تاریخ انتشار : یکشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۸
کد خبر : 29308

ایلان ماسک تراشه مغزی نیورالینک و ربات مخصوص آن را معرفی کرد + ویدیو

ایلان ماسک تراشه مغزی نیورالینک و ربات مخصوص آن را معرفی کرد + ویدیو

ایلان ماسک تراشه مغزی نیورالینک و ربات مخصوص آن را معرفی کرد + ویدیو تراشه مغزی نیورالینک (Neuralink) یک ایمپلنت شگفت‌انگیز بوده که در مغز انسان کار گذاشته می‌شود و اخیرا ایلان ماسک، سرمایه‌دار معروف در یک کنفرانس این محصول را معرفی کرده است.
بر اساس اطلاعات منتشر شده، تراشه مغزی نیورالینک (Neuralink) یک ایمپلنت آینده‌نگرانه و عجیب و غریب بوده که می‌تواند مشکلات مغزی و عصبی افراد را برطرف کند. به تازگی ایلان ماسک (Elon Musk)، کارآفرین و میلیاردر جنجالی در یک کنفرانس این محصول را به همراه رباتی که می‌تواند تراشه را در بدن افراد کار بگذارد، عرضه کرده است.
پیش از این ماسک قول برگزاری کنفرانس معرفی ایمپلنت نیورالینک را داده بود و درست طبق صحبت‌های قبلی، در برنامه‌ای در حدود یک ساعت، ماسک به همراه تیم سازنده، تراشه مورد نظر و ربات کاشت آن را معرفی کردند. نکته اصلی در این کنفرانس توانایی تراشه در برطرف کردن مشکلات مختلف مغزی و سیستم عصبی بود و گفته شده که برخلاف تمامی نمونه‌های اولیه محصولاتی که در طول سال‌های گذشته به عنوان ایمپلنت‌های مغزی معرفی شده‌اند، تراشه ایلان ماسک کاملا..

ایلان ماسک تراشه مغزی نیورالینک و ربات مخصوص آن را معرفی کرد + ویدیو

تراشه مغزی نیورالینک (Neuralink) یک ایمپلنت شگفت‌انگیز بوده که در مغز انسان کار گذاشته می‌شود و اخیرا ایلان ماسک، سرمایه‌دار معروف در یک کنفرانس این محصول را معرفی کرده است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، تراشه مغزی نیورالینک (Neuralink) یک ایمپلنت آینده‌نگرانه و عجیب و غریب بوده که می‌تواند مشکلات مغزی و عصبی افراد را برطرف کند. به تازگی ایلان ماسک (Elon Musk)، کارآفرین و میلیاردر جنجالی در یک کنفرانس این محصول را به همراه رباتی که می‌تواند تراشه را در بدن افراد کار بگذارد، عرضه کرده است.

پیش از این ماسک قول برگزاری کنفرانس معرفی ایمپلنت نیورالینک را داده بود و درست طبق صحبت‌های قبلی، در برنامه‌ای در حدود یک ساعت، ماسک به همراه تیم سازنده، تراشه مورد نظر و ربات کاشت آن را معرفی کردند. نکته اصلی در این کنفرانس توانایی تراشه در برطرف کردن مشکلات مختلف مغزی و سیستم عصبی بود و گفته شده که برخلاف تمامی نمونه‌های اولیه محصولاتی که در طول سال‌های گذشته به عنوان ایمپلنت‌های مغزی معرفی شده‌اند، تراشه ایلان ماسک کاملا داخل جمجمه فرد کار گذاشته می‌شود و هیچ نشانه‌ای از وجود آن از بیرون دیده نخواهد شد.

در ابتدای کنفرانس اخیر، ماسک گفت که تقریبا تمامی انسان‌ها در طول زندگی خود دچار نوعی مشکل مرتبط با ستون فقرات یا مغز می‌شوند؛ مشکلاتی مانند فلج شدن، سکته‌های مغزی، نابینایی، ناشنوایی و همچنین بیماری‌های شایع‌تری مانند افسردگی یا اضطراب شدید. بر اساس صحبت‌های این کارآفرین نابغه، با افزایش سن چنین دردسرهایی جدی‌تر می‌شوند و هدف اصلی تراشه مغزی نیورولینک هم مقابله با این مشکلات است.

ویدیو کنفرانس معرفی نیورالینک

دانلود ویدیو

در ادامه صحبت‌ها ماسک اظهار کرد که یک ایمپلنت مغزی مانند تراشه Neuralink می‌تواند چنین دردسرهایی را برطرف کند؛ در واقع تمامی حواس از جمله بینایی، شنوایی و عواطف به شکل سیگنال‌های الکتریکی درون مغز جابه‌جا می‌شوند. عصب‌ها مسئول تولید و دریافت این سیگنال‌ها هستند و اگر بتوان به طریقی آن‌ها را ویرایش کرد، امکان برطرف کردن مشکلات شنوایی، بینایی و یا اختلالات دیگر سیستم عصبی فراهم خواهد شد.

در حال حاضر، محصولات مختلفی به غیر از تراشه مغزی نیورالینک ساخته شده‌اند که ظاهر آن‌ها به هیچ وجه قابل قبول نبوده و معمولا شامل یک جعبه یا سیم‌هایی می‌شوند که از جمجمه فرد بیرون می‌زنند. چنین چالش‌هایی نه تنها ظاهر کاربر را تغییر می‌دهند، بلکه بیرون زدن هر نوع وسیله‌ای از جمجمه فرد شانس بروز عفونت‌های گوناگون را به وجود می‌آورد.

با در نظر گرفتن چالش‌های موجود، ایلان ماسک در کنفرانس اخیر گفت که تلاش او و تیم نیورالینک ساده‌سازی و افزایش کیفیت تراشه‌های مغزی موجود است؛ در ورژن‌های قبلی ایمپلانت Neuralink، تیم ماسک تراشه‌ای را ساخته بودند که بخشی از آن در پشت گوش فرد قرار می‌گرفت؛ اما در تازه‌ترین پیشرفت‌ها، کل سیستم مورد نظر به محصولی در ابعاد یک سکه کاهش یافته که کاملا درون جمجمه قرار می‌گیرد و از بیرون نمی‌توان وجود آن را تشخیص داد.

ایلان ماسک تراشه مغزی نیورالینک و ربات مخصوص آن را معرفی کرد

ماسک در صحبت‌های اخیر خود گفت که به ساده‌ترین شکل ممکن، می‌توان نیورالینک را با یک ساعت هوشمند تندرستی مقایسه کرد؛ گجتی که به جای پوشیدن آن، با یک جراحی درون جمجمه کاربر کار گذاشته می‌شود. ماسک به شوخی گفت که شاید خود او هم‌اکنون یکی از این ایمپلنت‌ها را در مغزش داشته باشد و به لطف طراحی جدید، امکان ندارد که کسی از ظاهر او بتواند وجود یا عدم وجود این گجت را تشخیص دهد.

ویژگی‌های فنی تراشه مغزی نیورالینک

تراشه مغزی نیورالینک معرفی شده توسط ماسک، ورژن ۰.۹ این محصول بوده که با نام لینک (Link) شناخته می‌شود؛ گفته شده که این ورژن در هر اتصال خود ۱۰۲۴ کانال داشته و نرخ انتقال داده آن به شکل وایرلس یک مگابیت است. باتری ایمپلنت مورد نظر یک روز دوام می‌آورد و در کنار طراحی نامرئی محصول، حسگرهای مختلفی از جمله سنسور دما و فشار در آن قرار گرفته که مشابه ساعت‌های هوشمند امکان کنترل وضعیت سلامت کاربر را فراهم می‌کنند.

نحوه شارژ شدن تراشه مغزی Neuralink هم مانند ساعت‌های هوشمند به صورت القائی و به کمک یک شارژ مغناطیسی انجام می‌شود. به علاوه گفته شده که در حالت ایدئال، جراحی کارگزاری این ایمپلنت توسط یک ربات و به صورت خودکار صورت می‌گیرد؛ این ربات بدون اعمال بیهوشی کامل و در کمتر از یک ساعت گجت را در جمجمه فرد قرار می‌دهد. کاربر هم می‌تواند در همان روز انجام جراحی از بیمارستان مرخص شود.

ایلان ماسک تراشه مغزی نیورالینک و ربات مخصوص آن را معرفی کرد

به دنبال استعدادهای درخشان

ماسک در ادامه گفت که ربات مورد نظر برای افزایش دقت جراحی به کار گرفته خواهد شد و همان‌طور که در ویدیو بالا دیدیم، یک نمونه اولیه از ربات جراح تراشه نیورالینک هم که توسط شرکت “Woke Studios” ساخته شده، هم‌اکنون در دسترس است. این شرکت در حال حاضر به عنوان همکار تیم نیورالینک شناخته می‌شود.

گفته شده که ربات شرکت Woke Studios بدون دخالت انسان کل فرآیند جراحی را از بریدن پوست گرفته تا جدا کردن استخوان جمجمه، قرار دادن الکترودهای تراشه در مغز و بستن محل جراحی، به شکل اتوماتیک انجام می‌دهد. در واقع اگر جراحی مورد نظر بدون هیچ مشکلی انجام شود، مغز کاربر هیچ خونریزی نخواهد داشت و تقریبا هیچ آسیبی به اعصاب فرد وارد نخواهد شد.

اما هدف اصلی از معرفی تراشه مغزی نیورالینک تلاش ماسک و همکارانش در استخدام افراد بااستعداد و باهوشی بوده که به کار در پروژه مورد نظر علاقه دارند. ماسک در صحبت‌هایش اعلام کرد که کمپانی نیورالینک به دنبال کسانی می‌گردد که بتوانند ایده تراشه مغزی مورد نظر را به شکل شگفت‌انگیزی به واقعیت نزدیک کنند. در وب‌سایت این مجموعه هم‌اکنون لیستی از موقعیت‌های شغلی مورد نیاز شرکت قرار گرفته است.

-: گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.