تاریخ انتشار : جمعه ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۳:۲۱
کد خبر : 20381

لزوم اشاعه فرهنگ مالیاتی در جامعه

لزوم اشاعه فرهنگ مالیاتی در جامعه

کافه دانش: نظام مالیاتی همواره کوشیده تا با تبیین مصارف مالیات مردم نسبت به آثار و نتایج پرداخت مالیات در زندگی خود باور و اعتقاد پیدا کنند، هرچند که پذیرش آن پیچیده و دشوار باشد. آنچه اکنون مهم است همکاری تمام دستگاه های ذیربط کشور در این راستاست که منجر به افزایش مشارکت، تمکین و …

کافه دانش: نظام مالیاتی همواره کوشیده تا با تبیین مصارف مالیات مردم نسبت به آثار و نتایج پرداخت مالیات در زندگی خود باور و اعتقاد پیدا کنند، هرچند که پذیرش آن پیچیده و دشوار باشد. آنچه اکنون مهم است همکاری تمام دستگاه های ذیربط کشور در این راستاست که منجر به افزایش مشارکت، تمکین و مساعدت در پرداخت مالیات می‌شود.
تاکیدات مقام معظم رهبری طی سالیان اخیر بر حوزه اقتصاد با محورهایی همچون جهاد اقتصادی، اقتصاد و فرهنگ، اقتصاد مقاومتی، رونق تولید، و اینک جهش تولید، همگی گویای این واقعیت است که اقتصاد متکی بر نفت به واسطه تحریم و سایر مسائل آسیب‏پذیر است. همچنین نفت، سرمایه ملی و حق عمومی است و نسل های آتی نیز بایستی از آن برخوردار شوند. ضمن اینکه منابع زیرزمینی با استفاده های بی رویه، روزی به پایان می رسند. از همین روست در جوامع توسعه یافته و دارای اقتصاد سالم از منابع پایداری همچون مالیات استفاده می کنند که هم به تامین هزینه های دولتی کمک می کند و هم با خاصیت ایجاد توازن تولیدی و توزیعی منجر به عدالت اقتصادی وکاهش فاصله طبقاتی می گردد.
خوشبختانه طی سال های اخیر،گرایش به سمت مالیات در برنامه ریزی ها و سیاست های اقتصادی کشورمان قابل توجه بوده است بطوری که نظام بودجه ریزی سنوات اخیر نشان می دهد سهم عمده ای از درآمدهای دولت از محل درآمدهای مالیاتی تامین می‏شود. از اینرو، هرچه میزان همراهی و همکاری مردم در پرداخت مالیات بیشتر شود، متناسب با آن، دست دولت برای توسعه آبادانی کشور و ارایه خدمات مطلوب بازتر خواهد شد. از سوی دیگر مشارکت هرچه بیشتر مردم در این زمینه، کمک شایانی جهت دستیابی به اقتصاد مقاومتی و عدم اتکا به منابع نفتی بعنوان سرمایه های نسل آتی می نماید.
اطلاع رسانی صحیح و به هنگام از نحوه مصارف حاصل از درآمدهای مالیاتی و همچنین تبیین و تشریح کارکردها و آثار پرداخت مالیات در اقتصاد موجب همکاری و مشارکت بیشتر در پرداخت مالیات می گردد. آشنایی مردم از چگونگی به مصرف رساندن وجوه مالیات در پروژه ها و هزینه های عمومی ضرورتی اجتناب ناپذیر است. اگر چنین حسی در مردم به وجود آید که گرفتن مالیات به وسیله دولت در راستای ساختن فردایی بهتر برای آنها و فرزندانشان است، آن وقت تمایل و رغبت مردم برای پرداخت مالیات بیشتر خواهد بود.
توجه روزافزون به اتکا بر درآمدهای پایدار و سالم بالاخص مالیات علاوه بر تامین هزینه های دولت، می‌تواند ابزاری برای مبارزه با تجمل گرایی، مصرف زدگی، گردآوری ثروت و انباشت غیر تولیدی باشد. مالیات به‌عنوان درآمدی پاک، سالم و اثرگذار در عرصه اقتصادی توسط دولت از درآمدهای شهروندان دریافت و جایگزین درآمدهای نفتی می‌شود تا اقتصاد کشور از تک‌محصولی بودن و تکیه‌بر این منبع تمام‌شدنی و تجدید ناپذیر‌‌ رها و به سمت یک منبع پایدار و سالم سوق پیدا کند.
بدیهی است که پرداخت مالیات وظیفه‌ای است همگانی بر دوش هر یک از افراد جامعه تا دولت بتواند نقش خود را به‌درستی ایفا کند. لذا مادامی‌که پرداخت مالیات به یک باور و تکلیف اقتصادی نهادینه نشده، نمی‌توان انتظار داشت در آینده به‌راحتی این نقش را بپذیرند. سلامت اقتصادی کشور منوط به ایجاد ساختار درآمدی و مالیاتی سالم با استقرار نظام مالیاتی قوی و هدفمند است; اما ازآنجاکه یکی از شروط اساسی ایجاد نظام مالیاتی مطلوب، مقبولیت آن از سوی مردم و پرداخت داوطلبانه مالیات است، راهی به‌جز تقویت فرهنگ مالیاتی نیست چراکه با ایجاد بسترهای فرهنگی مناسب می‌توان انتظار ترغیب مردم به پرداخت مالیات را داشت.
به‌هرحال، باید این موضوع جا بیفتد که مالیات از پایه‌های مهم اقتصاد کشور محسوب می‌شود به‌گونه‌ای که پرداخت آن، موجب پی‌ریزی و اجرای برنامه‌های مدون و دقیق دولت برای پیشبرد امور می‌گردد. دولت به کمک مالیات، توانایی تأمین هزینه‌های گوناگون را به دست آورده و متناسب با حجم مالیات دریافتی، می‌تواند منابع در اختیار خود را بر اساس اولویت‌های موردنظر اختصاص دهد. لذا با ارتقای آگاهی افراد نسبت به‌ضرورت پرداخت مالیات و تبعات جبران‌ناپذیری عدم وصول آن بر اقتصاد کشور، می‌توان حمایت مردم را در پرداخت مالیات افزایش داد. فرهنگ‌سازی مالیاتی و ترغیب مودیان،‌ با شفاف‌سازی مسائل مالیاتی و چگونگی مصرف آن در کشور میسر می‌شود. در حقیقت تغییر نگاه جامعه به مالیات به‌عنوان تأمین‌کننده عمده هزینه‌های عمومی، بدون فرهنگ‌سازی در جامعه امکان‌پذیر نیست.
جان کلام اینکه ایجاد ذهنیت مثبت مبتنی بر کارآمدی، اثربخشی و پایداری مالیات در اقتصاد، برای کارگزاران و پرداخت‌ کنندگان مالیات و همچنین عموم مردم باید بیش‌ازپیش افزایش‌یافته و این مهم نهادینه شود تا آینده‌ای روشن و اقتصاد بدون اتکا به منابع نفتی و متکی بر درآمد پاک و پایدار مالیاتی میسر گردد.

منبع: رسانه مالیاتی ایران

انتشار: کوروش جم

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.