنسول‌ها دور از انتظار بود و باید دید سونی چه واکنشی به آن نشان می‌دهد. ما در ادامه به مقایسه ایکس باکس سری اس با ایکس باکس سری ایکس از ابعاد مختلف خواهیم پرداخت و کمی بیشتر وارد جزئیات می‌شویم.

ایکس باکس سری ایکس – Xbox Series X

مقایسه ایکس باکس سری اس با ایکس باکس سری ایکس

این کنسول هم از نظر سایز بزرگ‌تر است و هم قدرت بیشتری دارد. سری ایکس با ۱۲ ترافلاپس قدرت، تقریبا چهار برابر قوی‌تر از ایکس باکس وان ایکس (Xbox One X) است که آن دستگاه در زمان عرضه، قوی‌ترین کنسول تاریخ به حساب می‌آمد.

ایکس باکس وان، دارای یک پردازنده هشت هسته‌ای با فرکانس ۱.۷۵ گیگاهرتز بود و ایکس باکس وان ایکس از یک پردازنده هشت هسته‌ای با فرکانس ۲.۳ گیگاهرتز بهره می‌برد. در مقابل، سری ایکس از یک پردازنده هشت هسته‌ای ذن ۲ (Zen 2) با فرکانس ۳.۸ گیگاهرتز استفاده می‌کند که کارایی بسیار بالایی دارد. با این پردازنده می‌توان گفت که دیگر نیازی نیست برای بارگذاری بازی‌ها منتظر بمانید.

سری ایکس از فناوری رهگیری پرتو نیز پشتیبانی می‌کند و از نظر گرافیکی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

در بخش اتصال، یک رابط خروجی اچ‌دی‌ام‌آی (HDMI) پرسرعت در جعبه کنسول وجود خواهد داشت که قطعا برای شما کارآمد است. پشتیبانی از نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه و تکنولوژی نرخ تازه سازی متغیر (VRR) را نیز به قابلیت‌های آن اضافه کنید. این کنسول حتی قابلیت پشتیبانی از رزولوشن ۸K را دارد.

تنها اتفاق نسبتا بد این است که طبق اعلام مایکروسافت، سری ایکس دارای ورودی اچ‌دی‌ام‌آی نخواهد بود، چیزی که در وان ایکس و وان اس در دسترس قرار داشت.

ایکس باکس سری اس – Xbox Series S

مقایسه ایکس باکس سری اس با ایکس باکس سری ایکس

سری اس ۴ ترافلاپس قدرت دارد و از نظر پردازنده مرکزی به سری ایکس نزدیک است. اما بزرگ‌ترین تفاوت آن با کنسول گران‌تر در رزولوشن است. مایکروسافت ادعا کرده که نرخ فریم برای طرفداران از رزولوشن مهم‌تر است. واقعیت هم البته همین است، بازی دوستان معمولا ترجیح می‌دهند که بازی را با رزولوشن پایین‌تر تجربه کرده اما نرخ فریم مناسب‌تری دریافت کنند. در همین راستا، سری اس رزولوشن بالای ۱۴۴۰p (در بخش گیمینگ) ارائه نمی‌دهد اما نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه را قطعا به شما خواهد داد و از نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه هم پشتیبانی می‌کند. در مقابل، اگر از طرفداران رزولوشن ۴K هستید، باید به سراغ سری ایکس بروید.

حافظه ۵۱۲ گیگابایتی کنسول هم شاید کمی ناامید کننده باشد اما ناگفته نماند که حجم تکسچرها در رزولوشن ۱۴۴۰p بسیار کمتر است، در نتیجه حجم کلی بازی‌ها نیز در مجموع پایین‌تر از سری ایکس خواهد بود و حافظه ۵۱۲ گیگابایتی تا مدت زیادی می‌تواند کافی باشد. تنها چیزی که کمی نگران کننده است، سرعت کنسول در بارگذاری است که شاید در آنجا ضعف سخت افزاری کمی به چشم بخورد. با این حال اگر مایکروسافت کنسول را به خوبی بهینه کرده باشد، شاید با این مشکل رو به رو نشویم.

از نظر صوتی هر دو کنسول دارای ویژگی‌های مشابه هستند و از اپلیکیشن‌هایی همانند دیزنی پلاس و نتفلیکس پشتیبانی می‌کنند. فناوری دالبی ویژن (Dolby Vision) نیز از سال ۲۰۲۱ به دو کنسول اضافه خواهد شد.

در بحث وزن و سایز، هنوز مشخصات دقیق سری اس را در اختیار نداریم اما می‌دانیم که سری ایکس دارای ۴.۴۵ کیلوگرم وزن است. تا اینجا بر اساس تصاویر منتشر شده، می‌توان انتظار داشت که سری اس دارای وزن بسیار کمتری باشد. سری اس نه تنها کوچک‌ترین کنسول ایکس باکس تاریخ است، بلکه حتی می‌تواند به راحتی داخل یک کنسول سری ایکس جای بگیرد. این نیز یک نکته مثبت برای کنسول ارزان قیمت مایکروسافت محسوب می‌شود، زیرا می‌توانید آن را به راحتی حمل کنید و به هر جایی که دوست دارید، ببرید.

از نظر طراحی ظاهری و رنگ بندی هم دو کنسول چندان به هم نزدیک نیستند. سری اس دارای رنگ سفید بوده و دریچه خنک کننده آن در کناره قرار گرفته و ممکن است شما را به یاد اسپیکرها بیندازد. در مقابل، سری ایکس مشکی رنگ است و دریچه خنک کننده آن در بالای دستگاه قرار دارد. کنترلر جدید ایکس باکس برای هر دو کنسول یکسان بوده و تفاوتی در آن‌ دیده نمی‌شود.

کدام کنسول برای شما مناسب‌تر است؟

مقایسه ایکس باکس سری اس با ایکس باکس سری ایکس

هر دو، کنسول نسل جدید هستند، به اینترنت متصل می‌شوند، با آن‌ها می‌توان بازی کرد، فیلم تماشا کرد و حتی به موسیقی گوش داد اما اینکه کدام یک برای شما مناسب‌تر است، به نیازها و سلیقه شخصی شما بستگی دارد.

اگر بازی‌ها را به صورت فیزیکی خریداری نمی‌کنید و مشکلی با دانلود دیجیتالی ندارید، رزولوشن ۴K را چندان ضروری نمی‌بینید یا می‌خواهید پول کمتری خرج کنید، کنسول سری اس کاملا برای شما مناسب است. این کنسول به دلیل قابلیت حمل آسان، می‌تواند آزادی‌های بیشتری به شما بدهد.

اما اگر می‌خواهید بهترین تجربه ایکس باکسی را داشته باشید، به نظر می‌رسد که باید به سراغ سری ایکس بروید. این کنسول حداقل بر روی کاغذ قوی‌تر است و به نظر می‌رسد که سرعت بارگذاری بالاتری داشته باشد. وجود دیسک درایو هم می‌تواند گزینه خوبی برای تماشای فیلم‌های بلوری باشد اما فراموش نکنید که این کنسول ۲۰۰ دلار گران‌تر است.

کنسول‌های جدید مایکروسافت در تاریخ ۱۰ نوامبر (۲۰ آبان) به صورت جهانی عرضه خواهند شد. همچنین پیش فروش این کنسول‌ها از ۲۲ سپتامبر (۱ مهر) آغاز می‌شود.

نظر شما در رابطه با مقایسه ایکس باکس سری اس با ایکس باکس سری ایکس چیست؟ کدام مدل از نظر شما بهتر است؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

-: گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.