تاریخ انتشار : جمعه ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۳:۱۱
کد خبر : 20375

ضمانت های اجرایی قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

ضمانت های اجرایی قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

کافه دانش: به منظور شفاف‌سازی فعالیت‌‌های اقتصادی و در راستای ایجاد زیرساخت‌های مالیات الکترونیکی، تحقق اهداف دولت‌ الکترونیک و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و همچنین به منظور سهولت در شناسایی درآمد واقعی مودیان و برقراری بیش‌ازپیش عدالت مالیاتی در بخش صاحبان مشاغل، راه‌اندازی و بهره‌برداری از سامانه صندوق فروش در دستور کار سازمان امور مالیاتی …

کافه دانش: به منظور شفاف‌سازی فعالیت‌‌های اقتصادی و در راستای ایجاد زیرساخت‌های مالیات الکترونیکی، تحقق اهداف دولت‌ الکترونیک و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و همچنین به منظور سهولت در شناسایی درآمد واقعی مودیان و برقراری بیش‌ازپیش عدالت مالیاتی در بخش صاحبان مشاغل، راه‌اندازی و بهره‌برداری از سامانه صندوق فروش در دستور کار سازمان امور مالیاتی کشور قرار گرفته است. پایانه های فروشگاهی سامانه ای متشکل از صندوق فروش یا رایانه و نرم‌افزارهای کاربردی مربوطه می باشند که امکان اتصال به سامانه سازمان امور مالیاتی کشور را داشته و قابلیت لازم برای ثبت اطلاعات خرید و فروش کالا و خدمات واحد کسب‌و‌کار را در چارچوب قوانین مربوطه و نیز استاندارد‌های فنی فراهم می نمایند. اشخاص مشمول، موظف به نصب و به‌کارگیری این سامانه و ثبت درخواست تخصیص شماره شناسه در درگاه عملیات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی می باشند.اشخاص مشمول مکلف‌اند از ابتدای اولین ماه بعد از تاریخ اخذ شماره شناسه، نسبت به راه‌اندازی و بهره‌برداری از سامانه صندوق فروش و ثبت معاملات خود در آن و صدور صورت‌حساب فروش کالا و خدمات یا حسب مورد رسید خرید صادرشده از پایانه پرداخت متصل به شبکه پرداخت بانکی اقدام کنند که در صورت تخطی از عمل به مواد مندرج در این قانون شامل جریمه خواهند شد که در ذیل به بررسی ضمانت های اجرایی قانون پایانه های فروشگاهی می پردازیم.
بررسی قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان نشان می‌دهد، برای عدم عضویت در سامانه مودیان و عدم صدور صورتحساب الکترونیکی جریمه ۱۰ درصدی از مجموع فروش انجام شده در نظرگرفته است. بر اساس فصل پنجم قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، جریمه‌های مختلفی برای مودیان متخلف لحاظ شده است.
ضمانت های اجرایی این قانون در ماده های ۲۲ الی ۲۵ به شرح زیر می باشد:
ماده ۲۲- تخلفاتی نظیر عدم صدور صورتحساب الکترونیکی، عدم عضویت در سامانه مودیان، عدم استفاده از پایانه فروشگاهی، عدم استفاده از حافظه مالیاتی، استفاده از حافظه مالیاتی متعلق به سایر مودیان، یا واگذاری حافظه مالیاتی خود به دیگران، عدم اعلام شماره حساب یا حسابهای بانکی واحد اقتصادی که گردش مالی واحد از طریق آن یا آنها انجام می شود به سازمان، باعث جرایمی معادل ده درصد(۱۰%) مجموع مبلغ فروش انجام شده یا بیست میلیون(۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال، هر یک که بیشتر باشد و محرومیت از اعمال معافیت های مالیاتی، نرخ صفر و مشوقهای موضوع قانون مالیات های مستقیم در همان سال مالی می شود و عدم تحویل صورتحساب چاپی به خریدار، حذف یا مخدوش کردن صورتحساب، باعث جریمه معادل دو درصد (۲%) مبلغ صورتحساب های مذکور یا معادل بیست میلیون(۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال هر یک که بیشتر باشد می شود.
شایان ذکر است بر اساس مواد۱۲ الی ۱۴ این قانون که در ماده۲۲ قید شده،اشخاص مشمول مکلفند در صورت بروز نقص فنی و یا حادثه که منجر به عدم صدور صورتحساب الکترونیکی شود،مراتب را تا پایان روز اداری بعد به سازمان مالیاتی اعلام نمایند.همچنین در صورتی که به هر دلیل بهره برداری از سامانه فروشگاهی متوقف شود،اشخاص مشمول مکلفند مراتب را ظرف ده روز به سازمان مالیاتی اعلام کنند.اشخاص مشمولی که نسبت به تغییر شغل یا محل فعالیت، تغییر مالکیت یا اجاره واحد کسب و کار اقدام می کنند نیز مکلفند ظرف ده روز تغییرات انجام شده را به سازمان مالیاتی اعلام نمایند.در صورت عدم رعایت هر یک از موارد فوق مشمول جریمه معادل یک درصد مبلغ فروش و یا ده میلیون ریال هر کدام که بیشتر باشد، می شوند.
ماده ۲۳ ـ هر شخصی که به قصد تقلب یا اخلال در نظام مالیاتی کشور، اقدام به تولید، عرضه یا استفاده از تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری و پایانه های فروشگاهی معیوب یا تجهیزات معیوب کننده کند، یا پایانه فروشگاهی خود یا دیگران را تخریب کند، علاوه بر جبران ضرر و زیان، حسب مورد به یک یا چند مورد از مجازات های تعزیری درجه شش قانون مجازات اسلامی به غیر از حبس، محکوم می شود.
ماده??ـ در صورت عدم رعایت احکام مذکور در ماده(?) این قانون، سازمان موظف است مراتب تخلف را به وی و مرجع صادرکننده مجوز فعالیت واحد متخلف اعلام کند. مرجع مذکور مکلف است حداکثر ظرف مدت یک هفته از اعلام سازمان، نسبت به اخطار کتبی به واحد متخلف اقدام کند. چنانچه واحد مذکور ظرف مدت ده روز از تاریخ دریافت اخطار، نسبت به عضویت در سامانه مودیان اقدام نکند، برای بار اول به مدت دو هفته و برای بار دوم از دو تا شش ماه با اعلام مرجع صدور مجوز، توسط نیروی انتظامی، و در مورد کسب و کارهای مجازی، توسط کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه، تعطیل یا مسدود خواهد شد. در صورتی که پس از گذشت پانزده روز، مرجع صادرکننده مجوز تعطیلی واحد متخلف را به نیروی انتظامی یا کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه ابلاغ نکند، سازمان موظف است رأسا تعطیلی واحد متخلف را به نیروی انتظامی یا کارگروه مذکور ابلاغ کند. در این صورت، مرجع صادرکننده مجوز، با متخلف در پرداخت مالیات و جریمه ها مسئولیت تضامنی خواهد داشت.
ماده??ـ پس از انقضای مواعد (مهلت ها) مذکور در ماده(?) این قانون، صورتحساب هایی که در سامانه مودیان ثبت نشده باشد، معتبر نبوده و قابل استناد در مراجع دادرسی مالیاتی نخواهد بود.
نظارت بر حسن اجرای این قانون برعهده کارگروه یادشده بوده و کارگروه مزبور موظف است هر شش ماه گزارش عملکرد سازمان را در این خصوص به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

منبع: رسانه مالیاتی ایران

انتشار: کوروش جم

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.