تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۸:۵۹
کد خبر : 5372

بذر راهکار تأمین امنیت غذایی/چین برنج قابل کشت در زمین‌های شور تولید کرد

بذر راهکار تأمین امنیت  غذایی/چین برنج قابل کشت در زمین‌های شور تولید کرد

بذر راهکار تأمین امنیت غذایی/چین برنج قابل کشت در زمین‌های شور تولید کرد آگرونومیست معروف چینی در سن ۹۰ سالگی بذر برنج قابل کشت در زمین‌های شور تولید کرد که می تواند حتی امنیت غذایی جهان را نیز تامین کند، وی در سال ۱۹۷۰ بذر هیبرید برنج را معرفی کرده بود که تولید برنج را در دنیا سه برابر کرد.
به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس، با افزایش جمعیت در جهان و در کنار آن محدودیت‌های ایجاد شده برای تولید از قبیل تغییرات آب و هوایی، گرم شدن کره زمین، محدودیت آب، فرسایش خاک دانشمندان جهان به این فکر افتاده اند که امنیت غذایی را چگونه تأمین کنند.
به گزارش پایگاه خبری CGTN، یوآن لانگپینگ، آگرونومیست چینی در سن ۹۰ سالگی بذر برنج اصلاح کرده که قابل کشت در زمین‌های شور است. در حال حاضر یک میلیارد هکتار زمین شور در دنیا وجود دارد و سالانه ۱۰ میلیون هکتار هم به آن اضافه می‌شود و اگر این‌ها به زیر کشت برنج برود انقلابی در تأمین غذایی جهان ایجاد خواهد کرد.
به گزارش فارس، زمین‌های شور یکی از مشکلات اساسی کشاورزان از دیرباز بوده و به غیر از چند محصول محدود نمی‌توان در آن کشت و کار انجام داد در..

بذر راهکار تأمین امنیت غذایی/چین برنج قابل کشت در زمین‌های شور تولید کرد

آگرونومیست معروف چینی در سن ۹۰ سالگی بذر برنج قابل کشت در زمین‌های شور تولید کرد که می تواند حتی امنیت غذایی جهان را نیز تامین کند، وی در سال ۱۹۷۰ بذر هیبرید برنج را معرفی کرده بود که تولید برنج را در دنیا سه برابر کرد.

بذر راهکار تأمین امنیت  غذایی/چین برنج قابل کشت در زمین‌های شور تولید کرد

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس، با افزایش جمعیت در جهان و در کنار آن محدودیت‌های ایجاد شده برای تولید از قبیل تغییرات آب و هوایی، گرم شدن کره زمین، محدودیت آب، فرسایش خاک دانشمندان جهان به این فکر افتاده اند که امنیت غذایی را چگونه تأمین کنند.

به گزارش پایگاه خبری CGTN، یوآن لانگپینگ، آگرونومیست چینی در سن ۹۰ سالگی بذر برنج اصلاح کرده که قابل کشت در زمین‌های شور است. در حال حاضر یک میلیارد هکتار زمین شور در دنیا وجود دارد و سالانه ۱۰ میلیون هکتار هم به آن اضافه می‌شود و اگر این‌ها به زیر کشت برنج برود انقلابی در تأمین غذایی جهان ایجاد خواهد کرد.

به گزارش فارس، زمین‌های شور یکی از مشکلات اساسی کشاورزان از دیرباز بوده و به غیر از چند محصول محدود نمی‌توان در آن کشت و کار انجام داد در عین حال کشاورزی در این نوع زمین‌ها بسیار پرهزینه بوده و مقرون به صرفه نیست.

یوآن لانگپینگ پیش از آن در سال ۱۹۷۰ هم بذر هیبرید برنج جهان را اصلاح کرد اکنون این مرد ۹۰ ساله چینی بذر قابل کشت در زمین‌های شور و آبیاری با آب شور را اصلاح کرده و اقدام به کشت کرده است.

این آگرونومیست در سال ۱۹۷۰ بذر هیبرید برنج را اصلاح و به دنیا معرفی کرد که این بذر توانسته تا کنون میزان تولید برنج را در دنیا سه برابر کند. وی در حال حاضر روی امنیت غذایی تمرکز کرده و ظاهراً قصد ندارد از کار خود بازنشسته شود.

بر اساس این گزارش، چین باید یک پنجم جمعیت جهان را تنها با دارا بودن ۷ درصد زمین قابل کشت جهان تغذیه کند بنابر این تأمین امنیت غذایی یعنی دسترسی به غذای کافی یک چالش بزرگ برای این کشور است. به هر حال با این افق دید یوآن لانگپینگ و تیم تحقیقاتی وی روی بهترین گونه برنج کار می‌کنند تا بتوانند ۱۰۰ میلیون هکتار زمین شور و قلیایی این کشور را به زیر کشت برنج ببرند. این زمین‌ها در حقیقت مساحتی معادل کشور مصر دارد که تقریبا هیچ محصولی در آن به دلیل شور و قلیایی بودن خاک امکان رشد ندارد.

خاک شور امکان جذب آب را از گیاه سلب می‌کند. این خاک‌های ضعیف اقتصاد روستائیان را به شدت تضعیف کرده و درآمدهای آنها را بسیار کاهش می‌دهد. این تیم تحقیقاتی گونه جدید برنجی را که تولید کرده‌اند به نام برنج «آب دریا»‌ نامیده اند که از نظر فنی قادر خواهد بود در خاک‌های قلیایی و شور رشد یابد. البته این تیم تحقیقاتی دهه‌ها است که برای تولید اینگونه برنج کار کرده‌اند.

برنج معمولی امکان رشد در آب‌هایی بیش از ۰.۳ درصد شوری را ندارند اما گونه‌ای که آقای یوآن معرفی کرده قادر خواهد بود در آب‌های بیش از دو برابر این میزان شوری رشد کند و عملکردی معادل ۹.۳ تن در هکتار داشته باشد. این یک خبر فوق‌العاده برای کشاورزانی است که در حال حاضر به صورت معمولی عملکرد ۴.۵ تن در هکتار را دارند.

در صورتی که این گونه جدید در زمین‌های شور چین کشت شود عملکرد تولید برنج این کشور را ۲۰ درصد افزایش خواهد داد و همین میزان برای تغذیه ۲۰۰ میلیون نفر جمعیت کافی است. البته این گونه برنج به خارج از مرزهای چین هم خواهد رفت در سال ۲۰۱۸ تیم تحقیقاتی یوآن توانست این برنج را در بیابان‌های امارات آزمایش کند و عملکرد فوق‌العاده ۷.۵ تن در هکتار را برداشت کند این میزان دو برابر میانگین جهانی است.

آنها قصد دارند تا آزمایش‌های بیشتری را در این زمینه انجام دهند که هدف نهایی آنها پوشش ۱۰ درصدی زمین‌های امارات متحده عربی با مزارع شالی است.

اگر چه این برنج مناسب آب شور موفقیت‌های اولیه خود را سپری کرده اما هنوز در مرحله انجام آزمایشات و کشت پایلوت است. کارهای زیادی باید انجام شود تا این برنج به مرحله تجاری برسد اما زمان برای انجام این کار آغاز شده است.

بر اساس این گزارش، در جهان یک میلیارد هکتار از زمین‌های کشاورزی به دلیل شوری خاک قابل کشت نیستند و برآورد می‌شود که سالانه ۱۰ میلیون هکتار هم به این زمین‌های شور اضافه می‌شود. در صورتی که این نوع برنج واقعاً بتواند این زمین‌های شور را به زمین‌های قابل کشت تبدیل کند نه تنها می‌تواند امنیت غذایی چین بلکه می‌تواند میزان گرسنه‌های جهان را به صفر برساند.

بر اساس گزارش فائو سالانه بیش از یک میلیارد جمعیت در جهان گرسنه می‌خوابند و امسال سومین سال متوالی است که شمار گرسنگان جهان در حال افزایش است این در حالی است که همین سازمان بین‌المللی برنامه خود را از سال‌های پیش با محوریت به صفر رساندن داد گرسنگان در جهان پیش می‌برد.

در گزارشی که اخیرا به صورت مشترک از سوی فائو، صندوق‌ بین‌المللی توسعه کشاورزی (ایفاد)‌ صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) برنامه جهانی غذا و سازمان جهانی بهداشت ارائه شده آمده است که احتمال مواجه شدن با ناامنی غذایی در همه قاره‌ها در بین زنان بیشتر از مردان است. منطقه آمریکای لاتین دارای بیشترین شکاف در این زمینه است.

در گزارش وضعیت امنیت غذایی و تغذیه در جهان آمده است در بسیاری از کشورهایی که رشد اقتصادی ضعیفی دارند خصوصا کشورهایی با درآمد متوسط و آنهایی که اتکای بسیاری به واردات کالاهای اساسی دارند گرسنگی در حال افزایش است.

به گزارش فارس، بذر به عنوان ماده اصلی تولید در بخش کشاورزی محسوب می‌شود دانشمندان جهان امروز دریافته‌اند که برای مقابله با تغییرات آب و هوایی آینده گرم شدن کره زمین و چالش‌های زیست محیطی باید بذری اصلاح کنند که تولید بالایی داشته باشد در عین حال در مقابل این تنش‌ها مقاوم باشد.

فائو اعلام کرده است که در ۴۰ سال آینده تأمین امنیت غذایی در جهان تنها با اصلاح بذر و انجام کارهای تحقیقاتی امکانپذیر خواهد بود و حتی مکانیزاسیون و انجام روش‌های مدرن کشاورزی نیز به تنهایی برای امنیت غذایی کشورها کافی نخواهد بود.

کارشناسان اصلاح نبات در آفریقا اعلام کرده‌اند که طی دو سال گذشته اگر چه کشاورزی این منطقه به سمت تکنولوژی و انجام روش‌های مدرن کشاورزی روی آورده اما تأثیری در امنیت غذایی ایجاد نشده بلکه کیفیت غذا هم کاهش یافته است آنها به این نتیجه رسیده‌اند که تنها اصلاح بذرهای مناسب است که می‌‌تواند به فقر و گرسنگی پایان دهد و امنیت غذایی را به ارمغان بیاورد.

در کشور ما به رغم اینکه کارهای تحقیقاتی خوبی انجام شده اما هنوز در تأمین بذرهای اساسی وابسته هستیم. در آخرین رونمایی از دستاوردهای تحقیقاتی که در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با حضور محمود حجتی وزیر سابق جهاد کشاورزی برگزار شد حدود ۴۰ نمونه تحقیقاتی ارائه شد که بخشی از آنها در حوزه بذر بود اما وزیر سابق از همه محققان انتقاد کرد و گفت دنیا با سرعت زیادی کارهای تحقیقاتی را پیش می‌برند و معرفی چند رقم در این جا برای تأمین امنیت غذایی کافی نیست. ضمن اینکه سرعت این تحقیقات باید زیاد باشد باید آنها کاربردی و قابل اجرا در مزرعه باشد و برای این کار باید تمام کارهای جدیدی را که در کشورهای دیگر انجام می شود را مطالعه و به نوعی به کشور بیاورید و نیاز نیست همه آن کارها را از اول شروع کنید.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.