تاریخ انتشار : شنبه ۷ تیر ۱۳۹۹ - ۲:۱۲
کد خبر : 22281

فرهنگ مالیاتی عامل بازدارنده فرار مالیاتی

فرهنگ مالیاتی عامل بازدارنده فرار مالیاتی

کافه دانش: نقش مالیات در درآمدهای عمومی دولتها با توجه به تحولات سریعی که در زمینه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، مالی ، فرهنگی و نظامی صورت گرفته است، بر کسی پوشیده نیست. وصول مالیات به وسیله دولتها دارای سابقه طولانی است. افزایش دائمی مخارج و هزینه های دولت وظایف جدیدی را بر عهده دولتها قرار …

کافه دانش: نقش مالیات در درآمدهای عمومی دولتها با توجه به تحولات سریعی که در زمینه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، مالی ، فرهنگی و نظامی صورت گرفته است، بر کسی پوشیده نیست.

وصول مالیات به وسیله دولتها دارای سابقه طولانی است. افزایش دائمی مخارج و هزینه های دولت وظایف جدیدی را بر عهده دولتها قرار داده است تا همراه با افزایش هزینه های عمومی ، جهت تأمین احتیاجات مالی و نیز به منظور توسعه اقتصادی و فرهنگی، سیاست های خاصی را در پیش بگیرند که سیاست مالی از جمله مهمترین آن می باشد، سیاست مالی شامل تدابیری است که برای وضع وصول مالیاتها، قرضه ها و انجام مخارج عمومی بکار برده می شود و هم زمان با اقدامات فوق دولت می تواند اهداف متفاوت و گوناگونی از جمله تأثیر بر عوامل تولید، تخصیص منابع، توزیع عادلانه ثروت و درآمد تأمین منابع مالی برای پیشبرد اهداف برنامه های توسعه اقتصادی و فرهنگی، بودج? پنج ساله و سالانه را تعقیب نماید و با توجه به تعریف مالیات ، افراد جامعه باید بخشی از حقوق خود در استفاده از منابع و امکانات متعلق به یک ملت را به بخش دولتی واگذار نماید تا مقامات دولتی از این وجوه و منابع در جهت ارائه کالا و خدمات دولتی، اعمال حاکمیت و استقرار امنیت و … بهره گیری نمایند.
یکی از دلایلی که موجب کاهش سهم مالیاتها در بودجه کشور می شود، فرار مالیاتی است یعنی افراد به طرق مختلف از پرداخت مالیات سرباز می زنند. افراد مختلف سعی در کتمان کردن درآمد خود دارند و مالیات خود را که حقوق حقه دولت جهت اجرای سیاست اقتصادی و توسعه کشور است نمی پردازند. در حالی که در کشورهای توسعه یافته، مالیات عمده ترین منبع عایدی دولتهاست. تأمین منابع درآمدی کشور از طریق درآمدهای حاصل از نفت همواره انجام برنامه ریزی در کشور را در هنگام اجرا با مشکل جدی روبرو ساخته است. باید در نظر داشت که حوزه فرهنگ در جوامع و سازمانهای بشری مرکزیت انسانی دارد. این ویژگیها نشان دهنده تعهد فردی و متعاقب آن تعهد فرهنگی است که شامل پیوستگی روحی به جامعه، احساس مسئولیت و وفاداری و اعتقاد به ارزشهای جامعه می باشد و به نوبه خود باعث افزایش اثربخشی و کارائی در جامعه می شود.
پرداخت بهینه مالیات، در گستره فرهنگ مالیاتی مطلوب، امکان پذیر است و این مطمئن ترین راه جهت بهبود تمکین مالیاتی می باشد که همانا مهمترین هدف مدیریت مالیاتی را تشکیل می دهد. مدیریت نظام مالیاتی یک کشور نمی تواند بدون شناخت از فرهنگ مالیاتی حاکم و مدیریت آن به اهدافش برسد. با توجه به اینکه مطالعه فرهنگ مالیاتی در برخی از کشورها سابقه نسبتا طولانی دارد در یک سامانه مالیاتی، توجه به فرهنگ آن به عنوان یک زیر ساخت اساسی و مدیریت آن یک امر مهم و ضروری است. بهترین قوانین مالیاتی، امکانات و روشها، منابع و سایر تسهیلات بدون توجه به باورها، ارزشها و هنجارهای جامعه و بطور کلی فرهنگ مالیاتی کشور ناکارآمد و غیر اثر بخش خواهند بود.
اشاعه فرهنگ پرداخت مالیات در جامعه، نیاز به سرمایه گذاری و آگاهی دادن مردم به نتایج و آثار مثبت آن دارد. مردم باید حس کنند که پرداخت مالیات یک نوع مشارکت ملی است و برای رسیدن به پیشرفت اقتصادی و عظمت و اقتدار کشور میزان همکاری افراد یک جامعه با دولت و تمایل آنها به پرداخت داوطلبانه مالیات های قانونی از یک سو به درجه رشد اجتماعی و از دیگر سو به میزان اعتماد آنان نسبت به دولت بستگی دارد و تنها در چنین شرایطی است که مردم ارایه اظهارنامه را نشان قانون خود دانسته و پرداخت به موقع مالیات و بها دادن به دستگاه مالیه کشور را یاری نمودن دولت در قبال برنامه های اقتصادی خواهند دانست.

منبع: رسانه مالیاتی ایران

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.