تاریخ انتشار : شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۶
کد خبر : 23687

صادق هدایت در «یازده جریحهٔ روح»

صادق هدایت در «یازده جریحهٔ روح»

یادداشت:// فرزاد امینى  کافه دانش: یادداشتى بر «یازده جریحهٔ روح»/صادق هدایت وجدان معذب ایران معاصر است. ‎ به گزارش روابط عمومى نمایش «یازده جریحهٔ روح»، فرزاد امینى که پیش از این نمایش هاى «هیپولیت»، «ترس و لرز»، «عشق سالهای وبا» و «آه شهلا این گاوی که جلوم داره راه میره اسمش داوده» را کارگردانی کرده …

یادداشت:// فرزاد امینى 

کافه دانش: یادداشتى بر «یازده جریحهٔ روح»/صادق هدایت وجدان معذب ایران معاصر است.

به گزارش روابط عمومى نمایش «یازده جریحهٔ روح»، فرزاد امینى که پیش از این نمایش هاى «هیپولیت»، «ترس و لرز»، «عشق سالهای وبا» و «آه شهلا این گاوی که جلوم داره راه میره اسمش داوده» را کارگردانی کرده است، به تازگی جدید ترین اثر خود، «یازده جریحهٔ روح» را در تئاتر مستقل به روی صحنه برده است.

‎فرزاد امینى درباره ى این اثر نمایشى که براساس مجموعه «سه قطره خون» نوشته ی صادق هدایت ساخته شده است، چنین نوشت:
‎”سالها پیش بود، مرداد ١٣٩٢، در جریان شبهای اجرایم از «من از سگ بودنم چیزهای جدیدی فهمیده بودم» که بر اساس قصهٔ سگ ولگرد صادق هدایت نوشته بودم، عمیقاً به داستان کوتاه “مردى که نفسش را کشت” فکر میکردم که میبایست آن را به اجراى تئاتر درآورم. آنموقع اما هنوز به تمامىِ داستانهاى “سه قطره خون” براى تئاتر فکر نمیکردم. چندین سال گذشت تا کارهاى دیگرى به سرانجام رسد: “آه شهلا این گاوى که جلوم داره راه میره اسمش داوده” ، “عشق سالهاى وبا”، “هیپولیت” و “ترس و لرز”. براى اجراى هیپولیت به دعوت فستیوال تئاتر زوگرافو در یونان، آتن بودم و سپس سفرى کوتاه به پاریس داشتم و آنجا به قبرستان پرلاشز رفتم، جایى که صادق هدایت و غلامحسین ساعدى براى ابد آرمیده اند. بر مزار هدایت ساعتى نشستم و به ایران فکر میکردم. [هدایت وجدان معذبِ ایران معاصر است. یا به قول هگل: “آگاهى نگونبخت”.] آنجا بود که به هدایت گفتم من با سه کار تو کار دارم؛ اولین آن مجموعهٔ “سه قطره خون” است، هر یازده داستان کوتاهش. دومین و سومین آن هم بماند تا بعد. همانجا بود، بر سر همان مزار، که تصمیم گرفتم تمام یازده داستان”سه قطره خون” را به نمایش دراورم. مجموعه داستان «سه قطره خون» برجسته ترین اثر مدرنِ ادبیات در زمانهٔ مدرن ایران است، در زمینهٔ داستان کوتاه. فکر کردن به صادق هدایت و تداوم اندیشهٔ کریتیکال و پرابلماتیک مدرنِ هدایت را یک رسالتى در زندگیم دانسته ام. و این امر برایم مسئله ای روشنفکرانه و جامعه شناسانه یا روانشناسانه نبوده، بلکه هدایت امر پرابلماتیک و آشکارگی جراحت روح تاریخ فرهنگی ماست. او به جامعه شناسی های مارکسیستی-سوسیالیستی یا جامعه شناسی پاتریالکال پست مدرنیستی یا روانشناسی گرایی یا مواجهات روشنفکری تقلیل نمیابد. علی ایحال، از پاریس بازگشتم. پایم که به تهران رسید، یعنى شهریور ١٣٩۶ نوشتنش را آغاز کردم و آبان هم تمریناتش را. سه سال است روز و شبم را تسخیر کرده. در این گذار سه سالهٔ سخت، اما « نمایش هیپولیت در تئاتر مستقل تهران-مرداد۹۷» و سپس در «فستیوال تئاتر برگامو در ایتالیا-مرداد۹۸» به اجرا درامد و نیز « نمایش ترس و لرز در تئاتر شهرزاد-بهمن ۹۷» تا پرستارى و مراقبت از “یازده جریحه روح” در این فواصلِ توقف و از سر گیرى تمرینها مانند فشارِ تمناىِ انگشتهاى زیبا و لطیفِ کودک بر تن مادر باشد که:«مادر رهایم نکن!». این کاروان خسته، در این راه صعب و جافرسا، در تئاتر مستقل تهران آرام گرفت و حالا با توجه مشفقانهٔ «تئاتر مستقل تهران» و مدیریت فرهیخته اش؛جناب آقای مصطفی کوشکی؛هنرمند و کارگردان پیشرو، با افتخار زیباترین لحظهء زندگیم را از پس بیش از بیست سال کار تئاتر، با بازیگران توانا و خوبم، به همراه ایشان که چه سختکوش و مصمم بودند، که جانبخش یازده جریحهء روح اند، براى همیشه به یادبود، ثبت خواهیم کرد. ”

‎مهدی بازدار، نازنین زهرا برومند، محمد پسندیده کار، سروش حائری، آزیتا رحیمی، فرزانه فرجی، نیلوفر فولادی، مونا کریمی، کیانا کریم پور، مهربان کشاورزی، رضا میرجلیلی بازیگران این نمایش هستند.

‎سایر عوامل این نمایش عبارتند از طراح لباس: غزاله فراهانی کیا، طراح صحنه: امیر خسروی، طراح نور: حسن محمدی، طراح پوستر و بروشور: ماندانا روز خوش، عکاس: شیرین جهان زاده، طراح تیزر: بهرام رامه، مشاور رسانه ای و مدیر تبلیغات: مریم شریعتی، تبلیغات مجازی: گروه هنری پژواک.

‎این اثر نمایشی هر شب تا پایان تیرماه ساعت ٢١ در تئاتر مستقل به روی صحنه می رود.

‎ علاقه مندان جهت خرید اینترنتی بلیت این نمایش می توانند به سایت تیوال مراجعه کرده و یا با شماره ٠٩٣۵۵۶٢٩٨٢٢ تماس بگیرند.

 

 

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.