تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۱
کد خبر : 9798

روایت سفیر سابق ایران در لبنان از شیوه شهید سلیمانی در طراحی جبهه مقاومت

روایت سفیر سابق ایران در لبنان از شیوه شهید سلیمانی در طراحی جبهه مقاومت

روایت سفیر سابق ایران در لبنان از شیوه شهید سلیمانی در طراحی جبهه مقاومت او پایه‌های قدرت را بر اساس نسخه بومی کشورها تثبیت کرد؛ مثلاً کسی قدرت حذف حزب‌الله را در لبنان ندارد، زیرا حزب‌الله در این حکومت نهادینه شده است. – اخبار فرهنگی – به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، محمد فتحعلی در همایش تحلیلی بر نقش شهید سلیمانی در توسعه امنیت، عدالت و صلح منطقه‌ای و جهانی که به همت مجمع جهانی صلح اسلامی در باغ کتاب برگزار شد، گفت: سردار شهید سلیمانی طیفی از رفتارهای درونی و بیرونی را شکل داده بود و امروز می‌توانیم مجموعه‌ای از رفتارهای ایشان را تجزیه و تحلیل کنیم و چراغ راه قرار دهیم.
وی افزود: می‌توان قوه تمیز حق و باطل را در وجود این سردار بزرگ دید. خداوند دریچه‌هایی از دانایی و روشن‌بینی را برای ایشان باز کرد. می‌توان گفت سلیمانی پدیده‌ای بود و به قول مقام معظم رهبری، شاگرد مکتب امام خمینی بود که توانست قله‌های بلند معرفت و معنویت را درک کند.
این کارشناس مسائل منطقه اظهار داشت: در منطقه غرب آسیا همیشه تقابل سه عامل اساسی جغرافیا، سیاست و قدرت را داشته‌ایم؛ بنابراین هر کسی، هر کشوری و هر کنشگری ک..

روایت سفیر سابق ایران در لبنان از شیوه شهید سلیمانی در طراحی جبهه مقاومت

او پایه‌های قدرت را بر اساس نسخه بومی کشورها تثبیت کرد؛ مثلاً کسی قدرت حذف حزب‌الله را در لبنان ندارد، زیرا حزب‌الله در این حکومت نهادینه شده است.

روایت سفیر سابق ایران در لبنان از شیوه شهید سلیمانی در طراحی جبهه مقاومت – اخبار فرهنگی –

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، محمد فتحعلی در همایش تحلیلی بر نقش شهید سلیمانی در توسعه امنیت، عدالت و صلح منطقه‌ای و جهانی که به همت مجمع جهانی صلح اسلامی در باغ کتاب برگزار شد، گفت: سردار شهید سلیمانی طیفی از رفتارهای درونی و بیرونی را شکل داده بود و امروز می‌توانیم مجموعه‌ای از رفتارهای ایشان را تجزیه و تحلیل کنیم و چراغ راه قرار دهیم.

وی افزود: می‌توان قوه تمیز حق و باطل را در وجود این سردار بزرگ دید. خداوند دریچه‌هایی از دانایی و روشن‌بینی را برای ایشان باز کرد. می‌توان گفت سلیمانی پدیده‌ای بود و به قول مقام معظم رهبری، شاگرد مکتب امام خمینی بود که توانست قله‌های بلند معرفت و معنویت را درک کند.

این کارشناس مسائل منطقه اظهار داشت: در منطقه غرب آسیا همیشه تقابل سه عامل اساسی جغرافیا، سیاست و قدرت را داشته‌ایم؛ بنابراین هر کسی، هر کشوری و هر کنشگری که می‌خواهد در این منطقه بازیگری داشته باشد، باید به این سه عامل توجه کند.

فتحعلی با بیان اینکه سلیمانی بزرگ پدیده قرن بود، ادامه داد: باید این شخصیت را در منطقه تجزیه و تحلیل کرد. تفاوتی در ساختارهای سیاسی منطقه وجود دارد، بدین صورت که کشوری نگاه ژئوپولُتیکی و نگاه تثبیت مذهب خودساخته مانند عربستان دارد و کشوری نیز تمام تلاشش برای تثبیت و پایداری جبهه‌ای به نام مقاومت است که اینها مؤلفه‌های نوینی را در منطقه شکل می‌دهد.

وی اضافه کرد: با این ترسیم مختصری که از منطقه داشته‌ام، نقش نخست شهید سلیمانی، تقویت منابع مادی کنشگرهای فعال بود. شهید سلیمانی هیچ جایی پا نگذاشت مگر اینکه تهدید خارجی وارد آن کشور شده بود؛ مانند تجاوز رژیم صهیونیستی به لبنان یا تهدید داعش در عراق، سوریه و لبنان.

سفیر سابق ایران در لبنان خاطرنشان کرد: سردار سلیمانی بر اساس منطق قدرت، نخست منابع مادی را تقویت کرد، سپس سعی کرد هر کنشگری در قواعد ملی و محلی کشورش رشد کند؛ یعنی هر کسی در نسخه بومی خود رشد کند. او پایه‌های قدرت را بر اساس نسخه بومی کشورها تثبیت کرد؛ مثلاً کسی قدرت حذف حزب‌الله را در لبنان ندارد، زیرا حزب‌الله در این حکومت نهادینه شده است.

به گفته فتحعلی، شهید سلیمانی منابع گفتمانی را تقویت کرد. تأثیر منابع گفتمانی در جایی است که موجودی مانند داعش وارد جغرافیایی می‌شود.

وی با مبهم خواندن پدیده داعش اظهار کرد: نگاه داعش سرزمینی بود. و حتی جای سؤال است داعش چگونه و با چه قدرتی توانست این همه انتحاری را جذب کند؛ اما سلیمانی با افق دید خود، آینده منطقه را خوب ترسیم کرده بود و مجموعه‌ای که با نسخه‌های بومی و نگاه دقیقی از تحولات منطقه‌ای مدیریت کرد که اینها پیشران هر روند جدیدی شد که قصد داشت در مقابل صلح و ثبات قد علم کنند.

فتحعلی، حرکت شهید سلیمانی برای اتحاد ۶ تابعیت و ۶ ملیت و در کنار هم قرار گرفتن اینها را در مقابله با یک تهدید، تنها حرکت نه در تاریخ اسلام بلکه در تاریخ جهان دانست و گفت: این هنر شهید سلیمانی بود که توانست ۶ ملیت با زبان‌های مختلف را دور هم جمع و آنان را مدیریت کند. نگاه ایشان به تحولات منطقه‌ای، نگاهی آینده‌گرایانه و بر اساس واقعیت‌های میدانی بود.

پاک‌آیین: تأمین امنیت رژیم صهیونیستی در گروی نا امنی سوریه بود

در ادامه این نشست محسن پاک‌آیین، معاون بین‌الملل دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری گفت: سردار جدای از دیپلمات و سیاستمدار بودن، نظریه‌پرداز هم بود. ایشان معتقد بود امنیت کشوری تأمین نمی‌شود مگر اینکه کل منطقه امنیت داشته باشد.

پاک‌آیین گفت: سردار شهید سلیمانی برای اینکه منطقه ما امن باشد و رژیم صهیونیستی نتواند کاری بکند، بر لزوم چند مشخصه تأکید داشت. نخست اینکه حاکمیت ملی کشورها محترم شمرده شود؛ مثلاً وقتی در کشوری مانند سوریه حاکمیتی از مردم شکل گرفته است، اما آمریکا آن را در نظر نگیرد و خلاف نظر مردم آنجا عمل کند، قطعاً اینجا است که سردار سلیمانی باید وارد منطقه شود. چون برای تأمین امنیت رژیم صهیونیستی یکی از نخستین کارها این بود که حاکمیت ملی سوریه ناامن باشد.

معاون بین‌الملل دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری با بیان اینکه سردار از این حاکمیت دفاع کردند و امروز حاکمیت ملی سوریه تثبیت شده است، دومین مشخصه از دید سردار شهید سلیمانی را دفاع از تمامیت ارضی کشورها دانست و گفت: آمریکا به دنبال تجزیه عراق بود تا این کشور را به سه قسمت کردها، شیعه‌ها و سنی‌ها تجزیه کند و برای همین با امارات نشست می‌گذارد.

وی افزود: از زمان ورود آمریکا به عراق، بحث تجزیه‌طلبی یعنی همان نقض اراضی کشور مطرح شد که شهید سلیمانی معتقد بود باید با این آسیب منطقه‌ای مبارزه شود؛ به همین دلیل سردار دفاع از اراضی سوریه و عراق را هم در عرصه سیاسی و هم دیپلماسی پیاده کرد.

پاک آیین، سومین مشخصه سردار را جمع کردن همه کشورهای منطقه در قالب یک محور عنوان و تصریح کرد: سردار سعی کرد تمام کشورهای منطقه باهم جمع شوند و با یکدیگر محور مقاومت تشکیل بدهند که چنین هم شد.

محور مقاومت امروز تبدیل به اتحاد مقاومت شده است

وی ادامه داد: کشورهایی که در معرض آسیب استکبار و رژیم صهیونیستی قرار داشتند، باهم متحد شدند و محور مقاومت را تشکیل دادند و اگر این محور تشکیل نمی‌شد، چه بسا استکبار به اهداف خود در منطقه رسیده بود. محور مقاومت امروز به اتحاد مقاومت تبدیل و موجب ثبات و امنیت در منطقه شده است.

قاتل سردار سلیمانی را بهتر بشناسیم

معاون امور بین‌الملل حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب، امنیت را پیش‌قراول توسعه و صلح و اعتلای فرهنگی و رفاهی کشورها دانست و خاطرنشان کرد: داعش در منطقه به زانو درآمده و از بدنه داعش فقط تفکر تکفیری باقی مانده است که آن هم به زودی نابود خواهد شد، در اثر مشی و سیاست سردار سلیمانی بود.

انتهای‌پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.