تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۸
کد خبر : 33998

در ایام تحریم حوزه صنایع معدن با رشد چشمگیری همراه بود و موجب تاب‌آوری اقتصاد کشور شده است

در ایام تحریم حوزه صنایع معدن با رشد چشمگیری همراه بود و موجب تاب‌آوری اقتصاد کشور شده است

معاون طرح و برنامه‌ریزی وزیر سمت گفت: لازمه ایستادگی در دوران تحریم تمرکز در بعضی صنایعی که ارزش افروده بالایی دارند و همچنین موجب اشتغال شود را باید در دستور کار قرار داد که در وزارت صمت جهت تحقق این موضوع به صنایع پیشران توجه ویژه‌ای کرده است. به گزارش خبرنگار اقتصادی کافه دانش، مراسم …

معاون طرح و برنامه‌ریزی وزیر سمت گفت: لازمه ایستادگی در دوران تحریم تمرکز در بعضی صنایعی که ارزش افروده بالایی دارند و همچنین موجب اشتغال شود را باید در دستور کار قرار داد که در وزارت صمت جهت تحقق این موضوع به صنایع پیشران توجه ویژه‌ای کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی کافه دانش، مراسم افتتاحیه سومین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنایع فلزات غیرآهنی ایران، صبح امروز دوشنبه ۱۵ دی ماه ۹۹، با حضور سعید زرندی معاون طرح و برنامه وزیر صمت، سعد عبدی مدیر امور نظارت و برنامه ‌ریزی شرکت ملی مس، وجیهاله جعفری رئیس هیئت عامل ایمیدرو، اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت مس و جمعی از فعالان صنعتی و اصحاب رسانه، در محل سالن همایشهای هتل المپیک تهران برگزار گردید.

سومین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنایع فلزات غیرآهنی ایران و فناوری‌های وابسته، با نگاهی به تولید و بازار افتتاح شد؛ در این همایش و نمایشگاه برخی از فعالان و متخصصان حوزه صنعت و معدن حضور دارند و قرار است با برگزاری نشست‌ها و میزگردها حول محور صنایع معدنی و مسائل وابسته به آن، مشکلات و دغدغه‌های این صنعت را مطرح نمایند.

سعد عبدی، مدیر امور نظارت و برنامه‌ریزی شرکت مس

سعد عبدی، مدیر امور نظارت و برنامه‌ریزی شرکت مس، اولین سخنران این مراسم طی صحبتهایی اظهار داشت: در دنیا دو کمربند مس آند و آلپ-هیمالیا وجود دارد که خوشبختانه ایران در مسیر این کمربند قرار دارد. با توجه به کارهای گسترده‌ای که در حوزه مس صورت گرفته می‌توان گفت میزان ذخیره مس کشور ۳۶.۵ میلیون تن معادل ۴.۲ درصد در رتیه هفتم دنیا قرار دارد.

وی افزود: در رابطه با دیگر فلزات اساسی نیز می‌توان گفت میزان ذخیره بوکسیت به عنوان ماده اولیه آلومینا در ایران ۳۸.۵ میلیون تن معادل ۰.۵ درصد دنیا است و همچنین میزان ذخیره روی در ایران ۱۲.۴۴ میلیون تن معادل ۵ درصد بوده و با این میزان در رتبه پنجم دنیا قرار دارد. در رابطه با سرب می‌توان گفت میزان ذخیره ایران چهار میلیون تن معادل ۴.۵ درصد برآورد شده و در رتبه ۶ دنیا قرار دارد. قابل ذکر است که روند قیمتی آلومینیوم ومس مثبت بوده و روند حرکت قیمت طلا، روی و سرب منفی بوده است.

سعید زرندی، معاون طرح و برنامه‌ریزی وزیر سمت

سعید زرندی، معاون طرح و برنامه‌ریزی وزیر سمت، در ادامه این مراسم گفت: در ایام تحریم حوزه صنایع معدن با رشد چشمگیری همراه بود و موجب تاب‌آوری اقتصاد کشور شده است. لازمه ایستادگی در دوران تحریم تمرکز در بعضی صنایعی که ارزش افروده بالایی دارند و همچنین موجب اشتغال شود را باید در دستور کار قرار داد که در وزارت صمت جهت تحقق این موضوع به صنایع پیشران توجه ویژه‌ای کرده است.

وی افزود: دولت در حوزه تولید مس، آهن و فولاد عملکرد مطلوبی داشته اما تولید در سایر حوزه‌ها و فلزات رشدهای قابل قبولی نداشته‌اند. ضعف اصلی در کشور، عدم وجود بنگاه‌های بزرگ است و باید نهادهای توسعه‌ای مانند شرکت مس در کشور شکل بگیرد. در چند سال پیش‌رو اگر توجه ویژه‌ای به طلا صورت گیرد قطعا نتایج مطلوبی در خصوص این فلز گران‌بهای محقق می‌شود. در حوزه فلزات و معدن باید نگاه زنجیره‌ای و تکمیلی شکل بگیرد.

وجی‌اله جعفری، رئیس هیئت عامل ایمیدرو

وجی‌اله جعفری، رئیس هیئت عامل ایمیدرو، در ادامه این همایش تصریح کرد: شاهد افزایش ۸.۵ میلیارد دلاری ارزش صادرات بخش معدن در بورس بودیم. ایمیدرو در بخش اکتشاف توانسته ۷۵۹ آنومالی را شناسایی کند که مستعد تبدیل به معدن هستند. در طرح احیای معادن کوچک مقیاس قصد تبدیل معدن متروک به معادن بزرگ‌تر را داریم و باید بسترهای خوبی برای بخش خصوصی با روش راهبری فراهم شود. در شرکت‌های مس و فولادی اکتشافات خوبی صورت گرفته و ذخایر مناسبی نیز دارند.

وی افزود: در بخش تولید آلومینیوم، مس، سرب و روی نسبت به سال ۱۳۹۲ آمار قابل قبولی به ثبت رسیده است که می‌تواند در آینده نیز رشد داشته باشد. طرح‌های جامع مس، طلا، سرب، زغال‌سنگ آغاز شده و روبه اتمام هستند. امیدوار هستیم در آینده در بخش‌های محروم نیز به اکتشاف و توسعه‌های بیشتری دست یابیم که در این خصوص باید به دو حوزه مس و طلا توجه ویژه‌ای شود. تقویت شرکت‌های دانش بنیان و جذب سرمایه‌های جدید ازجمله برنامه‌های سازمان ایمیدرو است.

اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران

اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، در پایان مراسم افتتاحیه اظهار داشت: ایران با ۳۶.۵ میلیون تن ذخیره مس معادل ۴.۲ درصد رتبه هفتم در دنیا را به خود اختصاص داده است. برای ایجاد تحول و پیشرفت به تغییر تفکر نیازمند هستیم و به تجهیزات و ناوگان حفاری مولتی سیستم جدید نیاز نیز داریم که در حال حاضر ۱۵ دستگاه جدید حفاری خریداری کرده‌ایم و منتظر وارد شدن آن‌ها هستیم.

وی افزود: معدن مس سرچشمه در رتبه ۲۹، سونگون ۷۶ و میدوک ۱۱۴ معدن بزرگ در حوزه مس قرار دارند. شرکت‌ها در دنیا برای حفظ تولید و تقاضا روند کاهشی عیار را در دستور کار قرار داده‌اند و ایران نیز چنین روندی را در پیش گرفته است و ما در این راستا تناژ عملیاتی را افزایش داده‌ایم. شرکت مس قادر است در بین ۱۰ شرکت اول تولیدکننده مس در دنیا قرار گیرد. باید با نگاه افزایش ایمنی و کاهش هزینه در حوزه اقتصاد پیش برویم.

سعدمحمدی تصریح کرد: ۳۵ درصد ظرفیت ذوب دنیا بالای ۴۰۰ هزار تن است. میزان تولید مس کاتدی در سال جاری ۲۱۷ هزار تن بود که در ادامه قادر به تولید ۱۸۰ هزار تن کاتد هستیم و ۱۱ درصد جلوتر از برنامه هستیم. در میزان تولید آند نیز ۱۴ درصد فراتر از برنامه سال گذشته عمل کردیم و در زمینه فروش نیز در ۹ ماهه سال جاری به ۲۸ هزار میلیارد تومان درآمد دست یافتیم. ۳۵ درصد افزایش سود شرکت مس ناشی از عملکرد این شرکت و ۴۵ درصد حاصل تسعیر نرخ ارز است و بیشترین میزان حقوق دولتی در حوزه مس ۴ درصد برآورد شده است. در نظر داریم در پنج سال آینده میزان تولید مس را به ۶۰۰ هزار تن ارتقا دهیم.

گفتنی است، سومین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنایع فلزات غیرآهنی ایران و فناوری‌های وابسته، با هدف گسترش مبادلات علمی و فنی و با نگاهی به تولید و بازار، به ‌صورت آنلاین و حضوری، در هتل المپیک تهران، به مدت سه روز از ۱۵ تا ۱۷ دی ماه و در کنار آن میزگردهایی تخصصی در جهت بررسی صنایع فلزات غیرآهنی برگزار گردد.

خبرنگار: کوروش جم

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.